Bukefalos 28 år!

Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Och jag skriver då som jag gjorde från början (yeeyy vad kul med upprepning) att jag tycker att det är tråkigt att han inte kan tänka sig att göra det praktiska av analysen själv, detta för att det går mkt fortare för honom att göra det, eftersom att han använder mer hö än mig! Jag gör av med en bal på ca 1,5 vecka, och man måste väl säkerligen ta prov från åtminstone 4 balar, och det gör att hästarna får gå på okänt hö i över en månad.

Förstår du hur jag menar?

Och nej, han kan inte läsa en analys, det vet jag.

Ang ditt PS, jo men det gör inte den bonden :D
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Eller så åker du dit och tar ett prov från fältet innan balning. Så vet du både du fått ett representativt prov, och du vet analysvärdena innan du fodrat med det en enda dag.

Sen, varför ska bonden lägga pengar på att analysera, du gör det ju. Iom att du helst vill ha billigaste fodret (hans) om värdena är bra. Så han vet ju att du gör det åt honom.

Vill man förändra t ex en sådan sak som att en bonde inte ebjuder analys, då låter man bli att köpa helt. Marknaden styr en hel del, och krävde alla att det fanns en färdig analys inför minsta köp, så skulle det börja analyseras.

Men så länge hästägare köper oanalyserat, även om de sen analyserar själv och backar ur vidare köp, så varför skulle bonden göra ett extra arbetsmoment, när dte går lika bra ändå.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag vet inte hur många ggr jag har skrivit detta nu.


DET har ALDRIG varit på tal om att bonden skulle betala analysen. förstår du?

Mjo jag får väl ringa till honom i vår och be honom ringa mig när han ska ta in hö, får väl se om han är villig att göra det, men det är han säkert, han brukar vara sjysst.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Skrev jag han skulle det? Men varför ska han övht göra ett merjobb, när du gör det åt honom?

Om du däremot sa 'vad visade analysen? Nehej, ingen analys, nej då köper jag av ngn annan', så skulle bonden både ta prov, och betala analys.

Nu slipper han oavsett betala, men varför ska han ta prov när du gör det, och du dessutom nöjer dig med prov från balar istället för prov från fältet.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Varför i helafridens namn vill du köpa hö från någon som enligt dig är snål, inte har koll på hur man tolkar en analys och dessutom inte vet hur man tar ett bra prov för att få en korrekt analys? Har han billigt hö så lär han få sålt det ändå och hade jag varit han och sett denna diskussionen hade jag nog hellre eldat upp höet än sålt det till dig, du är inte måttligt nedlåtande.

Hitta någon som motsvarar dina krav eller acceptera villkoren.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Ursäkta mig för att jag skriver fakta då.
Det är sanningen, varken mer eller mindre, jag förstår inte varför han skulle bli arg när jag bara säger sanningen.

Och jag förstår verkligen inte vad tusan du har att bli upprörd över.

Och snälla, läs vad jag skriver, jag accepterar villkoren, men tycker det är tråkigt, får jag inte tycka det? får jag inte ha en åsikt?

Jag tycker detta börjar bli riktigt löjligt, letar du bara efter saker att skälla på mig över eller vad är det? I så fall så kan du sluta, för det funkar inte, jag blir inte det minsta upprörd.

Alexandra, han får hö sålt ändå, så det räcker tyvärr inte med att göra så.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

*knapplån*

Det verkar som gödseldiskussionen kommit till vägs ände, diskussionen avhandlar nu ämnen som går in i andra änden av hästen.

Jag väljer därför att låsa tråden och hoppas att ts mor finner frid i sinnet, trots gödsellukt.

Lovis
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 129
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp