Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

eller så vill jag hjälpa henne så mkt som möjligt.


Jag vet inte vad du har läst om vilken häst. Min ponny är en hon. Men i vilket fall som för ett par veckor sedan hade hennes avföring aningen lösare konsistens än vanligt. Jag tror att jag skrev om det lättstressad som jag gärna blir. Det var två högar som en morgon såg annorlunda ut. Om du jämställer det med att magen har kraschat så får du gärna göra det. Jag gav henne lite extra halm och lusern men inget hö den dagen. Sedan var allt som vanligt igen.


Hjälper det och plocka bort höet? Hur mycket lucern ger du då?
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag ber om utsäkt för en sak - det som är upphovet till en rad :confused:

Jag hade en dålig dag i går - trodde jag svarade Alexandra :angel:

Sorry :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

*KL*
Så att svälta Lillen skulle även utan fång vara en stor risk, eftersom han är just en fet ponny.

Detta är så typiskt buke, för det enda jag har gjort är att ifrågasätta att du gav så mycket mat - tydligen gör du inte det längre

Jag har inte hävdat att någon skall svälta, bara att det är en allmän rekomendation att minska på foderintaget, så jag ifrågasttae att du gav så mycket

jag skall kolla upp om det är jag som har solsting
 
Sv: Fångtråd del 2

Nej inte denna gång - det var denna mängd mat till Alexandras häst jag reagerade på ( se citat nedan) Och att börja ge det under pågående anfall :o )

Jag vet vad det står i foderläran och hur mycket en häst behöver äta för att magen skall fungera

Sedan finns det raser och individer som är anpassade till en ytterst mager diet - fodrar man dem enligt boken så blir det inte bra

En nordsvenskt som jobbar i skogen hela dagen behöver det som står "i boken". En som går som ridhäst eller inte alls behöver det inte

Jag är inte den som slimmar min Nordis för de blir stressade av matbrist, men det går heller inte att fodra som i boken

Alexandras häst är hälften så stor som min - och äter nästan lika mycket. jag vet hur mycket 1 kg lusern är. Jag gav en fjärdedel av det till minnär han föll ur av boxvilan. Hon gav också dubbelt så mycket betfor

Till en fånghäst :confused:

Det var det jag reagerade på :idea:


(Och som svar på frågan: Han står i dagsläget på 5 kg hö och 1 kg melassfri lusern + 5 dl urvattnat, avsköljd betfor, butta, magtarmbalans, mineral. Samma lika MJmässigt som när han pga magen stod på 6 kg hö och ingen lucern. Förhoppningsvis kan jag få magen att hålla ihop på 4 kg hö + halm + det övriga from idag, återstår att se. Och vilket år som helst som han kan tas av från buttan ska jag möblera om lite mer)
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

Kom på en anledning att rekomendera fjolårshö...

Så att man inte köper ett nytt och gör ett foderbyte mitt i alltihop...

När magen redan är ur spel - man kanske itne skall sätta den mer ur spel av nya fodermedel....
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

Ja, om man råkar få tag på hö från samma parti som man haft tidigare. Annars kvittar det ju. Foderbyte blir det ju om man köper annat hö än det man har haft...
 
Sv: Fångtråd del 2

Nej inte denna gång - det var denna mängd mat till Alexandras häst jag reagerade på ( se citat nedan) Och att börja ge det under pågående anfall :o )

Jag vet vad det står i foderläran och hur mycket en häst behöver äta för att magen skall fungera

Sedan finns det raser och individer som är anpassade till en ytterst mager diet - fodrar man dem enligt boken så blir det inte bra

En nordsvenskt som jobbar i skogen hela dagen behöver det som står "i boken". En som går som ridhäst eller inte alls behöver det inte

Jag är inte den som slimmar min Nordis för de blir stressade av matbrist, men det går heller inte att fodra som i boken

Alexandras häst är hälften så stor som min - och äter nästan lika mycket. jag vet hur mycket 1 kg lusern är. Jag gav en fjärdedel av det till minnär han föll ur av boxvilan. Hon gav också dubbelt så mycket betfor

Till en fånghäst :confused:

Det var det jag reagerade på :idea:
:bow::bow:
Dessutom när den är smällfet, men Alex verkar att ha tänkt om:bow::laugh:
 
Sv: Fångtråd del 2

*Uppdatering*

Kyra är betydligt bättre (fick ju diagnosen lätt fång men vi tror fortfarande inte att det var det).

*Fortfarande inga varma hovar eller puls.
*Kan stå på det benet/hoven som har ömmat när jag lyfter det andra, utan problem.
*Ser jätte bra ut i både skritt och trav på grusväg
*Gjorde även ett litet böjprov, höll i 20sek och sedan trava -Nemas problemas
*Vi gick från trav till snabbt sakta av till skritt o det gick bra också.

Hade en väldigt duktig tjej här igår som satt och kollade när vi skrittade och travade etc, hon såg inga tecken på ömhet eller något annat konstigt.

Ska vänta 2 veckor innan jag börjar att rida henne lite succesivt.
 
Sv: Fångtråd del 2

Ja

Min Nordis är känslig för foderbyten så jag köper alltid allt på en gång och från samma vall och alltid extra

de år jag inte haft lagringsmöjlighet har jag haft "Mitt hö" på en speciell plats på skullen hos min leverantör
 
Sv: Fångtråd del 2

Hjälper det och plocka bort höet? Hur mycket lucern ger du då?

Om man misstänker att höet innehåller en del socker och hästen reagerar på det så hjälper det att ta bort det. Min ponny har levt hela vintern på lusern och halm. Hon får så mkt lusern att det täcker hennes proteinbehov. Sedan måste jag ge en del halm för annars äter hon upp maten för snabbt.
Det verkar ha fungerat bra för min häst.
 
Sv: Fångtråd del 2

Lånar sista...

Har ett par frågor som jag funderat på.

Hur mycket gräs får de i sig med gräsreduceraren? Hon har hittat tekniken och det verkar funka. Får de i sig så de klarar sig utan lunch?
Då jag ska åka bort så skulle jag vilja slippa lunchen, då det är svårt att hitta någon som vill fodra lunch. Dottern har inte semester än

Håller på att titta över hennes foderstat som jag gått och funderat på.
Vad tycker ni som har fångerfarenhet? Hon är en frieser. Går i hage med munkorg på ca 8-17

Foderstat 1
2 kg horsehage på morgonen
Lunch ca 1.5 kg horsehage
Insläpp ca 1 kg horsehage + 2 kg halm
Kväll 5 kg horsehage

Foderstat 2
2 kg horeshage på morgonen
ingen lunch
insläpp 1 kg horsehage + 2 kg halm
kväll 4 kg horeshage + 2 kg halm

Jag undrar om hon får i sig för mycket mat med foderstat 1, hon är ett matvrak av stora mått. Så pass att jag undrar om hon alltid är hungrig eller är "matmissbrukare":grin:.
Boxen är alltid dammsugen på mat.

Hon gör ju inget utan skrotar bara.
 
Sv: Fångtråd del 2

*kl*

En av mina shettisar har fått skav av sin munkorg, han har gått med den sen tidigt i våras utan problem men nu har han skav både på mulen och under huvudet.

Nån som har nåt bra tips som motverkar skav, lindrar skav eller tips på någon annan munkorg än den globus har som sitter lite annorlunda?
 
Sv: Fångtråd del 2

KL och uppdatering.

Nu ikväll har min haflinger fortfarande lite puls, men det har hon i och för sig haft under dagen varje dag när det har varit varmt. Det är inte soligt här idag, men däremot håller det sig kring +20 och är kvavt som sjutton. Har varit en väldigt varm natt också. Hovarna är absolut inte varma. De är t.o.m svalare än i morse. Vad tror ni:confused:? Överansträngning hos hästen eller överreaktion hos matte:o? Lite av båda kanske?

Jag skulle gärna kyla benen i sådana här lägen. Är det någon som kan rekommendera några kyldamasker? PMa om ni vet några bra och prisvärda som går att beställa via internet. Det är så svårt att kyla utan något vettig hjälpmedel, tycker jag!
 
Sv: Fångtråd del 2

Vad är det som är så svårt att förstå?

Alex ponnys mage klarar inte för lite TS och har inte gjort det INNAN fången heller.

---

Den ungponnyn (samma årgång som Alex och ungefär samma storlek) som jag sålde i höstas stödfodrades på "normalt" bete, minst 1kg havre/dag (det enda hon åt, hon fick 1kg havre och "fritt med lucern" men petade bara i lusernet) och tenderade ändå att vara spjälstaket. På box på vintern åt hon ganska precis 10kg silage (ts runt 70%) och ca 2kg havre och 0.5kg krafft protein för att hålla hullet men var fortfarande åt det slimmade hållet.

Hon borde sett ut som en julgris. Men näe.

Sen hade jag en kallblodstravare som var likadan, föll ur totalt på bete och åt fritt med silage på vintern och ca 3kg kraftfoder för "tunna hästar" och var ändå inte ens i närheten av tjock.

Det är svårt med hästar.... Och det går inte att utgå från sin egen situation och sen säga att ngn annan gör något galet. Speciellt inte när det hela tiden finns en mkt väl underbyggd motivation. Fångesten är mkt lättare att hantera när man har en häst som klarar sig på lite TS och går att motionera.

Och vad som utlöser fång? Säg det...

Min fick det på vintern på silage-foderstat, högdräktig som 17åring.

I sitt tidigare liv hade hon varit överutfodrad, felutfodrad, blivit förgiftad en gång, blivit släppt på bete, fet, nästan utan invänjning (tillsammans med 24 andra feta ridskoleponnyer, INGEN av dem fick fång...)

*svamlar*
 
Sv: Fångtråd del 2

KL och uppdatering.

Nu ikväll har min haflinger fortfarande lite puls, men det har hon i och för sig haft under dagen varje dag när det har varit varmt. Det är inte soligt här idag, men däremot håller det sig kring +20 och är kvavt som sjutton. Har varit en väldigt varm natt också. Hovarna är absolut inte varma. De är t.o.m svalare än i morse. Vad tror ni:confused:? Överansträngning hos hästen eller överreaktion hos matte:o? Lite av båda kanske?

Om jag ska tro ngt så tycker jag att det verkar positivt att de inte är varma.
Det verkar vara ungefär lika säkert som att kolla pulsen. Min erfarenhet är att om benen strax ovanför hovarna är varma, aningens antydan till gallor och ngn uppfattning av puls då är det ngt som inte stämmer riktigt. När det har varit ett sådant läge (händer ibland) då backar jag med allt.
Det är möjligt att jag överreagerar men jag får riktig panik vid tanken på att allt skulle kunna börja om igen.
Mitt mål är att det inte ska bli fler fånganfall - aldrig någonsin igen!

Om benen är kalla så är det kanske ingen mening att kyla dem. Så har jag resonerat men sedan är det bra att kyla så det är kanske inte så klokt resonerat.

Jag hoppas att det fortsätter att gå tillbaka till det normala.
 
Sv: Fångtråd del 2

I sitt tidigare liv hade hon varit överutfodrad, felutfodrad, blivit förgiftad en gång, blivit släppt på bete, fet, nästan utan invänjning (tillsammans med 24 andra feta ridskoleponnyer, INGEN av dem fick fång...)

Orättvist är vad det är... Min ena fick fång förra sommaren. Har haft hästar på samma bete, gjort på samma sätt i 13 år. Denna häst har jag haft i 8 år, utan problem. Jag kunde tänka mig vad som utlöste hennes fång förra året, alltså var jag mer försiktig i år. Höll igång henne så hon inte skulle bli tjock. Men inte hjälpte det heller. Hann aldrig ens ha dem ute dygnet runt, vilket de varit i alla år tidigare. Dessutom fick häst nr 2 också fång. Dumt är vad det är...
 
Sv: Fångtråd del 2

Min erfarenhet är att om benen strax ovanför hovarna är varma, aningens antydan till gallor och ngn uppfattning av puls då är det ngt som inte stämmer riktigt.

Så var det ju i morse. Benen kändes lite galliga vid kotan och var väl lite varma. Fast det är ju ursvårt att säga vad som är varmt och inte när det är varmt och kvavt i luften också... Hela hästen är ju mer eller mindre varm.

När det har varit ett sådant läge (händer ibland) då backar jag med allt.

Ja, jag backade ju med utevistelsen. Frågan är bara hur länge, och hur man ska börja om igen:confused:? Hon blir ju vildare av att stå inne...
 
Sv: Fångtråd del 2

Så var det ju i morse. Benen kändes lite galliga vid kotan och var väl lite varma. Fast det är ju ursvårt att säga vad som är varmt och inte när det är varmt och kvavt i luften också... Hela hästen är ju mer eller mindre varm.
Ja, jag backade ju med utevistelsen. Frågan är bara hur länge, och hur man ska börja om igen:confused:? Hon blir ju vildare av att stå inne...

ja hur ska man göra - ingen aning om vad som är rätt och fel - vill fortfarande komma ut ur denna mardröm tillsammans med hästen! Med andra ord så förstår jag din situation.

Jag hade låtit henne stå inne i morgon också och kanske släppt ut henne att tag på kvällen. Sedan hade jag nog låtit henne vara ute en del dagen därpå.
Men det är så jag hade gjort, tagit det lugnt men ändå inte utsatt hästen för hur mkt boxarrest som helst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
524
· Visningar
14 137
Senast: Piglet
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 804
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 064
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp