Får banken lämna ut min mailadress?

Rosett

Trådstartare
Jag satte in en gåva till Röda Korset, skrev ingen avsändare, inget OCR-nummer. Sen fick jag ett tack-mail av dem. Så banken måste ha lämnat ut min mailadress i samband med betalningen.
De får väl inte lämna ut uppgifter om kontoinnehavare. :confused:
 
Nej det får dom inte. Dock kan mottagaren kontakta sin bank för att få veta vem som satt in pengar på deras konto. Den information som dom i så fall får är ditt namn och adress. Att mailadress skulle ges ut verkar konstigt.

Men på min bank följde det med information om betalningsavsändaren när man gjorde en insättning på ett bank/plusgiro föut, men även där var det namn och adress. Vet inte om det kan vara olika information beroende på bank så att mailaress följer med automatiskt om du har angett den i dina personuppgifter?
 
@Tassa Aha! Kan hända jag använde RK:s plusgironummer.

Jag försökte ta bort mailadressen från min kontoprofil på banken men då gick det inte att spara uppgifterna, de ville ha mailadressen också...
 
Ja dom vill nog ha så mycket kontaktuppgifter som möjligt till sina kunder.

Kom på att om du fick mailet rätt tätt inpå betalningen så är det nog troligast att de uppgifterna följande med automatiskt på något vis. Dom får säkert in väldigt många insättningar med, så det skulle nog ta för mycket tid från dom att ta reda på vilka alla kommer ifrån bara för att tacka liksom.
 
Ja, troligen var detta ett automatiskt meddelande.
det går sannolikt via banker och system och hamnar i din mail genom att du finns reggad hos din egen bank. Ingen människa inblandad, bara maskiner.
 
@tanten Fast mailet kom från Röda Korset, i så fall måste de ha att alla som betalar in en gåva till deras konto (och om de får mailadressen från banken med inbetalningen) får tack-mail automatiskt?
Jag trodde att man kunde göra inbetalningar från sitt konto anonymt men då kan man tydligen inte det. Banker får inte avslöja om man är kund i deras bank men nu har de ju gjort det...

"Banksekretessen omfattar alla uppgifter som rör en bankkunds mellanhavanden med banken oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Till och med uppgiften om en viss person är kund i banken eller ej, omfattas av sekretess. Banksekretessen omfattar även kundens tidigare förbindelser med banken d.v.s. sekretessen upphör inte om kunden valt att byta bank."
 
@ameo När jag var in på profilsidan och fyllde i adress och telnr så gick det inte att spara förrän jag fyllt i mailadressen och nu när tog bort den (lämnade rutan tom) så kommer det upp en uppmaning: du har inte fyllt i mailadress, när jag försöker spara med rutan tom.

Varför de ska ha den vet jag inte :confused: de skickar ju eventuella meddelanden inom internetbanken.
 
Är det fler som råkat ut för liknande?
I perioder skänker jag pengar till olika organisationer och då alltid annonymt. Jag vill inte ha en massa tiggarbrev och folk som ringer och tigger. Frågan är därmed måste jag sluta göra det för att vara säker på att slippa sånt och bara lägga kontanter i bössor på stan?
 
Jag jobbar på bank, och där är det inget tvång att ange sin mailadress men vi vill att kunderna anger den då vi så småningom kommer börja kunna skicka mail om räkningsbetalningar inte går iväg, eller om vi misstänker att kortet är skimmat och vi inte får tag på kunden på telefonen tex då är det jätte bra att mailadressen finns. Så vissa banker kanske har det som obligatorisk uppgift pga något liknande.

Men precis som TS skriver så får inte bankerna ens röja att en kund är kund i banken. Men om jag får in pengar på mitt konto som jag inte vet vad det gäller har jag rätt att få veta vem det kommer från. Finns inte informationen med på transaktionen får man kontakta sin bank. Och ofta så följer namn och adress med just vid räkningsbetalningar (bank och postgiro). Normalt sett vill man ju vid räkningsbetalningar att mottagaren ska veta att det är jag som har betalat, skriver man in fel ocr eller liknande är det även lättare för företaget som har fått insättningen att spåra betalningen. Så antagligen är det därför dessa uppgifter följer med.
 
Ja, troligen var detta ett automatiskt meddelande.
det går sannolikt via banker och system och hamnar i din mail genom att du finns reggad hos din egen bank. Ingen människa inblandad, bara maskiner.

Precis, mailet skickas gissningsvis VIA banken. Alltså mottagaren får en notis om att de har fått en inbetalning (där din information är krypterad). Då skickar mottagaren ett mail till dig via din bank, även fast från-adressen i mailet är från organisationen.

Vi använder oss av sånt på mitt jobb, där vi bara får upp kundens e-postadress i ett krypterat format, typ "nh3ba5so5g3u2d5vba@mdnds.VÅRPARTNER.np4b3s.com".
Är inte alls insatt i hur det funkar mer än så :p .
 
Jamen se på sjutton, om jag letar noga kan jag hitta en sida där det går att ange sin mejladress hos mig också. (Swedbank). Men jag har aldrig blivit uppmanad att göra det och skulle inte heller ange någon mejladress.
Nu vet jag att jag aldrig har angett någon mejladress till min bank, därför kan jag också vara 100% säker på att samtliga mejl som "påstås vara från min bank" som landar i min mejlbox är spam/phishing.
 
Vilken bank har du @Linda8142 ? Jag har swedbank och jag har aldrig blivit uppmanad att lämna mejladress i internetbanken. Däremot har "min" bankkvinna min mejladress, men den ligger i deras mejlprogram.
Detta var ICA Banken. Jag har frågat dem och fick svaret att de absolut inte lämnar ut sådana uppgifter och att jag ska fråga Röda Korset. Har mailat RK nu och frågat hur de kunde koppla ihop inbetalningen med min mailadress.
 
Precis, mailet skickas gissningsvis VIA banken. Alltså mottagaren får en notis om att de har fått en inbetalning (där din information är krypterad). Då skickar mottagaren ett mail till dig via din bank, även fast från-adressen i mailet är från organisationen.

Vi använder oss av sånt på mitt jobb, där vi bara får upp kundens e-postadress i ett krypterat format, typ "nh3ba5so5g3u2d5vba@mdnds.VÅRPARTNER.np4b3s.com".
Är inte alls insatt i hur det funkar mer än så :p .
Hmm...så kan det ju vara...men då borde väl banken ha berättat det när jag frågade...?
 
Nu vet jag att jag aldrig har angett någon mejladress till min bank, därför kan jag också vara 100% säker på att samtliga mejl som "påstås vara från min bank" som landar i min mejlbox är spam/phishing.
Just därför är det bäst att de inte har ens mail. :up:
Nu när de svarat mig i internetbanken så fick jag ett vanligt mail om att det finns ett svar där men fick logga in i internetbanken för att kunna läsa det.
 
Detta var ICA Banken. Jag har frågat dem och fick svaret att de absolut inte lämnar ut sådana uppgifter och att jag ska fråga Röda Korset. Har mailat RK nu och frågat hur de kunde koppla ihop inbetalningen med min mailadress.
Det slog mig nu, du gick in via RKs hemsida? Jag har skänkt en del till cancerfonden genom åren, men går då via deras hemsida och då gör jag direktbetalningar, men då är det lätt för dem att koppla det till mig. Nu får jag även frågan om jag vill registrera det i och med att det är avdragsgillt om man kommer upp över en viss summa.
 
Det slog mig nu, du gick in via RKs hemsida? Jag har skänkt en del till cancerfonden genom åren, men går då via deras hemsida och då gör jag direktbetalningar, men då är det lätt för dem att koppla det till mig. Nu får jag även frågan om jag vill registrera det i och med att det är avdragsgillt om man kommer upp över en viss summa.
Nej, jag skrev bara av bankgironumret och gjorde betalningen i internetbanken. Så inget borde kunna knyta inbetalningen till mig. (Ger aldrig 200 kr och över eftersom att det då syns på deklarationen. Kommer ändå aldrig ge så mycket att jag får avdrag i deklarationen).
 
Är det fler som råkat ut för liknande?
I perioder skänker jag pengar till olika organisationer och då alltid annonymt. Jag vill inte ha en massa tiggarbrev och folk som ringer och tigger. Frågan är därmed måste jag sluta göra det för att vara säker på att slippa sånt och bara lägga kontanter i bössor på stan?

Skänker du några miljoner åt gången eller åtminstone flera 100 000 ett antal gånger per år? Annars är nog inte risken så stor för tiggarbrev eller folk som ringer och tigger.
 
  • Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 898
Senast: Sel
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 520
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 741
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp