Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Barnet kan ha rätt, betyder inte för mig att den automatiskt har rätt, det beror alldeles på när arbetet utförs. Jobbar föräldern natt exempelvis så är det ju givet att barnet får vara på förskola x antal timmar eftersom föräldern måste sova.

Men om man jobbar kvällstid och har barnvakt eller jobbar in den veckan där den ena föräldern har barnet, så är det inte självklart att barnet är på förskolan dagtid medan föräldern är ledig och är hemma, shoppar, fikar eller går till frisören exempelvis.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

*knapp lån*
När man jobbar, söker jobb eller ev sover efter nattskift får barnen vara på förskolan. När man själv är ledig ska inte barnen vara på förskolan.
Är det verkligen en krånglig regel????

Ska jag shoppa, träna, fika, städa, måla hus, osv är jag LEDIG och då får jag fixa barnvakt på annat håll.

Undantag finns, men Förskolorna finns för att föräldrar ska kunna jobba, inte för att vara barnvakt till föräldrar som vill göra roligare saker än att umgås med sina egna barn.

Förlåt om jag låter lite bitsk, men ibland blir jag så infernaliskt less på FÖRÄLDRARS RÄTT hit och dit, Vi har så bra barnomsorg i sverige, men vi har inte råd att missbruka den.

* Jenny *
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Fast vissa politiker verkar ju vilja att barnen ska vara så länge som möjligt på dagis? Ville inte Mona Sahlin att det skulle bli 30 timmar gratis dagis, fast man ändå är hemma med småsyskon?
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Fast hemma med små syskon kan vara nog så jobbigt för både det äldre syskonet och för föräldern, jag tror förskolan är bra för äldre syskon detta trots att föräldern är hemma.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Fast vissa politiker verkar ju vilja att barnen ska vara så länge som möjligt på dagis? Ville inte Mona Sahlin att det skulle bli 30 timmar gratis dagis, fast man ändå är hemma med småsyskon?

Men det handlade väl om arbetslösa? Att de skulle få mer tid för att söka jobb, vilket vad jag förstår även andra politiker tyckte var bra? och inte 30 timmar gratis utan 30 timmar istället för de 15 man har rätt till idag.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Mona pratade iaf om även föräldralediga, men om det blev lovat eller bara babbel kan jag inte svara på.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Fast hemma med små syskon kan vara nog så jobbigt för både det äldre syskonet och för föräldern, jag tror förskolan är bra för äldre syskon detta trots att föräldern är hemma.

Jag tror dagens barn är i mer behov att vara hemma och bli trygga med sin familj än att slussas ut på dagis för att det är jobbigt för föräldern att vara hemma med dem.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Men det kan ju vara så att det är jobbigt för det äldre barnet när nya bebisen hela tiden går före, just därför tycker jag att förskola är bra för syskon när föräldrar är föräldralediga.
Ser en liten ca1½åring i min närhet som är hemma med sin mamma och nya bebisen, så fort de får besök tar hon med personen till sitt rum för att leka och komma bort från bebisen och få lite odelad uppmärksamhet. Tror hon hade mått bättre av att få gå några timmar på förskolan.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Hm jag tycker ditt inlägg är otroligt dömmande faktiskt, det måste jag erkänna =/

Sedan får jag återkomma för nu skriker min 1½ åring på mig ;-)
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jag tror dagens barn är i mer behov att vara hemma och bli trygga med sin familj än att slussas ut på dagis för att det är jobbigt för föräldern att vara hemma med dem.

Oj, det var att dra alla öven en kam du... (min fetstil) Du får gärna utveckla ditt påstående.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jag tror dagens barn är i mer behov att vara hemma och bli trygga med sin familj än att slussas ut på dagis för att det är jobbigt för föräldern att vara hemma med dem.

Det är inte jobbigt att vara hemma med barn, däremot blir vissa saker med komplicerade. Jag har inte dottern på dagis för min skull i första hand, utan för hennes skull. Hon har utvecklat sin sociala förmåga, sin kreativitet och sitt tal något enormt sedan hon började på dagis. Jag tror inte det bästa för ett barn är att tillbringa all tid med föräldrarna, det tror jag verkligen inte.

Jag var själv hemma och gick aldrig på dagis som liten. Jag är inte socialt inkompetent, men jag saknar vissa sociala bitar, och jag hade svårt att komma in i hur man betedde sig socialt i grupp när jag började skolan.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Sorry, jag reagerade nog lite för snabbt. Har läst för många sådana här diskussioner som spårat ur :)
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Fast det där är ju så individuellt vad barnen mår bäst av.
Min äldsta tyckte om att vara på dagis 15 timmar i veckan när jag var hemma med lillebror. Storebror var då 4½.
Nu ska lillebror också bli storebror (i februari), han kommer inte vilja vara på dagis medan jag är hemma med bebis. Han skulle nog känna sig väldigt undanskuffad då. Han är 4½ nu. Men han kommer få välja själv om han vill vara hemma med mig och bebis eller gå på dagis några timmar varje dag.

Det vore ju lite konstigt om barn behövde vara på dagis för sin egen skull när de är under 3 år. Fast det är klart, barn behöver ju lite mer än sitta hemma och göra ingenting också. Om föräldrarna inte kan tillfredsställa det behovet så är väl dagis kanske en bra lösning.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Det vore ju lite konstigt om barn behövde vara på dagis för sin egen skull när de är under 3 år. Fast det är klart, barn behöver ju lite mer än sitta hemma och göra ingenting också. Om föräldrarna inte kan tillfredsställa det behovet så är väl dagis kanske en bra lösning.

Fast även barn under tre år har väl ett behov av att umgås med andra barn.

Jag tänker på alla ensamstående föräldrar som samtidigt ska sysselsätta sina barn samtidigt som disken ska diskas, tvätten ska tvättas, huset ska städas etc etc. För dessa måste det ju vara guld värt att kunna få ha sina barn på dagis ett par timmar om dagen för att kunna göra sådana saker, och då istället kunna aktivera och leka med sina barn när de kommer hem, istället för att försöka tvätta och aktivera barnen samtidigt.

Där jag bodde förut hade vi exempelvis barnförbud i tvättstugan. Fanns en ensamstående tjej som bodde på gården, hon hade ett sjå med att fixa barnvakt varje gång hon skulle tvätta, de gånger hon hade med sig barnet i tvättstugan var det genast någon gnatkärring som klagade hos hyresvärden.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Gäller samma sak då också.

Är föräldern ledig har barnet inte rätt till dagverksamhet på förskolan egentligen.

Vilket är helt vrickat!

För hur blir det inte då om föräldrarna ligger i konflikt, pappan sticker på semester när barnet är hos sin mamma och hon blir då tvungen att vara hemma med barnet för att den andra vårdnadshavaren är på semester.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Vilket är helt vrickat!

För hur blir det inte då om föräldrarna ligger i konflikt, pappan sticker på semester när barnet är hos sin mamma och hon blir då tvungen att vara hemma med barnet för att den andra vårdnadshavaren är på semester.

Fast det är väl inte samhällets ansvar???
Det är dax att föräldrar lär sig hantera sitt liv utan att samhället/skola/förskola osv fixar allt.

* Jenny *
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Fast även barn under tre år har väl ett behov av att umgås med andra barn.

Jag tänker på alla ensamstående föräldrar som samtidigt ska sysselsätta sina barn samtidigt som disken ska diskas, tvätten ska tvättas, huset ska städas etc etc. För dessa måste det ju vara guld värt att kunna få ha sina barn på dagis ett par timmar om dagen för att kunna göra sådana saker, och då istället kunna aktivera och leka med sina barn när de kommer hem, istället för att försöka tvätta och aktivera barnen samtidigt.

Barn behöver inte alltid aktiveras. Ta barnen med i hushållssysslorna, en 3 åring älskar att sortera tvätt, gå runt med dammtrasan, sitta på dammsugaren medans man kör.... Allt tar längre tid, men det är underbart att ha ungarna med i vardagen. Inte tusan är det dagis uppgift att roa mina barn medan jag städar:confused:

* Jenny *
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Barn behöver inte alltid aktiveras. Ta barnen med i hushållssysslorna, en 3 åring älskar att sortera tvätt, gå runt med dammtrasan, sitta på dammsugaren medans man kör.... Allt tar längre tid, men det är underbart att ha ungarna med i vardagen. Inte tusan är det dagis uppgift att roa mina barn medan jag städar:confused:

* Jenny *

Håller även med detta :D
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Hm jag tycker ditt inlägg är otroligt dömmande faktiskt, det måste jag erkänna =/

Sedan får jag återkomma för nu skriker min 1½ åring på mig ;-)

Det är vad jag tror och om du tycker det är dömmande så får du väl tycka det..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 865
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 821
Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 983
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp