Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

jag vill ha massa allmäna tips!
Hästen (ej min egen) har haft fång, är överviktig och gammal.
Vad bör jag tänka på? Något speciellt att vara uppmärksam på?
Viktigt att tänka på när man rider? innan/efter? Hur märker jag om hovarna ömar? eller om något annat är fel.
 
Sv: Fångtråd del 2

Banta hästen så mkt det går eftersom övervikt ökar risken för fler fånganfall. Det är också bra att hålla igång den och rida ofta (så länge den är frisk naturligtvis). Det verkar som om fånganfall kan starta på många olika sätt. Men jag tror i alla fall att ett test man kan göra är att vända hästen tvärt åt båda hållen. En häst som har fång har svårt att snurra runt och trampar på ett speciellt sätt som verkar ganska typiskt just för fång.
 
Sv: Fångtråd del 2

Distriktaren som var ute hos min shettis igår, och som faktiskt verkade väldigt hästkunnig, tyckte att jag skulle ta bort lucernpelletsen. Men varför då :confused:? Båda hästarna åt ju lucernpellets förra vintern helt utan problem... Kan det verkligen vara skadligt? Hur som helst MÅSTE jag ge dem en mindre mängd i allafall för att ha något att blanda mineraler, jäst och mediciner i. Det måste ju vara bättre än att ge kraftfoder i allafall...
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag antar att det var med anledning av fångrisken?
Jag har själv denna vinter haft intressanta diskussioner med våra veterinärer här hemma om vad min häst ska äta. De envisas fortfarande med att proteiner är typ livsfarligt och att hon ska äta näringsfattigt hö. Jag kan delvis föstå resonemanget med näringsfattigt hö. Jag antar att det förutom att det inte innehåller så mkt proteiner inte heller innehåller så mkt lättlösliga kolhydrater. Då bantas ju hästen och sockermängden minskar så det fungerar kanske, i alla fall delvis. Men för mig är det självklart att hon måste ha proteiner. För de mest envisa veterinärerna har jag inte orkat berätta att jag ger henne lusernpellets. Samtidigt så vet jag att det finns ett företag här som säljer ett fångfoder. Ingredienserna i detta foder är lusern (fast det står nog alfalfa), halm och sojaolja. Alla här i trakten tycker att detta foder är jättebra och veterinärer och hovslagare är mkt förvånade över att det fungerar så bra.
Alla veterinärer tycker inte så. Den jag pratat med på senaste tiden på en klinik reagerade inte alls på vad hon fick att äta.

Jag hade alltså gett den lusernpellets om det inte fanns ngn annan anledning. varför skulle hon inte äta det - fick du ngn förklaring?
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

Jo, det var nog proteinerna som var på tapeten, även om veterinären i övrigt verkade väldigt kunnig och engagerad. Men problemet verkar vara att ingen riktigt vet, för fång är ju så förbenat klurigt... På torsdag ska jag iväg och röntga på ATG-kliniken i Tingsryd, och då får jag säkert höra en ny version. Helst ska väl en häst med fång och med risk för att få fång leva på luft...:crazy:

Vad heter fångfodret och var kan man köpa det? PM:a mig gärna! Är det mindre energimängd i det än i lucernpelletsen kanske, med tanke på att det innehåller halm? Fast i och för sig innehåller det ju olja...
 
Sv: Fångtråd del 2

Finns en sida med mycket info om fång
http://www.laminitis.org/

Fodert som nämns har låg andel fruktaner och lättlösliga kolhydrater men mycket fibrer. Det är det eftersträvans värda till hästar som är fångkänsliga. Allra hällst om man inte vill ha många olika foder och tillskott att blanda själv.
 
Sv: Fångtråd del 2

Vad heter fångfodret och var kan man köpa det? PM:a mig gärna! Är det mindre energimängd i det än i lucernpelletsen kanske, med tanke på att det innehåller halm? Fast i och för sig innehåller det ju olja...

Fodret heter Happy Hoof. det finns att köpa i en hästaffär här i närheten. Jag PMar om var någonstans. Kollade bara som hastigast på en sida det innehåller lusern, halm, örter och sojaolja.

Jag köper inte detta själv utan ger min fångponny lusernpellets (utan melass då jag har en ganska stark misstanke om att hon är IR), halm, lite linfröolja och lite urvattnad betfor. Örterna i det färdiga fodret kan vi nog leva utan. Jag vill ha koll på vad hon äter och inte betala hur mkt som helst, vet inte vad det kostar i och för sig.
 
Sv: Fångtråd del 2

Det har varit en skitvinter för mig, rent ut sagt :mad:! Det började redan tidigt i december när min haflinger började halta REJÄLT på vänster fram. Hovslagaren var ute och klämde och tittade, men hittade ingenting. Hade ute en veterinär som sa att hon har en muskelskada i bogen (han klämde på ett ställe som var så önt att hästen flög baklänges). Så vi började behandla skadan som en muskelgrej. Fenylbutazon och rörelse. Undan för undan blev hon bättre, och orkade gå längre och längre promenader med oss. Hoppade och skuttade när vi var ute - helt enkelt pigg och glad! Men väldigt stel på morgonarna, fast det kunde hon vara länge sa ETn som jag hade ute.

Samtidigt har jag haft riktigt skräpunderlag i hagen, med flera veckor av fruset "knöggel" och shettisen blev mer och mer ömfotad. Till slut fick jag ställe in henne på boxvila.

För ca två veckor sedan när vi skulle promenera med haflingern ville hon i princip inte röra sig framåt, med väldigt stela framben och svårt för att vända... Jag ringde vet och beskrev symtomen och sa att jag tror att jag har två hästar med fång :(. Det blev en 10-dagars-kur "butta" och boxvila, och nu står jag med TVÅ hästar som fortfarande inte mår bra. Imorgon ska vi åka till klinik med båda och jag bävar för vad de hittar. OM det nu är fång på båda, som jag tror, vad sjutton har de fått det av??? Hösilaget? Det gamla vissna gräset i hagbiten som jag släppte de i när de andra hagen var FÖR jäklig? Eller vad, vad, vad???

Jag har haft en fånghäst för fyra år sedan, och för henne slutade det inte väl, så jag har spenderat många nätter nu på sistone utan att sova alltför mycket...:(
 
Sv: Fångtråd del 2

Det låter verkligen heljobbigt!! Jag som tycker att mina senaste två månader har varit urjobbiga med min ponny.
Jättejobbigt med båda två som är dåliga ( jag undrade faktiskt på din beskrivning eftersom jag hade för mig att det var den större som var dålig tidigare).
Man skulle verkligen önska att det fanns ngt litet test man kunde ta som talade om varför fånganfallen utlöstes. Det är ju en av fler otäcka sidor av denna sjukdom. Det känns så oroligt att inte veta.

Hoppas att det går bra på kliniken imorgon! Berätta gärna hur det gick.
 
Sv: Fångtråd del 2

Ja, hur går det med din? Är den röntgad? Vad hittade de i såfall? Står hon fortfarande på medicin? Är det fortfarande strikt boxvila som gäller för din just nu?

Återkommer om klinikbesöket! Hoppas bara att vi får in dem i transporten. Det är inte kul att lasta hästar som inte mår bra :(... Jag vill ju försöka låta bli att ge min haflinger mer smärtstillande om det går, för jag vill att de ska se hur hon ser ut utan smärtstillande som tar bort symtom. Shettisen var vi tvungna att ge mer medicin, för hon har alldeles för ont annars.
 
Sv: Fångtråd del 2

Ja, hur går det med din? Är den röntgad? Vad hittade de i såfall? Står hon fortfarande på medicin? Är det fortfarande strikt boxvila som gäller för din just nu?

Återkommer om klinikbesöket! Hoppas bara att vi får in dem i transporten. Det är inte kul att lasta hästar som inte mår bra :(... Jag vill ju försöka låta bli att ge min haflinger mer smärtstillande om det går, för jag vill att de ska se hur hon ser ut utan smärtstillande som tar bort symtom. Shettisen var vi tvungna att ge mer medicin, för hon har alldeles för ont annars.

Min ponny fick ju fång vid Lucia. Hon åt medicin i ung fyra veckor. Hon har blivit röntgad två ggr (på två olika ställen eftersom den första inte hade egen hovslagare), en gång i början av januari och en gång i början av februari. Första gången fick jag beskedet rotation på båda fram inget bak. Andra gången hade jag med de första bilderna. Det var inte ngn förändring mellan första och andra gången. Men de konstaterade att hon förutom rotation på båda fram( ca 5 grader) även har sänkningar fram och rotation på höger bak. Första gången hon hade fång mkt lindrigt för två år sedan så var det mest vänster bak som det märktes ngt på.

Hon står inne men kommer ut två ggr om dagen detta enligt ordination av vet. Hennes framhovar är ngt varmare än bak och ibland har hon lite märkbar puls fram. Om jag ska tro ngt så verkar hon må ganska bra. hon rör sig ganska lätt runt omkring i boxen och även ute. hon tycker att det är ganska livat att komma ut en stund. Nästa gång jag äker till kliniken om några veckor ska jag be dem kolla insulinet då jag misstänker att det kan vara i alla fall en del av den igångsättande faktorn.

Lycka till med lastningen och besöket.

Min häst hade inte åkt transport på ett tag när det var dags. Vi tog inte några diskussioner utan tvingade in henne mkt bestämt. Det var inte ngt att välja på. Jag förstår precis vad du menar, en häst med fång i sina hovar kan man inte hålla på och tramsa med. med eller utan smärtstillande är ju svårt. min häst hade ganska så ont hela julhelgen och när det var dags för besöket så minskade jag inte på medicinen. De ser ju ändå på röntgen vad som har hänt
 
Sv: Fångtråd del 2

med eller utan smärtstillande är ju svårt. min häst hade ganska så ont hela julhelgen och när det var dags för besöket så minskade jag inte på medicinen. De ser ju ändå på röntgen vad som har hänt

Så sant, men problemet med haflingern är ju att jag inte vet 100% säkert att det är fång hon har, eller om hon har fång + något annat. Enligt den första veterinären har/hade hon ju en muskelskada. Därför vill jag att de ska kunna bedöma henne i rörelse så bra som möjligt. Men självklart vill jag inte att hon ska ha FÖR ont heller... Men även om hon är stel i boxen, och gärna lägger över vikten på bak ibland när hon vänder sig, är allmäntillståndet gott även utan medicin. Hon busar runt hej vilt och kan inte låta bli NÅGOT som är löst. Vi har fått sätta fast vattentunnan för annars demolerar hon den. Nu när hon inte kan få loss den ger hon sig på annat. Jag har en garageport i stallet (ja, mitt lilla stall är ett fd garage) och hon älskar att putta ner porten. För att hålla öppet måste jag binda fast porten med ett grimskaft i ovankant. Idag hade hon knutit loss två knutar knutna ovanpå varandra... Så hon är ju inte precis hängig direkt!
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag förstår vad du menar och känner igen problemet med häst inomhus. Min gräver gropar i boxen så det ser ut som jag vet inte vad. Hon har ett ganska högt underlag i den nu så det blir ganska kuperat.

jag är också med på att de bör se hur hon rör sig. Nu kan hon kanske ha fått ngn slags belastningsfång om hon har varit skadad. Jag vet inte hur vanligt det är. Men detta lär de väl kunna se på röntgen?
usch det är jobbigt att vänta på besked!!
 
Sv: Fångtråd del 2

*KL*
Uppdaterar om mitt sto som fick fång i maj 08. Nu i helgen 9 månader efter fånganfallet, så har jag börjat rida henne. :bump:
Trodde aldrig att jag skulle rida henne mer när hon var så dålig av fången samt fick många kolikanfall av boxvilan.
Hon är fräsch, pigg som en spigg och bockar och sparkar bakut som en galning fast det är tänkt att vi ska skritta igång under första veckan. Blev tvungen att låta henne trava lite i dag (fjärde dagen). Hon är så glad, och jag med. Hon kommer i full galopp till grinden för att få bli riden.
Håll nu alla tummar att min glada och bantade ponny klarar våren med lömska grässtrån som kan slinka ner!
 
Sv: Fångtråd del 2

Nu har jag fått det hemskt tråkiga beskedet att båda mina hästar har fång med rotationer och sänkninger. Belle har värst, med 10 resp. 15 graders rotationer fram + sänkningar. Veterinären sa att gränsen för att man ska få en ridbar häst igen ofta går vid 11 grader :(... Ja, det känns inte bra. Trots detta hemska röntgenbesked har jag en pigg och glad häst som tar sig fram riktigt bra. Hon fick ju inte ens smärtstillande mellan i söndags och ikväll... Som hon ser ut borde hon ju inte kunna röra sig alls egentligen. Veterinären tyckte att just det var väldigt hoppingivande, och att det då fanns en chans att hon kunde bli bra ändå. Min lilla shettis hade rotationer och sänkningar i varierande grad på alla fyra hovar. Värst var vb och ena fram.

Så nu öppnar sig en hel värld av förvirring, förtvivlan och kanske hopp...:(
 
Sv: Fångtråd del 2

Det var ju inte kul! Är det fång hon har haft hela tiden sedan hon blev dålig i december?

Jag har ju varit på två olika ställen och pratat med två veterinärer. Båda har sagt samma sak som din vet dvs att även om röntgenbilderna naturligtvis är viktiga för en prognos så är det samtidigt viktigt hur hästen mår.
Vi får hoppas på det bästa! Men vad jobbigt med två hästar som är dåliga!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 965
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp