Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Precis - jag läser bakifrån och det största problemet verkar var att Alexandra oroar sig för allt möjligt - utom fången :confused:


Hon skiver bla att det inte går ngn nöd på hästen för den ligger ned i boxern och snarkar - den har akut fång enligt henne ett svårt anfall och hon funderar på att ta bort den

ett par dagar senare vill hon ta bort buttan för hon är rädd för magsår, den står då på hög dos

Obs Butta är antiinflammatoriskt inte bara smärtsitllande - det hjälper att häva inflammationen i lamelllagret. Hon är också rädd för lipedemi - enligt googling är ett för högt antal fettceller i blodet vilket ökar risken för åderförkalkning

Hon skiver att magen är bra - men han är lite känslig

Hon skriver att hon varit livrädd för fång ändå åker munkorg på - av och hon byter hage för att det regnar. Då från ett hårt nedbetat till ett med högre gräs

Som sagt - jag har haft fång för 20 år sedan - fortfarande flyttar jag aldrig hästar så, eller ändrar så

jag ser ett ständigt hattande med allt möjligt utom det viktiga :o

Angående röntgen så skall det inte synas på röngen förrän efetr 5 veckor. Om något synter på Alex röntgen så kanske det hade hänt långt tidigare

jag vet inte jag är bara på sid 103 :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

I normala fall ska ett foderbyte ske på två veckor, jag låter det ta fyra i vanliga fall -för det blir enkelt, har du möjlighet gör såhär enligt nedan så kommer det ta åtta veckor - det borde ju räcka :)

Vi drar tillmed att dinhäst äter 1 kg fyra ggr per dag

Då skulle jag första veckan ge ett halvt kilo av det nya på morgonen och ett halvt av det gamla.

Nästa vecka delar jag upp lunchen likaså

ytterligare nästa - delar jag upp nästa mål

Fjärde vecdan är alla fyra mål delade så på hälften hälften

vecka 5 tar du bara nytt till frukost

etc

Ett förslag bara :grin:

Låter som en smart plan, men jag har nog bara gammalt hö som räcker i 3-4 veckor till. Lite snabbare måste jag alltså gå fram!
 
Sv: Fångtråd del 2

Vad ger du när den vägrar äta av halmen? Ingenting och låter magen krascha?

det gör den ju tydligen inte - i allafall inte där jag är på den sidan

vet inte om du menar din egen

Oavsett problem så vänder jag mig till vet - följer deras råd och komcentrerar mig på det som är mest akut, jag hattar inte

Har den påpgående fånganfall koncentrerar jag mig på att det hävs först, visar den inga tecken på att må dåligt av Buttan så håller jag mig till uppgjord plan som varje seriös hästägare

det är ett himla ståhej om magen som kraschar - samtidigt som Alexandra själv skriver att det har varit okey hela tiden

Vad menar ni med krasch - menar ni magsår?

det är ju något för veterinär att behandla inte för Alexandra att spekulera i OM det händer.


Igen Alexandra som har så mycket specialproblem hela tiden ger kanske lite missvisande info - till de som här söker kunskap om fångbehandling

Om de som har fånganfall får för sig att hästen kommer dö av magsår om man bantar den så har man hamnat fel - och här skall jag citera Alexandras egen veterinär när de diskuterar fångbehandling och ägare :angel:

Det största problemet brukar vara att få ägarna att inse att de måset ge hästen mindre mat
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 2

Men.

Av tidigare beprövad erfarenhet så vet Alex att hennes ponny får diarré av för lite TS/dygn. Detta innan den fick fång. En kraschad mage är ett ganska stort problem...

(Min fick precis så mkt mat den behövde för att klara sin högdräktighet, det klarade vi på hö, hon var heller inte fet. Men hon hade en känslig mage och fick därför underhållsdos Gastroguard hela tiden då hon åt mkt butta och det fungerade men var hela tiden ett vågspel.)
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag har inga fånghästar, så var du fått det ifrån har jag ingen aning om. En kraschad mage är en häst med diaréer som sprutar, är det inte bättre att du läser tråden från början och bakåt istället för bakifrån och fram så du kan följa den bättre? Alexandra har erfarenhet av att magen pajjar när han får för lite TS. Märkligt att du med din erfarenhet inte fattar när man diskuterar dagsbehovet av TS utan snöar in på vad de olika fodren har för halter utan att få det att gå ihop.

När en av mina hästar gick på butta var direktiven från veterinär att direkt avbryta om hon började få magproblem, magen är A och O på en häst och pajjar magen så spelar det ingen roll vad du gör om du inte får ordning på den. :crazy:
 
Sv: Fångtråd del 2

Ja du och din veterinär löser det ju seriöst gör det bästa av situatutionen

Ni hittar den där balansgången.

En seriös veterinär löser det mest akuta här och nu. Nu äter Alexs häst halm och borde kunna lägga upp en långsiktigt strategi som balanserar det hela på lång sikt

Jag får känslan av att en gång fick alexs häst diarre - så nu proppar vi den så full att den får fång istället :grin:

Den fick 3 kg hösilage på kvällen - som den inte åt upp.

Det är var jag ger min Nordsvensk - som är dubbelt så stor

Behöver den 3 kg TS - ge den HALM - Den äter ju det

jag får krupp
 
Sv: Fångtråd del 2

Som sagt ovan.... ett fiberrikt hö är det bästa för att hålla magen i form samt ge mättnadskänsla. Det flera här reagerar på är nog Alexandras oro för proteinbrist och att hon börjat ge ett nytt foder, d v s över 1 kg Luzern till en tjock ponny under pågående fånganfall....:confused:
 
Sv: Fångtråd del 2

När en av mina hästar gick på butta var direktiven från veterinär att direkt avbryta om hon började få magproblem, magen är A och O på en häst och pajjar magen så spelar det ingen roll vad du gör om du inte får ordning på den. :crazy:

Just - det står på bipacksedeln, och det rådet får vi alla när vi ger Buttam men enligt A själv så har hon aldrig haft problem denna gång

Jag läser från A's första inlägg i denna tråden och framåt - givetvis
 
Sv: Fångtråd del 2

Som sagt ovan.... ett fiberrikt hö är det bästa för att hålla magen i form samt ge mättnadskänsla. Det flera här reagerar på är nog Alexandras oro för proteinbrist och att hon börjat ge ett nytt foder, d v s över 1 kg Luzern till en tjock ponny under pågående fånganfall....:confused:

:bow::bow::bow::bow:

Tål att upprepas

För det är detta det handlar om

Seriösa hästägare oroar sig för det som händer här och nu, och tar itu med det - inte det som ev kan hända men ännu inte har hänt i stället för att ta itu med pågående fånganfall

jag blir helt mörkrädd kring resonerandet :eek:

och hanterandet :eek:

Från någon som redan tagit bort 3 hästar av fång :eek:
 
Sv: Fångtråd del 2

Nu hjälpte det inte för efter tio veckor var vi fortfarande på läge 0 = ponny med ont. Hovarna inte vuxit en millimeter och hon blev tyngre och tyngre (iom dräktigheten). Så hon togs bort, då prognosen var rent dålig iom att hovarna inte växte. Diskussionerna här var rent horribla emellanåt, blev anklagad för både det ena och det andra. Men alla anfall är så olika. Min träffade veterinär iaf varannan vecka, hovis var ute lika ofta och kikade och gjorde specialbeslag (för ömfotad för att gå utan skor) men inte hjälpte det.

Därför ser jag rött när så många påstår att det i princip bara är ägarens engagemang som avgör hur det ska gå. Eller att man ger upp för lätt om man väljer att avsluta fast det inte gått ett år osv.
 
Sv: Fångtråd del 2

Nu får du ta detta som du vill men jag förstår inte hur du ensam kan diskutera ngn annans häst i flera inlägg. Om det var min ponny det handlade om så hade jag blivit förbannad rent ut sagt. Men jag hade inte svarat utan tryckt på triangeln.

Jag tror inte att du vill lära dig ngt nytt utan tycker att alla ska tycka som du.
 
Sv: Fångtråd del 2

Som sagt ovan.... ett fiberrikt hö är det bästa för att hålla magen i form samt ge mättnadskänsla. Det flera här reagerar på är nog Alexandras oro för proteinbrist och att hon börjat ge ett nytt foder, d v s över 1 kg Luzern till en tjock ponny under pågående fånganfall....:confused:

Lusern är ett foder som rekommenderas av många till fånghästar. Det innehåller inte så stor andel av de farliga kolhydraterna och kalciuminnehållet neutraliserar grovtarmens pH.
Om man hästen har fått fång så ligger det alltid nära till hands att det är grovfodret som innehåller för mkt fruktan eller socker.

Mitt lusern innehåller mellan 7 och 8 Mj per kg. Jag fattar inte hur det kan vara sämre än hö ur tjockhets- synpunkt?
 
Sv: Fångtråd del 2

Det jag reagerar på är ett foderbyte mitt i ett fånganfall. Ponnyn blir mättare på ett grovt hö än på pellets. Det fyller ut mage och tarmar bättre än pellets, vilket är nog så viktigt ur koliksynpunkt. Tids nog kan ponnyn få luzern i foderstaten och då succesivt ökad giva.

Är man så orolig för sockret i höet så kan man ju alltid lägga det i blöt.

Jag föredrar ett senare skördat hö med mycket fibrer till fånghästar i akutstadiet.

Jag har också en lättfödd "fetknopp" till ponny-3-åring. ( utan fång dock... )
Räknar jag foderstat minutiöst så får jag också ett proteinunderskott. ( hela vintern dessutom... ) Trots det skulle jag faktiskt inte drömma om att klämma i honom mer än 1 kg Luzern/dag.
Han klarar sig på hö+mineraler och så länge som han är välmusklad och fin så oroar jag mig inte det minsta för proteinbrist. Man kan inte riktigt gå strikt efter tabeller då det gäller naturraser av ponnyer.
 
Sv: Fångtråd del 2

Seriösa hästägare oroar sig för det som händer här och nu, och tar itu med det - inte det som ev kan hända men ännu inte har hänt i stället för att ta itu med pågående fånganfall

jag blir helt mörkrädd kring resonerandet :eek:

och hanterandet :eek:

Från någon som redan tagit bort 3 hästar av fång :eek:
En seriös hästägare håller sin häst på en TS så magen fungerar och på en foderstat där den får vad den behöver men inte mer. Jag tror nog att AW gör vad hon kan för att hålla sin ponny vid liv och att hon vet hur hans mage fungerar under rådande omständigheter. Det är en tunn balansgång och en pajjad magen kan få det att tippa över helt.

Att ha tagit bort 3 hästar pga fång och att hålla en nordsvensk på under rekommenderad TS är ingen merit i mina ögon. Jag är tack och lov ingen expert på fång men fd ägare av en nordis, har haft häst i 25 år utan fång samt äger två ponnyer som haft fång hos tidigare ägaren. :cool:
 
Sv: Fångtråd del 2

kl

Vet inte om jag vågar skriva nåt om foder i och med den senaste diskussionen :o Men what the hell, jag chansar!

Jag har fått analys på årets grovfoder.
TS 82,1 %
MJ 9,1
SmRp 35,8 gram
Ca 3,2 gram
P 1,5 gram
Mg 0,6 gram
Ca/P 2,1 kvot

Hur ska jag lyckas få till någon lyckad foderstat till shettisen på det? Vid 3 kg hö så är MJ redan täckt och mer än det. Men då saknas det mycket protein. Och lägger jag på lite lusern så ökar MJ ännu mer.

Det här med foderstatsräkning är nytt för mig, så lite hjälp tack :)
 
Sv: Fångtråd del 2

Nu hjälpte det inte för efter tio veckor var vi fortfarande på läge 0 = ponny med ont. Hovarna inte vuxit en millimeter och hon blev tyngre och tyngre (iom dräktigheten). QUOTE]

Det kan se ut som att hovarna inte växer på en fånghäst med hovbensrotation. Speciellt den första tiden ( veckor-månader ) efter fånganfallet. Det beror på att det nya hornet strävar efter att följa hovbenets nya läge då det växer. Vid rotation blir det då en "omväg" för vägghornet då det "växer" . Således tar det längre tid innan du ser den nya tillväxten. Längre tid ju mer roterat det är. Vet inte om det är så pedagogiskt förklarat direkt men någon kanske förstår?:o
 
Sv: Fångtråd del 2

Nä det var ju en hel bunt inkompetenta människor som fanns runt min ponny som inte kunde se om det växte eller inte. Inte på bakhovarna heller som inte var påverkade av fånget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 965
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp