Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Så tråkigt med både sänkningar och rotation.
Men det positiva är ju ändå att hon rör sig bra! Min häst har ju ganska kraftiga sänkningar på bägge framhovarna men vi kämpar på. Det är lite olika, verkar det som, vad veterinärerna anser vara mkt och lite osv.

Vi håller tummarna för er!
 
Sv: Fångtråd del 2

åh nej!
jag tror vi pratade lite här när din förra häst var sjuk. min som fick fång igen vintern 06 klarade sig inte heller...
jag är helt super nojjig nu med min nya pålle, han får microbalans så fort det kommer upp grönt i hagen och vid foderbyten osv. kollar puls i benen ofta och ja jag vet inte allt... det är en fruktansvärd sjukdom.

håller alla tummarna för er!
 
Sv: Fångtråd del 2

Vad är mikrobalans?
KL
En annan fråga är hur mycket tex 28% motsvarar när ni talar om grader. Eller, om man vill formulera det så; hur många graders förändring motsvarar de 5 grader ni talar om? Min ATG-vet sa inget om grader, utan nämnde 28%'s förändring, vilket skulle ligga innanför normalen, men nära diagnosen fång.
 
Sv: Fångtråd del 2

hej! mitt första inlägg, så jag ber om ursäkt om det kommer "fel"... ska fösöka klura ut hur man gör här inne...:)
så till min fråga har varit inne med min lilla häst och fick tyvärr konstaterad fång på alla 4.
v.f kraftig h.f måttlig nästan inget bak ( pust), när vi var där fick han fångtofflor på båda fram som såklart blivit utslitna nu (11 dagar), vet tyckte att jag skulle lägga på extra tofflor utanpå dom befintliga , tycker ni det verkar vettigt/ har någon annan haft dessa tofflor?
(ska tillbaka om ca 10 dagar)
mvh/ en ledsen "matte" till :(
 
Sv: Fångtråd del 2

Fångtofflor? Menar du gipsbandage? Det fick min häst igår, men hon ska bara ha på dem i en vecka (eller högst två). Sedan ska jag plocka bort dem. Hon fick någon annan linda utanpå gipset också, men den ena ramlade av redan i transporten hem och jag vet inte om jag kan få på den igen. Det verkar inte så.

Hur många graders rotation hade din häst? Min hade ju 15 grader på ena fram och 10 grader på det andra och inget alls bak.

Hur mår din häst för övrigt? Min skrutta är pigg och glad, och t.o.m veterinären verkade chockad att röntgenbilderna kunde se så bedrövliga ut :crazy:.
 
Sv: Fångtråd del 2

hej! roligt att nån svarade, nej min fick tofflor...typ skumgummi med hårdpapp under som är på lindade med beiga tjocka bandage " typ"
fick faktiskt ingen info om grader , var väl rätt ställd över diagnosen iom att både vet och hovis gissade på att något annat var fel.
han är pigg och glad och brallar i sin box...:)
det enda han har visat är ömfothet ingen direkt puls eller annat.
anledningen att jag ville kolla om någon annan hade toffflor är för jag börjar bli nervös att det blir för instängt , kan ju aldrig vara bra...
mvh ferraris matte
 
Sv: Fångtråd del 2

det är ett pulver som man ger mot mag och tarmstörningar. vad jag har förstått så innehåller den levande bakterier som hästen redan har i tarmarna. jag tycker att det fungerar om hästen är lös imagen osv men mot fång vet jag inte...
jag ger det som förebyggande under vissa perioder och hittills har han inte fått fång iaf.
 
Sv: Fångtråd del 2

Vad är mikrobalans?
KL
En annan fråga är hur mycket tex 28% motsvarar när ni talar om grader. Eller, om man vill formulera det så; hur många graders förändring motsvarar de 5 grader ni talar om? Min ATG-vet sa inget om grader, utan nämnde 28%'s förändring, vilket skulle ligga innanför normalen, men nära diagnosen fång.
Man mäter i grader inte procent.
det går lättast att mäta exakt med digital röntgenavläsning.

Var gränsen sen går för lindrig, måttlig eller grav rotation- ska jag överlåta till ngn kunnig.
 
Sv: Fångtråd del 2

Skumt att han inte sa något om grader. Såg att han stod och mätte och räknade. Det är inte min häst, men man undrar ju i vilket fall.
 
Sv: Fångtråd del 2

Mitt sto har haft fång två gånger. Första gången var vi på djursjukhuset när symtomen hade försvunnit för att vi tyckte att hon borde röntgas. Vet tyckte det var onödigt då hon rörde sig bra. Andra gången nu i november blev hon bra efter två veckor med metacam. Hovis har en teori att hennes känsliga hovar inte klarade av all "gyttja" i hagen med tanke på att hon blev bra så fort efter hon kom bort från leran.

Jag funderar om jag borde kolla om hon har cushing. de enda symtomen är ju egentligen "bara" fång två gånger + "bulor" ovanför ögonen. Distriktaren tyckte att så länge hon inte dricker mycket så är det onödigt att utsätta henne för en kortisolbelastning. (Hon är mycket korthårig). Hur skulle ni ha gjort? Om jag förstått rätt kan en kortisolbelastning utlösa fång.
 
Sv: Fångtråd del 2

Och jag kan förvirra det hela ytterligare, med att säga att jag såg både grader OCH procent i min veterinärs anteckningar. Hon hade skrivit på vf 15 grader och efter det stod det, jag tror, 34 %. Mäter man sänkningen i något mått också, eller? Kan det vara procenten i mitt fall, eller var det bara två olika sätt att mäta rotationen på?
 
Sv: Fångtråd del 2

Någon som har en känsla för hur lång tid det tar innan man rida en häst som är i det skick som min är i nu, dvs med svåra rotationer? Om man förutsätter att hon blir bra, och det måste man ju göra!, vad har jag framför mig då i antal månader? Även vid LINDRIGA fånganfall, utan rotationer och sänkningar, ska man väl låta hästen vila från ridning i 2-3 månader? Antar att jag väl kan får rida lite lätt i höst igen kanske, om jag har tur... Eller vad tror ni?

Funderar nämligen på att sälja min sadel och köpa ny när det blir riddags igen. Hon har bl.a. bantat en del redan nu, och jag tror att det kan bli aktuellt med en helt annan sadel i framtiden.
 
Sv: Fångtråd del 2

Och jag kan förvirra det hela ytterligare, med att säga att jag såg både grader OCH procent i min veterinärs anteckningar. Hon hade skrivit på vf 15 grader och efter det stod det, jag tror, 34 %. Mäter man sänkningen i något mått också, eller? Kan det vara procenten i mitt fall, eller var det bara två olika sätt att mäta rotationen på?

Jag undrar hur 15 grader kan bli 34 % (jag ifrågasätter dig inte utan undrar bara vad det handlar om) . Det hade varit ganska intressant att veta. Jag menar att man då på ngt sätt måste utgå från en 45 graders vinkel på någonting? Men jag har lite svårt att förstå detta med hovben och vinklar och speciellt när de flyttar sig inuti hoven.
Men i alla fall så
Jag har förstått det som att sänkningen är svårare att mäta. De drar en linje längs med hovbenets främre del och sedan en med hovväggen. Om det bara har skett en sänkning så ska dessa två linjer vara parallella med varandra. Sedan mäter de avståndet mellan dessa två linjer. Detta avstånd ökar alltså från normalläget när hovbenet sjunker De måste då ha ngn uppfattning om hovbenets ursprungliga läge för att sedan kunna räkna ut hur mkt det har sjunkit. Detta ursprungliga mått på avståndet kan man räkna ut genom att mäta andra avstånd på hovbenet eller slå upp i tabeller. Om det har skett både en rotation och en sänkning så tycker jag det borde vara svårare att avgöra detta.
Den första kliniken jag var på kunde inte mäta detta alls.
På den andra gjorde de som jag nyss beskrev men jag fick nog aldrig ngt riktigt mätvärde på sänkningen. De menade också att dessa mätningar aldrig blir riktigt exakta.

Hmm undrar om detta gick att förstå ngt av??
 
Sv: Fångtråd del 2

Någon som har en känsla för hur lång tid det tar innan man rida en häst som är i det skick som min är i nu, dvs med svåra rotationer? Om man förutsätter att hon blir bra, och det måste man ju göra!, vad har jag framför mig då i antal månader? Även vid LINDRIGA fånganfall, utan rotationer och sänkningar, ska man väl låta hästen vila från ridning i 2-3 månader? Antar att jag väl kan får rida lite lätt i höst igen kanske, om jag har tur... Eller vad tror ni?

Det har jag också undrat över. Min ponny har ju vad jag förstår mindre förändringar än din. Veterinären pratade om att jag skulle kunna börja rida om som det är nu då ngn månad och då tyckte hon att det var att vänta ett tag. Jag vet inte om jag missuppfattade henne. Men den första veterinären sa samma sak.
Jag har läst att man ska vänta tills hoven har vuxit ut igen alltså i ungefär nio månader dvs till hösten. Jag är helt inställd på at vänta så länge. Nackdelen är ju att hon inte kommer att röra sig som när hon blir riden. Men jag planerar att ta långa promenader med henne i stället.
 
Sv: Fångtråd del 2

KL

Min hästs sänkningar mätte de med en kvot; avståndet från hovväggen och avståndet från leden neråt (tror jag). Men procent borde väl vara förändringen? Alltså det har flyttat sig 30 % från sitt förra läge, avstånd från hovväggen? Om avståndet är säg 1 cm i vanliga fall så är det nu 30% av 1 cm flyttat? Eller tänker jag jättesnurrigt nu?
 
Sv: Fångtråd del 2

Någon som har en känsla för hur lång tid det tar innan man rida en häst som är i det skick som min är i nu, dvs med svåra rotationer? Om man förutsätter att hon blir bra, och det måste man ju göra!, vad har jag framför mig då i antal månader? Även vid LINDRIGA fånganfall, utan rotationer och sänkningar, ska man väl låta hästen vila från ridning i 2-3 månader? Antar att jag väl kan får rida lite lätt i höst igen kanske, om jag har tur... Eller vad tror ni?

Funderar nämligen på att sälja min sadel och köpa ny när det blir riddags igen. Hon har bl.a. bantat en del redan nu, och jag tror att det kan bli aktuellt med en helt annan sadel i framtiden.

Jag tyker personligen att det ska växa ut en ny hov oavsett hur svårt fånganfallet är. Men det är min åsikt. Min hade en mycket liten rotation på vf som vet inte ens kunde ange grad på. Syns som en liten skugga på rtgbilden att något hänt i lamelllagret.
Fick fång i början av maj, hon var rejält dålig hela våren-sommaren. Först frammåt oktober var hon sig själv helt igen. Nu i mitten av februari är all gamal hov borta och hon är varmskodd med kort tå utan tåkappa fram och normalt med tåkappa bak.

Jag har tur som har flera hästar och olika sadlar att välja på. Min häst har gått ner flera storlekar pg av bantning och att hon tappat muskler.
Rider i en Wintec nu för tillfället.
 
Sv: Fångtråd del 2

Uch och fy för denna sjukdom på häst.....:cry:

Jag lider med alla hästar som har fått/har fång, kan inte vara skönt när man är ett så stort djur....

Har lite frågor till er andra..:

#Hur gör du med din fånghäst just nu?
#Vad får den i "matväg"
#Vad äter den för medicin?
#Står den på box?
#Hur länge har den gjort det?
#Hur gammal är den?
#Har du tagit av skorna och kortat av tån?

Dessa frågor gäller för din häst som har fång just nu...

Vi har själva en häst här hemma som har fång just nu..
 
Sv: Fångtråd del 2

#Hur gör du med din fånghäst just nu?
De (jag har två...) står på box dygnet runt.

#Vad får den i "matväg"
De får hösilage och halm.

#Vad äter den för medicin?
Fenylbutazon.

#Står den på box?
Ja.

#Hur länge har den gjort det?
De har stått i snart 3 veckor.

#Hur gammal är den?
Den ena är bara 6 år och den andra 13 år.

#Har du tagit av skorna och kortat av tån?
Ja.
 
Sv: Fångtråd del 2

Min håller på att hämta sig efter ett fånganfall som började vid Lucia.

#Hur gör du med din fånghäst just nu?
hon har boxvila fortfarande men jag tar ut henne 2-3 ggr om dagen och är ute en stund.
#Vad får den i "matväg"
Lusernpellets, betfor, halm och så lite linfröolja och bakjäst
#Vad äter den för medicin?
har ätit butt
#Står den på box?
#Hur länge har den gjort det?
sedan mitten ac december, jag kommer att ha henne i boxhage om ett tag
#Hur gammal är den?
född 2001
#Har du tagit av skorna och kortat av tån?
hon har kort tå och är skodd

Dessa frågor gäller för din häst som har fång just nu...

Vi har själva en häst här hemma som har fång just nu..

Hoppas att din häst blir bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 722
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 595
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 033
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp