Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Iser

Trådstartare
Nu vågar jag mig på att starta en ny fångtråd!
Hoppas alla kan försöka hålla en trevlig ton mot varandra denna gången samt hålla sig til ämnet.

Jag minns inte helt var den gamla slutade.

Vad jag minns hade Warmia en fråga angående sin shettis som går "fånggång", men inte hade några andra tecken på fång.

Hur gammal är ponnyn?
Vi har en häst i stallet, som går lite grann som en fånghäst. Vet dock inte hur de täe med puls etc. Men han har inte fång utan brosk i hovleden. Vet inte vad detta beror på, men det var bara en tanke som slog mig.

En fråga till er andra som fodrar med Greenpower Alfalfa; hur gick ni til väga när ni introducerade den i foderstaten? Hur snabb invänjning hade ni?
 
Sv: Fångtråd igen!

Yey!

Då kommer jag med fler funderingar om min fånghäst.

Jag har ju min häst oskodd. När det frös på ordentligt i marken sist så gick det riktigt bra i ett par tre - fyra dagar, sen började han bli lite försiktig i 1-2 dagar sen blev det mjukt i marken igen.

Nu ska det bli minusgrader igen nästa vecka, men de har lovat X antal cm snö :banana: . Jag vill ju helst av allt att han ska få fortsätta vara barfota då hans hovar mår så mycket bättre, men samtidigt vill jag att han ska få röra sig fritt och utan problem. Men jag vill börja ut och skritta på honom nu.

han rör sig utan problem i skritt på mkt stenig mark. I trav blir det dock lite försiktigare.

Är det kanske dags att slå på skor ändå? :crazy:
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag kanske kan ställa en fråga här. Jag håller på letar shettis som sällskap till min storhäst och har fått jättebra svar om maten till den på forumet för foder. Men hur ska jag göra sen när jag köpt den så att den inte ska få fång?
 
Sv: Fångtråd igen!

Ge bra grovfoder, motionera så den inte blir fet och gör alla ändringar i foderstaten långsamt. Riktigt långsamt. Och noggrann hovvård, låt inte tårna bli för långa.

(Eller kort och gott, sköt om den som värsta tävlingshästen :D ;) ).

Låt den alltså inte bara gå och skrota som sällskap, ta med ut i "koppel" när du rider ut på den stora, arbeta för hand på ridbanan etc.
 
Sv: Fångtråd igen!

KL.

Passar på att fråga en sak som jag började fundera på i morse:

Får vildhästar/förvildade hästar fång? Finns det några undersökningar på det överhuvudtaget? Tänker på mustanger, Przewalskiihästar mfl. Eller är det bara våra tamhästar som får det? Är det vanligare i vissa delar av världen än andra?

Kanske är en jättekorkad fråga, men jaja...
 
Sv: Fångtråd igen!

kl

På torsdag kommer Zorba hem till ridskolan!
Hon ska börja gå nybörjarlektioner, så får man se om det håller.
Hon är helt symptomfri nu.
Hoppas på det bästa..
Skönt att ha henne nära sig iaf, så kan man gosa varje dag :laugh:
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag skulle vilja påstå att vildhästar inte får fång, och att detta borde bero på att deras kost ofta är fattig. De vandrar hela tiden och söker föda, till skillnad från våra som (ofta) blir serverade högvis med foder i en box. Näringen är ju på en helt annan nivå också.
 
Sv: Fångtråd igen!

En fråga till er andra som fodrar med Greenpower Alfalfa; hur gick ni til väga när ni introducerade den i foderstaten? Hur snabb invänjning hade ni?

Jag använder ju Greenpower alfalfa till Belle och hon får 0,5 kg om dagen. Jag minns knappast hur jag gjorde, även om det inte var särskilt länge sedan alls:o, men jag tror att jag började med 0,25 kg de första dagarna. Generellt anses väl lucern vara ett foder som är väldigt skonsamt och bra för fånghästar, så invänjningen behöver nog inte vara särskilt lång.

Idag har Belle och jag skrittat en liten sväng igen :laugh:- attans mörker bara:(! Även om jag slutar jobba kl 15, och skyndar mig så mycket jag kan, hinner vi ju knappt komma ut förrän det är skymning. Längtar tills det vänder!

Tack för att du tog initiativ till en ny fångtråd förresten :D! Hur går det med Wincent nu?
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag FASAR för nästa "knöggel-omgång"...:crazy: Har planer på att ge mig ut med skyffel och pannlampa och platta till min lilla hage dagen innan det ska frysa. Jag VET att jag är märklig, men vad gör man inte för sina pållar...;) Jag hoppas bara på att vi också får snö när det fryser nästa gång, och inte bara den tråkiga Skånska barmarken!
 
Sv: Fångtråd igen!

Konstig? jag är likadan;) tyvärr har vi endast en grad på plus så det är hårt iaf. Fjordingen hade en liite varmare framhov igår. I morse var den normal. Undrar om det kan vara knögglet. Speciellt då han lever loppan ibland i hagen, sparkar bakut och jagar stoet:crazy:

Jag började vänja in dom med sojamjöl i söndags, men det är endast 1 msk. Det kan väl inte vara orsaken? behöver komma upp i 100g åt båda, hur mycket vågar man höja?

Funderar hårt nu på vad jag prioriterar mest. Går båda två nu i sjukhage 10x15. Får flytta in i sina nya boxar imorgon eller på torsdag, vi bygger alltså stall :banana: Har gjort en hage som är så gott som fri från grönt gräs. Har plogat och harvat den. I vissa kanter finns långt brunt gräs och sly. Sen jag läst hur farligt det är så har jag vart fram med trimmern och försökt få bort det mesta. Det jag funderar på nu är om jag så småningom ska börja vänja in dom i den hagen ELLER låta dom gå i lilla sjukhagen och ist börja sätta igång dom så smått. Lutar mer åt större hage nu just. Denna hage är mindre än den stora hagen som dom gått i hela sommaren. Dit vågar jag inte släppa dom för det finns ganska mycket gräs runt om på kanterna. Kanske då det kommer massor med snö.... om det inte spöregnar hela vintern.:mad:
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag började vänja in dom med sojamjöl i söndags, men det är endast 1 msk. Det kan väl inte vara orsaken? behöver komma upp i 100g åt båda, hur mycket vågar man höja?
I vissa kanter finns långt brunt gräs och sly. Sen jag läst hur farligt det är så har jag vart fram med trimmern och försökt få bort det mesta. Det jag funderar på nu är om jag så småningom ska börja vänja in dom i den hagen ELLER låta dom gå i lilla sjukhagen och ist börja sätta igång dom så smått. Lutar mer åt större hage nu just. Denna hage är mindre än den stora hagen som dom gått i hela sommaren.

Det är väl inga mini-minihästar du har? En msk gör nog varken till eller från även om jag inte vet exakt hur snabbt man kan öka. När jag vande in min 350 kg ponny gav jag i och för sig först ca 2msk och ökade sedan till o,7 dl (har ett sådant mått) och sedan till 1 dl - detta på några dagar. Jag tror alltså inte att 1msk skulle kunna ställa till med ngt även om jag inte är helt säker men nästan. Hmmm vilket svar :crazy:

När jag läste om vinterbete i texter och länkar från safergrass sidan så förstod jag det som att brunt gräs/växter är OK om de är helt bruna/döda. Man bör alltså kolla så att de inte är gröna längst ner vid marken. Vi har inte sådant väder här så jag har inte kunnat kolla hur man kan märka detta.
 
Sv: Fångtråd igen!

Mini-hästar nää:p Men det skadar ju inte att vara xtra försiktig! Värsta med denna sjukdom är att man blir så analyserande! jag är en sån människa från förr så nu är jag nog jättehemsk:o

Brunt gräs, ofarligt sålänge det verkigen ÄR brunt...ok..Då innehåller det alltså inget socker? eller lite socker? men de måste ju ändå vänjasin för att nu har de gått där det inte växer nåt alls, så då blir det ju foderbyte annars.

Det där med brunt gräs som är lite grönt längst ner har vi gott om här. Men vi bor ju en bit högre upp (nära vasa om nån vet var det är)
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag skulle vilja påstå att vildhästar inte får fång, och att detta borde bero på att deras kost ofta är fattig. De vandrar hela tiden och söker föda, till skillnad från våra som (ofta) blir serverade högvis med foder i en box. Näringen är ju på en helt annan nivå också.

Hade en misstanke om att det kunde vara så.
 
Sv: Fångtråd igen!

Hejsan,
har tänkt att jag skulle hoppa på den nya tråden. har inte skrivit i den gamla, men har läst i den i en hel del. :)
Jag har aldrig haft en häst förut med fång, och vill verkligen inte att min häst ska behöva drabba igen om det är något jag kan göra för att förhindra det!

Jag har en 7 årig connemara som fick fångkänning i somras, hon fick då gå en nedbetad vinterhage och stödfodrades med hö under resten av sommaren.

Hon har varit skodd fram sen dess och trivs med det, har tunna sulor, går på lösdrift nu och får fri tillgång på hö och bara lite hinkskrammel, betfor o pellets.

Det verkar fungera bra, men vad ska jag tänka på, tex vad ska man tänka på under vinterhalv året och vågar jag låta henne gå på grönbete i sommar?

Jag vet inte riktigt vad som hände som gjorde att hon fick känningen, hon gick i en stor lösdriftshage under våren och där växte det upp gräs pö om pö, men hon hade tre hövbölder i våras den ena avlöste den andra osv och hon gick under de två -tre månaderna bara och skrotade i hagen med en boot på och det gjorde att hon blev tjock, så det var väl förmodligen därför?

Kram, Maya
 
Sv: Fångtråd igen!

Skaffa ridboots så kan du skydda hovarna när det behövs och ha den oskodd annars.

Tack jag ska nog börja med sådana igen :)
Jag har funderat på om jag skulle ha börjat med barfotadojjor, men ärligt talat har jag varit lite lat :o - det är lite omständigt att leta reda på skor som passar hans hovar perfekt :)
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag FASAR för nästa "knöggel-omgång"...:crazy: Har planer på att ge mig ut med skyffel och pannlampa och platta till min lilla hage dagen innan det ska frysa. Jag VET att jag är märklig, men vad gör man inte för sina pållar...;) Jag hoppas bara på att vi också får snö när det fryser nästa gång, och inte bara den tråkiga Skånska barmarken!

och jag som lääängtar tills det fryser på igen! Men det får gärna komma 1-2 dm snö samtidigt!

Jag vill också helst ha knöggelfritt... hrm får försöka fixa knögglet jag med om/när det kommer.. Blir så omständigt bara, det är en bra bit det är knöggel i hagen.
 
Sv: Fångtråd igen!

Mini-hästar nää:p
Jag trodde inte det heller men kunde inte låta bli, ursäkta.

Men det skadar ju inte att vara xtra försiktig!
Jag förstår precis vad du menar. Jag tror lätt att min ponny är en porslinshäst som inte tål någonting alls. På ngt sätt måste man hitta ngn balansgång annars blir det inte bra för hästen.

Brunt gräs, ofarligt sålänge det verkigen ÄR brunt...ok..Då innehåller det alltså inget socker? eller lite socker?
Jag förstod det som att det är när gräset producerar nytt socker (kan bara grönt gräs göra) och sedan lagrar det om vartannat pga låg temperatur som det blir riktigt farligt. Brunt gräs är dött och kan inte tillverka socker.
 
Sv: Fångtråd igen!

Ok, förenklar ju saken lite. Ska försöka putsa stora hagen på allt grönt innan snön kommer.

Fjordisens hov var ok ikväll med, var väl nåt tillfälligt igår *puh*. Men nu ikväll var inte stoet lika matglad som vanligt. Hon brukar hugga i luften och rycka åt sig maten, men väntade bara och började lugnt tugga. Usch blir orolig att hon ska få kolik eller nåt. Inga andra tecken på sjukdom dock. Kanske hon har blivit deppad? Alltid nåt att oroa sig för...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 480
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 439
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
16 963
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp