Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Det är inte bara jag som missat att hästen haft fång? Min hade det troligen förra sommaren/våren oxå, fast ingen fattade. Enda har varit att hon varit lite kort o stum i steget fram På kliniken hittades först en kotledsinfllammation, senare en ligamentskadadå jag inte tyckte hon kändes fräsch. Troligen fanns fången redan då.
För några v sedan tyckte jag hon blev lite tjock i sina ben, och pulsig. Ingen direkt värme. Hovis var ute o kikade, tyckte inte det verkade som fång. Så jag motionerar, men det känns inte hundra. Hästmassören var ute, såg samma jag tyckte mig göra, hon var lite "smygig" i fram. Då ställde jag henne på box för att ta det säkra före det osäkra.
Redan efter ett par dagar så var pulsen borta och ingen svullnad i benen.
Åkte till klinik, för jag trodde inte på fång iom att hovis sagt att det inte såg så ut. han var dessutom o skoddde henne, och hon visade inget för visitertång eller då jag verkade o hade sig.
Bara ömmande lite i trav på grovt underlag.
Kliniken trodde ju inte helelr frång, förren vi röntgat o hade hovbenssänkning. Troligen kom den till förra sommaren.
Nu står hon på metacam i 14 dagar, är iskall i hovar i superfin i benen. Vet tyckte jag ska ut o gå dagligen.
Skitsvårt då man eg inte fått några förhållningsorder alls. Vet inte hur jag ska göra.. Ska hon stå på box? Hur länge? Ska hon ut i röra sig alls?
Hennes sätt o vara känns lite otypiskt på ngt sätt.. Vet sade hon måste ha en enorm smärtgräns. Inte såå bra i det här läget!
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag har förstått det som att en del hästar kan ha smygande fånganfall som knappt märks. Min ponny hade ett sådant som bara märktes som förändringar i lamellranden. Det var innan jag visste ngt om fång och jag röntgade inte hovarna efter detta anfall. Det var ingen, varken hovis eller veterinär som överhuvudtaget brydde sig om det eller ville diskutera det med mig. När hovisen upptäckte det så hade det antagligen gått ett par månader och det var inget fel på hästen. Vem bryr sig om en "frisk" häst? :crazy:
Hon fick senare ett till anfall och min målsättning är att det inte ska bli fler.
Jag har också förstått det som att dessa "osynliga" anfall är ganska vanliga bland de insulinresistenta fånghästarna.

i vilket fall som
Om din häst står på metacam och verkar bra så betyder det antagligen bara att smärtlindringen fungerar. En sådan häst ska stå still och inte vara ute och promenera. Det är i alla fall de rekommendationer som jag har läst. sedan kan de naturligtvis finnas andra anledningar till att den ska röra sig som inte vi kan veta på ett forum. Jag är inte heller veterinär och egentligen är det bäst kanske att diskutera det med veterinären.

Om det hade varit min häst hade jag låtit den vara i boxen så länge den fick medicin. Sedan hade jag tagit ut den om den var smärtfri. Men jag hade tagit det mkt lugnt i början, haft den i pytteliten hage, kanske gått ngn minipromenad.

Vad äter hästen? Jag hade inte låtit den gå på så mkt gräs innan jag var säker på att anfallet (om det nu var ett) verkligen hade gått över och den rör sig bra. Om jag misstänkte IR så hade jag inte släppt den på gräs alls denna sommar.

Men det är så jag hade gjort med just min ponny.
Men allra först hade jag diskuterat det med min veterinär.
 
Sv: Fångtråd igen!

Det är inte bara jag som missat att hästen haft fång?

Både en fd hovis och en hemmavet missade att min häst hade fång, och då var hon rejält illa däran egentligen...:crazy:

Vet sade hon måste ha en enorm smärtgräns. Inte såå bra i det här läget!

Min har det också. Med sina rotationer och sänkningar som hon hade när vi kom till klinik skulle hon egentligen inte kunnat gå... Otäckt!
 
Sv: Fångtråd igen!

Det är inte bara jag som missat att hästen haft fång?

Nejdå, du är i 'gott' sällskap. Finns en tråd om det om du vill ha mer detaljer? Men min blev i samband med tappsko halt på HF. 1 feb. För att göra en lång historia kort så blev han ganska snabbt bättre, men inte helt utan hältan kom och gick, inkl puls som kom och gick. Ingen röd tråd. Sågs av hemmavet, samt av min hemmahovslagare en miljard ggr (vi misstänkte hovböld). Hittar inget. Åker in till klinik i början på mars, men hästen har där en 'bra dag' och de får se det där 'ett steg här och ett steg där', men mellan det är han fräsch. Minimala böjreaktioner HF (typ en kvarts grad) men i övrigt nada. Har lindrig värme och puls även på klinik. Sko av, koll efter hovböld. Nix. In och röntga hoven ur ALLA vinklar. Inget. De kan ju inte bedöva då hältan bara är där nåt steg ibland. Så rek att jag åker hem, och sätter igång honom försiktigt. Endera blir han fortsatt bättre, eller så får vi provocera fram något att bedöva.

Han är något bättre men det kommer fortfarande och går, för dagbok över puls, värme och hälta och INGEN röd tråd, blir inte bättre eller sämre varken av att bralla i hage eller stå på box. Ingen röd tråd ang puls/värme heller, den kommer och går helt utan rim och reson. Bokar ny kliniktid men hamnar sen på sjukhus och får avboka. Hästen går i hage som vanligt och är skodd (och har skotts massa ggr på den hoven under perioden, iom sökande efter hovböld etc)

Kommer hem från sjukhuset och han är i hagen u.a. och puls och värme har försvunnit. Nu är vi i april..

Och det som noterades högst upp vid kronranden där i mars men då såg ut som bara en foderrand/tillväxtstörning visar sig nu när den växt ner vara fångränder, på BF men värst på HF.

Så, den mest atypiska fång man kan tänka sig, i februari när snön låg meterdjup, och i form av en enkelsidig hälta som kom och gick.

ALLA tänkte fång initialt, alla strök det. From nu kommer jag mest troligt yla FÅNG varesig han bryter ett ben eller har ett gigantiskt sår som uppenbar hältanledning..

Och som sagt, undertecknad, två veterinärer och två hovslagare. Vi fattade inte någon av oss, och jag lastar faktiskt INGEN för det. Det var liksom så himla orimligt ställt till symptom etc.

Han hade inga lägesförändringar på HF där i början på mars btw, så han hade tur som en tokig igen!
 
Sv: Fångtråd igen!

Mitt utsläpp av yster fånghäst gick käpprätt åt helvete:mad:

Först busades det och skuttades runt inne i box/sjukhagen. Han lugnade ner sig och jag trodde värsta faran var över. I ytterliggare 3 timmar står han snällt i hagen och jag lämnar övervakningen i ca 30 minuter. När jag tittar ut så står han i den stora omgivande hagen med gräs upp till magen och mumsar glatt. Nu står han i stallet igen och jag hoppas verkligen inte att gräset + all rörelse framkallar ett nytt fånganfall. Trästaketet är i småbitar och eltråden är ett enda trassel.
Jag är livrädd för att göra ett nytt försök med utsläpp. Jag funderar nu på att göra en något större hage och släppa honom där med de andra hästarna. Jag tror han skulle vara lugnare då. Om jag gör så vad är det bästa gräsalternativet (Ja, tyvärr blir det gräs i den hagen. Någon annan möjlighet har jag inte.)? Kort kort avbetat gräs där han får gå med munkorg och där förhoppningsvis inte många av stråna är tillräckligt långa för han ska nå dem igenom munkorgen eller en hage med högt gräs (ej betat än i år) där gräset viker sig när han försöker få fatt på det med munkorgen? Jag kommer att vara hemma hela tiden och hålla koll så munkorgen sitter på plats så om han krånglar sig ur den så är den snabbt på plats igen.
 
Sv: Fångtråd igen!

Det är eg omöjligt svara på vilken hage han får i sig minst gräs. I det nedbetade är fruktanet etc säkerligen högre, men det är ju en fråga om mängd med. Liten mängd av ngt farligt eller större mängd av något mindre farligt - vilket ger störst totalintag av det 'farliga'?
 
Sv: Fångtråd igen!

Tack ni som svarat mig, guld värt att få tips o råd från er som redan vart igenom det här.
Hon var ju eg både pulsfri och relativt smärtfri redan på klinikbesöket.. Vet såg så ytterst lite hälta att hon knappt ville säga nåt.. jag red ju tyvärr i 30 min, då visade hon inget på bra underlag.. Självklart ska jag ta det osäkra före det osäkra.. Både svullnad, värme mm var borta på redan på kliniken. Bara ngt ytterst lite ömfotad.. Det måste båda rätt så gott att det gett sig så pass fort?
Att hon skulle röra på sig var väl för att få ner vikten på henne.. eller jag vet faktiskt inte varför hon skulle promeneras.. Inte ens då vet. såg plåtarna ville hon gå med på fång..

Smygande fånganfall.. Det skulle ju kunna förklara en hel del. Vem vet hur många sådana hon haft under sin livtid? Tillräckligt många bör ju kunna ge hovbenssänkning..?

Innan hon började vi åkte till klinik och fick metacam utskrivet travade hon frivilligt i hagen, och stegrade i boexen landande hårt på båda hovarna. Då tänker man att hon inte bör ha särskilt ont, men som sagt, kanske bara har en hög smärttröskel!

Jennis, fy så trist at det gick så dåligt med utsläppet! Vågar däremot inte säga nåt gällande gräsalternativen..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 480
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 439
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
16 963
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp