Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha! Tack för svar!
Detta var en shetlandsponny, och som jag förstår blir blacka av andra raser än fjordhäst inte riktigt lika ljusa?

Kan man blanda ihop en brunblack med en musblack då? Tänker att en musblack alltid är tydligt grå iaf? Ingen brunton liksom?
Vi har/har haft totalt 4 st blacka hästar i stallet varav bara 2 fjordingar. De andra två har varit en quarter och en bashkir-korsning. Både quartern och bashkiren är brunblacka, och en helt annan nyans än de två brunblacka fjordingarna. Icke-fjordingarna har svarta eller mörkbruna ben. Har väldigt svårt att tro att man inte skulle se skillnad på en mörk brunblack och en musblack, de musblacka hästar jag sett har haft en tydlig stålgrå nyans som jag inte sett hos någon brunblack häst. :)
 
Vi har/har haft totalt 4 st blacka hästar i stallet varav bara 2 fjordingar. De andra två har varit en quarter och en bashkir-korsning. Både quartern och bashkiren är brunblacka, och en helt annan nyans än de två brunblacka fjordingarna. Icke-fjordingarna har svarta eller mörkbruna ben. Har väldigt svårt att tro att man inte skulle se skillnad på en mörk brunblack och en musblack, de musblacka hästar jag sett har haft en tydlig stålgrå nyans som jag inte sett hos någon brunblack häst. :)
Jag tycker också att musblackarna är svåra att missa, grå är ju grå liksom.Den här har dessutom röda/bruna ben ända ner till hoven.
 
Jag tycker också att musblackarna är svåra att missa, grå är ju grå liksom.Den här har dessutom röda/bruna ben ända ner till hoven.
Om vi kollar på samma shettis tycker jag den ser musblack ut. :D Den är ju jättegrå, men lite sådär solblekt som svarta hästar kan bli, och därmed skiftar den lite i brunt.

Tycker jag då. :D Vore intressant med ett gentest på den!
 
Om vi kollar på samma shettis tycker jag den ser musblack ut. :D Den är ju jättegrå, men lite sådär solblekt som svarta hästar kan bli, och därmed skiftar den lite i brunt.

Tycker jag då. :D Vore intressant med ett gentest på den!
Jag är mest nyfiken :D då den ser så brunaktig ut överallt, motljusbilden ser den väldigt mörk/svart ut i ansiktet däremot men det kan ju luras.
Övriga musblacka jänförelsehästar i tråden ser klart gråare ut. Tycker jag då :laugh:


Den får gärna vara grå, undrar mest om de brukar se så bruna ut då eller om bilden lurar mej :p
 
Jag är mest nyfiken :D då den ser så brunaktig ut överallt, motljusbilden ser den väldigt mörk/svart ut i ansiktet däremot men det kan ju luras.
Övriga musblacka jänförelsehästar i tråden ser klart gråare ut. Tycker jag då :laugh:


Den får gärna vara grå, undrar mest om de brukar se så bruna ut då eller om bilden lurar mej :p
:D Den bild där den ser brunast ut tycker jag är den när den rids bredvid en svartprickig ponny, och där tycker jag inte att den ser brunare ut än en vanlig svart häst som blivit blekt. Genetiskt svarta hästar kan ju skifta ganska mycket i brunt i perioder.

Kanske har den ett gulanlag också? De gulsvarta kan ju ibland bli nästan chokladbruna i färgen.

Gud, kan inte människan gentesta? Jag är JÄTTENYFIKEN på vad den egentligen är! :banghead::D
 
Jag med jättenyfike ! Måste ju få ett riktigt svar! :D

:D Den bild där den ser brunast ut tycker jag är den när den rids bredvid en svartprickig ponny, och där tycker jag inte att den ser brunare ut än en vanlig svart häst som blivit blekt. Genetiskt svarta hästar kan ju skifta ganska mycket i brunt i perioder.

Kanske har den ett gulanlag också? De gulsvarta kan ju ibland bli nästan chokladbruna i färgen.

Gud, kan inte människan gentesta? Jag är JÄTTENYFIKEN på vad den egentligen är! :banghead::D
 
Nu har jag bestämt mej för att den är brun. Den ser inte grå ut nånstans så då måste den vara brun. Måste vart den kommande migränen som lurade min färg syn. Och tittar man på alla bilder där dom jämför med andra musblackar i olika nyanser så är det ingen som är i någon brun nyans
 
Daniel Deussers Cornet: Är den en vanlig skimmel som ser märklig ut eller vad har den för färg?? Ser ut som nån sorts skimmelskäck eller som om den skimlar av fläckvis. Vad säger experterna här i tråden?
 
Daniel Deussers Cornet: Är den en vanlig skimmel som ser märklig ut eller vad har den för färg?? Ser ut som nån sorts skimmelskäck eller som om den skimlar av fläckvis. Vad säger experterna här i tråden?

Skimmel med ordentlig bloody shoulder skulle jag säga, jag har sett liknande på araber.

Edit:
3e06ab3c7927f7bfe817f06b777a55fe--arabian-stallions-arabian-horses.jpg

tzaar-vi.jpg

efa13d8816871eae32d4729d8503e4d0.jpg
 
Senast ändrad:
@Lingon: Lätt OT men benämningen bloody shoulder kommer från en gammal beduinlegend (finns i flera versioner).

Ett arabsto som var mycket uppskattat för sin snabbhet och skönhet var högdräktig när hon och hennes ägare blev överfallna av rövare. Ägaren visste att enda chansen att klara sig var att ta sig till deras läger. Tyvärr blev han skjuten och ramlade ihop över sadeln. Trots att hon var tung med föl fortsatte hon springa mot lägret med sin döde ägare. Väl i säkerhet så de andra i lägret att blodet på hennes skuldra inte gick att få bort. Några dagar senare fick hon ett föl som ansågs vara enastående och det hade samma teckning. Det sägs att alla hästar med bloody shoulder härstammar från detta sto och teckningen var enormt uppskattad bland beduinerna eftersom den ansågs vara ett märke för mod och välsignad av Allah.
 
Daniel Deussers Cornet: Är den en vanlig skimmel som ser märklig ut eller vad har den för färg?? Ser ut som nån sorts skimmelskäck eller som om den skimlar av fläckvis. Vad säger experterna här i tråden?
Jag har också undrat över detta och var tvungen att gå in på fei.org igår och kolla färgen, tyckte den såg ut som skimmelskäck. Iaf så stod det ”grey”.
Lite intressant fakta: den har varit tävlingshäst i Sverige tidigare. :)
 
Någon som kan hjälpa mig att säga hur sannolikheten är för att en häst föds svart, med två avblekbara skimlar som föräldrar? På faderns sida är det skimlar fyra generationer bakåt, i femte finns en brun och en fux. På mammans sida är mormor brun (med två skimlar till föräldrar) och morfars far är brun, (skimmelpappa och brun mamma). Morfars morfar är också brun, men hittar ingen svart häst förrän mormors farfars far.

Är det så att sannolikheten är ganska hög, eftersom skimlarna kan ha svartanlag (om de är födda svarta eller bruna)? Att om flera av skimlarna har svartanlag så är det inte konstigt alls egentligen att det kommer en svart häst?

Är självklart inte ute efter någon exakt sannolikhet, bara vill veta om det är hyfsat vanligt eller lite så en på miljonen, för alla som kände till hästen var tvärsäkra på att den skulle skimla.
 
Någon som kan hjälpa mig att säga hur sannolikheten är för att en häst föds svart, med två avblekbara skimlar som föräldrar? På faderns sida är det skimlar fyra generationer bakåt, i femte finns en brun och en fux. På mammans sida är mormor brun (med två skimlar till föräldrar) och morfars far är brun, (skimmelpappa och brun mamma). Morfars morfar är också brun, men hittar ingen svart häst förrän mormors farfars far.

Är det så att sannolikheten är ganska hög, eftersom skimlarna kan ha svartanlag (om de är födda svarta eller bruna)? Att om flera av skimlarna har svartanlag så är det inte konstigt alls egentligen att det kommer en svart häst?

Är självklart inte ute efter någon exakt sannolikhet, bara vill veta om det är hyfsat vanligt eller lite så en på miljonen, för alla som kände till hästen var tvärsäkra på att den skulle skimla.

Skimmelanlaget är dominant. Så om hästen har anlaget så syns det. Hästen föräldrar som båda är skimmlar har antingen ett eller två skimmelanlag. Om de har ett var kan de har gett vars ett icke-skimmelanlag till sin avkomma som då inte blir skimmel.

Säg att båda föräldrarna är Gg (G=skimmel, g=inte skimmel). Det är då 25% chans för ickeskimmel och 75% chans för skimmel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 330
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 239
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 113
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp