Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

sidensvans

Trådstartare
Om ena föräldern tar semester och den andra är hemma och jobbar: Får man ha barnen på dagis då? Eller måste den som har semester ta hand om barnen?
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

När min kusins man skullle pa golfsemester och därför tog ledigt fran jobbet fick deras son inte vara pa dagis (mamman jobbade).
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Nej det får man egentligen inte, men det finns förskolor som ser mellan fingrarna alt föräldrar som inte säger att det ligger till så.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

*delvis kl*

Men hur fungerar det om föräldrarna är skilda/separerade då? Den ena föräldern ex mamman tar semester och åker iväg med "nya" familjen medan det är pappavecka. Får inte barnet gå på dagis då? Eller är det undantagsfall?

(mest nyfiken från ÄU)
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Gäller samma sak då också.

Är föräldern ledig har barnet inte rätt till dagverksamhet på förskolan egentligen.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Varför vill man ha barnen på förskola när man har semester:confused:

* Jenny *
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Man kanske ska resa iväg några dagar på en icke barnvänlig resa ?
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

För att man skall bygga till huset, då är det inte lätt att ha en 2-åring runt benen.

Det blir till att båda tar semester eller att engegera mor/far-föräldrar om en skall kunna bygga på huset så det blir klart någon gång.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Vi hade uppe detta på vårt dagis i sommras då det fanns de som ville ha barnen där under semestern.

Och efter att ha kollat detta noga så har man rätt till dagis på semstern om man exempelvis ska måla huset eller bygga om huset osv... kan tyckas märkligt men så fungerar det.

och ja flera barn var på vårt dagis i sommar trots att föräldrarna hade semester :crazy:
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Nu har inte jag åkt på semester med barnet på dagis, men det skulle nog inte vara något problem, om den situationen skulle dyka upp.

Jag har min dotter mån-ons, samt varannan helg. Jag arbetar inte varje mån-ons, då dagis öppettider inte stämmer med mina arbetstider (dvs de dagar jag arbetar och barnet är på dagis börjar jag jobba en timma senare än vanligt).

Detta har personalen på dagis inget emot. Jag betalar dessutom dagisavgift för heltid, och i mitt fall är problemet att dottern får vara för lite på dagis (18 timmar i veckan i genomsnitt) och så fort hon missar en dag eller så, så märks det av, det blir som en inskolning på nytt.

Den här veckan har jag varit ledig både tisdag och onsdag, jättepraktiskt efter som jag håller på att packa inför en flytt. Gårdagseftermiddagen när dottern var hemma tillbringade jag tiden med att packa, och hon med att packa upp. I den takten skulle vi kunna flytta om flera år.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Det spelar ingen roll egentligen. Du får inte nyttja förskola när du inte arbetar ( finns undantag, se ovan ).
Att personalen inte har något emot det är en sak, men det är inte OK enligt reglerna.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Pappan (som lämnar varannan måndag och hämtar varje onsdag) är arbetslös och jobbar därför inte alls.
Som arbetslös får du ju ha barn på dagis 30h/vecka. Får då jag som arbetar, men kanske inte alltid just under dagistiderna, ha barnet på dagis 18h/vecka.

Låter rätt skumt i mina öron.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jag hänger inte med riktigt i hur du menar nu.

Barnet ska endast vara på förskolan när föräldrarna jobbar eller söker arbete ( vissa undtantag ), så är regelverket.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jag hänger inte med riktigt i hur du menar nu.

Barnet ska endast vara på förskolan när föräldrarna jobbar eller söker arbete ( vissa undtantag ), så är regelverket.

Samt att barn till föräldralediga med yngre barn får gå 15 h per vecka, och likaså barn till arbetssökande (och inte bara just när man verkligen är i väg på intervju e d) samt att många kommunder har sk allmän förskola från 3 år, som oxå den omfattar 15 h per vecka.

Vi har bara omsorgsbehov 7 h per vecka, men i samråd med personalen går L ändå 15 h, eftersom han antagligen skulle få svårt att komma in i dagisrutinerna om han gick så lite som 7 h per vecka. Jag är ju ridlärare o jobbar e m- kväll o sambon jobbar dagtid, o dessutom jobbar ingen av oss heltid, så däför blev det så. Dock jobbar vi BETYDLIGT mer än 7 h per vecka var ;)...

Angående dagis och semester så tycker jag att det ärsjälvklart att brnet inte ska var där när man har semester, annat än under mycket speciella omständigheter.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jo precis, men främst gällde mitt svar det som står #10 så därför tog jag inte upp mer mer =)

Att bara gå 7h/vecka skulle ju inte vara tillgodo för barnet så jag förstår fullt ut och också att ni arbetar mer än 7 h ;-)

Även om barnet har rätt till 30h/ vecka när man är arbetssökande så gäller ju det mer än intervjutid, tar ju även tid att skriva arbetsansökan, söka efter ledigt arbete osv. Det egna samvetet får stå för om man inte lägger ner mer timmar i veckan än 5 h men ändå lämnar barnet i 30 h. Jag har inte förståelse för sådant dock =)
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

30h är det i våran kommun, och dessa 30h behöver inte läggas på arbetssökan. Det är en fråga om att ha en dagisplats med ett inskolat barn också, så man kan börja jobba när man får ett jobb.

Hur som helst, jag har svårt att arbeta de dagar jag lämnar på dagis iom arbetstiderna. Själv anser jag att det är bättre om barnet går sina 18 timmar i veckan samtidigt som jag arbetar de resterande fem dagarna i veckan. På så vis får jag min försörjning gjord, och dottern får sitt sociala behov tillgodosett på dagis.

Ett annat alt vore att hon istället gick på dagis två dagar i veckan, men då skulle hon aldrig bli inskolad (vilket jag vet av erfarenhet, då pappan i perioder inte har lämnat henne på dagis på måndagen, utan på tisdagen istället).

Ett tredje alt vore att sluta på mitt arbete då det inte stämmer med dagistiderna och istället gå på a-kassa och låta dottern gå 30 timmar i veckan.

Jag vet inte, men jag anser att den lösningen jag har idag, är den bästa. Att sedan reglerna säger något annat, är för mig obetydligt sålänge detta fungerar tillfredställande för mig, dottern och dagispersonal.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

I så fall är det nog olika regler för olika kommuner. Här är tex för min kommun.

Vistelsetiden kan spridas över veckans dagar och över flera veckor beroende på vårdnadshavarnas behov – genomsnittet för varje kalendermånad skall dock överstämma med vårdnadshavarens grundläggande behov.

För vårdnadshavare som arbetar skiftarbete eller oregelbunden tid är sysselsättningsgraden det avgörande för vistelsetidens omfattning – detta oavsett när arbetet utförs. Barnet kan alltså ha rätt att vistas dagtid i förskoleverksamheten även när föräldern är hemma för att arbetet utförs på natten.

Så om en person jobbar 100% verkar det onekligen som att barnet får vara 100% på dagis. 100% sysselsättningsgrad=100% vistelsetid.

Däremot kan det spridas olika över veckor så länge slutsumman blir ungefär densamma varje månad.
 
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Jag kanske missförstår popcornplayer ?

Men jag tolkar inte din inklippta text så enkelt som att 100% arbete = 100% förskoletid.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man ha barnen på dagis när man är på semester?

Om man synar sömmarna kring detta med 30h för att arbetssöka så ska dessa h gälla just för att arbetssöka och inte för att gymma/klippa håret eller gå på stan.

Jag säger bara vad reglerna säger, att det sedan finns förskolor som kringgår reglerna må så vara så länge det fungerar för alla och att ingen blir särbehandlad. Du skall inte känna att du behöver försvara och förklara, för som sagt så förklarar jag bara vad reglerna säger =)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 865
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 825
Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 983
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp