Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Oj, det var att dra alla öven en kam du... (min fetstil) Du får gärna utveckla ditt påstående.

Som många barn har det i dagens samhälle där allt går ut på stress stress stress.. Allt ska gå så fort barn ska in på dagis så fort det bara går, någon annan ska ta hand om barnen i minst 9 timmar. Tid för att vara hemma för dagens barn är en liten stund på morgonen och någon timme innan läggdags. Om man inte lyckas klämma in några aktiviteter till barnen så att tiden hemma med hela famlijen blir ännu mindre.

Resultatet? stressade barn som inte får tid att andas bara vara och själva få mogna fram sin egna kreativitet och även få delta i familjens uppgifter.

Jag tror faktiskt att många barn växer upp utan att känna en tillhörighet i familjen pga att de aldrig får vara en del av en riktig familj som faktiskt umgås även när man är trött och sliten.

Vi utför någon konstig konstandning på våra barn. Försöker fylla dem med aktiviteter för vi är så rädda att de ska missa att vara sociala med andra. Men vad jag tror är faktiskt om våra barn får vara trygga i sitt hem och känna att de har en riktig bas att vända sig till så vågar man även vara social med andra.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Det är inte jobbigt att vara hemma med barn, däremot blir vissa saker med komplicerade. Jag har inte dottern på dagis för min skull i första hand, utan för hennes skull. Hon har utvecklat sin sociala förmåga, sin kreativitet och sitt tal något enormt sedan hon började på dagis. Jag tror inte det bästa för ett barn är att tillbringa all tid med föräldrarna, det tror jag verkligen inte.

Jag var själv hemma och gick aldrig på dagis som liten. Jag är inte socialt inkompetent, men jag saknar vissa sociala bitar, och jag hade svårt att komma in i hur man betedde sig socialt i grupp när jag började skolan.

Nog kan barn bli bra människor även utan förskola. Min son nu 20år gick aldrig på dagis, dels för att jag jobbade där, och den stackarn skulle slippa sin mor där. och sedan hade vi en underbar farmor som mer än gärna tog 20tim/veckan ihop med sitt barnbarn.
Det blev inget fel på honom. han gick på dåtidens förskola som 5 och 6
åring. och har klarat livet med bravur hitintills.

Eftersom jag jobbar på förskola kan jag säga att barn mår bra där, men... barn som har föräldrar med så dåligt självförtroende att dom tror att vi "pedagoger" kan lösa alla livets problem, dom barnen mår nog inte så bra oavsett var dom är.
Vi som jobbar med era barn har inte till uppgift att medla mellan föräldrar, inte heller att påminna den andra föräldern om saker. Vi är inte kuratorer som kan bära familjers bördor.

På "min förskola" har vi föräldrar som gärna hjälper varandra med hämtning/lämning, dom är mycket ute med sina barn,och har dom inte i onödan på förskola bara för att barnen behöver pedagogiken.
Föräldrarna är starka i sina föräldraroller, och hjälper varandra.

Barnen är trygga och lugna, dom vet att det alltid finna vuxna som ser dom. På måndag morgon får vi ofta höra att de flesta barn varit på samma utflykt, ihop med sina föräldrar eller andra vuxna under helgen.
Stämningen är alltid härlig i hallen när barnen blir hämtade, ibland följer en hel drös barn med någon, och dom andra går till skogen och plockar bär.

* Jenny *
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Fast riktigt så funkar det väl inte.
Ingen kan ju tvinga en arbetande förälder ta ledigt för att den andra föräldern dragit på semester utan barnet.
Om föräldrarna har delad vårdnad och båda har behov av dagis så har man en varsin plats åt barnet. Vad jag gör på dagarna när min son är hos sin pappa är det ingen som har med att göra.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Om föräldrarna har delad vårdnad och båda har behov av dagis så har man en varsin plats åt barnet. Vad jag gör på dagarna när min son är hos sin pappa är det ingen som har med att göra.

Nja, det är nog väldigt olika. Här går det inte, såvitt jag vet, att dela på dagisplatsen. Har man gemensam vårdnad så har man, man har gemensamt ansvar för barnet oavsett var det bor och var föräldrarna bor.

Jag håller med kamomilla till punkt och pricka i den här tråden.

Själv har jag mina barn boendes hos mig, med en far som inte är intresserad av att ha dem på lov etc. Vilket enkelt innebär att jag får ta ledigt då fritids är stängt (som idag). Det innebär också att om jag har semester och han inte vill ha barnen så måste barnen naturligtvis vara hos mig (inte på dagis).

Jag fattar inte det här med att barnen är en belastning och att man måste ha dem på dagis/fritids för att göra "egna" saker. Visst, när man jobbar, det är självklart. Men all övrig tid så är man ju ansvarig förälder, det är bara att ta med barnen helt enkelt. Anser man att det inte går så får man omförhandla sitt liv!

Mina barn är med överallt, de tycker kanske inte att det alltid är jättekul men det har aldrig funnits några alternativ och jag tycker faktiskt att de måste lära sig vad det innebär att leva också!
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Men allvarligt talat, om man har delad vårdnad så måste det ju ändå vara den som har "den veckan" som styr fritids och dagis tider? Så är det ialla fall här med de barn som jag känner till har föräldrar på två ställen. Tex så är "styvmamman" föräldraledig med halvsyskon, enligt eran logik så skulle barnet inte har rätt till fritids alls eftersom hon är hemma, trots att varannan vecka bor barnet hos sin mamma som jobbar heltid och alltså behöver fritids. Ska barnet då alltså behöva åka hem till styvmamman, bli hämtad där av sin mamma när hon slutar jobbar? Istället för att gå på fritids?

Har man delad vårdnad så måste man ju kunna göra "vad man vill" den veckan man "inte har" barnet? Annars blir det ju väldigt märkliga situationer...

Sen kan jag dock tycka att har man semester så bör man vara tillsammans med barnen, även om jag kan förstå att det finns tillfällen då det kanske är enklare att låta barnet går på dagis/fritids. Tex om man tar en semesterdag för att åka med hästen till klinken eller något annat djur, eller om en av föräldrarna tar en semsterdag för att åka iväg och göra något på egen hand för att må bra. Jag brukar tex åka tidigt torsdag morgon till Göteborg för att se Göteborg Horse Show och ta en lång helg på egen hand för att fylla på energi, det skulle självklart vara enklare om maken kunda lämna och hämta på dagis som vanligt och kunna jobba trots att jag är borta, men det är inte tillåtet... Nu löser vi det ändå, och för våran del utnyttjar vi förskola och fritids så lite att personalen frågar om inte barnen ska komma in mer... :angel: Så jag är rätt övertygad om att de får tillräckligt med föräldratid oavsett om jag åker bort en långhelg eller inte...:D
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Med tanke på hur du svarade YorkWann så känns det som du tog för givet alla barn går hela dagar alá 9h timmar på förskolan. Mig veterligen har man 15h/vecka när man är hemma och är föräldraledig med ett yngre syskon. Det är 3 h/dag eller 5h 3dagar i veckan och det går inte alls att applicera på stressade barn som enbart ser sin familj en stund på morgonen och en stund innan sänggående.

Ja jag tycker du är dömande när du skriver som du gör eftersom det kommer att röra alla barn rent generellt. Det betyder vidare att alla barn som får gå 3 dagar i förskola vid 2 års ålder är stressade, jag tror där att förskolan kan vara en stimulera och utvecklande plats för många barn.

Sedan håller jag med i sak, det finns barn som är stressade och otrygga. Men att från den skaran säga att förskola är av ondo och att alla barn blir stressade och otrygga, det är ett långt kliv.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Här i stockholm har vi 30 h/vecka för föräldralediga, 9-15.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Ah okej, 6 h dag. Trodde inte det var olika i landet, men där ser man.

Ja jag tycker fortfarande att scilla var rejält dömande som i princip dömde ut alla föräldrar som använder förskola när man själv är föräldraledig =)
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Fast hemma med små syskon kan vara nog så jobbigt för både det äldre syskonet och för föräldern, jag tror förskolan är bra för äldre syskon detta trots att föräldern är hemma.

Håller med dig om så mycket i denna tråden..

Är ju själv mammaledig med en mini och då får ju bara den äldre vara på förskolan 15h i veckan, resten är han hemma med mig och mini. Problemet som jag upplever det är inte att jag inte vill ha min son hemma med mig och bebis, utan att han behöver så mycket mer stimulans än jag kan ge honom. Han är något överaktiv och har mycket mycket spring i benen. Och att försöka ta hand om en kolikskrikande bebis, samtidigt som man skall hålla ögonen på vart brorsan är på väg just då är pest. Den stora blir såååå uttråkad fort, och behöver som sagt stimulans hela tiden. Men jag hinner inte ge honom det, utan det skall ju matas, tvättas, pysslas om, sövas osv av bebis. Det är så stor skillnad på brorsan när han varit på förskolan, där har han fått den stimulans som han behöver och är lugn och nöjd när han kommer hem.

Det är inte kul för den äldre att hela tiden känna sig "åsidosatt" på grund av att bebis hela tiden går före.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

När mina barn var små så var attityden annorlunda, jag vet inte hur regelverket egentligen såg ut. Det var inga problem att åka iväg ett par dagar på semester och att barnen var med mormor/morfar men gick på dagis. Ärligt talat så tänkte jag aldrig ens tanken att det inte skulle vara okej. På flera inlägg i denna (och andra trådar i ämnet) låter det som om mina barn borde vuxit upp till trasiga, otrygga och olyckliga människor, men faktiskt inte - de är fullt fungerande, trygga, tänkande sociala vuxna idag.

Jag blir lite trött på den rabiata inställningen att barnen bara kan bli trygga och fungerande människor om de är med sina föräldrar. Eller att man är en samhällsparasit om barnen är på dagis när man själv är ledig eller väljer att gå och handla innan man hämtar barnen. Eller gå till tandläkaren eller frisören. Men attityden har förändrats och jag är glad att hållningen var mer pragmatisk då mina barn var små.

Självklart tycker jag inte att det är okej att föräldrarna har flera veckors semester och barnen går kvar på dagis.

När de stora fick lillebror så fick de välja om de ville vara hemma eller gå på dagis. I början var de mest hemma sedan blev det mer och mera dagis för att tillslut gå hela dagar på dagis. (inga 15-timmars regler då). De var 5 år gamla då.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Men allvarligt talat, om man har delad vårdnad så måste det ju ändå vara den som har "den veckan" som styr fritids och dagis tider? ...

Har man delad vårdnad så måste man ju kunna göra "vad man vill" den veckan man "inte har" barnet? Annars blir det ju väldigt märkliga situationer...

...

Nu måste jag lägga mig i! Vad är det som säger att man har varannan-vecka-system bara för att man har gemensam vårdnad efter en separation? Har det blivit någon slags standard och kutym som allt annat ska dömas efter? :confused:

Jag har barnen "alltid" utom varannan helg (fre em - sön kväll) och några timmar varje onsdag em. Eller så var det i alla fall tills för ett par veckor sedan. Just nu är det uppehåll i umgänget pga försvårande omständigheter.

Sen så anser jag att varannan vecka inte tvunget är det bästa för barnen heller, det kan många lärare och förskolelärare vittna om... Det är i mångt och mycket en vuxengrej, för att det ska vara rättvist mellan föräldrarna att få umgås med sina barn lika mycket. Och för en del är det dessutom ett sätt att slippa betala underhåll för barnen. Men att det skulle vara det bästa för barnen kommer ingen att få mig att tro!
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

KL-
Jag anser att om man har delad vårdnad oavsett hur den är fördelad så är det den tid som tillbringas hos en förälder inte den andras skyldighet att vara hemma och hämta barnet om den som har barntiden inte kan.. kan man lösa detta sinsemellan... fine... men tyvärr så funkar inte det så.
Då skulle t ex en kompis till mig alltid få ta hem sin grabb även under pappas dagar om hon är ledig.
Är min dotter hos sin pappa då sköter han detta och jag gör vad jag vill och tvärtom, sen att jag hämtar tidigare om jag kan och jag har alla vardagar för det mesta, men hade vi bråkat ännu mer hade jag valt att inte göra detta.
Sen att ha barnet på dagis på sommarsemestrarna det kan jag undra över, barnet kan ju behöva få vara ledigt med.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Men det är ju samma sak om man är samboende?

Är min sambo ledig har vår dotter inte rätt till förskola enligt regelverket, då ska också han ta hand om dottern. Åker han utomlands på semester så ja då har dottern ingen rätt till förskola och antingen får hon följa med eller så får man fixa annan barnvakt ( om man ska följa regelverket vill påpekas ).

Varför ska det vara annorlunda bara för att man separerat egentligen, om man ska hårddra det ..
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Mina inlägg återger bara vad regelverket säger.Att vissa föräldrar nyttjar förskola ibland även fast regelverket säger nej må så vara, jag lägger mig inte i vad andra gör och inte gör. Nu går ju inte min dotter på förskolan än, men jag skulle inte drömma om att sura på någon förälder eller lägga mig i om regeln inte hålls, det är inte min sak över huvudtaget.

I diskussionen om otrygga förskolebarn har jag redan sagt mitt tidigare i tråden, jag tror förskolan också är ett utmärkt komplement när det kommer till utveckling för våra små kottar =)
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jag har mina barn varje onsdag och torsdag och varannan fre, lör och sön.
På måndagar och tisdagar är barnen med pappa. Det skulle aldrig funka om 4-åringens pappa kom och lämnade och hämtade sonen hos mig på måndagar och tisdagar för att jag är ledig och han jobbar.
Tyvärr har inte vi så bra relation till varandra, så vi har så lite kontakt med varandra som möjligt för sonens skull. Alla lämningar och hämtningar sker på dagis, förutom i speciella fall som typ jul och sommarsemester.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

kl

Jag undrar ocksa varför ngr(ngn?) anser att det vore sa fel för storasyskonet att vara pa dagis om man är hemma med syskonet.

Om jag utgar fran varan situation, vi känner bara en med barn i var dotters alder. Öppen förskola finns bara 1,5h varannan vecka i var by. Vi försöker träffa dom fa vi känner med barn sa ofta som möjligt men det är svart att fa ihop det. Nu finns det inte heller ngt dagis i byn men annars hade varan plan varit att dottern far börja dagis till varen (da är hon nästan 2 ar) för hon behöver träffa andra barn mer än vad jag kan erbjuda henne.
Även om hon inte är sa stor sa märks det hur mkt det gör för hennes utveckling att träffa andra barn. En eftermiddag men hennes jämnariga kompis och bada tva har lärt sig nya ord.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Varför ska det vara annorlunda bara för att man separerat egentligen, om man ska hårddra det ..

Om man ska hårddra det så kan ett kontrollerande X meddela dagis på fredagen att denna ska till Mallorca på semester nästa vecka, barnet som har mammavecka den veckan, blir då enligt den hårddragande personalen tvunget att vara hemma med sin mamma som skulle jobbat egentligen den veckan.
Det skulle bara bli ytterligare ett sätt för ett kontrollernade X att fortsätta förstöra. Jo, de finns tyvärr, dessa X :crazy:
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

jag tror förskolan också är ett utmärkt komplement när det kommer till utveckling för våra små kottar =)

Jag håller med.

Scilla; Jag anser att du är väldigt generaliserande i ditt inlägg, och som nån annan skrev, "Jag blir lite trött på den rabiata inställningen att barnen bara kan bli trygga och fungerande människor om de är med sina föräldrar." Jag ser barn varje dag, som mår BÄTTRE av att komma utanför huset, där deras faktiskt utveckling hämmas av att bara vara hemma, där föräldrarna givit upp/inte orkar/har nog med sig själva etc. Sen håller jag med om att det finns stressade barn/föräldrar i dagens samhälle, men inte att det skulle vara verkligeheten. :)
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jo jag vet att det existerar problem inom par som separerat.

Men reglerna säger ju så, att åker ena föräldern på semester så har barnet inte rätt till förskola och det är lika för samboende par som separerade.

Att det kan ställa till det må så vara. Regelverk kan inte byggas upp i enlighet med föräldrar som har problem att samarbeta med varandra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 865
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 825
Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 983
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp