Bukefalos 28 år!

Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Slängt sly på erat staket ?

Om det är klen sly så är det vanligt att man inte tar hand om den utan den ligger där den ramlar vid avsågning... det kanske är så att ni hade byggt staket precis på gränsen till åkern och han bara hade sågat ner sly som normalt folk gör.

Vad gäller gödseln så är det jätteskillnad på om den är spridd eller inte, spridning av dynga när det inte ligger snö ska ni bara vara glada över då detta leder till ett sunt odlande av marken, arbetstillfällen och möjlighet att köpa mat som är producerad i Sverige istället för att vara hitflugen från andra sidan jordklotet.

Gammla/dåliga ensilagebalar brukar man kompostera för senare spridning på åkern vilket visserligen kan lukta en del, men det är sånt man får stå ut med om bor på landet - vill man inte ha den friska lantluften så kan man ju alltid flytta in till lägenhet i människobyn och hyra in hästen i nått inackorderingstall.

Om det inte odlas vanliga jordbruksgrödor på marken så måste den ju användas till något annat, tex hybridasp så att man få avkastning på marken.
Så ni får lov att välja - dynglukt ibland och öppna landskap eller invuxna mellan träden utan dynglukt.

En fråga bara... var gör ni av med eran dynga ?
Har ni häst så lär det ju bli en del sånt...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men hallå.
På landet luktar det av det ena eller det andra.
Är man inte medveten om det när man flyttar ut på landet :eek:
Typiskt gnäll:devil: som skall klaga på allt och sätta käppar i hjulet på människor som lever och har sin verksamhet på landet.
usch och fy för gnälliga människor.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Det enda jag kan komma på är när vi arrenderade hans ena skogsdunge och använde som vinterhage till hästarna så kom han helt plötsligt en dag och pratade med min pappa om att vi inte fick ha hagen längre.

Detta för att hästarna åt på träden, och detta var (jag citerar) "Mkt hänsynslöst gjort utav oss".:crazy:

Gubben i fråga har både kor och hästar, så han vet att de äter på träd...

Just bönder är ju ofta både envisa och kan ha svårt att glömma gamla oförrätter, så det är kanske inte helt lätt att lösa. Risken är ju uppenbar att ifall ni anmäler honom nu att han som ytterligare hämnd gör något ännu värre fast helt lagligt. Vem vet plötsligt har ni en massa grisar bökande i tomtgränsen.

Jag antar att misstaget dina föräldrar gjorde var att inte erbjuda kompensation för att era hästar sysslat med avbarkning på hans träd. Så be dina föräldrar att prata med honom, med lite tur så räcker det med en ursäkt. Ett bra tips är att ta med sig en flaska whiskey när de går över för att prata med honom. Kan nog också vara bäst att bara skicka pappa.

Så myndighetsanmälan skulle jag avråda av den enkla anledningen att grannen verkar vara en som kommer att kunna göra ert liv till ett helvete helt lagligt ifall han vill och en anmälan lär ju definitivt trigga honom.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men seriöst, tror du inte att vi har provat den redan? Vi är inte 3 år gamla! Det var många år sen vi provade den, jag bodde tillomed hemma då :D


Tacitus: jag vet inte vad som räknas som klent sly, men det var allt emellan 1 cm i diameter och ca 15-20 cm i diameter. Och han kastade det över på vårat staket.

Lovisaleonora_: Det enda som växte på marken efter hans besprutning var ogräs!!! Det var en 3 kant där det inte hade kommit nåt gift, och där växte det så fint gräs så du anar inte! Så nej, jag tror absolut inte det var av välgärning han gjorde det!

Denna hage används nu endast som vinterhage, då det som sagt, bara växer ogräs på den. Och jag har inte tid att odla vall och sedan låta marken stå tills rötterna klarar av belastning från hästhovar.

ginnies: Detta är ju förstås svårt för er att veta som inte har sett marken, vare sig före eller efter hästarna varit där. Men iaf, före så gick det inte att gå på marken, det var så mkt sly överallt att man kunde gå ca 2 meter innanför grinden, men sen kom man inte längre. Så det är alltså inte några vuxna träd hästarna har ätit på, de har mer eller mindre bara hållt efter så att vissa träd har kunnat växa mer fritt! Det finns ett träd i den dungen som är lite äldre som de ätit på.

Tacitus: Våran hög är ca 10 meter från boningshuset, men den luktar inte ända hit. Det luktar inte ens nåt i stallet, luktar bara fräscht!

KL

Ang att det luktar på landet så håller jag med, men min mor är i klimateriet och det ska klagas och klankas ner på allt och alla, i vanliga fall så suckar jag bara, men när det gäller den här bonden så kan jag tänka mig att hjälpa henne, men jag tänker inte lägga ner nån direkt energi på saken i fråga.

Och så vill jag påpeka för andra gången att den inte är spridd, han har lagt det på hög.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Är det lagt i stuka så finns det nog inte så mycket att göra, utöver kolla med kommunen om de har några specialregler.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Allmänna råd till 2 kap. 3 § miljöbalken

Tillfällig lagring av stallgödsel eller andra organiska gödselmedel i stuka i fält bör endast ske av gödsel som kan staplas till minst 1 m höjd. Lagringstiden bör alltid hållas så kort som möjligt. Om växtnäringsinnehållet, i synnerhet kväveinnehållet, i gödseln är högt (till exempel fjäderfägödsel eller nötgödsel med liten halminblandning) bör tillfällig lagring i fält i första hand ske i direkt anslutning till vårbruket eller under sommar och tidig höst inför höstsådd. Under tidig vår och under senare delen av hösten bör lagringstiden begränsas till någon eller högst några veckor. Gödsel med större inblandning av strömedel och som kan staplas uppåt 2 m höjd, gödsel med lågt näringsinnehåll eller komposterad gödsel bör kunna lagras under något längre tid.

Vid tillfällig lagring av stallgödsel eller andra organiska gödselmedel i fält bör följande beaktas:
■Att stukan placeras på det fält där gödseln senare ska spridas. Vid återkommande lagring på samma fält bör lagringsplatsen flyttas inom fältet och inte återkomma till samma plats inom en period av 5 år.
■Att mängden gödsel som läggs ut inte är större än vad som kan anses motiverat med hänsyn till växtnäringsbehovet på det aktuella fältet.
■Att lagringsplatsen väljs eller anordnas så att läckage till följd av utlakning eller ytavrinning från gödseln vid tö eller häftigt regn kan undvikas och att ytvatten eller dricksvattentäkt inte riskerar att förorenas.
■Att lagringen inte sker på plats där det finns risk för översvämning, ansamling av vatten eller hög grundvattennivå under lagringstiden.
■Att jordarten på lagringsplatsen är av sådan karaktär att den förhindrar snabb genomrinning genom markprofilen.Att lagringen inte sker direkt ovanför kända dräneringsledningar.
■Att utläggningen kan ske utan att markskador uppkommer.

Så jag tror inte han behöver kommunalt tillstånd.

Skulle själv aldrig hyra ut en hage med värdefulla trän till hästbete.
En lönn kan vara värd 2 till 3 tusen spänn för att efter hästbesök bara vara värd brännved, några hundra kr.

:cool:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag är helt med dig, jag läste också de allmänna råden och att det var just RÅD.

Vi har en ovanligt hård kommun, och här krävs tillstånd och de kommer t o m ut och inspekterar den mark där stukan ska ligga. Det kan ha att göra med det ovanligt stora antalet stabor som flyttat ut, den stora mängden klagomål som ska hanteras och den mängden strulputtar till bönder som gör lite som de vill (för att de tröttnat på staborna som klagar hela tiden). Ja, moment 22 helt enkelt.

Det har i o f s inte hindrat de värsta strulpellarna att lägga sina stukor på känsliga platser, men det stora flertalet söker ju tillstånd och/eller tänker till före...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men seriöst, tror du inte att vi har provat den redan? Vi är inte 3 år gamla! Det var många år sen vi provade den, jag bodde tillomed hemma då :D

Bra att ni försökt, jag har bara sett och hört talas om så många fall där problemet just är att folk inte pratat med varandra utan bara reagerat på händelser, så därav mitt råd. Och det har handlat om ++3 åringar.

Nu känner ni väl er granne bäst, men om det var flera år sedan ni försökte prata grannen till rätta så kan det ju vara värt att prova igen. Det kan ju ha hänt något nyligen som ni inte vet om som fått honom att starta sitt senaste luktkrig.

Då ni är grannar antar jag att ni har några gemensamma bekanta. Via dem går det kanske att luska ut vad det egentligen handlar om. Får ni bara reda på vad allt beror på så har ni förhoppningsvis möjlighet att lösa det.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Grannar och grannar... vi har E4an mellan oss, men hans mark är mest på denna sida...

Jag tror att min mor grämmer sig över att han vägrar sälja marken, för vi har lagt bud flera ggr... Det är inte som att han får in nåt på marken, han brukar nämligen låta bli att skörda så länge det går, och det mesta brukar ha möglat bort när han kommer dit... 8 åren vi har bott här så har han lyckats få in nåt 1 gång, och halmen som blev då fick han bränna upp då den hade möglat...


Det är inte så att vi håller på o bråkar med denna människa, däremot så köper vi ingenting av honom, han har någon enstaka gång tagit våran gödselstack när han hållt på med sin åker 10 meter från gödselstacken, och det är jag tacksam för.

Däremot blev jag jävligt irriterad när han förstörde 200 meter staket, men han är inte den värsta... Han som skottar snö här har antagligen förstört 500 meter staket genom att trycka ut snön från vägen rakt över mitt staket... vi får väl se hur det ser ut när snön är borta, jag har inte råd att stängsla om hela den hagen så det är möjligt att hästarna inte får gå på bete i år.
Det är jag dock övertygad om att den bonden gjorde i välmening, för de som kör på vägen, men bara inte tänkte längre än vad näsan räcker.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Nu erkänner ju t o m du att din mor är en pain in the ******. Hur tror du inte att bonden i fråga känner det då? Lite mer ömsesidig förståelse hade nog kanske varit på sin plats.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Bor man på landet får man väl tåla att det stinker skit?

/Line_N som dagligen känner den ljuva doften av hönsbajs ;)

Haha! :D Ja den lukten går inte av för hackor!
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Min mor har aldrig pratat med bonden i fråga, hon skickar sin man att göra sånt, så nej jag tror inte att bonden känner det?

Jag har aldrig försökt mörka att hon kan vara en pain in the.... framförallt sen hon slutade röka... uj uj uj!
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

vi får väl se hur det ser ut när snön är borta, jag har inte råd att stängsla om hela den hagen så det är möjligt att hästarna inte får gå på bete i år.
:( Vad ska hästarna då leva av?
Blir det billigare att köpa foder för hela sommaren än att köpa några staketstolp? Blir det mindre jobb att utfodra hästarna hela sommaren än att fixa till staket?

LIA
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag tror faktiskt att det blir billigare att fodra med hö än att sätta upp ett helt nytt staket, iaf på kort sikt.

Men vi får väl se när det kommer fram, det kanske bara behöver bytas vissa bitar och då kan jag börja byta till trästolp lite här o där, så blir det inte så mkt på en gång!

På 500 meter är det inte några staketstolp, snarare åtminstone 100 st!
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Däremot blev jag jävligt irriterad när han förstörde 200 meter staket, men han är inte den värsta... Han som skottar snö här har antagligen förstört 500 meter staket genom att trycka ut snön från vägen rakt över mitt staket... vi får väl se hur det ser ut när snön är borta, jag har inte råd att stängsla om hela den hagen så det är möjligt att hästarna inte får gå på bete i år.
Det är jag dock övertygad om att den bonden gjorde i välmening, för de som kör på vägen, men bara inte tänkte längre än vad näsan räcker.


Har läst hela tråden och jag tycker att du är fruktansvärt gnällig nu!
Sen dett amed snön, har du själv plogat snö någon gång?
Iår när det är så mycket snö så måsta man trycka undan så mycket det bara går annars får man inte bort snön som kommer vid nästa snöfall.
Då skulle vägen bara bli smalare och smalare och då kan inte bilarna mötas till slut.

Har du inte råd att sätta upp ett nytt staket så ska du nog sälja hästarna och flytta in till stan när det inte luktar skit.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Sen dett amed snön, har du själv plogat snö någon gång?
Iår när det är så mycket snö så måsta man trycka undan så mycket det bara går annars får man inte bort snön som kommer vid nästa snöfall.
Då skulle vägen bara bli smalare och smalare och då kan inte bilarna mötas till slut.

På mindre vägar (grusvägar och smala asfaltsvägar som ofta har stängsel nära vägen) är det ju ofta någon lokal förmåga som plogar. Ett tips är att man pratar med dem ifall man är rädd om sina stängsel. Jag t.ex. har ett stängsel som ligger taskigt till och han som plogar kör nu så att nästan all snö åker åt andra sidan vägen där det inte finns något stängsel nära. Plogarna har ju inget intresse att sabba så det går nog ofta att få dem att ploga på rätt sätt ifall man förklarar problemet.

Sen har man ju lärt sig av denna vinter att man nästa gång drar staketet lite längre från vägen.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Då har du uppenbarligen inte läst tråden så noga!
Det är inte jag som klagar på lukten, jag känner inte ens nån lukt vid mitt hus.
Detta har framgått väl av tråden, så jag undrar hur du har lyckats missa det?

Tycker du att det är konstigt att man blir irriterad när folk förstör ens staket? Jag har flera 100 meter tråd som ligger under dessa träd! Som ligger där det ligger, för jag kommer inte åt det. Om vi nu inte bara tänker på den ekonomiska förlusten så är det knappast speciellt nyttigt för naturen, framförallt inte i framtiden när tråden kommer fram igen så att djur kan fastna i den!


Jag kanske ska komma med en lastmaskin och mejja ner ditt stall, har du inte råd att bygga nytt så ska du nog inte ha hästar :cool: precis samma attityd. (och nej jag skulle aldrig göra en sådan sak bara för att klargöra)

Jag har olika konton för olika saker, jag tänker inte ta från hästarnas veterinärkonto eller akutkontot för ett stakets skull!
Hade hästarna varit tvunga att gå där så hade jag givetvis fått fixa fram pengar, men nu är inte verkligheten så.
De får gå kvar i vinterhagen som bara är 2 hektar på 2 hästar.

Och du, bilarna har aldrig kunnat mötas på våran väg förut, varför ska de promt göra det på vintern? Han har alltså gjort vägen ganska mkt bredare nu på vintern än vad den är i vanliga fall.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Tycker du att det är konstigt att man blir irriterad när folk förstör ens staket? Jag har flera 100 meter tråd som ligger under dessa träd! Som ligger där det ligger, för jag kommer inte åt det.

....
De får gå kvar i vinterhagen som bara är 2 hektar på 2 hästar.

Och du, bilarna har aldrig kunnat mötas på våran väg förut, varför ska de promt göra det på vintern? Han har alltså gjort vägen ganska mkt bredare nu på vintern än vad den är i vanliga fall.

Nu tar vi det bit för bit: Staketet - hur hamnade det helt plötsligt under TRÄD eller pratar du nu om det sly som arrendatorn sågat ner? Då är det så att hamnar det på tråden så får man ta bort det - så som "alla andra" gör - åtminstone alla andra jag känner. Annars gäller "det som göms i snö kommer fram i tö".

Gå kvar i vinterhagen - ja, betet räcker säkert men det ökar belastningen på marken och ökar parasittrycket om marken inte får vila.

Om bilarna inte kan mötas i vanliga fall är det ännu viktigare att trycka undan snön om du vill kunna ta dig fram alls under vintertid och med de snömängder vi nu haft.Tycker det låter som en alldeles utmärkt plogförare - tänk om fler tryckte undan snön som man gjorde förr. Då minskar risken rejält för igensnöade oframkomliga vägar.

Nej - jag tycker som någon annan att det börja bli väl mycket gnäll på sådan som hör livet på landet till. Det verkar onekligen som att det fanns mer bakom än det som skrivs här.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Träden som ligger på den tråden är mellan 1 cm i diameter och 15 cm i diameter, står tydligt tidigare i tråden även det. När de är så pass stora så kallar jag det träd!

Det är alltså denna bonde som har kastat över träden över mitt staket, över på mark som han inte äger. Och det går inte att ta bort, det är så pass mkt att man inte kommer intill helt enkelt. Och skulle jag komma åt det så skulle jag slänga ut det på hans gärde! Hans sly kan ligga på hans mark, han ska ge fan i min mark.

Givetvis kommer staketet fram i den andra hagen (det är 3 olika hagar vi pratar om så jag förstår att det kan vara lite svårt att hänga med...) Men vad hjälper det när stolparna är böjda så att de inte går att använda mer? Det är svårt att bedömma omfattningen av skadan idag när många stolpar fortfarande är täkta med snö, men många av de få som kommit fram är böjda så pass att de måste bytas ut.


Och det är fortfarande inte jag som bryr mig om det luktar eller inte, så vill ni klaga på det så kan ni PM:a så kan ni få min mors telefonnummer.


Och nej, betet kommer inte räcka till i vinterhagen, det växer bara ogräs där efter att bonden sprutade det.

Och vill ni hjälpa till med det problemet så kan ni jätte gärna få rekomendera grässsorter/vallsorter som hästarna kan gå på redan sent i höst utan att ha sönder allt :bow:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Har man valt att sätta staketstolp så nära vägen att de skadas av snöröjning (som sker i normal omfattning utifrån snömängden) får man nog vackert stå sitt kast. Det hör liksom till vintern att man röjer snö. Personligen är jag tacksam när andra gör det, eftersom det tar tid och energi att själv ta hand om det. Och även om jag själv hade tagit hand om det hade det ju tagit vägen någonstans.

Jag har inte riktigt förstått varför ni springer er mors ärende, om hon tycker det luktar och ingen annan bryr sig - låt henne göra sig omöjlig. Själv gör jag mig inte obekväm med folk på andras uppdrag.

Det låter oerhört gnälligt, det enda med substans är väl slyröjningen, och varför inte bara gå över och fråga när han hade tänkt ta bort slyet och laga staketet, och meddela när du behöver ha det klart för att släppa hästar?

Vill man se problem - ja, då blir det problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 133
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp