Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Det har jag aldrig begripit.
Den enda näringen som försvunnit är de vattenlösliga vitaminerna.
Sedan förstår jag inte, än en gång, varför den inte ska få mat. En sjuk häst med hovvävnad som har brytits ner måste få nya proteiner, mineraler mm så att den kan repareras igen.

Dessutom så är det inte helt lätt att lagra hö över vintern, inte här i skåne i alla fall. Ett hö med dålig hygienisk kvalite är inte precis vad en fångmage behöver.

Det är alltså ett dåligt råd, precis som en del andra när det gäller fång.

Enda fördelen med fjolårshö är om det är sent slaget och tidigare än det är på 'innevarande' säsong. T ex så om man i juni 2009 har fång, och kan få tag i sent slaget hö, då blir det fjolårshö automatiskt. Men får man fång i augusti 2009 är det skitsamma om man ger hö slaget i juli 2008 eller juli 2009.

Så som FA säger, ett dåligt, gammalt råd, från tiden när man trodde att det försvann näringsvärden med under lagring. Vilket det inte gör.
 
Sv: Fångtråd del 2

Det finns ju kalljästa degar där man tar vatten från kallvattenkranen då blir jästiden längre.

Sockret hjälper till att jäsa men det är ju när man blandar det som processen börjar men det tar ju tiiiid särskilt om det skall kalljäsa.

Då har det nog spjälkats i magsäcken tror jag

Jo, men det var det som lämnas i krubban som diskuterades, dvs om han inte är så förtjust i, så normalt plockar han i sig 'under natten' då t ex. Men frågan är om man tycks lämna det någon längre stund om han inte äter upp direkt?
 
Sv: Fångtråd del 2

Hon fick 2 g om dagen, har för mig att det är normaldos. Det står i fass annars. Hon vägde ung 450 kg då.
Men de förta 10 dagarna fick hon mindre. Jag fick inte ge mer för veterinärerna.
 
Sv: Fångtråd del 2

Enda fördelen med fjolårshö är om det är sent slaget och tidigare än det är på 'innevarande' säsong. T ex så om man i juni 2009 har fång, och kan få tag i sent slaget hö, då blir det fjolårshö automatiskt. Men får man fång i augusti 2009 är det skitsamma om man ger hö slaget i juli 2008 eller juli 2009.

Så som FA säger, ett dåligt, gammalt råd, från tiden när man trodde att det försvann näringsvärden med under lagring. Vilket det inte gör.

Jag håller med dig. Jag köpte faktiskt fjolårs hö till min för ett tag sedan just för att jag inte ville köpa det nya.
 
Sv: Fångtråd del 2

Lite halvt knapplån...

Jag skulle tycka att det var intressant att veta vad alla här har för sorts häst/hästar (ras, vikt etc) och vad de ger sina hästar i matväg :)!-

Det var mina det! Vad äter era? Nyfiken:)!

Lillen - 3 år, i tillväxtfas är D-ponny, 140 nåt - måste mäta om, fet som en julgris tyvärr (474 kg: Äter nu 4 kg hö (sent slaget ängshö, ogödslat, ej från odlad vall), tyvärr oanalyserat. Serveras halm med, som han inte äter, men skulle gärna se han åt ett kilo av det. 1,3 kg melassfri lucern för att få upp proteinet som mest troligt är aplågt i höet tyvärr. Samt 200 gram urvattnad, avsköljd betfor att blanda butta i. Mineral, vitamin, magtarmbalans.

Beräknat på 7.8 MJ/kg i fodret, ger det totalt i foderstaten 44 MJ.


Disse (fbl, normalhull, svårfödd, född 1995, 162 cm i mkh och 540 kg) går på bete halva dygnet, på odlad klövervall. Andra halvan äter han fritt med ovan nämnda hö (äter kanske 4 - 5 kg) och ½ liter kraftfoder - endera melassfritt lucern (blir ca 300 gram) eller Mustang Original musli. Ingen aning vad han petar i sig i MJ-väg, men minst 120 MJ iom att han håller hullet.
 
Sv: Fångtråd del 2

Som sagt jag har inte läst allt, men känns som helt fel tillfälle att laborera med mat.

Först häva, sedan kan man räkna foderstat

Precis, det är helt fel tillfälle att laborera. Således ingen svält. Förr valt och törstade man - ja. Förr hade man dessutom mycket sämre prognos på fång och sämre procentuellt antal tillfrisknade.

Fånghästar är sjuka, och sjuka hästar ska inte svältas, det är man ense om idag.

Dessutom OM han är IR är det än värre att svälta honom då det innebär en stress, som ger förhöjda värden.

Så, jag försöker så gott det går att få ner högivan - men behålla ättiden, att hålla TS så lågt som magen klarar av och hålla magen sjysst genom buttakuren. Men jag tänker inte riskera en totalkrasch eller en uppblossande fång genom att svälta honom, spec som det inte rekommenderas.
 
Sv: Fångtråd del 2

Ja du är nog lite knasig som är fascinerad när din häst är sjuk

Du skiver här att din häst inte varit dålig i magen men jag har läst inlägg om att han kraschat i magen

Diarren hos däggdjur är till för att snabbt få ut bakterierna ur kroppen

Även Owe wattle rekomenderar parafinolja för att få ut toxinerna =gifterna, som orskakar reaktionen = inflammationen i lamell lagret

Blir man förgiftad skall man avgiftas först och främst

En fånghäst blri förgiftad av de toxiner som uppstår vid den störda tarmfloran


Känns som du är en stjärna på detaljer - men tappar helhetsperspektivet, eller inte har förstått :confused:

Eller är mest fascinerad av detaljerna

Liknelssen med kriurgen och såret

om din häst fortsätter att bli förgiftad av att det hela tiden bildas toxiner - är det ingen vits att fodra för att hoven skall växa ut


Hoven tokväxer under aktiv fång pga av den ökade genomblödningen

den behöver ingen hjälp då......


har du lyckats häva anfallet -trodde du skulle till klinik i Måndags?
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

*KL*

Hundar och hästar är ju snudd på så olika man kan vara vad gäller normalt ätmönster. En hund i det vilda äter skrovmål, däremellan svält. Under långa perioder av svält äter de vad de kan få tag i.

Hundar kan klara MÅNADERS svält rent fysiskt, såvida de har sådana reserver att ta av att de inte dör av näringsbrist, så klarar de långvarig svält.

En häst har en matsmältning som är utvecklad för grovfoderomvandling, och är beroende at ett stadigt flöde av grovfoder. Dvs äta lite men snudd på hela tiden. Hästar är extremt beroende av att tarmmotoriken fungerar, och pga sin matsmältning, avsaknad av gallblåsa osv så är hela matsmältningssystemet beroende just av att det hela tiden rör sig mat genom systemet.
Det är bland annat därför det finns en betydligt större uppsjö av smärtstillande till hund, medan det är värre för hästar.

En fet ponny som inte äter löper dessutom risk att drabbas av hyperlipidemi. Oavsett om anledningen är att den inte äter för den inte vill, eller för den saknar mat.

Så att svälta Lillen skulle även utan fång vara en stor risk, eftersom han är just en fet ponny.
 
Sv: Fångtråd del 2

Lillen - 3 år, i tillväxtfas är D-ponny, 140 nåt - måste mäta om, fet som en julgris tyvärr (474 kg: Äter nu 4 kg hö (sent slaget ängshö, ogödslat, ej från odlad vall), tyvärr oanalyserat.
:bow:
Hur kommer det sig att du har tänkt om från allt räknande:confused:
 
Sv: Fångtråd del 2

Ja du är nog lite knasig som är fascinerad när din häst är sjuk
eller så vill jag hjälpa henne så mkt som möjligt.

Du skiver här att din häst inte varit dålig i magen men jag har läst inlägg om att han kraschat i magen
Jag vet inte vad du har läst om vilken häst. Min ponny är en hon. Men i vilket fall som för ett par veckor sedan hade hennes avföring aningen lösare konsistens än vanligt. Jag tror att jag skrev om det lättstressad som jag gärna blir. Det var två högar som en morgon såg annorlunda ut. Om du jämställer det med att magen har kraschat så får du gärna göra det. Jag gav henne lite extra halm och lusern men inget hö den dagen. Sedan var allt som vanligt igen.

Diarren hos däggdjur är till för att snabbt få ut bakterierna ur kroppen
Men det beror väl ändå på ngn form av infektion som är orsaken? Fångstörningar i grovtarmen beror på feljäsning av lättlösliga kolhydrater som har runnit dit där de ej ska vara. Detta ger upphov till en rubbad tarmbalans med för stor andel av fel sorts bakterier. Det gäller att hjälpa den rätta sortens bakterier att vinna kriget.

Även Owe wattle rekomenderar parafinolja för att få ut toxinerna =gifterna, som orskakar reaktionen = inflammationen i lamell lagret
Jag har förstått det som att detta är ngt man kan ta till om man tex vet om att hästen har ätit för mkt stärkelserikt kraftfoder. Då kan man få ut allt innehåll. Detta som en nödlösning.

Blir man förgiftad skall man avgiftas först och främst
Gifterna kommer just pga minskat pHvärde och ändrar tarmflora. Om du lyckas återställa balansen så minskar dessa gifter.

En fånghäst blri förgiftad av de toxiner som uppstår vid den störda tarmfloran
Håller helt med dig

Känns som du är en stjärna på detaljer - men tappar helhetsperspektivet, eller inte har förstått :confused:
Jag tycker nog att jag har helhetsperspektivet ganska klart för mig så långt man nu vet vad som händer. Den sista pusselbiten från exponering av fångframkallande faktor till upplösning av lamellerna är inte lagd än. Men det ska bli spännande att se lösningen och bra för alla fånghästar.

Eller är mest fascinerad av detaljerna
Det var tydligen svårt att smälta.
Ja jag är fascinerad av att läsa hur kroppen fungerar inuti.

Liknelssen med kriurgen och såret

om din häst fortsätter att bli förgiftad av att det hela tiden bildas toxiner - är det ingen vits att fodra för att hoven skall växa ut

Läs mitt inlägg som jag skrev kl 10.14 idag

Däremot måste man naturligtvis se till att ta bort det som är fångframkallande - om man nu vet vilket det är.


har du lyckats häva anfallet -trodde du skulle till klinik i Måndags?
:confused::confused::confused::confused::confused:
Anfallet hos min fånghäst hävdes i början av januari.
Vi har varit på klinik fyra ggr sedan dess. Men inte helt nyligen.
 
Sv: Fångtråd del 2

:bow:
Hur kommer det sig att du har tänkt om från allt räknande:confused:

Det står ju i tråden? Och jag räknar på EXAKT samma vis nu som innan. Med exakt samma minimivärden.

Skillnaden är att jag - som jag skrev - äntligen fick tag på halm, och 10 balar av sveriges dyraste halm anlände stallet. Dvs för stunden försöker jag genom att blanda hö och halm i finmaskiga (men enkla) hönät få honom att dels äta långsammare = mer tuggtid, och dels peta i sig lite halm med. Det sista är han inte så pigg på. Samtidigt har jag höjt lucernet.

Så det är samma MJ som är målet (ej uppnåt, men omöjligt nu, men 44 är bra nog) som innan, han får ungefär samma MJ nu som tidigare - glöm inte lucernet. Och det är SAMMA strävan och krav på att hålla magen stabil som innan.

Skillnaden nu är att jag har något att blanda höet i för att sänka ättakten. Det är inget 'omtänk', det har jag jobbat på och försökt på olika vis sen det här började. MJ-mässigt och räkningsmässigt är det identiskt med tidigare, bara lite bättre förutsättningar iom halmen.

Om han INTE börjar äta halm kommer jag tvingas höja höet eller lucernet dock om/när magen blir instabil. I nuläget äter han 1 kg TS/100 kg (totalt 4.5 kg TS), dvs han äter mindre än vad magen klarat innan. Men lyckas jag med förlängd ättid hålla magen i schack går planen i lås. Om inte höjer jag TS upp till där magen fungerar.

Han får i sig lika mkt energi nu som när han åt 5 - 6 kg hö... Så, då gnällde du, nu hurrar du. Fast skillnaden är noll och intet i realiteten rent så (Däremot har jag garanterat proteinet, och kunnat förlänga ättiden)
 
Sv: Fångtråd del 2

Nu är det ett tag sedan jag skrev här..men jag har fått världens sämsta(?!) svar av veterinären för konvalescensen och vet inte vart jag ska vända mej för att få klarhet i det här!!?

Hästen min har fång och är precis hemkommen från djursjukhus där den är behandlad iv då behandligen hemma inte bet och sammalagt är den behandlad i 3 veckor och har under denna tid stått på box. Efter röntgen visade det sej att hovbenet är kraftigt roterat (jag har dock inte fått några grader). Så jag ville veta när återbesök blir osv.... men nähä inget återbesök sa veterinären!! när hästen varit utan medicin ett tag kan man göra igångsättning! Jag undra hur vi ska gå vidare, vem vi ska kontakta för att få klarhet i det här, var kan man läsa om information!? För i mina öron låter detta som ett helt okorrekt svar!??
 
Sv: Fångtråd del 2

Oj, ja snacka om 'dåligt svar'. Var bor du, har du ngn annan bra klinik i närheten? Kan ju överföra journal och plåtar dit, och be om deras åsikt.

Lär ju göras en del med verkning osv iom rotationerna.

Även om du inte bor i närheten, kan du ju kontakta t ex Strömsholm eller Ultuna och höra vad de rekommenderar, är ju viss hjälp även om en veterinär som 'håller i det' naturligtvis är bäst att hitta.
 
Sv: Fångtråd del 2

Alexandra... jag kom på att jag skulle berätta något som slog mig idag :)

När jag ställde min shettis på boxvila så var hon ju jättefet (:o) och då vräkte hon i sig allt hö, vartenda strå, men inte halmen. Hon fick kanske i sig några strån för halmen låg en bit ifrån där hönätet hängde. Som jag skrev, hon vräkte i sig höt och 1 kg tog slut FORT!! Ungefär som din är nu kan jag tänka mig...

Men med tiden, ju mer hon gick ner i vikt desto längre tid tog hon på sig att äta. Så nu räcker samma mängd hö (1kg) minst tre gånger så lång tid som det räckte när jag precis ställde in henne i slutet på mars, alltså 3 ½ månad sen. Jag ser till att hon alltid har minst ½ kg halm när hon står inne, men hon äter kanske bara hälften av det. Ibland så kan allt (1 kg hö + 0,5-1 kg halm) vara borta när jag kommer för lunchmaten.

Förhoppningsvis så kanske din också lugnar ner sig lite när han vänjer sig vid att mängden är mindre...
 
Sv: Fångtråd del 2

Det där lät ju helknasigt:crazy:! Märkligt att rekommendera igångsättning så snabbt om hästen har kraftig rotation. Håller med Alexandra, du behöver nog få hjälp av någon annan veterinär.

Idag står mina inne hela dagen igen :(. Haflingern har lite puls på båda fram nu på morgonen, och det brukar hon inte ha. Skulle inte vilja säga att det är kraftig, dunkande puls men den känns. Hoppas att hon bara överansträngt hovarna lite grann... Men med min tur så har hon väl minst fått hovbölder på båda fram:devil:!
 
Sv: Fångtråd del 2

Förhoppningsvis så kanske din också lugnar ner sig lite när han vänjer sig vid att mängden är mindre...

Tänk, de senaste dagarna har jag tyckt detsamma om min häst! Tycker inte heller att hon kastar i sig höet riktigt så snabbt som hon brukade innan, utan att hon äter lite lugnare och mer "behärskat" numera :).
 
Sv: Fångtråd del 2

Idag står mina inne hela dagen igen :(. Haflingern har lite puls på båda fram nu på morgonen, och det brukar hon inte ha. Skulle inte vilja säga att det är kraftig, dunkande puls men den känns. Hoppas att hon bara överansträngt hovarna lite grann... Men med min tur så har hon väl minst fått hovbölder på båda fram:devil:!

Det blir nog så ibland. Min ponny har också haft sådana dagar med märkbar puls även om den inte är så stark.
Hovböld i båda hovarna på samma gång låter ju inte särskilt sannolikt?
 
Sv: Fångtråd del 2

Lider med dig i din fångest.:crazy:
Jag skulle kyla benen o ha den inne när det värsta solgasset är på G.

Tror som andra att man inte helt ska lita på puls vid varmt väder, utan gå på hur den mår o går.
 
Sv: Fångtråd del 2

Ja, hon har lite märkbar puls i båda fram och är kanske lite gallig också. Hon verkar dock SUR för att hon inte får komma ut, och det är ett gott tecken:)! När hon har ont vill hon inte gå utanför boxen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 710
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 499
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 346
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 108
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp