Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Det låter vettigt :)!

Det jobbiga, som vi diskuterat MÅNGA gånger, är ju att man är så ensam i vad man gör... Veterinären tyckte att hästen skulle få gå ut i liten hage i april (hade ingen lämplig hage då), men verkar samtidigt tycka att det räcker att börja med 20 minuter nu (dvs 3 månader senare):crazy:. Hovslagaren tycker var "jäkligt försiktig", men vad EXAKT betyder det :confused:? Det kan han inte säga. Man kan bli gråhårig för mindre...:crazy:

Vi ska bara inte tala om att jag ska börja vänja in ett ny hö också... Som förresten är så fint att man nästan får tårar i ögonen :). Enligt bonden innehåller det ängssvingel (två "s"?) och timotej (inget rajgräs). Det är en helt underbar grön färg och luktar godare än något annat hö jag någonsin haft, tror jag. Men ändå är jag självklart livrädd för höet... Har hört att man ska vänja in över flera veckor, men hur sakta är vettigt egentligen? Hur många procent per dag ska man lägga till?
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag kan inte ens gissa om hur många procent. Men du kanske ska blötlägga det i början, eller i alla fall en del av det?

Det är nog bara att stå ut med att vara ensam. Det har jag kommit fram till.
 
Sv: Fångtråd del 2

Du har halv utväxt sedan fången, dvs ganska stabil hov och vad de flesta brukar ha som gräns för att hästen ska få börja röra på sig. Hästen måste röra sig lite också för att få igång normal cirkulation i hovar och resten av kroppen för att kunna återhämta sig.
Det finns hästar och fånghästar som stått för stilla och fått så skadad blodcirkulation så det gått åt skogen för det.
Din häst har kommit så långt så du borde ge den lite normalare liv, det kan inte skada hovarna nu så länge du lyckas hålla nya anfall borta.
Du har ju en begränsad bra hage som vore perfekt för din häst att "bo" i nu och få igång kroppen lite när så mycket redan har läkt. Den kan inte riva upp en halvt återhämtad hov på egen begränsad rörelse. :-)
Böra andas lite bettysmatte :-)
 
Sv: Fångtråd del 2

*kl*

Jag har en fundering om det här med tillväxten under anfallet.
Får verkligen ALLA en "extrem ökad" tillväxt under anfall?

(Min hade tex inte det, hovarna växte inget alls under två månader, men det var troligen något helt annat som orsakade hennes fång än "det vanliga".)
 
Sv: Fångtråd del 2

Du har halv utväxt sedan fången, dvs ganska stabil hov och vad de flesta brukar ha som gräns för att hästen ska få börja röra på sig. Hästen måste röra sig lite också för att få igång normal cirkulation i hovar och resten av kroppen för att kunna återhämta sig.
Det finns hästar och fånghästar som stått för stilla och fått så skadad blodcirkulation så det gått åt skogen för det.
Din häst har kommit så långt så du borde ge den lite normalare liv, det kan inte skada hovarna nu så länge du lyckas hålla nya anfall borta.
Du har ju en begränsad bra hage som vore perfekt för din häst att "bo" i nu och få igång kroppen lite när så mycket redan har läkt. Den kan inte riva upp en halvt återhämtad hov på egen begränsad rörelse. :-)
Böra andas lite bettysmatte :-)

Fast vad räknas som "begränsad rörelse"? Min toka kan springa så att hon nästan går omkull i den här hagen, om hon vill, och den är ändå inte större än ca 500m2 med en hel del avgränsade hinder runt träd.

Ja, jag skulle gärna börja andas lite, tack ;)! Men det är så himla svårt att släppa kontrollen, när man är helt ensam i det man gör...:crazy:

Och veterinären säger att man ska hålla koll på pulsen (jo, tjena, det är ju lätt...).
 
Sv: Fångtråd del 2

Du har halv utväxt sedan fången, dvs ganska stabil hov och vad de flesta brukar ha som gräns för att hästen ska få börja röra på sig. Hästen måste röra sig lite också för att få igång normal cirkulation i hovar och resten av kroppen för att kunna återhämta sig.
Det finns hästar och fånghästar som stått för stilla och fått så skadad blodcirkulation så det gått åt skogen för det.
Din häst har kommit så långt så du borde ge den lite normalare liv, det kan inte skada hovarna nu så länge du lyckas hålla nya anfall borta.
Du har ju en begränsad bra hage som vore perfekt för din häst att "bo" i nu och få igång kroppen lite när så mycket redan har läkt. Den kan inte riva upp en halvt återhämtad hov på egen begränsad rörelse. :-)
Böra andas lite bettysmatte :-)

Vad är det som säger att du vet bättre än den veterinär och hovslagare som har sett hästen?

Är du helt säker på att det bara är att släppa ut hästen 24 tim om dygnet och att denna ökade rörelse, påfrestning osv inte kan trigga igång ett nytt fånganfall? hur kan du veta det utan att vara insatt i just denna häst?

Jag vet många friska hästar som troligen inte rör sig mer per dag.

Jag är inte för att ha hästar instängda i boxar hela dagrna. Mina hästar är alltid ute så många timmar som möjligt. Men det går tyvärr inte alltid.

till BM
Jag hade följt de råd jag fått i verkliga livet. Jag har förstått det som att du har förtroende för de som behandlar din häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

Jag såg dina foton på hovarna och tycker det ser riktigt bra ut!

Du verkar också vara en "idealmatte" för en häst med fång. Trots det håller jag nog med Raggsock. Nu då hoven växt ner halvägs och du har en mjuk bra begränsad hage är det nog ingen risk att låta henne gå ute på dagarna. Om det blir en rutin att gå ute mer och regelbundna tider så kommer hon nog att sluta springa så mycket vid utsläpp. Ge maten ute så hon har något annat att tänka på direkt hon kommer ut. ( om du nu inte gör det redan )

Att "rädda" en fånghäst med svårare fång är en balansgång med att vara försiktig och att till slut börja våga ge hästen lite mer livskvalitet igen, undan för undan...
 
Sv: Fångtråd del 2

Hon springer faktiskt inte så mycket vid utsläpp längre. Jag har finfördelat knappt ett kg hö i hagen, och det blir de sysselsatta av på en gång. De håller sig sysselsatta rätt länge på det också, i och med att de får gå och leta strån. Den senaste tokrundan hon tog var faktiskt precis innan insläpp... Hur knasigt som helst...:crazy:

Jättesvår balansgång, men man blir oroad när hästen har mer puls samt är lite gallig vid kotorna. Då känner i alla fall jag att man inte bara kan fortsätta att släppa ut och hoppas på det bästa. Fast det kanske är fel, vad vet jag...
 
Sv: Fångtråd del 2

Vad är det som säger att du vet bättre än den veterinär och hovslagare som har sett hästen?
Har jag sagt att jag vet bättre :devil: Jag säger att enligt vad man brukar säga så är en halv utväxt stabil nog. Läs allmäna råd som finns på vissa veterinärsidor. Har akuta anfallet brutits så är det normalt ok. Jag försöker lugna henne eftersom hon fortfaranade verkar så hysteriskt orolig ;) Hovarna är ju fina och jämna i utväxten halva hoven.:)
Är du helt säker på att det bara är att släppa ut hästen 24 tim om dygnet och att denna ökade rörelse, påfrestning osv inte kan trigga igång ett nytt fånganfall? hur kan du veta det utan att vara insatt i just denna häst?.
Jag är inte insatt mer än vad BM visar och skriver i tråden utan talar om vad allmäna råd brukar vara.
Vad gör dina råd bättre :devil:
Jag vet många friska hästar som troligen inte rör sig mer per dag..

Det gör inte det mer rätt.
Jag är inte för att ha hästar instängda i boxar hela dagrna. Mina hästar är alltid ute så många timmar som möjligt. Men det går tyvärr inte alltid..
Synd om dem.
Återigen försöker du hoppa på allt jag skriver. Om jag skulle börja granska alla dina uttalanden :devil:
Jag har erfarenhet av fånghästar med god utgång. Jag har även varit i kontakt med folk som gjort fel och där det blivit avlivning. Då har de inte lyssnat på veterinär, inte begränsat maten, inte verkat rätt, och i vissa fall har faktiskt cirkulationen dött av för strikt vila, obs gäller inte i akuta läget då stillhet är nödvändigt.
till BM
Jag hade följt de råd jag fått i verkliga livet. Jag har förstått det som att du har förtroende för de som behandlar din häst.
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag såg dina foton på hovarna och tycker det ser riktigt bra ut!

Du verkar också vara en "idealmatte" för en häst med fång. Trots det håller jag nog med Raggsock. Nu då hoven växt ner halvägs och du har en mjuk bra begränsad hage är det nog ingen risk att låta henne gå ute på dagarna. Om det blir en rutin att gå ute mer och regelbundna tider så kommer hon nog att sluta springa så mycket vid utsläpp. Ge maten ute så hon har något annat att tänka på direkt hon kommer ut. ( om du nu inte gör det redan )

Att "rädda" en fånghäst med svårare fång är en balansgång med att vara försiktig och att till slut börja våga ge hästen lite mer livskvalitet igen, undan för undan...

:bow::bow:

Så var det för mig. Min häst fick gå ute i boxvila =liten hage efter några veckor. Efter ett par månader utökades box-hagen till en sjukhage och jag såg noga till vad hästen klarar. Det gäller att man inte ger smärtlindring under tiden och att man bromsar om hästen visar obehag eller smärta. dvs begränsar mer igen.
 
Sv: Fångtråd del 2

Håller med dig om att det är en svår balansgång. :crazy:

De dagar jag känner lätt panik med förstärkt puls på min egen fånghäst brukar jag också ställa in hästen och känna igen efter några timmars stillastående i box. Oftast är det då Ok igen. Jag brukar också leda och vända tvärt på hårt underlag åt båda hållen för att kontrollera vändningar och steglängd. Det är det bästa om man misstänker ett tidigt fånganfall tycker jag.

Jag tycker alltså du gör helt rätt som ställer in hästen nu då den har förstärkt puls och dessutom är gallig vid kotan, för att se hur det utvecklar sig.:)

Du har tur som verkar ha en bra hovslagare!
 
Sv: Fångtråd del 2

Detta är så typiskt buke, för det enda jag har gjort är att ifrågasätta att du gav så mycket mat - tydligen gör du inte det längre

Jag har inte hävdat att någon skall svälta, bara att det är en allmän rekomendation att minska på foderintaget, så jag ifrågasttae att du gav så mycket

jag skall kolla upp om det är jag som har solsting

Nej, det pratades om att ta bort hästens mat under något dygn. Det är svält.
 
Sv: Fångtråd del 2

:bow::bow:
Dessutom när den är smällfet, men Alex verkar att ha tänkt om:bow::laugh:

Ni är hopplösa..

DU bugar för EXAKT samma mängd MJ som tidigare, då du anklagade och skällde. Han får i sig exakt lika mkt MJ nu på 4 kg hö + 1.3 kg lucern, som han fick på 5-6 kg hö. Betforn har varit oförändrad hela tiden, och är för att få i honom buttan.

SUSAN skäller på nuvarande mängd mat.

Idag sågs för övrigt ponnyn med en munfull halm i ett obevakat ögonblick. Mer ax i den här balen, sämre tröskad, antagligen därför. Men bra hursom. Han höjer sin MJ lite om han börjat äta halmen, så han får 49 MJ. Mer än på 5 - 6 kg hö. Och så behöver jag lägga på lite mer lucern om jag ska hålla proteinet okej. Men det ökar chansen magen ska hålla hela vägen.
 
Sv: Fångtråd del 2

Lånar sista...

Har ett par frågor som jag funderat på.

Hur mycket gräs får de i sig med gräsreduceraren? Hon har hittat tekniken och det verkar funka. Får de i sig så de klarar sig utan lunch?
Då jag ska åka bort så skulle jag vilja slippa lunchen, då det är svårt att hitta någon som vill fodra lunch. Dottern har inte semester än

Håller på att titta över hennes foderstat som jag gått och funderat på.
Vad tycker ni som har fångerfarenhet? Hon är en frieser. Går i hage med munkorg på ca 8-17

Foderstat 1
2 kg horsehage på morgonen
Lunch ca 1.5 kg horsehage
Insläpp ca 1 kg horsehage + 2 kg halm
Kväll 5 kg horsehage

Foderstat 2
2 kg horeshage på morgonen
ingen lunch
insläpp 1 kg horsehage + 2 kg halm
kväll 4 kg horeshage + 2 kg halm

Jag undrar om hon får i sig för mycket mat med foderstat 1, hon är ett matvrak av stora mått. Så pass att jag undrar om hon alltid är hungrig eller är "matmissbrukare":grin:.
Boxen är alltid dammsugen på mat.

Hon gör ju inget utan skrotar bara.

Om hon är för rund så skulle jag inte ge någon frukost alls, ingen lunch och bara halm vid insläpp och kvällsmaten som innan. De får i sig förvånande mängder med reduceraren om de får till tekniken. Du märker ju om hon går ner i vikt, då får du ju börja lägga på igen.

Är hon i fint hull nu kan du ju fortsätta som du gör dock, men absolut inga problem skippa lunchen.
 
Sv: Fångtråd del 2

Vad är det som är så svårt att förstå?

Alex ponnys mage klarar inte för lite TS och har inte gjort det INNAN fången heller.

Tack. Tydligen är det väldigt svårt att förstå. Och just att den inte gjort det innan heller, magen, ÄR ju anledningen att han är för tjock nu.

Om han kunde äta mindre TS har jag för övrigt inga dubier mot att i sådana här lägen ge det. Kallblodsstoet jag hade som fick fång, hon fick 5 kg hö/dygn. Stor häst. Men hon klarade av det, hennes mage klarade det. Där är skillnaden.
 
Sv: Fångtråd del 2

*kl*

Jag har en fundering om det här med tillväxten under anfallet.
Får verkligen ALLA en "extrem ökad" tillväxt under anfall?

(Min hade tex inte det, hovarna växte inget alls under två månader, men det var troligen något helt annat som orsakade hennes fång än "det vanliga".)

N fick inte heller ökad tillväxt, tvärtom.
Lillen är lite för tidigt att säga, men det går långsammare än normalt tycker jag hitills iaf. Han är ju mer än halvvägs genom normalt intervall, och ser nyverkad ut än..
 
Sv: Fångtråd del 2

Om hon är för rund så skulle jag inte ge någon frukost alls, ingen lunch och bara halm vid insläpp och kvällsmaten som innan. De får i sig förvånande mängder med reduceraren om de får till tekniken. Du märker ju om hon går ner i vikt, då får du ju börja lägga på igen.

Är hon i fint hull nu kan du ju fortsätta som du gör dock, men absolut inga problem skippa lunchen.

Hon är inte fet, så jag skippar nog lunchen och kan kanske dra ner lite horsehage på morgonen och på kvällen. Hon äter ju gladeligen halm.
Jag märker ju om hon går ner i vikt. Har ett viktmåttband som jag kan kolla av med.

Sen en dum fråga: Kan de äta hö med munkorg?
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

Har jag sagt att jag vet bättre :devil:
Jag är inte insatt mer än vad BM visar och skriver i tråden utan talar om vad allmäna råd brukar vara.
Vad gör dina råd bättre :devil:

jag tycker att om man ger rådet att inte lyssna på sin veterinär och hovis så anser man att man vet bättre än dem.
Jag menar inte att mina råd är bättre, tycker att jag skriver hela tiden att det inte finns några jättebra råd att ge och att hon ska lyssna på de som behandlar hästen, ett råd i sig jag vet.
Återigen försöker du hoppa på allt jag skriver. Om jag skulle börja granska alla dina uttalanden :devil:
jag är inte ute efter dig men jag svarar på det jag tycker är konstigt. Du får gärna granska mina uttalanden.
 
Sv: Fångtråd del 2

Veterinären hade ju sagt redan i april att hästen kunde gå ute, men då fanns ingen lämplig hage!!!

Jag har aldrig gett rådet att man inte ska lyssna på veterinären, men får man skiftande besked från sin veterinär så kan man gå på allmäna råd och delvis egen bedömning.

Bukefalos är väl till för att ventilera åsikter och ta till sig alternativ för egen bedömning, efter egen granskning förhoppningsvis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 724
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 596
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 034
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp