Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

KL
Vet sa att om jag kunde hitta ryttare runt 50 kg, så kunde vi sätta igång med skritt , lång o låg, korta pass.
Annars tömkörning på raka spår, eller promenader i snö.
 
Sv: Fångtråd del 2

Varför i hela friden ger du socker iform av betfor då det är allmänt känt att fång ofta utlöses av sockret i gräs. dessutom plocka bort luzernpelletsen. det din häst behöver är fjolårshö och halm.
 
Sv: Fångtråd del 2

Fast innehåller inte halm också nyttiga fiber? Tycker att min hästs mage fungerar bättre nu med halmen. Mitt hösilage är ganska "fint" och halmen är ju mycket grövre. Jag har svårt för att se hur jag skulle kunna ge min häst mindre tuggmängd än vad jag gör nu. Det är inte precis fri tillgång för min häst heller. Hon äter varenda smula. Jag ger henne 0,5 kg hösilage + 0,5 kg halm 4 ggr/dag (kl 7, 10:30, 14 samt 17). Sedan får hon 2 kg hösilage + 2 kg halm till natten. Är det mycket?

Jag undrar hur pass nyttiga de är men förstår vad du menar. De måste ju ha att tugga också. Jag vill inte ge mig på att uttala mig om det är mkt eller inte. Min ponny får ung lika mkt halm som din. Däremot kan jag kanske tycka att din får lite ensilage. Om hösilaget är fint så kan det kanske innehålla en del socker. Har du ngn analys? Jag är övertygad om att de måste ha tillräckligt med protein för att den trasiga vävnaden ska läka på bästa sätt. Dessutom har jag en känsla av att dessa ponnyer på ngt sätt blir mätta om de får tillräckligt med proteiner. När min ponny blev dålig stod hon på en bädd av spån och halm. Hon rörde knappt halmen. Nu har jag i ren desperation för att få ner vikten minskat en del på fodret och då äter hon all halm hon får. Det känns inte helt optimalt men hon tappar i vikt.
 
Sv: Fångtråd del 2

Varför i hela friden ger du socker iform av betfor då det är allmänt känt att fång ofta utlöses av sockret i gräs. dessutom plocka bort luzernpelletsen. det din häst behöver är fjolårshö och halm.

Ursäkta mig men jag börjar tröttna på detta så jag avstår från att svara ett riktigt svar.
Jag är övertygad om att jag vet vad jag gör.
Läs gärna fångtråden del 1 så kan vi diskutera det sedan.
 
Sv: Fångtråd del 2

Nej, man vet ju varken ut eller in...:(:confused: Veterinären på ATG-kliniken tyckte att jag skulle ta bort lucernpelletsen. Jag berättade värdena på mitt hö, och frågade specifikt om proteinmängden räckte. Det trodde hon. Men jag ska försöka få ytterligare "kostråd" tänkte jag. Kanske ringa Strömsholm t.ex. och höra vad de tycker.
 
Sv: Fångtråd del 2

Du har ett onödigt energirikt hösilage. Jag skulle försöka få tag i ett hö i stället med ett mer passande energivärde så att du kan ge hästen större mängd grovfoder.

Själv skulle jag inte ge hösilage till en fånghäst överhuvudtaget...
 
Sv: Fångtråd del 2

Jo, jag vet :(... Men om du visste hur svårt det är att hitta vettig torrhö här. Ska det dessutom vara analyserat är det nästan omöjligt. Visst kan man analysera själv, men då måste man ju nästan köpa det först. Jag har börjat gå igenom mina sparade kontakter från -07 för att kontakta dem och se om någon har hö att sälja. Sedan är det ju inte kul om man hittar lite här och lite där heller. För foderbyten är ju inte bra. GAAAAAH....sliter mitt hår :crazy:!
 
Sv: Fångtråd del 2

Vad är skälet till boxvila egentligen? Är det för att minska smärtan eller för att det är större risk för sänkning/rotation vid belastning?
 
Sv: Fångtråd del 2

Mm, min andra fånghäst skulle vi ta ut 5e veckan efter boxvila. Hon blev helt galen för hon fick stå i liten hage bredvid de andra o rörde sig för fort o ajajaj vad jag ångrar det beslutet. Vi fick avliva henne för hovbenet gick igenom sulan där o då. Det kan ju hända i boxen med om det blir stressigt...Usch jag verkligen hatar fång.
 
Sv: Fångtråd del 2

Min dam gjorde en liknande grej. Jag öppnar boxdörren och på en bråkdel av en sekund är hon ute i stallgången och sen är det full galopp ut ur stallet, har sönder tråden till hagen och springe runt med sina kompisar. Gissa om jag var nervös för att något skulle hända med hovarna, men det gick som tur var bra. Så jätteont kan hon iaf inte haft
 
Sv: Fångtråd del 2

Har läst fångtråd 1. Betfor är energi och är det något som en boxvilande häst inte behöver så är det energi. Ska du vara riktigt säker på att din häst inte får i sig skadliga sockerarter gäller det att dessutom veta när på dygnet de produceras det skadliga sockret. Det skiljer sig faktiskt under maj - juli.
 
Sv: Fångtråd del 2

Har läst fångtråd 1. Betfor är energi och är det något som en boxvilande häst inte behöver så är det energi. Ska du vara riktigt säker på att din häst inte får i sig skadliga sockerarter gäller det att dessutom veta när på dygnet de produceras det skadliga sockret. Det skiljer sig faktiskt under maj - juli.

Jag ger min boxvilande fånghäst bla ursköljd betfor för att hennes tarmar ska må så bra som möjligt. Det extra energitillskott som hon då får i sig i form av fettsyror från fibrerna får hon och jag leva med helt enkelt.

Sedan förstår jag inte vad du menar med skadliga sockerarter som produceras när på dygnet?

Sockerarterna (dvs mono och disackarider även om jag är lite osäker på exakt vilka som finns i gräs) producerar växten när det är dagsljus och speciellt mkt när det är mkt solljus. Det nya gräset dvs det korta producerar också mkt av dessa därför är halten hög i början av sommaren. Jag är osäker på hur pass skadliga de är för de flesta hästar. Hästarnas föda innehåller naturigt mkt socker. Däremot tror jag att det kan vara skadligt för min häst eftersom jag misstänker att hon är insulinresistent.

Sedan finns det en annan kolhydrat, fruktan som är gräsets sätt att lagra socker när det inte kan växa. Visst är det så som du skriver att det är olika mkt fruktan vid olika tidpunkter på dygnet. Men det beror också på "tusen" andra faktorer som temperatur, fuktighet, gödning, gräsart osv. Dvs ganska omöjligt att förutsäga.

Jag tycker nog att jag har ganska bra koll på läget (om man nu kan ha det). Men tack för att du försöker hjälpa mig till rätta. Jag fortsätter ändå att ge min häst betfor. Jag antar att du på ngt sätt har hoppat över flera inlägg om betfor i andra trådar.
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag har nästan nyss hoppat in. Eftersom jag haft fånghäst med svår hovbensrotation men med en mycket lycklig utgång ligger detta ämne mig varmt om hjärtat. Jag fick två val. Det ena var att ta bort allt foder som hästen tidigare ätit bla annat betfor samt årshö och naturligtvis kraftfodret. Det hästen skulle äta var ett fjolårshö samt fri tillgång på halm. Strikt boxvila alternativt minimal sjukhage i sex månader. Därefter promenad för hand ca 10 minuter / dag. Verkning var femte vecka med beslag utan tåkappa och sulor med ett mellan lager av cilicon.. Om detta följdes fanns en liten chans att hästen skulle kunna räddas Vårt andra alternativ var helt enkelt att det skulle gå åt helvete. Lätt val eller hur. Idag tre år senare har vi en fullt ridbar och fräsch häst. Det var också under denna tid som forskningen påvisade att det inte endast var så enkelt att solljuset påverkade de skadliga sockerarternadet berodde helt enkelt på vilken sommarmånad det gällde och vilken tid på dygnet påverkan var som störst. Ena månaden var det bättre att låta hästen beta under kväll och natt medan nästa månad var det ett klokare alternativ att låta hästen beta under dagen.
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag har inte kollat den gamla tråden kan jag säga direkt så jag vet inte vad som tagits upp där.

Jag höll på att hälla av vattnet på betforn förut men så fick jag tips på sockerfri betfor. Funkar jättebra. Sen får hon safe and sound som är tillverkat just för fånghästar. Det blir ganska dyrt men det är hon värd
 
Sv: Fångtråd del 2

Det är klart att man inte ska behöva läsa alla trådar.
Jag har också tänkt på melassfri betfor har bara inte hunnit så längt än. Det är antagligen bättre än att skölja ur den.
 
Sv: Fångtråd del 2

OM det nu är fång på båda, som jag tror, vad sjutton har de fått det av??? Hösilaget? Det gamla vissna gräset i hagbiten som jag släppte de i när de andra hagen var FÖR jäklig? Eller vad, vad, vad???

Jag har haft en fånghäst för fyra år sedan, och för henne slutade det inte väl, så jag har spenderat många nätter nu på sistone utan att sova alltför mycket...:(

Har haft precis samma problem med min shettis!
Fruset gräs innehåller onormalt stora mängder fruktan, som kan leda till fång om hästarna äter för mkt av det. Man vet ju aldrig exakt vad som kan ge fång, men jag har höga misstankar om att min shettis fick fång av det.
Sök på fruktan antingen på google eller buke, så kanske du hittar något?
Det jag har skrivit är så som jag uppfattat det, bättre du söker själv för mer exakt och säker info :)
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag är jättenyfiken på en sak, nu i samband med min shettis precis ifrånläkta (Kan man säga så?) fång!

Jag har lärt mig att nuförtiden är det inte proteinerna som kan orsaka fång, utan sockerarterna. Men jag har uppfattat det som att sockerarterna finns i proteinerna? På något skumt vis :confused: I vilket fall som helst finns väl sockerarterna i hö/hösilage/ensilage, så då kanske man ska fortsätta vara försiktigt med för stor hömängd om man har en fånghäst?
 
Sv: Fångtråd del 2

Jag är jättenyfiken på en sak, nu i samband med min shettis precis ifrånläkta (Kan man säga så?) fång!

Jag har lärt mig att nuförtiden är det inte proteinerna som kan orsaka fång, utan sockerarterna. Men jag har uppfattat det som att sockerarterna finns i proteinerna? På något skumt vis :confused: I vilket fall som helst finns väl sockerarterna i hö/hösilage/ensilage, så då kanske man ska fortsätta vara försiktigt med för stor hömängd om man har en fånghäst?

Vad det är som orsakar fång är fortfarande inte helt klarlagt.
Men om man har en insulinresistent häst så ska man vara försiktig med sockret.

Socker och andra kolhydrater är en typ av näringsämnen och proteiner något helt annat. Man kan nog inte precis säga att de sitter ihop på något sätt. Däremot så finns det mycker proteiner i växande gräs och samtidigt så kan det finnas mycket av dessa kolhydrater som man starkt förenklat kan kalla socker.

Det är viktigt att man ger en fånghäst ett grovfoder av hög kvalite. Den behöver proteiner, minerlaer, vitaminer osv för att kunna bygga upp hovarna igen. Den behöver också tillräckligt med fibrer så att tarmarna mår bra.
Däremot ska man då vara lite försiktig med kolhydraterna och dessutom se till så att den inte blir tjock.
Inte världens enklaste precis!
 
Fångverkning

Min häst har konstaterats ha kraftig hovbensrotation på alla fyra hovar. I nuläget har han då striktboxvila.

Verkningen som har gjorts ser ut så här:

Bild017.jpg


Bild018.jpg


Bild025.jpg


Bild026.jpg


Hur tycker ni det ser ut? Skulle vara intressant att se bilder på andra fångverkade hovar - både bra och dåliga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
15 349
Senast: Shpongle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 136
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 091
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp