Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Min pålle är fortfarande symtomfri och varit det i 3 veckor nu - sedan första dosen av finadyne!!! Har fått börja gå 30 min i hagen med de andra om dagen nu och spritter av energi!

Håll tummarna!
 
Sv: Fångtråd del 2

Hur många MJ behöver din shettis? När jag kollade på hippocampus behöver en lättfödd ponny som väger 200 kg, och som inte gör annat än går och skrotar i hagen, 31,9 MJ och 191,5 g smrp. Det är ju inget roligt hö, men det skulle kanske fungera med 2,9 kg hö och 0,8 kg lucernpellets? Nu har jag inte räknat på några andra värden än just energi och smrp dock! Sedan är ju 2,9 kg hö tråkigt lite...:( Det kanske blir bättre med lucernhack, för det förlänger antagligen ättiden en hel del jämfört med pellets.

Annars 1,4 kg hö, 2 kg halm och 1 kg lucernpellets kanske?

Men nu vet jag ju inte vad din ponny behöver exakt. Men du kan ju själv prova dig fram i hippocampus!
 
Sv: Fångtråd del 2

Nä det var ju en hel bunt inkompetenta människor som fanns runt min ponny som inte kunde se om det växte eller inte. Inte på bakhovarna heller som inte var påverkade av fånget.

Varför blir du så arg för att jag förklarar varför det ser ut som om hovarna inte växer? Du har ju frågat i ett tidgare inlägg också. Det var bara av välmening jag förklarade. Ber om ursäkt...:(:confused:

Jag har själv en ponny som fick svår fång under dräktighet. Hennes hovar såg inte ut att växa något alls under minst 4 månader. Hon lever än (efter 3 år ) och hovarna växer...

10 veckor är inte så lång tid då det gäller fång med rotation. Det går inte att säga på denna korta tid att hovarna skulle sluta växa...
Tror du att din ponny fick någon konstig okänd sjukdom som gjorde att hovarna slutade växa eller att den fick så svår fång att hovarna gick i nekros??? Då skulle nog inte hästen ens kunna stå upp...
 
Sv: Fångtråd del 2

Usch, ja :(. Håller med om att påhopp är fruktansvärt onödiga. Jag tycker inte att man behöver stryka varandra medhårs i alla lägen, eftersom man då oftast inte lär sig något nytt, dock är det onödigt att leta fel på allt och alla!

En av de viktigaste sakerna att tänka på, som väl ALLA i den här tråden borde vara medvetna om vid detta laget, är att fång och fånghästar är alla individuella och fruktansvärt olika. Det är väl något av det mest frustrerande med sjukdomen kanske. Det som fungerar för en häst och hästägare kan vara helt åt skogen för en annan!

Vi borde nog försöka få tillbaks tråden på rätt köl igen, annars blir det snart bara tjafs i stället för konstruktiva råd och peppning...
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag vet ingenting. Det gjorde inte vet heller. Nej jag tror inte hovarna gick i nekros men det var mer än "bara" fång, det var alla inblandade medvetna om. Hon fick underliga eksem, vätskeutgjutnader (nej inte ödem under magen, utan längs med hela ena sidan), hennes melanom började växa också.

Och jag kan garantera att om det hade funnits någon form av ljusglimt och drägligt liv så hade hon varit kvar. Jag önskade mig den ponnyn hett i tio år innan jag fick köpa henne. Hon var anledningen till att jag föll för connemaran som ras.

Det gicks igenom alla möjliga varianter för att kunna ha kvar fölet med eller utan sto. Men när hon började ligga ner, mer och mer, så fick det faktiskt lov att räcka.
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag vet ingenting. Det gjorde inte vet heller. Nej jag tror inte hovarna gick i nekros men det var mer än "bara" fång, det var alla inblandade medvetna om. Hon fick underliga eksem, vätskeutgjutnader (nej inte ödem under magen, utan längs med hela ena sidan), hennes melanom började växa också.

Och jag kan garantera att om det hade funnits någon form av ljusglimt och drägligt liv så hade hon varit kvar. Jag önskade mig den ponnyn hett i tio år innan jag fick köpa henne. Hon var anledningen till att jag föll för connemaran som ras.

Det gicks igenom alla möjliga varianter för att kunna ha kvar fölet med eller utan sto. Men när hon började ligga ner, mer och mer, så fick det faktiskt lov att räcka.

Jag svarade bara på varför hovarna inte ser ut att växa på vissa fånghästar. Tänkte att det kanske kunde vara bra att veta för fler än dig
 
Sv: Fångtråd del 2

Usch, ja :(. Håller med om att påhopp är fruktansvärt onödiga. Jag tycker inte att man behöver stryka varandra medhårs i alla lägen, eftersom man då oftast inte lär sig något nytt, dock är det onödigt att leta fel på allt och alla!

En av de viktigaste sakerna att tänka på, som väl ALLA i den här tråden borde vara medvetna om vid detta laget, är att fång och fånghästar är alla individuella och fruktansvärt olika. Det är väl något av det mest frustrerande med sjukdomen kanske. Det som fungerar för en häst och hästägare kan vara helt åt skogen för en annan!

Vi borde nog försöka få tillbaks tråden på rätt köl igen, annars blir det snart bara tjafs i stället för konstruktiva råd och peppning...

Håller med... Ber om ursäkt för att jag svarade LIL-SIS ironiska inlägg ( som ju var riktat till mig egentligen ) om Luzern och proteiner ( på samma sätt ) då jag försökte förklara att det är foderbytet jag skulle bekymra mig för....


Det ÄR frusterande och jobbigt med fång. Det råd jag skulle vilja ge är att läsa på ordentligt själv för att få en uppfattning om det verkar som om man får rätt hjälp av den veterinär och hovslagare som sköter "fallet". Tyvärr är inte alla veterinärer och hovslagare så pålästa eller uppdaterade då det gäller fång.
 
Sv: Fångtråd del 2

Min pålle är fortfarande symtomfri och varit det i 3 veckor nu - sedan första dosen av finadyne!!! Har fått börja gå 30 min i hagen med de andra om dagen nu och spritter av energi!

Håll tummarna!

yääääy va roligt att det går åt rätt håll. Här håller vi tummar, hovar och tassar hehe :D
 
Sv: Fångtråd del 2

Det var inte alls till dig.

Och jag kom INTE med ett fult påhopp om hur många fånghästar man klarat av...
 
Sv: Fångtråd del 2

Vi borde nog försöka få tillbaks tråden på rätt köl igen, annars blir det snart bara tjafs i stället för konstruktiva råd och peppning...

Jag håller helt med dig. Jag tycker att det har varit mkt bra diskussioner utan påhopp. Det har hjälpt mig mkt den senaste tiden. Det är jättejobbigt med en fånghäst och den stressen räcker i sig.

Det är ju just konstruktiva råd och lite/snarare mkt peppning som behövs. De råd osv som vi kommer med är ju inte helt tagna ur luften heller.
Det mesta eller kanske allt jag påstår tex kan jag styrka med referenser. Om jag inte kan det så skriver jag att det är ngt jag själv tror. Jag tycker att diskussionerna har varit seriösa och meningsfulla och hoppas verkligen att de fortsätter att vara det.

Jag har bara ett enda mål med dessa diskussioner och det är att våra hästar blir bra igen - utan återfall.
Vem som ev vinner en diskussion är totalt ointressant för mig.

Det är kampen mot denna sjukdom som är det viktiga för mig och min lilla häst.
 
Sv: Fångtråd del 2

Tyvärr är inte alla veterinärer och hovslagare så pålästa eller uppdaterade då det gäller fång.

Nej, det ska gudarna veta...:crazy: Min fd hovslagare tjatade sig blå om bantning, t.ex., och verkade tro att övervikt var den ENDA orsaken till att hästar får fång. Han tyckte nog t.o.m att min shettis var fet, fast man alltid har känt revbenen väldigt, väldigt tydligt på henne. Han tyckte att min haflinger skulle få 2-3 kg hö och inget annat...:crazy: Har haft kontakt med veterinärer som tyckt att hästar med akut fång ska gå ute i hage så länge de inte jagar varandra.

Du har alldeles rätt när du säger att man måste läsa på mycket själv om sjukdomen för att kunna bilda sig en uppfattning om vad huvuddelen av forskningen visar.
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag har bara ett enda mål med dessa diskussioner och det är att våra hästar blir bra igen - utan återfall.
Vem som ev vinner en diskussion är totalt ointressant för mig.

Det är kampen mot denna sjukdom som är det viktiga för mig och min lilla häst.

Ja, precis så känner jag också!
 
Sv: Fångtråd del 2

Ingen som har något positivt att dela med sig alltså??


Jodå min går nu i hage med munkorg från 8-17. Hon får i sig gräs med munkorgen och av det lilla så har det i alla fall inte blitt något bakslag.
Kall i hovar och ben, ingen puls. Så det går framåt.:laugh:
 
Sv: Fångtråd del 2

Ingen som har något positivt att dela med sig alltså??

Vet inte riktigt vad jag ska säga... Tyckte att jag fick ett litet bakslag nu när jag började släppa ut mina, i form av puls på haflingern. Men efter ett par dagars boxvila nu igen tänkte jag börja släppa ut försiktigt, dvs en halvtimme eller så i taget. Två timmar är kanske mer än hovarna tål ännu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 963
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp