Får hundar springa lösa ute??

Sv: Får hundar springa lösa ute??

Du hade mycket att klaga på.. Ang om du ska ha barn så släpper du väl inte ut ungen vind för våg. Eller sätt upp staket kanske:smirk:

Nej klart man inte släpper ut ungen vind för våg. Och det är väl inte mitt ansvar att sätta upp staket - det är väl hundägarens (så att den håller sig från andras tomter)? Jag förstår inte hur man kan vara så oansvarig o bara släppa ut hundarna... de kan ju springa var som helst. :confused: Och skada sig själva, bli påkörda osv. Dethandlar ju liksom inte bara om att de ev skadar andra och deras egendom.
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

HUndar får vara lösa, men ska vara under sådan kontroll att de inte jagar/förföljer vilt.

Att de sedan är en olägenhet för grannar iom att de kommer in på gårdarna, är en annan sak och det bör ni ta upp med hundägaren i fråga.


Men hundar får väl inte vara lösa överhuvudtaget, om de orsakar olägenhet för människor?
Inte får man öppna dörren och släppa ut sin hund, annat än om den håller sig i den egna trädgården? Den får alltså inte springa lös omkring själv utan uppsikt?
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Ja det är väl koppeltvång fr o m IDAG?! :)
Mars till augusti var det va? Skönt, då vågar man släppa ut katterna på helgerna med (kattungar på 5mån som får vara ute nån timme per dag än så länge och de är tyvärr inte rädda för hundar - alltså har inte respekt för dom och jag är rädd för att dom inte fattar att de ska fly om det kommer lösspringande hundar. De fattade nämligen inte det när hunden i deras uppfödarhem ville leka med dom men höll på att krossa dom med sina stora tassar - uppfödaren var tvungen att hålla isär dom till slut).

Släpper du ut katterna lösa eller har du de kopplade?
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

*KL*

Kapar tråden för en liknande fråga. Får hundägare som bor nära vägen ha hundar lösa? Höll på att smällan in i en lös hund med bilen nyligen. Då inte intill deras hus utan längre in på vägen. Ägarna va ute på gården men hade ingen koll på hunden!

Även nervös då jag om sommaren cyklar en del med min hund.

Vägen är en grusväg. Ej skyltad för hastigheter. Mej ej lämpad att köra fortare än 50 km/h då det bor barn efter vägen. Flera hästar och folk är ofta ute o kör och rider.
_________________

Även en granne till mej har sin hund lös. Bor vid 90 km/h väg. Har hunden lös på gården. Hunden går till attack ända ut på vägen då man går förbi. Liten skit hund som ofta blir räddare för mej än jag för honom. Ryter jag så håller han sej på 10 meters avstånd men jebbar på konstant.
Ibland sitter hunden i en lina. Men linan räcker ut så hunden kan korsa vägen utan bekymmer!
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Precis, det är väl samma regler som gäller för katt som för hund? De ska hållas under kontroll och inte springa lösa ute.

Typiskt lantnollor som inte har koll på katterna... :cool:


Fast jag är en lantnolla som har mina katter lösa ute.
Att de inte får skapa olägenhet för andra tar jag för givet, men jag har inte full koll på var de går.
Men lösa hundar som släpps ut utan kontroll, är för mig rätt stor skillnad på förmåga att göra skada.
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Fast jag är en lantnolla som har mina katter lösa ute.
Att de inte får skapa olägenhet för andra tar jag för givet, men jag har inte full koll på var de går.
Men lösa hundar som släpps ut utan kontroll, är för mig rätt stor skillnad på förmåga att göra skada.

Beror på hur man ser det. Stor skada för vem? Omgivningen, hunden, katten...?

Lantlollor har fördomar om stockholmares hundhållning.
Lantlollor föraktas av många stockholmare (storstadsbor) för deras oengagerade katthållning.

Det går på ett ut egentligen och är en extremt grov generalisering. Var bara ett exempel, menade inte att vrida diskussionen in på katthållning.
Tyckte det var rätt fånigt i huvudinlägget ("08:or :cool:).

/08:a från landet som har sin hund lös
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Det bästa är väl att prata med ägaren, för som sagt är det väl tillåtet att ha hundarna lösa.

Kommer lite ifrån ämnet nu, men jag måste säga att jag är grymt irriterad på grannarnas lösspringande katter som tar över våra utemöbler (Mamma är allergisk och kan inte ens sitta i dem sen). Och så har dem tagit sig in i en av kaninernas uteburar och skrämde stackarna. Nu vågar jag inte ha "lösdrift" till dem längre.
I alla fall, vad jag ville säga var, att lösa katter kan vara lika jobbiga som lösa hundar.
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Visst men uppsikt är uppsikt oavsett vilket djur tycker jag. Hade jag bott på landet med hund hade jag heller inte velat att någons katt skulle komma över på min tomt lika mycket som hundar. Det kan sluta illa vid katt och hund möte och även katten kan åstadkomma en skada på hunden. Varför finns det så många som inte tar ansvar för sina katter och som tar förgivet att alla vill ha deras katter springandes överallt?

Jag undrade bara om hon lät sina katter springa hur som helst över på grannens tomt eller om hon hade de kopplade på sin tomt.
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Men lösa hundar som släpps ut utan kontroll, är för mig rätt stor skillnad på förmåga att göra skada.

Det beror ju på.

Själv tycker jag inte att det är speciellt kul att hitta ungarna med fulla munnen av kattbajs, när dom sitter i sandlådan ( på ens egna tomt ). För att inte tala om att barnen kan bli sjuka.

Tycker inte heller att det är speciellt kul att sätta sig ner och avnjuta en kopp kaffe i våra utemöbler och då finna att finna dynorna är helt nerpissade med kattkiss.

Jag skulle "gärna" säga att dina katter får skylla sig själva om de kom in på vår gård, tyvärr jagar inte hunden katter.

Men jag gör det !
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Jaktlag (1987:259)

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan
tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

Lagen gäller alltså inte överallt i HELA Sverige, utan bara "i marker där det finns vilt".

Det är dessutom strikt hundägaransvar, det hunden ställer till med får ägaren ta ansvar för.
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Det bästa är väl att prata med ägaren, för som sagt är det väl tillåtet att ha hundarna lösa.


I alla fall, vad jag ville säga var, att lösa katter kan vara lika jobbiga som lösa hundar.

Det bästa är väl att prata med katternas ägare?
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Själv tycker jag inte att det är speciellt kul att hitta ungarna med fulla munnen av kattbajs, när dom sitter i sandlådan ( på ens egna tomt ). För att inte tala om att barnen kan bli sjuka.

Tycker inte heller att det är speciellt kul att sätta sig ner och avnjuta en kopp kaffe i våra utemöbler och då finna att finna dynorna är helt nerpissade med kattkiss.

Jag skulle "gärna" säga att dina katter får skylla sig själva om de kom in på vår gård, tyvärr jagar inte hunden katter.

Men jag gör det !


Men jag håller med dig! Och har samma policy mot mina egna katter som du har mot andras. Om de stör, får jag hålla dem hemma, alltså då kan jag inte bara släppa ut dem. Nu fungerar det, men man vet aldrig. Även G. jagar katter, andras!:devil:
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

*KL*

Kapar tråden för en liknande fråga. Får hundägare som bor nära vägen ha hundar lösa? Höll på att smällan in i en lös hund med bilen nyligen. Då inte intill deras hus utan längre in på vägen. Ägarna va ute på gården men hade ingen koll på hunden!

Även nervös då jag om sommaren cyklar en del med min hund.

Vägen är en grusväg. Ej skyltad för hastigheter. Mej ej lämpad att köra fortare än 50 km/h då det bor barn efter vägen. Flera hästar och folk är ofta ute o kör och rider.
_________________

Även en granne till mej har sin hund lös. Bor vid 90 km/h väg. Har hunden lös på gården. Hunden går till attack ända ut på vägen då man går förbi. Liten skit hund som ofta blir räddare för mej än jag för honom. Ryter jag så håller han sej på 10 meters avstånd men jebbar på konstant.
Ibland sitter hunden i en lina. Men linan räcker ut så hunden kan korsa vägen utan bekymmer!


Drar med min fråga i ämnet lite! Finns det nada man kan göra? Förutom att tala med dem? (har provat med den ena familjen)!
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

kl*

elstaket :devil: funkar mot både katter o hundar!

ett litet tillägg för er som tyckte det var jobbigt att sätta upp staket! om en häst kommer in på eran tomt får ni själva fixa skadorna då det inte finns nån lag om att man måste ha staket, däremot en lag som säger vill du inte ha en häst på din tomt, varsegod sätt upp staket! en urgammal lag... men den gäller fortfarande...

angående lösa katter hundar... tycker faktiskt det är värre med lösa katter... när jag var liten och hälsade på katter så hoppade de alltid upp mot ansiktet och skulle klösa ögonen ur en... först jätte gosiga och mysiga, sen bara pang! läskigt! visst kan hundar vara likadana, men jag upplever att hundar är lättare att läsa... även för en oerfaren person.

min lilla hund är alltid lös då jag har 99% kontroll på henne, den stora däremot...;) han går gå kopplad lite mer...
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Fast jag är en lantnolla som har mina katter lösa ute.
Att de inte får skapa olägenhet för andra tar jag för givet, men jag har inte full koll på var de går.
Men lösa hundar som släpps ut utan kontroll, är för mig rätt stor skillnad på förmåga att göra skada.

Men katter skapar olägenheter för andra. Grannar brukar inte uppskatta piss i veboden! Jag avskydde en av grannkatterna som va hemsk på det. Inte bara hos oss. (blev dock påkörd i höstas, så problemet är löst:o).

Och det är inte bara fräsar som gör det.
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Men katter skapar olägenheter för andra. Grannar brukar inte uppskatta piss i veboden! Jag avskydde en av grannkatterna som va hemsk på det. Inte bara hos oss. (blev dock påkörd i höstas, så problemet är löst:o).

Och det är inte bara fräsar som gör det.


Fast jag skrev innan att även jag tycker att om katter skapar oreda då får ägaren ta sitt ansvar.
För att vara tydlig om min katt skulle gå och pissa på grannens altan, och grannen kommer till mig och klagar, då får jag sannerligen fixa koll på min katt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 845
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 932
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 053
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 149
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp