Bukefalos 28 år!

Fångfrågor

Efter ett tag syns det utanpå hoven så nej, man måste inte röntga. Hästen blir inte fortare frisk av att det finns plåtar på hovarna, verkar gör man ju efter hovbenets nuvarande läge och det syns som sagt på hovväggen. Man behöver inte röntgensyn, räcker med vanliga ögon. ;)

Fördelen med röntgen är att man tidigt kan se hur mycket hovbenet roterat, och det kan vara bra att veta tex om hästen verkar såpass dålig att man funderar på avlivning. Om då hovbenen ser okej ut betyder det kanske bara att hästen är mesigare än andra och inte att den är ett hopplöst fall. Om man absolut vill sko hästen är det viktigare att ha röntgenbilder än om den får vara barfota.

Jag hade röntgat om hästen kan röntgas hemma, men aldrig åkt till klinik med en fånghäst som har väldigt ont. Risken att förvärra rotationen är stor, och det är inte försvarbart att transportera hästen bara för att den ska röntgas. Finns inte mobil röntgen får man vänta tills hästen är bättre.
 
@Centaur Jag förutsätter i diskussionen att ingen lastar och kör iväg till klinik med smärtpåverkad fånghäst. Min plan är att köra dit om två veckor och hoppas förstås innerligt att hon är helt smärtfri då, annars får det vänta. Jag vill ha plåtar på henne i detta läget för att sen ta nya när igångsättning blir aktuellt fär att ha jämförelsebilder. Som jag förstått det kan hovbenspåverkan vara en långtgående process därför vill jag veta vad som händer. Jag hoppas ju såklart att Barb ska kunna komma tillbaka på nuvarande nivå så småningom. Det får ta den tid det tar.

Imorgon blir hon iaf kollad av veterinär igen samt blir specialskodd.
 
Problemet är att smärtfri inte betyder att hovbenen är stabila, dvs du bör inte lasta och köra iväg till klinik innan hästen är klar för sjukhage och små promenader. Kan du inte få tag på någon med mobil röntgen? Det borde väl finnas i de flesta distrikten i dag och det är värt att betala lite extra i resekostnad för att slippa åka till klinik.

Bra att veterinär kommer imorgon (ta blodprov om det inte gjorts!), men varför ska du sko henne? :confused:
Det är mycket bättre för en fånghäst att inte ha skor, de ska bara stå på mjukt och djupt underlag i många veckor (månader för vissa) och där finns inget behov av skor. Utan skor kan man hålla tån kort och hovvinkeln perfekt hela tiden, det går inte med sko. Utan skor fördelas trycket över hela hoven, med skor blir det störst tryck mot hovväggen, dvs den delen av hoven som är allra svagast hos en fånghäst. Även om man försöker med tex en heartbar blir det inte alls samma stöd som en barfot hov och heartbars får inte sättas på en fånghäst utan färska röntgenbilder som visar hovbenens läge. Det gör dessutom ont att slå på och sömma i ömma fånghovar. Det är i dag få fångkunniga veterinärer och hovslagare som rekommenderar skoning. Specialskor kan man ev sätta på efter boxvilan när hästen ska börja röras på, och då enligt röntgenbilder. Det är alldeles för tidigt att sko din ponny nu.
 
@Centaur Vad det gäller skoning eller ej lägger jag det helt på min hovis. Hon är mycket erfaren på fång och jag litar till 100% på henne. Så vad som ska göras är helt upp till henne i samråd med veterinären. Även om jag är oändligt tacksam för att du och andra delar med er av er kunskap och erfarenheter känner jag att jag måste lita på de som är utbildade och har hand om hästens välbefinnande och tillfrisknande. Annars kommer jag att tappa förståndet. Ska dock kolla med en egen veterinär utanför distriktet som är ambulerande och har portabel röntgen. Han och hovisen har samarbetat mycket med andra fall.

Vad för blodprov är det du tycker vi ska ta nu? PPID och EMS ska hon testas för, men jag är lite tveksam till att göra en glukosbelastning i detta skedet. Har även pratat med veterinären om EMS ens ska testas eller om vi helt enkelt förutsätter att hon är positiv och lägga upp foder osv efter det oavsett.
 
Har haft olika hästar med fång.

Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?
Den med minst symptom hade mest värme och lite puls, och stapplade på den framhoven när den svängde. Vi trodde det var en hovböld. Den med värsta fånganfallet gick fort från att se lite trött ut till att inte kunna gå på ett par timmar. Puls och värme på alla fyra.

Vet du vad den orsakades av?
Båda kom oväntat. Visserligen hade båda ponnyerna lite övervikt, men de var i kondition och dagligt arbete.

Vilken tid på året blev hästen sjuk?
Den ena i maj, trots att den inte gick på gräs pga sin övervikt. Den andra, värsta, i februari.

Vad för behandling sattes in?
Den "lätta" upptäckte vi hovbensrotation på vid röntgen av vad vi trodde var en knepig hovböld. Då sattes boxvila på spånbädd, metacam och fångskoning in direkt. Den "svåra" kunde vi bara sätta in på tjock spånbädd och ge metacam.

Hur lång tid tog det innan hästen var normal i benen (utan puls och kall om hovarna)?
Den "lätta" ett par dagar. Den svåra gick anfallet inte att häva på.

Hur länge stod hästen på box?
Den "lätta" en vecka, sen ut i sjukhage. Kunde inte stå stilla längre sedan pga en annan kronisk muskelsjukdom som kräver rörelse.
Den "sjuka" i en vecka innan vi avlivade. Den svarade mycket dåligt på behandling.

Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
Den "lätta" ca en vecka efter första lilla symptom, och den "svåra" kunde inte röntgas. Det var innan det blev vanligt med portabel röntgen.

När och hur började ni med hagvistelse?
Ingen av mina kom ut i "riktig" hage igen. Den "lätta" klarade sig så pass att den fick gå i paddocken och ut på 5 minuters promenader innan den fick skov av sin andra sjukdom och vi valde att avliva.

Vad är ditt bästa råd till någon som har häst med fång/häst som haft fång?
Fundera på om det är värt det. Vilket liv kan du erbjuda hästen? Vilket liv kan hästen rent krasst erbjuda dig? Det är så lätt att dra igång en stor rehabiliteringsprocess för att sen upptäcka att man totalt saknar möjligheter att framöver ge hästen ett fullgott hästliv. För mig innebär inte det nödvändigtvis att hästen måste äta gräs på fri tillgång på sommaren, men väl att den ska kunna gå med andra hästar i en hage som bjuder till ett så normalt hästliv man kan ge.
 
@Mli Tack för svar :). För mig är det väl värt det! Ponnyn som är sjuk är bara 9 år, hon är min tävlingshäst och går MsvB dressyr. Jag hoppas förstås innerligt att hon kan komma tillbaka på den nivån, men gör hon inte det kan hon garanterat glädja något barn i lätta klasser. Jag har även köpt en till ponny som har haft fång, mycket för att de ska kunna gå tillsammans och ha samma behov. Känner att de kommer kunna få bra livskvalité oavsett deras predisposition för fång.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 744
Senast: Morces
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 394
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp