Bukefalos 28 år!

Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Vill ställa en liten fråga ... Nr man har fång häst känns det som msn lever i en större foder jungel än alla andra ..
Jag har en Welch cob som är 11 år , hon har haft fång för ca 1,5 år sen och behandlades då. Hon kom till mig efteråt som foderhäst i stället för slakt. Hon bantades då MASSOR hon var jätte fet. Gick ute hela sommaren på lite gräs och stundvis lite stödfoder.. Hon har alliid varit väldigt het och frammåt och har inte visat hälta sen dess. Men nu till min fråga .. Hon får idag ca 6 kg hösilage av riktigt bra värde lite höga för oss och hö som är ängsslagit med ganska dåliga värden , ett bra fång hö säger dom .. Jag har även under den hårdare träningen gett henne olja. Men inte nu då hon har vilat en period pga av blandade orsaker. hon ca 2-3 dl ponny kraft och sina mineraler på kvällen.. Hon är fin i hull, lite bukig och omusklad. Räcker detta , bör jag ändra nåt.. Gärna tips ..
hon står på halm med även lite grönt i, liten vinterhage med grus för att slippa leran och gräs.
Vad äter era hästar ...
Jag känner mig så osäker..
 
Sv: Fångtråd igen!

Är hon omusklad trots ridning och utevistelse fattas det proteiner. Utan analys sådär så skulle jag ta bort kraftfodret, ersätta med lusern i första hand. Lite i taget upp till kanske ett halvt kilo och sen se vad som händer (och ta bort ett halvt kilo dåligt hö).

Menar de att det är bra för fånghästar med höet för att det är för lite proteiner i det?
 
Sv: Fångtråd igen!

Att hon är dåligt musklad beror på att hon har vilat länge och jag satte i gång henne för ungefär 2 veckor sedan sakta men säkert.. Att hon får höt som är inlämmnat på analys och där har dom sagt att det att det är ett bra hö för henne då det gör att hon kan äta mer under dagen .. Hon har under förra vintern hets ätit och inte varit nullt tillfreds då hon inte tillgodosåg sig med enbart hösilage och halm, detta gör att jag kan ge henne mera ute att äta , halmen äter hon längre ...vägrar. höt har dålig energi och protein men är annars jätte fint slaget i år , skulle inte ge henne dåligt hö.. Ang lucernen ska man välja den i strå el pellets. Känner att vill ge henne nåt så hon kan bygga muskler nu när vi ska sätta fart .. Tack för svaret
 
Sv: Fångtråd igen!

Min äter 6,5 kg torrhö (8,3 mj och 29 g smrp) + 0,5 kg Greenpower Alfalfa (7,5 mj och 116 g smrp). Jag föredrar lucernhacket framför pellets, eftersom ättiden blir längre.
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag använder ju Greenpower alfalfa till Belle och hon får 0,5 kg om dagen. Jag minns knappast hur jag gjorde, även om det inte var särskilt länge sedan alls:o, men jag tror att jag började med 0,25 kg de första dagarna. Generellt anses väl lucern vara ett foder som är väldigt skonsamt och bra för fånghästar, så invänjningen behöver nog inte vara särskilt lång.

Idag har Belle och jag skrittat en liten sväng igen :laugh:- attans mörker bara:(! Även om jag slutar jobba kl 15, och skyndar mig så mycket jag kan, hinner vi ju knappt komma ut förrän det är skymning. Längtar tills det vänder!

Tack för att du tog initiativ till en ny fångtråd förresten :D! Hur går det med Wincent nu?


Okej jag har gett 150 gr nu några dagar och tänkte höja nu till 300. Jag ska nog ända upp i 1 kg i slutändan. Måste man dela på det eller kan man ge hela vid ett mål?

Vad skönt det måste vara o rida.

Många av våra promenader har ju varit i mörker också, men jag tycker inte det gör så mycket. Bara skönt att få göra något.

Wincent verkar må bra nu. Ingen puls och torr och sval i benen. Han har stått inne sen rymningen, men denna veckan har jag börjat ta ut honom bara ca 5 min/dag. Tråkigt, men jag vågar inget annat. Han är VÄLDIGT pigg!

Jag är ju väldigt orolig för den konstiga randen han har uppe vid kronranden och känner mig därför lite handlingsförlamad. Men borde han inte ha puls om han har en såpass ny hovbensrotation?
 
Sv: Fångtråd igen!

KL

Jag vill bara berätta att min fånghäst mår jättebra. :) Hon hade ju två anfall förra året ( eller om det ena enbart berodde på bölden eller sänkningarna) och fick ganska mkt sänkning på bägge framhovarna. Vi kämpade ju med grus och torvhagar förra året. Jag minns hur vi varje kväll krattade torvhagen och sedan la på pressenning för att den inte skulle frysa eller bli blöt...

Phu. Hon gick i mindre gräshage under sommaren med munkorg och nu efter en hovböld hon fick för ett tag sedan går hon i normalstor hage som jag utvidgat efter hand. Det har funnits lite gammalt gräs kvar men med långsam utvidgning så har det blivit lagom. Hon behöver inte ha munkorg längre utan det är mest jord i hagen förutom det jag utvidgar med. Jag har tagit det jätteförsiktigt och hon är fortfarande skodd med sina specialskor. Efter bölden är hon nu skodd med sulor på bägge fram och jag vet inte om jag kanske ska låta henne gå med dem över vintern. Hon verkar vara så känslig för att snö packas i hovarna men jag vågar ändå inte ha snösulor på henne ifall det skulle vara värre.

Det känns bara toppen än så länge och hon rör sig jättebra. Hon har fått busa lite på ridbanan och har blivit tömkörd i skritt en del. Den nya hoven har nästan vuxit ut helt, det saknas kanske 1 cm ner.

Hur tänker ni med snösulor eller klampar? Jag och hovisarna har pratat mkt om det och de säger väl att de inte tycker att det är bra med snösulor på henne just p g a rörligheten som blir. Samtidigt är hon så känslig för snöklampar och jag är rädd att de kan utlösa en ny inflammation i hovarna. Ett alternativ är ju att ha henne i mindre hage igen om det blir snö och sedan skotta... Eller kan de mjukare sulorna hon har nu funka mot snön? Jag är jättevelig och det inte vad jag vågar prova. Hur ska ni göra?

Dessutom tänkte jag fråga om det är någon som kan tipsa om var man hittar Greenpower Alfaalfa? Jag kan köra och hämta i södra Sverige om det är någon som vet var det kan finnas. Här finns bara lusernblandningen med melass i. Hon har ätit lite av det varje dag för att inte tjata ut med lusernpelletsen men jag skulle helst vilja ge en sort där jag inte behöver vara rädd för melassen.

Kämpa på alla ni andra. Det går! Det var nästan ingen som trodde vi skulle klara oss med de sänkningarna men det gick ju faktiskt. Hon rör sig lika bra som någonsin och veterinärerna är tycker att hon är kanon.
 
Sv: Fångtråd igen!

Inte dåligt som i hygieniskt dåligt. Utan för låga värden och det verkar det ju vara. Lite energi är bra, lite protein är inte alls lika bra eftersom du då måste tillsätta något annat foder. T ex lusern men även det innehåller ju energi. De ska inte bli muskelfattiga av att stå, då får de för lite proteiner. Sen behövs det naturligtvis arbete också.
 
Sv: Fångtråd igen!

Vad kul att höra att din häst mår så bra :)! Själv njuter jag av varje dag som min är så pigg och glad, och det är den bästa tidiga julklappen man kunde fått att få sitta på pållan igen!

Du har PM angående Greenpower alfalfa.
 
Sv: Fångtråd igen!

Vad skönt det måste vara o rida.

Många av våra promenader har ju varit i mörker också, men jag tycker inte det gör så mycket. Bara skönt att få göra något.

Ja, det är jättekul att få "rida" (åka häst;)), men jag är inte så glad för mörkret eftersom det är så trafikerat där jag bor...

Men borde han inte ha puls om han har en såpass ny hovbensrotation?

Man tycker ju det...:confused:?
 
Sv: Fångtråd igen!

Vad härligt det låter!! När var anfallen?
Jag minns att du skrev om torvhagen här.

Min fick faktisk snösulor vid sista skoningen. jag visste inte att det kunde vara ett problem och hovslagaren sa inget heller. Vad är problemet med snösulor? Min har ju stått inne sen dess, så jag har inte märkt något konstigt.

Var någonstanns bor du om man får fråga?
Jag beställde GP alfalfa på City Gross i Växjö. De har vanligt vis bara den med melass men det var inget bekymmer att få dom att ta hem den andra.
 
Sv: Fångtråd igen!

Ja, det är jättekul att få "rida" (åka häst;)), men jag är inte så glad för mörkret eftersom det är så trafikerat där jag bor...

Nej det är klart. Där Wincent står finns det rätt många olika vägar o gå där det inte kör så många bilar. Enda problemet där är ju att se var man går någonstanns för belysning finns inget av.
 
Sv: Fångtråd igen!

Har hon lädersulor? Vissa sulor ger ett skapligt skydd mot klampar.
annars kan man spraya på silkon.

Titta på den ganska nya heltäckande snösulan/ alt. den som skruvas fast med broddarna. o diskutera vidare med hovis.
Vet ju inte hur dina specialskor ser ut.:confused:

Din trägen har gett resultat:bow:
 
Sv: Fångtråd igen!

Fjordisens hov var ok ikväll med, var väl nåt tillfälligt igår *puh*. Men nu ikväll var inte stoet lika matglad som vanligt. Hon brukar hugga i luften och rycka åt sig maten, men väntade bara och började lugnt tugga. Usch blir orolig att hon ska få kolik eller nåt. Inga andra tecken på sjukdom dock. Kanske hon har blivit deppad? Alltid nåt att oroa sig för...

När jag kom ut imorse låg stoet i uteboxen. Hon krampade, magen var dubbelt så stor och hon andades häftigt. Hon steg upp och stapplade iväg efter fjordisen ut på gården men föll ihop på gräsmattan. Ringde jourvetten som var 45km bort så han sa bara att jag måste ringa ut en jägare. Det fanns inget man kunde göra. Som tur hade vår granne inte farit iväg till jobbet så han kom och skjöt henne. Usch vad hon hade ont!:cry: Fjordisen är olycklig och gnäggar, både jag och sambon grät.. usch då! Hela kampen med fång, hovböld och sen dör hon i kolik. Känner mig som en hemsk hästägare:(
 
Sv: Fångtråd igen!

Men fy vad hemskt, stackars pållen och stackars er! :eek:
*kramar om massor*
Jag förstår att du känner dig som en hemsk hästägare, men det är du inte!
Det är så lätt att vara efterklok, så tänk inte mer på att du är en dålig hästägare.
Kram, Maya
 
Sv: Fångtråd igen!

Åh nej vad hemskt!!!:eek:

Hela fångkampen och sen slutar det på detta viset! Det är inte rättvist!:devil:

Stackars dig, stackars häst, stackars ensamma fjordingen:cry:

Du är ingen dålig hästägare! Så som du har kämpat!

Vet inte hur jag ska trösta, men usch vad jag lider med dig!!!

Många kramar!
 
Sv: Fångtråd igen!

Tack för orden, även Iser. Känns bara slött av tre hästar jag haft så fick häst 1 en tumör och fick avlivas bara 12 år, häst 2 fick fång, hovböld och sen avlivning pga kolik, sen häst 3 också fång. Men vi är några stycken här som verkar vara otursförföljda. Sen är det ju "bara" fång, skulle kunnat vara värre..

Ska ta nya tag med fjordingen och se till att han blir frisk så jag kan börja motionera och rida honom. Han lämnar ensam 1 v, sen får han troligen en new forest tjej som sällskap:love: jag köper ingen ny häst utan det är en bekant som hyrar in sig hos oss.
 
Sv: Fångtråd igen!

Aha, specialskorna :idea:
Dont now, ska kika efter imorrn :D
Brukar man inte ha dom länge?
Eller är det bara i det akuta skedet och
sen tar man bort dom när de är symtomfria?
Vore intressant att se om hon går normalt även med vanliga skor..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 524
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 737
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 051
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp