FÅRtråden

Är det vanligt att tackor byter bort sina lamm? Stallägaren fick ett flasklamm efter att tackorna gjort sina byten, snott varandras lamm, och han blev tyvärr "över". Ingen vill ta sig an honom.
När tacka 1 fick sina lamm kom tacka 2 och snodde dom. När tacka 2 fick sina lamm så tyckte hon att det räckte med de lamm hon redan tog hand om, så tacka 3 snodde hennes lamm osv.
Sen blev helt enkelt 1 kille över.

Han tjuvar lite ibland. Om de andra lammen diar så kan han ställa sig bakom och komma åt från det hållet. Men mest får han flaska. Supergosig är han och kommer i full fart när man ropar :heart

18922053_10155288575302456_4087663077973095484_n.jpg
Söta bilder!

Ja, det är vanligt att tackor stjäl lamm. Och, som du säger, så ställer det till problem, eftersom "halvstulna" lamm blir över, och då blir flasklamm. Eller att lamm inte får den råmjölken de behöver.

Ett vanligt scenario är att en tacka som lammat ett par gånger, och som alltså "kan det där med lamm", blir sugen på lamm strax innan hon själv ska lamma, och "snor" lamm från en ungtacka som inte riktigt förstår att skydda sitt lamm. Det här kan hända från och med kanske ett dygn innan den stjälande tackan själv ska lamma. När hon sedan får sina egna lamm, så kan hon ibland rata ett eller flera av dessa, och dessutom har den bästa råmjölken redan gått åt, så det finns risk för hälsoproblem för de egna lammen.

Bästa sättet att undvika dessa problem är att ha god uppsikt över de lammande tackorna, och att flytta nylammade tackor till egen box några dagar så snart det första lammet tittat ut.

Låter man fåren lamma på betet, så får man ha ett tillräckligt stort bete så att tackorna verkligen kan gå undan, men att eventuellt låta förstagångslammande ungtackor lamma inne.
Ungtackor har ju också större risk runt sig att de inte riktigt kan ta hand om sina lamm utan lite extra, mänsklig hjälp, så det är ofta en god idé att hantera dessa på ett särskilt sätt.
 
Jag har en carportliknande ligghall med öppning på kortsidan, funkar ypperligt och fåren älskar den. Har utelamning i maj och tar inte in dem i lamningsbox om det inte är något fel/speciellt behov.
 
Är det vanligt att tackor byter bort sina lamm? Stallägaren fick ett flasklamm efter att tackorna gjort sina byten, snott varandras lamm, och han blev tyvärr "över". Ingen vill ta sig an honom.
När tacka 1 fick sina lamm kom tacka 2 och snodde dom. När tacka 2 fick sina lamm så tyckte hon att det räckte med de lamm hon redan tog hand om, så tacka 3 snodde hennes lamm osv.
Sen blev helt enkelt 1 kille över.

Han tjuvar lite ibland. Om de andra lammen diar så kan han ställa sig bakom och komma åt från det hållet. Men mest får han flaska. Supergosig är han och kommer i full fart när man ropar :heart

18922053_10155288575302456_4087663077973095484_n.jpg
Men vad gulliga! :love:
 
Vad kul med en får-tråd! Vi har bara 2 tackor än så länge, de går ihop med våra 2 hästar.
Nu är de dräktiga & vi väntar med spänning på att första tackan ska lamma!
Började såklart som den nybörjare man är vaka alldeles för tidigt men nu börjar det dra ihop sig :nailbiting:
Innan vi på oss igår kollade jag till dom vid 12slaget och då hade hon lite slem i slidan o svansen, inte mycket men tillräckligt för att jag skulle se det. Juvret kändes hårdare, fullare.
Annars var hon som vanligt, kastade sig över mig och ville ha foder.
Kollade till dom inatt kl 3 igen men då kom hon inte fram och vill absolut inte ha något foder och går undan från mig så jag fick inte titta där bak.
Sån har hon varit sedan dess, vill inte äta eller ha mig nära utan står i ett hörn en bit bort och tittar på mig.
Vågar man hoppas på lamm redan idag?
Hon har varit helt släppt runt svansen sen i Fredags och magen är nedsjunken.
Tycker hon ser svullen ut i baken men får ju inte komma nära nog att kolla.

Jag som så gärna vill vara med, jätte nojig över fellägen och att tackan är lite äldre. Jag har ordnat råmjölk som väntar i frysen om nåt skulle gå fel.

Kan ge mig sjutton på att hon kommer lamma när jag är iväg och visar ena hästen på provriding i eftermiddag :mad: Sambon är hemma och passar dom då.
 
Vad kul med en får-tråd! Vi har bara 2 tackor än så länge, de går ihop med våra 2 hästar.
Nu är de dräktiga & vi väntar med spänning på att första tackan ska lamma!
Började såklart som den nybörjare man är vaka alldeles för tidigt men nu börjar det dra ihop sig :nailbiting:
Innan vi på oss igår kollade jag till dom vid 12slaget och då hade hon lite slem i slidan o svansen, inte mycket men tillräckligt för att jag skulle se det. Juvret kändes hårdare, fullare.
Annars var hon som vanligt, kastade sig över mig och ville ha foder.
Kollade till dom inatt kl 3 igen men då kom hon inte fram och vill absolut inte ha något foder och går undan från mig så jag fick inte titta där bak.
Sån har hon varit sedan dess, vill inte äta eller ha mig nära utan står i ett hörn en bit bort och tittar på mig.
Vågar man hoppas på lamm redan idag?
Hon har varit helt släppt runt svansen sen i Fredags och magen är nedsjunken.
Tycker hon ser svullen ut i baken men får ju inte komma nära nog att kolla.

Jag som så gärna vill vara med, jätte nojig över fellägen och att tackan är lite äldre. Jag har ordnat råmjölk som väntar i frysen om nåt skulle gå fel.

Kan ge mig sjutton på att hon kommer lamma när jag är iväg och visar ena hästen på provriding i eftermiddag :mad: Sambon är hemma och passar dom då.

Så spännande med första lammen!

Ja, det är typiskt att det inte vill ha "mat" (kraftfoder/godis) när de alldeles snart ska lamma.

Lammen har kanske hunnit komma nu?
Hoppas att allt gått/går bra!

Kom gärna med en uppdatering.
 
19693515_10210963278651950_4535748929524250889_o.jpg

Här är våra små godingar! Alldeles nykläckta :love:
Vilka sötisar!

Särskilt med sådan där skär nos, ursöt.

Vad är det för ras?

Jag har Helsingefår, och lammen har ofta den där s.k. Pandateckningen, alltså mer eller mindre vitt huvud och en svart "ring" runt ögonen.
Det finns flera Allmogeraser/lantraser vars lamm ofta ser ut sådär, med pandateckning alltså.

Nu har årets lamm här på gården blivit såpass stora, att de har förlorat den där härliga "lammcharmen", och mest liknar små får...Och jag älskar att titta på små lamm.
 
De flesta av mina föddes v 20 och 21, så de är rätt små än. Men de börjar bli fina!

Här är en familjegrupp med allmogekorsningar, tre systrar, ett av deras tacklamm från förra året och två bagglamm från i år(och en sufftex-tant på högerkanten, tror mest hon ville visa hur små de andra är!).
19598448_10154892369468666_5671622634218766823_n.jpg


En bagge som är 75% päls och 25% leicester och ett tacklamm som är finull/päls
19657105_10154892364658666_1586382705145188877_n.jpg


Ett tacklamm som blir kvar som rekrytering, mestadels päls men även lite rya en bit bak i leden.
19598942_10154892356153666_4473148987424075726_n.jpg


75/25 päls/leicester, bagglamm
19657228_10154892349773666_6758167484110840475_n.jpg


Jag behöver fler djur. Stora betet (som jag av olika skäl inte kan putsa eller lägga om) är på 30 ha, och där går nu 80 djur... De hinner aldrig beta i den takt det växer upp, så hela sensommaren och hösten har hundarna ett helsicke att hitta alla familjegrupper som går utspridda och nyper av delikatesserna i botten.

19701964_10154892345028666_5067582267499068504_n.jpg
 
Vilka sötisar!

Särskilt med sådan där skär nos, ursöt.

Vad är det för ras?

Jag har Helsingefår, och lammen har ofta den där s.k. Pandateckningen, alltså mer eller mindre vitt huvud och en svart "ring" runt ögonen.
Det finns flera Allmogeraser/lantraser vars lamm ofta ser ut sådär, med pandateckning alltså.

Nu har årets lamm här på gården blivit såpass stora, att de har förlorat den där härliga "lammcharmen", och mest liknar små får...Och jag älskar att titta på små lamm.
Pappan är ett Gästrikefår. Mamman vet jag faktiskt inte, någon blandning förmodligen.
Köpte henne av en som inte hade koll alls så han visste inte heller.
Väldigt rolig teckning! Riktiga små charmtroll :) Tackan stortrivs i sin mammaroll, är gammal och har inte haft lamm på många år men verkar verkligen njuta av det :)
 
Alltså, är det vanligt att de tappar sin öronmärkning?
När jag skaffade mina hade de bara märkning i ett öra, så jag märkde ju upp alla så de hade i båda. Men tycker många har slitit sönder öra och märkning nu, och det är ju inget kul om de ska riva upp öronen. I vissa fall var det vår ovana vid märkning som gjorde det- de satt för långt ut. Är bara nyfiken på om det är vanligt i besättningar eller om vi är urkassa på märkning bara.
 
Alltså, är det vanligt att de tappar sin öronmärkning?
När jag skaffade mina hade de bara märkning i ett öra, så jag märkde ju upp alla så de hade i båda. Men tycker många har slitit sönder öra och märkning nu, och det är ju inget kul om de ska riva upp öronen. I vissa fall var det vår ovana vid märkning som gjorde det- de satt för långt ut. Är bara nyfiken på om det är vanligt i besättningar eller om vi är urkassa på märkning bara.
Njae...

Vi märker med sådana där trekantiga öronlappar (Combi2000 mini), och det är ytterst sällan de fastnar och river av sig märkena...De senaste 5-6 åren kan jag bara påminna mig en gång, i våras, så lyckades ett tacklamm riva av sig ett märke.
Då har vi alltså kring 20 tackor, två-tre baggar, och så blir det 35-40 lamm varje år.

Men de första åren med får, så hände det nog några gånger, vi satte inte öronmärkena på rätt ställe i örat (för långt ut och inte i "mitten"), och det hände också att något märke hamnade "ut-och-in".
 
Njae...

Vi märker med sådana där trekantiga öronlappar (Combi2000 mini), och det är ytterst sällan de fastnar och river av sig märkena...De senaste 5-6 åren kan jag bara påminna mig en gång, i våras, så lyckades ett tacklamm riva av sig ett märke.
Då har vi alltså kring 20 tackor, två-tre baggar, och så blir det 35-40 lamm varje år.

Men de första åren med får, så hände det nog några gånger, vi satte inte öronmärkena på rätt ställe i örat (för långt ut och inte i "mitten"), och det hände också att något märke hamnade "ut-och-in".

Ah okej, då är det vi alltså! Det är väl bra på nåt sätt så kan man lära sig. Jag tror de hamnar för långt ut på örat. Stora tackor var inte heller så lätta att märka innan man vande sig. Jag antar att det blir gör om gör rätt. Men man känner sig som en kass fårägare när skiten ramlar av och de gör illa sig.
 
Ah okej, då är det vi alltså! Det är väl bra på nåt sätt så kan man lära sig. Jag tror de hamnar för långt ut på örat. Stora tackor var inte heller så lätta att märka innan man vande sig. Jag antar att det blir gör om gör rätt. Men man känner sig som en kass fårägare när skiten ramlar av och de gör illa sig.
Efter några års träning av märkning blir det lättare...

Och så är såklart vuxna tackor eller baggar svårare att märka än små lamm. Man måste ju hålla fast djuren rätt ordentligt så att de inte kan rycka till när man trycker till med märktången, och det gillar de ju inte.

I örat på lammen finns som en "sträng" som markerar mitten i längsled. Jag brukar försöka sätta spetsen av märket mot den strängen, och vara 1/3 del av örat ut från huvudet.
Min man brukar hålla lammen i famnen med huvudet i ett stadigt men inte hårt grepp, och så håller jag i örat med ena handen och manövrerar tången med den andra.

Lamm försöker vi märka så tidigt som möjligt, så fort öronen vuxit tillräckligt för att "bära" sina nya fina "örhängen", innan de orkar sprattla så mycket att det blir svårt att hålla dem stadigt.
 
Satt och tittade på att beställa öronbrickor. Man skulle fylla i start/individnr så jag tänkte att jag tar väl 1 då eftersom det är första lammen med vårt se nr. Men det gick bara att välja från nr 18 :confused:
Hur fungerar det där egentligen? Vad ska man tänka på?
 
Efter några års träning av märkning blir det lättare...

Och så är såklart vuxna tackor eller baggar svårare att märka än små lamm. Man måste ju hålla fast djuren rätt ordentligt så att de inte kan rycka till när man trycker till med märktången, och det gillar de ju inte.

I örat på lammen finns som en "sträng" som markerar mitten i längsled. Jag brukar försöka sätta spetsen av märket mot den strängen, och vara 1/3 del av örat ut från huvudet.
Min man brukar hålla lammen i famnen med huvudet i ett stadigt men inte hårt grepp, och så håller jag i örat med ena handen och manövrerar tången med den andra.

Lamm försöker vi märka så tidigt som möjligt, så fort öronen vuxit tillräckligt för att "bära" sina nya fina "örhängen", innan de orkar sprattla så mycket att det blir svårt att hålla dem stadigt.

Tack för tipsen!

Jag hade definitivt föredragit att de var korrekt märkta. Jag har i alla fall lärt mig att märkning så tidigt som möjligt är bra! Så det håller jag i minnet.
 
Satt och tittade på att beställa öronbrickor. Man skulle fylla i start/individnr så jag tänkte att jag tar väl 1 då eftersom det är första lammen med vårt se nr. Men det gick bara att välja från nr 18 :confused:
Hur fungerar det där egentligen? Vad ska man tänka på?

Jag beställer märken via web-tjänsten på Jordbruksverket, och använder samma standard för individnummer som de flesta fårägare använder, nämligen födelseår och löpnummer.
Årets förstfödda får då individnummer 17001.
Det brukar aldrig finnas något förifyllt första individnummer när jag beställer?

Individnumren är alltså fem-ställiga. När vi var nybörjare, så använde vi 00001 osv som startnummer, men efter något år kom vi på att det är praktiskt att ha med födelseåret i individnumret... Har man nummer utan födelseår, så kan man använda "förra årets" brickor, men å andra sidan så blir man till slut lite konfys själv, eftersom åtminstone jag har såpass många får, varav en del är väldigt lika varandra, så att det blir lättare att hålla redan på dem med ett tydligare individnummer.
Varje år så tar jag en ny färg på ena delen, så att det ska vara lättare att känna igen djuren på lite avstånd. I år hade vi ljusblå "örhängen".
Jag beställer brickor före lamningen, med ett förväntat antal lamm på 2 per tacka.

För nya lamm, så ska man beställa "originalbrickor", "ersättningsbrickor" (borttappade, eller om djuren bara hade öronmärke i ett öra) är en annan beställning.
Man anger startnummer (t.ex. 17001, och om det ska vara två brickor (en i varje öra) till varje djur, och hur många djur som ska märkas.

Ta och dra ner pappersblanketten för beställning, skriveventuellt ut den, och ha den framför dig när du ska fylla i den elektroniska, så blir det kanske lättare att hitta rätt rutor att fylla i.
http://webbutiken.jordbruksverket.s...trustning-far-och-getter-originalbrickor.html
 
Jätte tack för att utförligt svar @skogaliten !
Här dör jag lite varje gång jag kikar till fåren :love: Varför har vi inte tagit lamm tidigare för?! Detta är en bagge men blir han trevlig så får han nog bli kastrerad och stanna kvar hos oss. Vi har inte så många så vi behöver utöka med några till :)
19621352_10210976267616666_968550853363937357_o.jpg


Och detta är flickan :love:

19679100_10210976304017576_6620624685799611850_o.jpg
Urgulliga!

Det syns att det är Gestrikefår som pappa!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp