Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Var finns dessa regler att läsa om?
Min son fick vara på dagis i somras de dagar jag jobbade även om hans pappa var hemma hela sommaren. De var mycket medvetna om det på dagis.
Som sagt så har vi en varsin plats åt sonen. Det är nytt för i år att man måste ha det i våran kommun. Samma på fritids. De vet att sonens pappa inte jobbar men han får vara där under mina dagar eftersom jag har behov av det.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Nu måste jag lägga mig i! Vad är det som säger att man har varannan-vecka-system bara för att man har gemensam vårdnad efter en separation? Har det blivit någon slags standard och kutym som allt annat ska dömas efter? :confused:

Jag har barnen "alltid" utom varannan helg (fre em - sön kväll) och några timmar varje onsdag em. Eller så var det i alla fall tills för ett par veckor sedan. Just nu är det uppehåll i umgänget pga försvårande omständigheter.

Sen så anser jag att varannan vecka inte tvunget är det bästa för barnen heller, det kan många lärare och förskolelärare vittna om... Det är i mångt och mycket en vuxengrej, för att det ska vara rättvist mellan föräldrarna att få umgås med sina barn lika mycket. Och för en del är det dessutom ett sätt att slippa betala underhåll för barnen. Men att det skulle vara det bästa för barnen kommer ingen att få mig att tro!

Nej det finns ingen kutym, det var därför att jag satte det inom "" för att man ska kunna lägga i det som passar en själv. Varannan vecka eller inte, är en helt annan diskussion och de fallen jag har i min närhet fungerar det väldigt bra, det är bra sammarbete mellan familjerna, barnen är trygga och glada och ingen klagar. Speciellet inte eftersom fritids i det fallet jag tog upp inser det orealistiska i att styvmamman ska ha hand om barnet varje dag efter skolan, speciellt eftersom mamman i det fallet då ska behöva åka dubbelt så långt för att hämta barnet bara för att hon jobbar. Eller ska hon då vara tvungen att jobba halvtid de veckorna hon har barnet?
Nu löser de familjerna mycket själva, hon som är mammaledig tar i princip all vab eftersom det är enklast för alla tex. När hon börjar jobba igen så får de hitta nya lösningar.

Att ditt samarbete med pappan till dina barn inte fungerar ultimat betyder ju inte att andra familjer kan få det att fungera hur bra som helst.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Var finns dessa regler att läsa om?
Min son fick vara på dagis i somras de dagar jag jobbade även om hans pappa var hemma hela sommaren. De var mycket medvetna om det på dagis.
Som sagt så har vi en varsin plats åt sonen. Det är nytt för i år att man måste ha det i våran kommun. Samma på fritids. De vet att sonens pappa inte jobbar men han får vara där under mina dagar eftersom jag har behov av det.

Något annat skulle ju som sagt vara mycket märkligt, man har ju oftast separerat av någon andledning, att man då måste styra upp så båda arbetar samtidigt, samma tider skulle ju blir väldigt konstigt. Att ha varsin plats låter ju i praktiken ganska så smart, då slipper man ju ifrån alla problem, jobbar du och har barnet den tiden så har du rätt till dagis/fritids oavsett vad barnens pappa gör.

För att dra det i förlängningen, jag har en bekant som har barn med tre olika pappor, hur ska hon kunna få dagis/fritids tiderna att passa alla olika inblandade? Man får inte snöa in på "mamma/pappa/barn" mallen för den passar inte alla.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Nu har jag gjort misstaget att enbart kolla ett gäng kommuner och se vad dom har att säga om saken, samtliga jag kontrollerade sa nej till rätten att ha barnet på förskola när en av föräldrarna har semester, att förskolan är till för arbete/arbetssök/studier eller om man är föräldraledig.

När jag läser skollagen så tolkar jag det som att det är upp till var kommun.

Kommunerna är skyldiga att erbjuda förskola eller familjedaghem till barn från 1 år:

* när föräldrarna förvärvsarbetar eller studerar
* när föräldrarna är arbetslösa eller föräldralediga. Barnen ska erbjudas plats under minst 3 timmar/dag eller 15 timmar/vecka.

Som sagt, de kommuner jag i efterhand kollat har samtliga sagt som jag skrev ovan. Det kanske finns kommuner som godtar?

Är det någon som har mer insikt i skollagen ?


Att ha separata platser för vardera förälder vid en separation är ju en utmärkt lösning, att inte fler kommuner anammat det?
 
Senast ändrad:
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

kl

Jag undrar ocksa varför ngr(ngn?) anser att det vore sa fel för storasyskonet att vara pa dagis om man är hemma med syskonet.

Om jag utgar fran varan situation, vi känner bara en med barn i var dotters alder. Öppen förskola finns bara 1,5h varannan vecka i var by. Vi försöker träffa dom fa vi känner med barn sa ofta som möjligt men det är svart att fa ihop det. Nu finns det inte heller ngt dagis i byn men annars hade varan plan varit att dottern far börja dagis till varen (da är hon nästan 2 ar) för hon behöver träffa andra barn mer än vad jag kan erbjuda henne.
Även om hon inte är sa stor sa märks det hur mkt det gör för hennes utveckling att träffa andra barn. En eftermiddag men hennes jämnariga kompis och bada tva har lärt sig nya ord.

Fast en del i "problemet" med dagisreglerna tycker jag är att folk tror att alla barn till varje pris måste gå där och att det inte blir barn hemma. Jag tycker många föräldrar nedvärderar sig själva och säger att deras barn behöver fsk, de måste stimuleras etc. I flera fall gråter syskonet vid varje lämning men ska till varje pris dit (ja, jag har hört det flera ggr). Säg då inte att det är för barnets skull utan för din egen för det är vad det ofta egentligen tycks handla om.
Problemet med att det blir färre barn hemma är just det. Vår son nr 1 fick börja fsk när han var 3 trots att vi var hemma med barn 2 bara för att vi kände att han behövde umgås mer med barn och inte bara vuxna och det var så svårt att hitta hemmavarande barn vardagar. Dvs ju fler som sätter storasyskonet på fsk desto färre hemma att välja på. Sen kan jag väl tycka att det är skillnad på en 3- /4- /5- årinng gentemot en 1- / 11/2-åring i "behöva stimuleras" samt "umgås med vänner". Dvs ju äldre desto mer sant blir det.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Att ha separata platser för vardera förälder vid en separation är ju en utmärkt lösning, att inte fler kommuner anammat det?

Så är det i de kommuner jag känner till runt omkring mig i alla fall. Jag trodde i min enfald att det fungerade så överallt. Känns självklart för mig. Dels kan de nya familjerna ha helt olika ekonomiska förutsättningar = olika avgifter, dels kan tillsynsbehovet skilja sig åt mellan familjerna, plus förstås att många har samarbetsproblem. I mitt fall står det t.o.m att man ska ha varsin plats. Jag och mitt ex har inte orkat bry oss om det utan har bara fortsatt köra på. Ingen har brytt sig om det heller. Ungarna går i princip samma tider på dagis som innan separationen.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Själv har jag mina barn boendes hos mig, med en far som inte är intresserad av att ha dem på lov etc. Vilket enkelt innebär att jag får ta ledigt då fritids är stängt (som idag). Det innebär också att om jag har semester och han inte vill ha barnen så måste barnen naturligtvis vara hos mig (inte på dagis).

När du har barnen och du har semester, ja! Men i tråden framgår det ju att en del kommuners regler (om det nu är kommunernas regler och inte bara något förskolepersonalen hittar på) säger att om dina barns pappa tog semester utan barnen (vilket jag antar förekommer då han enligt vad du säger inte är så intresserad av dem), så får du inte lämna barnen på fritids/förskola för att kunna jobba!

Det betyder ju att du skulle behöva ta semester vare sig du ville det eller inte, för att kunna ta hand om barnen pga pappans semester!

Dessa regler gällde tack och lov inte när min familj behövde barnomsorg.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jag förstår det. Men det jag menar är, att om jag jobbar och barnens pappa har semester, så kan inte dagis kräva att jag ska vara ledig! Jag jobbar ju. Den som de kan kräva nåt av är pappan! Så har iaf jag förstått reglerna.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Det står på kommunens hemsida om förskolorna har den regeln...

Men om dessa kommuner har separata platser för barnet om föräldrarna separerat så spelar den regeln ingen roll. Då blir det inga problem om förälder 1 sticker på semester när det är förälder 2´s vecka.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

I vissa fall stämmer det säkert. Nu bor jag i ett land där det nyligen börjat komma dagis, innan fanns bara "förskola" för barn fran 3 ar. Det är intressant att följa debatten som är här nu och höra alla asikter, för det är manga. Här spelar det ingen roll vad föräldern gör, bara man betalar för dom timmar man vill ha sa far man göra vad man vill under dom timmarna.

Jag tror man känner sitt barn bäst själv, vad det har behov av och inte. Manga säger att en 1,5 aring inte har ngn "nytta" av att umgas med andra barn och att dom inte leker tillsammans. Men vad jag har sett sa är det väldigt individuelt och den bästa som kan avgöra det är föräldrarna.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Men det jag menar är, att om jag jobbar och barnens pappa har semester, så kan inte dagis kräva att jag ska vara ledig! Jag jobbar ju. Den som de kan kräva nåt av är pappan! Så har iaf jag förstått reglerna.

Ok, ja i den versionen låter det ju betydligt mer rimligt.

Det skulle ju också betyda att de fäder som inte träffar sina barn, eller träffar dem väldigt lite, öht inte skulle kunna få ta ut semester om de inte tar hand om sina barn samtidigt! (Rätt åt dem, tycker jag! :devil:)

Fast jag tycker iofs att det är orimligt att förskolepersonalen ska behöva tjafsa med pappan om detta. Jag vet inte hur en praktisk lösning skulle se ut.

Det finns ju hyfsat många fäder som har barnen väldigt lite, men där ändå båda föräldrar är vårdnadshavare.

Tyvärr uppfattade jag åtskilliga inlägg i tråden som att det sågs som helt rimligt att du fick ta ledigt och vara med barnen om ditt ex sticker på semester (om han nu inte tar med dem, vilket exemplet förutsätter att han inte gör).
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jag tror inte heller det funkar särskilt bra praktiskt, i synnerhet när föräldrarna bor på olika orter och den ena är boendeförälder (som i mitt fall). Och det är inget jag funderar över heller, om jag ska vara ärlig. Sen kan man ju irritera sig på att pappan har möjlighet att ta massor av ledigt utan barnen, medans jag aldrig kan göra det. Men det är ju som det är.

Det är nog relativt få förskolor och fritids som överhuvudtaget har koll på vad umgängesföräldern egentligen gör. Hos oss tar de inte in några arbetstider el dyl för honom t ex (och varför skulle de göra det, barnen bor ju hos mig).
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jag håller med dig, nu när jag själv har en 1.5 åring som faktiskt leker med andra barn så inser jag verkligen att det är skillnad på barn. Man ser skillnaden om man sätter sig och studerar barnen på ÖF exempelvis.

E kommer börja på förskolan precis innan hon fyller två, för mig har det betytt otroligt mycket att kunna ha henne hemma så länge, men jag tror också att förskolan kommer vara utvecklande för henne nu.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Regelverk kan inte byggas upp i enlighet med föräldrar som har problem att samarbeta med varandra.

Varför inte ?
Jag tror att det skulle gagna alla att regelverket inte var så jäkla stelbent.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg - så då när mina barn var små så vet jag inte ens om reglerna fanns att om ena föräldern hade semester så måste barnen vara hemma från dagis, mina barns pappa hade otaliga långsemestrar utan barnen. Som självklart var på dagis eftersom jag jobbade. Ngt annat hade liksom inte funkat. Och ingen sa något om detta.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Sen så anser jag att varannan vecka inte tvunget är det bästa för barnen heller, det kan många lärare och förskolelärare vittna om... Det är i mångt och mycket en vuxengrej, för att det ska vara rättvist mellan föräldrarna att få umgås med sina barn lika mycket. Och för en del är det dessutom ett sätt att slippa betala underhåll för barnen. Men att det skulle vara det bästa för barnen kommer ingen att få mig att tro!

Efter mina föräldrar skildes bodde jag och min bror varannan helg hos pappa. Efter ett par år valde vi dock själva att bo varannan vecka istället. Rättvist för föräldrarna att få träffa sina barn lika mycket, men även rättvist för barnen att få träffa sina föräldrar lika mycket! Att bo på två ställen är (var) jobbigt stundtals, men hade även sina fördelar. Det jobbiga hade säkerligen funnits oavsett om det rörde sig om 3 eller 7 dagar.

Sen är vi givetvis alla olika, men varför skulle varannan vecka inte vara det bästa för barnen?

kl

Att gå på dagis/dagmamma tror jag har många fördelar för barnet, inte bara att föräldrarna får "ledigt". Barn har ju också socialt behov och lär sig dessutom mycket på dagis/dagmamma, både kunskapsmässigt och rutinmässigt. Tror barn som aldrig kommit in i den typen av rutiner har svårare att anpassa sig in i skolan sen.
Jag har aldrig gått på dagis men lekis (vad är skillnaden?) några timmar i veckan. Plus att min mamma är dagmamma så jag gick ju där kan man säga.

Jag tycker inte alls att barn ska vara på dagis 9h/dag om det går att undvika, men tror barnen tjänar på att inte vara hemma hos föräldrarna 24/7. Sen vet jag inte från vilken ålder barnen har det behovet, har inte barn själv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 865
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 826
Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 983
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp