Bukefalos 28 år!

Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Status
Stängd för vidare inlägg.

SiZo

Trådstartare
Ja frågan är enkel!
Denna bonde har förmågan att ställa illaluktande saker på sin mark, och mina föräldrars hus ligger inte långt ifrån, förra vintern var det ensilage balar som nu slutat lukta, är väl antagligen förmultade nu.

Men idag var det massor gödsel, och enligt mamma så luktar det massor.

Får han göra så?
Kan man anmäla honom på något sätt?
Vart ska man ringa då?
Ok att de måste gödsla, men då luktar det kanske 2 dagar, detta kommer ju ligga kvar där tills snön har smält och han då kan få ner det i jorden...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Vad jag vet så får man inte sprida skit när det fortfarande ligger snö på backen.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Är gödseln spriden eller är det stuka? Stukor får läggas, i den här kommunen efter tillstånd.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Knappast är den spriden nu, så det lär väl handla om stukor.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Tja, här kan vissa tokstollar mycket väl få för sig att sprida den nu. Inte för att de kan plöja ner den, men sprida går ju.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Lägga en hög (ser ut som avlång limpa) brukar vara tillåtet över vintern till dess tjälen gått ur så det går att sprida den och plöja ner den.

Menar inte detta som något elakt, men jag tycker det ingår att det luktar lite skit ibland om man bor på landet. Jag tycker det är rent förj----ligt att folk med känsligt luktsinne kan få våra myndigheter att döma en bonde att sluta med djur.
Blir det för jobbigt kan man ju alltid välja att bo i stan istället.

Lotta
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Lite skit några dagar om året tycker jag är ok, men denna bonde gör ju så att det luktar 365 dagar om året, och det tycker jag inte är ok!
Och denna bonde är bara hobbybonde, och han har som hobby att förstöra för oss, kastade all sitt sly på vårat staket, besprutade åkern som gick ur hans arende 3 dagar senare och då var vårat igen så att inget växte där...

Kort sagt, kan jag sätta dit denna bonde på något sätt, så kommer jag göra det!

Så då är det alltså att ringa komunen och höra om han har tillstånd för dessa stukor som gäller!
 
Senast ändrad:
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

För att få reda på ifall han gör något fel är det nog bäst att ringa miljöenheten på kommunen.


Och denna bonde är bara hobbybonde, och han har som hobby att förstöra för oss, kastade all sitt sly på vårat staket, besprutade åkern som gick ur hans arende 3 dagar senare och då var vårat igen så att inget växte där...


Du får ursäkta att jag frågar, men har dina föräldrar gjort något för att förtjäna denna uppvaktning? Han verkar ju lägga ner en del resurser för att jävlas då besprutningen antagligen inte var gratis precis.
Har de inte gjort det så verkar han ju vara lite av en psykopat och då hoppas jag verkligen att ni hittar något sätt att sätta dit honom på.

Anledningen att jag frågade var att jag sett vissa liknande konflikter, men då har det nästan alltid varit fråga om att bonden med lagliga medel hämnats på sommarstugeägare som sysslat med diverse absurda okynnesanmälningar mot bonden. Ett fall var det nån som anmälde bonden för att han körde sent på åkern vid höskörd och de blev störda under sin grillfest :eek: Dessa har nu fått energiskog närmast sin tomt så man får hoppas de gillar skogsutsikt.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Man får inte lägga stukor hur som helst ens där man inte behöver tillstånd. I miljöbalken står om lagring av gödsel på fält att:
-olägenheter för människors hälsa i form av t.ex. lukt och flugor inte uppkommer för närboende.

Ensilagebalarna blir nog värre att få honom att sluta med. De får han nog ställa var han vill...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Du får inte köra ut gödsel på snön.
Men det kan ju vara frågan om nöd.
Ifall gödselbrunnen är full.

I sö'dra sverige har ju vintern varit lång.

Skulle jag jävlas så är det bättre att plasta in ett par balar grönt efter en rejäl skur.


Då luktar lakvattnen för j**igt.
Och dessa balar får jag ställa var jag vill.:devil:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Så vitt jag vet så har vi inte gjort nåt...¨
Det enda jag kan komma på är när vi arrenderade hans ena skogsdunge och använde som vinterhage till hästarna så kom han helt plötsligt en dag och pratade med min pappa om att vi inte fick ha hagen längre.

Detta för att hästarna åt på träden, och detta var (jag citerar) "Mkt hänsynslöst gjort utav oss".:crazy:

Gubben i fråga har både kor och hästar, så han vet att de äter på träd...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag hade blivit galen om djuren hade ätit på mina träd!! Det är absolut förbjudet, och skulle det hända hade vi fått hägna in träden. Så det kan jag förstå att han blev syrak för faktiskt.

Fick aldrig klart för mig om det var stuka eller spridning det var frågan om.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Det här med att få det besprutat skulle jag vara tacksam för.
I och med att han lämnar tillbaks marken misstänker jag att det i alla fall är dags att så om och här får ni en ogräsfri åker att börja om på utan att behöva anstränga er speciellt mycket. Och som sagt, en besprutning kostar en del.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Detta för att hästarna åt på träden, och detta var (jag citerar) "Mkt hänsynslöst gjort utav oss".:crazy:

Gubben i fråga har både kor och hästar, så han vet att de äter på träd...


Arrenderar man mark så får man hålla uppsikt över sina egna djur så de inte äter på andras träd.
Du arrenderar knappast träden.:grin:

Om hans egna djur gör vad som helst har faktiskt inte du med att göra, det är helt och hållet hans bekymmer eller inte bekymmer.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Och denna bonde är bara hobbybonde, och han har som hobby att förstöra för oss, kastade all sitt sly på vårat staket, besprutade åkern som gick ur hans arende 3 dagar senare och då var vårat igen så att inget växte där...

Men om arrendet går ut är han ju tvingad att återställa och lämna så som ni kommit överens om (eller i skick att så in).

Allt annat än det han gjort måste ju betecknas som fel, om ni inte kommit överens om något annat!

Innan ni ger er på honom kanske ni ska läsa på lite bättre, det kan ju vara bra att ha på fötterna innan man totalt kraschar grannsämjan...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men om arrendet går ut är han ju tvingad att återställa och lämna så som ni kommit överens om (eller i skick att så in).

Allt annat än det han gjort måste ju betecknas som fel, om ni inte kommit överens om något annat!

Innan ni ger er på honom kanske ni ska läsa på lite bättre, det kan ju vara bra att ha på fötterna innan man totalt kraschar grannsämjan...

Och en tanke som då faller in är, att bonden kanske hade haft en sådd där som familjen inte hade uppskattat om den vuxit upp och inte hade kunnat tas om hand. Te x havre eller ett rågfält, är ju inte kul om det får förfalla. Det är också oerhört svårt att bli av med om man inte besprutar den, och blandar sig lekande lätt med övriga grödor om man te x sår upp en hage med gräs. Att bespruta kostar ganska mycket pengar, så jag har också svårt att förstå att man gör det på pin tji.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

De gånger som jag varit med om återlämnande av arrendemark har det varit att vackert spruta ner växtlighet innan återlämnande.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Bor man på landet får man väl tåla att det stinker skit?

/Line_N som dagligen känner den ljuva doften av hönsbajs ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 129
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp