Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Bukefalos är väl till för att ventilera åsikter och ta till sig alternativ för egen bedömning, efter egen granskning förhoppningsvis.

Ok det är möjligt att jag missuppfattar dina inlägg.
Det var detta jag reagerade på

Den kan inte riva upp en halvt återhämtad hov på egen begränsad rörelse.

Då blir min nästa fråga naturligtvis hur kan du styrka att du vet att det är så? Hur kan du veta att just denna hov kommer att hålla för dessa påfrestningar?

Jag håller helt med dig om att detta är ett forum där man ska kunna ventilera sina åsikter och diskutera olika problem. Men då kan man inte så envist påstå att endast det man själv bidrar med är det rätta. Det är nämligen det du gör hela tiden. Detta är ett exempel.
Läkningen av fästet mellan hovben och lameller ett annat. Där tycker jag verkligen inte att du ventilerar några åsikter utan du anser att alla ska tro på det du skriver och blir ganska irriterad för att inte säga oförskämd mot den som inte gör det.

men helt OK för min del. Jag ska i fortsättningen tolka dina inlägg som ett av många inlägg i en debatt och i alla fall när det gäller dessa två diskussioner så kommer jag efter att ha utsett dem för min egen granskning välja att inte ta dem till mig.
 
Sv: Fångtråd del 2

Och NU sa veterinären 20 minuter ute till en början. Märk väl. Så du går ju emot vad vet rekommenderar NU?

Jag tror själv att poängen i det hela är att ingen vet säkert. Nu har hon varit ute i ca 2 timmar (9-11) i några dagar i sträck. Var det för mycket? Vet inte! Hade jag frågat veterinär och hovslagare hade de säkert inte vetat heller. Det beror ju på hur mycket hon rör sig också självklart. Det känns som om hon borde klara av ett par timmar i en liten hage efter fem månader i (näst intill) boxvila. Men vem vet egentligen:crazy:?
 
Sv: Fångtråd del 2

Ok det är möjligt att jag missuppfattar dina inlägg.
Det var detta jag reagerade på



Då blir min nästa fråga naturligtvis hur kan du styrka att du vet att det är så? Hur kan du veta att just denna hov kommer att hålla för dessa påfrestningar?

Jag håller helt med dig om att detta är ett forum där man ska kunna ventilera sina åsikter och diskutera olika problem. Men då kan man inte så envist påstå att endast det man själv bidrar med är det rätta. Det är nämligen det du gör hela tiden. Detta är ett exempel.
Läkningen av fästet mellan hovben och lameller ett annat. Där tycker jag verkligen inte att du ventilerar några åsikter utan du anser att alla ska tro på det du skriver och blir ganska irriterad för att inte säga oförskämd mot den som inte gör det.

men helt OK för min del. Jag ska i fortsättningen tolka dina inlägg som ett av många inlägg i en debatt och i alla fall när det gäller dessa två diskussioner så kommer jag efter att ha utsett dem för min egen granskning välja att inte ta dem till mig.

Jag fattar inte vad du håller på med ??:confused:
Jag säger att i allmänna råd från veterinärer så brukar hästen få röra sig när halva hoven vuxit ned. Lyssna t ex på Ove Wattle som är duktig på fång.

Jag bemöter dig som jag blir bemött. Jag är inte otrevlig om jag inte får det mot mig.

Vad det gäller mina åsikter och kunskap kring hovarnas lameller så har jag tidigare blivit upprörd när jag blivit påhoppad att inte fatta av HH. När i själva verket hon skrivit att lammellerna måste ligga an mot hovbenet så de kan växa fast igen. "Växa fast" är helt felaktigt då en separerad lamell aldrig går ihop igen. Jag vet att du retade dig på det med men om någon skriver en falsk uppgift så måste man reagera.
Ny hov och lameller växer ut längs hovbenet.
Man måste betona fakta och skilja fakta mot åsikter.
Kolla upp istället för att tro på vissa uttalanden. Det gäller HH som mina.

Du behöver inte ta till dig vad jag skriver lika lite som jag behöver ta till mig vad vissa skriver. Men kolla gärna om det stämmer :grin:
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag fattar inte vad du håller på med ??:confused:
Jag säger att i allmänna råd från veterinärer så brukar hästen få röra sig när halva hoven vuxit ned. Lyssna t ex på Ove Wattle som är duktig på fång.

Jag bemöter dig som jag blir bemött. Jag är inte otrevlig om jag inte får det mot mig.

Men kolla gärna om det stämmer :grin:

Nej jag har förstått det. Diskussionen börjar gå på tomgång.
jag hävdar fortfarande att jag inte tycker att det i ditt inlägg till BM framgick att det var ngn sorts allmänna råd. (ursäkta BM att vi drar detta flera ggr). Jag vet vem O Wattle är och ifrågasätter inte hans råd. Det är inte det som detta handlar om.

Klart att jag kollar om det finns ngn referens till det som påstås i olika trådar här om jag tycker att det behövs.

Jag anser fortfarande att detta är ett diskussionsforum där man ska kunna diskutera olika problem med varandra. Det är helt uppenbart för mig att du har ett sätt att göra detta och jag ett annat.

Bukefalos är väl till för att ventilera åsikter och ta till sig alternativ för egen bedömning, efter egen granskning förhoppningsvis.

Det är just detta jag saknar i dina inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

Jo, men nosludd kan man ju inte fästa bara sådär. Och det kanske är svårt att få det att sitta med limmet? Dessutom blir det nog lätt ganska trångt om man ska in med tjockt ludd..

Såg nu ikväll när jag kom ut till stallet att han hade haft sönder sin munkorg dessutom, en reva i gummit i botten. Och munkorgarna är slut på affären jag köpt dom, varför köpte jag inte en extra ifrån början?
 
Sv: Fångtråd del 2

Ni är hopplösa..

DU bugar för EXAKT samma mängd MJ som tidigare, då du anklagade och skällde. Han får i sig exakt lika mkt MJ nu på 4 kg hö + 1.3 kg lucern, som han fick på 5-6 kg hö. Betforn har varit oförändrad hela tiden, och är för att få i honom buttan.

SUSAN skäller på nuvarande mängd mat.

Idag sågs för övrigt ponnyn med en munfull halm i ett obevakat ögonblick. Mer ax i den här balen, sämre tröskad, antagligen därför. Men bra hursom. Han höjer sin MJ lite om han börjat äta halmen, så han får 49 MJ. Mer än på 5 - 6 kg hö. Och så behöver jag lägga på lite mer lucern om jag ska hålla proteinet okej. Men det ökar chansen magen ska hålla hela vägen.
Jag missade att den fick så mkt lusern:crazy: o nu ska den ha ännu mer:confused:
 
Sv: Fångtråd del 2

Nej jag har förstått det. Diskussionen börjar gå på tomgång.
jag hävdar fortfarande att jag inte tycker att det i ditt inlägg till BM framgick att det var ngn sorts allmänna råd. (ursäkta BM att vi drar detta flera ggr). Jag vet vem O Wattle är och ifrågasätter inte hans råd. Det är inte det som detta handlar om.

Klart att jag kollar om det finns ngn referens till det som påstås i olika trådar här om jag tycker att det behövs.

Jag anser fortfarande att detta är ett diskussionsforum där man ska kunna diskutera olika problem med varandra. Det är helt uppenbart för mig att du har ett sätt att göra detta och jag ett annat.
Det är just detta jag saknar i dina inlägg.

Du frågar ju hur jag kan råda till det jag gör och jag förklarar för dig att jag går efter generella råd, bla från O Wattle och andra veterinärer
Ändå säger du att det är inte det det handlar om!!!!!!!

Du själv stöder ju t e x A W i att mata mer mat i hästen än vad någon annan rekomenderar. Det finns flera här som tycker att hon ska begränsa. Många veterinärer som säger det. Ändå har du åsikten att hon gör rätt. Vad grundar du det på då, eller är det så att det är en fri åsikt du har ;) Trots att det t o m går emot de flesta veterinärer (vilket inte mina råd gör :D )

Du försöker hitta problem som inte finns. Eller om du bara vill missförstå allt.
Då lägger vi ner diskusionen vår oenighet för jag fattar inte vad problemet är mer än att du stör dig på vad jag skriver. :grin:
 
Sv: Fångtråd del 2

Ge dig nu! ALLA har fattat vad du tycker för flera sidor sen. Kan du tillföra något till diskussionen istället för att gnälla?
 
Sv: Fångtråd del 2

Usch jag fattar inte att du orkar fortsätta skriva här. Sjukt hur mycket oförtjänt skit får du ta. Att du orkar fortsätta vara trevlig och förklara. :devil:
 
Sv: Fångtråd del 2

Visa mig en enda veterinär som tycker att A_W ska ge sin ponny så lite TS att magen pajjar på den! En fungerande mage måste väl ändå vara A och O för att öht kunna rädda hästen. :mad:

Min förra häst avlivades på Ultuna i vad som antagligen var en tarmomvridning som hon fick efter våldsamma diaréer som de trots intensivvård inte lyckades stoppa. Att de öht försökte rädda henne trots den dåliga prognosen var att hon hade ett föl som bara var 10 dagar då hon avlivades. :cry: Kraftiga diaréer = stora tarmrörelser = ökad risk för omvridning. :crazy:
 
Sv: Fångtråd del 2

Nej, det pratades om att ta bort hästens mat under något dygn. Det är svält.

Det är ju ni som gått igång på att jag nämnde att man rekomenderade det FÖRR

Ibland undrar jag om läsförståelse försvinner så fort det loggas in på buke:angel:

Det JAG har ifrågasatt är den mängd mat som du skrev förut :idea:

Framförallt att du petar in en massa nya fodermedel under pågående anfall
Sjutton foderbyten är ju inte bra för någon

Sedan har du och fler gått igång på ovanstående mening i x antal sidor

Det det handlar om är ju att den allmänna rekomendationern är att minska fodermängden.

utifrån det ifrågasatte jag mängden inte den du bytt till nu :angel: den som du skrev som jag citerade :idea:
 
Sv: Fångtråd del 2

Usch jag fattar inte att du orkar fortsätta skriva här. Sjukt hur mycket oförtjänt skit får du ta. Att du orkar fortsätta vara trevlig och förklara. :devil:

Nu var detta inte till mig, men Lill Sis frågade mig vad som var så svårt att förstå?

KL
och jag kan svara på det : allt som är ologiskt är för mig svårt att förstå

Jag släppper allt så fort det blir logiskt - promise :D

Ni änvänder bla termen TS - hästen måste ha lite TS

I min värld är TS Torrsubstans - dvs % av fodret som inte är Vatten

Jag hajjar inte ens vad ni menar då för TS är antingen hög som i hö typ 80% eller låg som i ensilage typ 60%

Ni pratar om lite...

HUr jag än vänder på det, så om ni menar låg TS så borde inte ponnyn ha klarat betet vilket torde innehålla en del vatten

menar ni en viss fodervolym - så undrar jag i alla fall det magra betet hade inte heller ngn volym

Inget av ovanstående har ngt med att göra med att jag reagerade på den stora fodermängden, rent generellt vid fång skall man ju minska fodermängden och A gör tvärtom. Klart jag undrar varför

det här är ju ett officiellt forum - och många letar hjälp här. Om ngn gör stick i stäv med begprövad erarenhet som DJ tex eller A så är det naturligt att reagera, men jag lämnar alltid en dörr öppen för att jag missuppfattar

A's ponny kanske har ett tillstånd som jag inte känner till - så att den hör till undantaget

Kan ni förklara det då, för jag får bara känslan att det är rätt "fascinerande" och rätt distanserat, men jag har en viss beskrivning av ett hästslut som berörde mig väldigt illa - det kanske färgar av sig

Förklara gärna för jag släpper det så fort det blir logisk

Jag ser ett race för att rädda en mage från krasch och sedna har den aldrig kraschat

Förklara så det blri begripligt - jag kan ju lära mig något:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

A

jag vill verkligen lära mig och förstå

Så kan du förklara varför måste ponnyn ha den foderstaten?
 
Sv: Fångtråd del 2

I normala fall ska ett foderbyte ske på två veckor, jag låter det ta fyra i vanliga fall -för det blir enkelt, har du möjlighet gör såhär enligt nedan så kommer det ta åtta veckor - det borde ju räcka :)

Vi drar tillmed att dinhäst äter 1 kg fyra ggr per dag

Då skulle jag första veckan ge ett halvt kilo av det nya på morgonen och ett halvt av det gamla.

Nästa vecka delar jag upp lunchen likaså

ytterligare nästa - delar jag upp nästa mål

Fjärde vecdan är alla fyra mål delade så på hälften hälften

vecka 5 tar du bara nytt till frukost

etc

Ett förslag bara :grin:
 
Sv: Fångtråd del 2

Total mängd torrsubstans per dygn. Det blir mer foder i kg om man ger gräs än om man ger silage. Och det blir större mängd totalt i kg foder om man ger silage än om man ger hö.

Ganska enkelt?

Alex ponnys mage ballar ur om den mängden blir för lite och det gjorde den innan den fick fång. Och anledningen till att Alex vet det är ju just för att hon har provat att sänka ner givan för att den blir för fet...
 
Sv: Fångtråd del 2

men hur har den då klarat att gå på bete med munkorg?
För som du säger så blir det fler kg med gräs

Och om du skall ha i större mängd foder men utan "tjock kalorier" så borde den väl äta halm och lusernhack

Alltså jag vill förstå detta

och har börjat läsa bakifrånm den borde vara på sin fjärde vecka och jag har hittils hittat 3 foderstater
:confused:

jag reagerade dels på mängden mat och att göra foderbyten under pågående anfall.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

Det är ju ganska enkelt. Om mängden TS blir för lite med munkorg så stallar man in under del av dygnet och täcker upp med stråfoder.

Det är den totala mängden TS per dygn som är intressant, inte vad just det fodret innehåller.
 
Sv: Fångtråd del 2

Det är ju ganska enkelt. Om mängden TS blir för lite med munkorg så stallar man in under del av dygnet och täcker upp med stråfoder.

Det är den totala mängden TS per dygn som är intressant, inte vad just det fodret innehåller.


Det bästa för en tjock ponny är om den får sina TS i ett fiberrikt sent skördat hö + halm om den ska hålla magen i gång, bli mätt samt ev. gå ner i vikt Jag förstår inte heller varför ponnyn har börjat få över 1 kg luzernpellets som tillägg mitt under ett pågående fånganfall. Jag skulle aldrig vågat börja ge det. Inte ens till mitt högdräktiga sto som fick fång på vintern började jag med något annat foder mitt i akutskedet.

Jag tror Alexandra överdriver risken med att ha lite proteinbrist i foderstaten under några veckor. Vad skulle kunna hända? Risken att ponnyn inte blir bra från sin fång är betydligt större.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 965
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp