Bukefalos 28 år!

Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Hon undrade om det gick att anmäla, jag var osäker så därav frågade jag! Jag har inte gått och varit otrevlig mot bonden någon gång! Förutom när jag hade en häst som var rädd för hans traktor, och bonden då ignorerade att jag höll på att bli översprungen... då var jag 14 år eller nåt sånt, då fick han skäll, men det förtjänade han då med!

Jag tycker att 2 meter från vägen ska räcka, eller hur många meter från vägen tycker du att staketet ska stå? Vid ena mötesplatsen så är staketet närmre, men där är en av de få ställena som han inte ha kört snö över hela staketet :rofl:

Jag tror som sagt inte att den bonden gjorde det för att vara taskig, utan bara inte tänkte på att mitt staket kunde gå sönder, och det är en helt annan bonde än den min mamma vill "sätta dit".
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Om staketet har blivit förstört under normal snöröjning så står det ju för nära vägen. Rätt enkel ekvation. Att det varit mer snö nu än normalt är ju trist, men inte kan snöröjarna stå för de kostnaderan.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Inspektionerna har nog med kväveläckaget att göra. Det finns ju en anledning till att man måste förvara gödsel på platta med uppsamling av lakvatten. Ute på landet har man ju oftast egna vattenbrunnar med och om gödselstukan placeras olämpligt kan det blir läckage in i någons dricksvattensbrunn.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Ger mig in i denna tråd. Det är bara på vissa känsliga platser man inte får lägga stuka, vilka kommuner det gäller står på länstyrelsens hemsida. I övrigt får man kompostera gödsel (inkl gammalt foder) på det gärde det är tänkt att spridas om det går att "stapla" till minst 2 meters höjd (alltså fastgödsel). Man är skyldig att sprida gödseln så fort det är möjligt. Man får inte lagra gödseln på samma plats två gånger i rad, alltså om man lagt stuka på ett gärde och sedan spridit den så måste man välja en annan plats på detta gärde att lägga nästa stuka på. Så som jag ser det det enda ni kan "sätta dit" honom för är eventuellt om han komposterar på exakt samma plats år efter år. Men det finns inget som säger hur långt man måste flytta stukan så det kan räcka att lägga nästa stuka 20 meter bort så klarar man sig.

Om det verkligen luktar så illa (vilket jag har svårt att tro fast gris och höna luktar illa men de brukar inte vara fastgödsel) så skulle jag försöka prata med bonden och be honom snällt att lägga gödsel och gammalt foder lite längre bort om det är möjligt. (ibland ser ju åkrarna ut så att man inte har så mycket val)
:crazy::grin::idea::laugh:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Säkert har det flera skäl, det känns tryggt att det är så, med tanke på just mängden människor som bor på ytan (och den stora vattenförsörjande åder som går under området).
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Om staketet har blivit förstört under normal snöröjning så står det ju för nära vägen. Rätt enkel ekvation. Att det varit mer snö nu än normalt är ju trist, men inte kan snöröjarna stå för de kostnaderan.


I år är ju ett extremår så det är många staket som gått sönder pga att det inte finns någon annan stans för snön att ta vägen. Att kalla årets snöröjning för normal är nog att ta i (beroende på var man bor kanske). Jag tror att de flesta bönder (inkl jag själv) gör så gott de kan för att få ihop vardagen och göra andra nöjda men det är svårt. De flesta människor har ju inte en aning om hur mycket som krävs av dagens lantbrukare, småbrukarna inte minst och många tröttnar nog men fortsätter för att de inte vet vad de ska göra istället.:crazy:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast det han har gjort skulle jag inte kalla normal snöröjning, han har alltså åkt och tryckt ut snön, inte bara plogat. Åkt sicksack över vägen för att bara trycka ut.

Detta gör att "vägen" är 2 meter bredare än vanligt på sina ställen, det går ju inte köra där de djupa dikena är därav "" tecknet.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Och detta är oxå skälet till att jag inte är arg på den bonden, jag är bara frustrerad över situationen!
Han försökte så gott han kunde, och det blev bra på vissa ställen, mindre bra på andra.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

besprutade åkern som gick ur hans arende 3 dagar senare och då var vårat igen så att inget växte där...

Det kan vara nödvändigt för att inte råka illa ut gällande ogräs som flyghavre och skräppa.
Man måste hålla efter sådana ogräs och får inte lämna dem efter sig.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

DU har inget att gnälla om när det gäller staket och snöröjning! Dom som kör snö har rätt att trycka undan snön så mycket det behövs för att vägen skall vara fri och farbar. Alltså sätter man inte sina staket så nära vägen att dom blir förstörda av snöröjning!
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast det han har gjort skulle jag inte kalla normal snöröjning, han har alltså åkt och tryckt ut snön, inte bara plogat. Åkt sicksack över vägen för att bara trycka ut.

Detta gör att "vägen" är 2 meter bredare än vanligt på sina ställen, det går ju inte köra där de djupa dikena är därav "" tecknet.

Det är så man gör för att kunna fortsätta röja snö. Med den stora mängd snö vi nu haft i år är det bara att välja - snön trycks undan och du kan köra eller snön ligger kvar i vall på vall vilket snart innebär att det inte finns någon plats att köra eller att röja på.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag tror faktiskt att det blir billigare att fodra med hö än att sätta upp ett helt nytt staket, iaf på kort sikt.

Men snälla rara - några billiga plastpinnar kostar inte så mycket.
Och el-tråden går det säkert att rädda det mesta av.
Du kan ju flytta runt ett mindre staket så att hästarna får bete.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

DU har inget att gnälla om när det gäller staket och snöröjning! Dom som kör snö har rätt att trycka undan snön så mycket det behövs för att vägen skall vara fri och farbar. Alltså sätter man inte sina staket så nära vägen att dom blir förstörda av snöröjning!

Det är först i år jag fattar varför pappa envisades med att lämna 3 m till vägarna när vi stängslade hagarna...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Det ÄR normal snöröjning när det är så här mycket snö! Om de inte trycker undan snön så har de ju ingenstans att ploga undan den sedan - det är väl inte jättesvårt att förstå?

Här har de tryckt upp det tre meter från vägen, just för att de ska ha någonstans att ploga undan ny snö när den kommer.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Hos oss gjorde hästarna jobbet när skogsbolaget slängde sly över vårt staket. De röjde på andra sidan vägen för att komma fram med sina skogsmaskiner och slängde slyet på närmsta plats - på andra sidan vägen över vårt staket.

Men ganska snart hade hästarna roat sig med pinnarna. De var goda att gnaga på (asp kanske?) och vissa hästar bar iväg pinnarna över hela hagen. När det var uttunnat kunde vi enkelt röja :idea: Annars får man helt enkelt börja i kanterna och jobba sig inåt. Är det bondens sly och hans mark ligger precis intill är det väl bara att slänga tillbaka den på hans mark. Det kanske tar lite tid om man måste jobba sakta men inte omöjligt.

Man behöver inte se rött utan se en lösning istället. Vårt staket är också överplogat, det står nära vägen men har inte varit problem förr. Nu har det kommit onormalt mycket snö och vi har lejt bort snöröjningen så han som plogar tar inte hänsyn till det. Ska bli intressant vad som kommer fram vid tö men det ser hittills okej ut.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men snälla lilla du, jag vet hur vägen såg ut innan han tryckte ut snön, och den var helt klart farbar, och det gick att mötas gått och väl på flera ställen, så att trycka ut snön var helt obefogat vid det tillfället, framförallt så mkt.

Vägen behöver inte bli 1 meter bredare på varje sida på vintern än vad den är på sommaren.

Så det handlar inte om att staketet är nära, det handlar om att han har breddat vägen 2 meter, vilket är helt onödigt. Och pga att han har gjort detta så har han även pressat ut snön över mitt staket.

Inte_Ung
Men snälla rara, de plastpinnar vi har finns inte så långa att köpa längre så därför måste vi köpa trästolp för att komma upp i samma höjd.

Eltråden är jag övertygad om att det går att rädda, men tråden är ju den lilla kostnaden.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Så eran väg är alltså 6 meter bredare än vanligt? Varför ska ni ha 3 filer på eran väg? jag förstår inte varför ni tycker att det ska vara så. Helt ärligt, jag förstår inte? växer bilarna på vintern eller vad tusan är problemet?
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Nej, jag håller med om att du inte förstår. Det är för att ha plats att evakuera KOMMANDE snö. Det kallas planering. Det är vad de måste göra, vad de har i order att göra. Det handlar inte om att vi måste ha bredare väg att köra på, det handlar om plats för kommande snöröjning.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast han kastade inte över staketet, han kastade på staketet, vilket gör att staketet ligger under alla träd ;)

Nytt staket är uppsatt så det spelar ingen roll längre, men just då kände jag för att strypa människan (jag hade nyss kämpat en hel helg med staketet...).
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Så på eran väg har ni planerat för att det kommer komma ungefär 3 meter snö till?

Låter inte direkt troligt om du frågar mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 150
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp