Bukefalos 28 år!

Felstavningar

Sv: Felstavningar

Polle istället för pålle

Det här är polle eller pollare:
pollare.jpg


Tycker nog att det är en viss skillnad på en stolpe och en häst :angel:
 
Sv: Felstavningar

*tackar för den här tråden*

Possitiv (positiv) ger mig rysningar, för att inte tala om urs (inte om ett ur då, utan det är usch som menas:crazy:).
 
Sv: Felstavningar

kl

Det är en viss skillnad på uppträde och uppträdande, vilket inte många vet.

Stavfel som stör mig:

Institution - inte instutition.

Egentligen - inte igentligen.

Diskussion - inte diskution.

Recension - inte recention, resention eller något annat.

Förrän - inte förrens.

Återkommer med fler, fick lite rysningar just nu! :angel:
 
Sv: Felstavningar

Kl

Kan inte hjälpa att jag blir lite ledsen av tråden...

Jag är halvdansk (kalla mig utlänning om ni vill). Jag tycker det är skitsvårt att alltid stava rätt,och svenskan är inte det lättaste språket att lära sig. Jag har dessutom en del utländska kompisar (från många olika länder),och jag vet att språket för mig och dem,inte blir helt korrekt stavat/uttalat/skrivet alltid.

Är det så "jobbigt" att bortse från felstavningar på ord som ändå kan förstås i en mening?

Är det verkligen ett "problem" för er att se att ett ord används fel,än att försöka förstå att inte alla har lika lätt för språk som ni?

Är det verkligen svårt att förstå att det finns dyslektiker,folk som har språkproblem,folk som har svårt med stavning eller liknande?

Är vi inte välkomna att skriva/delge våra åsikter utan att ni ska reta er på vad vi skriver ?

Tyvärr,jag blir ledsen av tråden och ser det som att "ni" som "språkpoliser" ser ner på oss andra som inte alltid stavar rätt,eller uttrycker sig som ni önskar...
 
Sv: Felstavningar

Jag kan tycka att det är OK att stava fel men att använda orden fel är ett STORT fel.

Ta t.ex. dator-data
Datorn är den fysiska saken, data är det vi knappar in i den om man ska förenkla det hela.
När någon säger till mig att den har fel på sin data undrar jag alltid om denne har lagt in fel information. För mig betyder det inte att man har fel på datorn.

Själv ÄR jag dyslektiker och jag bemödar mig alltid om att skriva så att alla ska förstå vad jag menar. Idag finns det dessutom mycket bra stavningshjälp att ta till.

Det finns nog inget språk som är lätt att lära sig, så att skylla på att svenskan är svårlärd är en dålig undanflykt för att inte lära sig att använda språket på rätt sätt.

Jag har grymt svårt att läsa textmassor som här ovan där du inte gör mellanslag efter kommatecken. Inledande stor bokstav är också viktigt liksom radmatning.

Hellre många korta stycken än en stor matta av ord för det klarar jag helt enkelt inte av att läsa.
 
Sv: Felstavningar

Jag kan tycka att det är OK att stava fel men att använda orden fel är ett STORT fel.

Ta t.ex. dator-data
Datorn är den fysiska saken, data är det vi knappar in i den om man ska förenkla det hela.
När någon säger till mig att den har fel på sin data undrar jag alltid om denne har lagt in fel information. För mig betyder det inte att man har fel på datorn.

Själv ÄR jag dyslektiker och jag bemödar mig alltid om att skriva så att alla ska förstå vad jag menar. Idag finns det dessutom mycket bra stavningshjälp att ta till.

Det finns nog inget språk som är lätt att lära sig, så att skylla på att svenskan är svårlärd är en dålig undanflykt för att inte lära sig att använda språket på rätt sätt

Oavsett viket, om tex svenkan är svårlärd eller inte, så är det inte alltid lätt att lära sig nya språk med rätt grammatik mm.



Jag har grymt svårt att läsa textmassor som här ovan där du inte gör mellanslag efter kommatecken. Inledande stor bokstav är också viktigt liksom radmatning

Så ett kommatecken eller mellanslag "förstör" hela din bild av en text? Som jag ser det, utifrån mig själv, så kan man ändå utläsa vad en person menar i sin text och förstå budskapet

Hellre många korta stycken än en stor matta av ord för det klarar jag helt enkelt inte av att läsa.

Som jag ser det,delar jag gärna in mina texter i stycken..Att du har svårt att läsa en hel text, är ungefär samma problem som med en människa som inte kan "ta till sig" ett felstavat ord.

Måste alla människor skriva rätt ord (alltså rättstavat),rätt stavelse i gramatiken, eller göra allt korrekt i ordets mening för att få ha en åsikt och slippa bli påhoppad i en tråd?
 
Sv: Felstavningar

Jag är ledsen om du känner dig påhoppad. Tänkte nog inte så långt, men här kommer ett förtydligande:

Jag retar mig absolut inte på dyslektiker som stavar fel - det brukar synas på hela texten om någon har problem med att skriva. Inte heller tycker jag det är irriterande att folk med icke-svensk bakgrund stavar fel. Däremot tycker jag det är bedrövligt att så många svenskar, som inte har uttalade läs-och skrivsvårigheter, stavar så mycket fel i sitt eget språk. Och vad värre är: de verkar inte bry sig heller. Min gamla pappa med sexårig folkskola stavade aldrig ett ord fel; visste han inte hur något stavades tog han reda på det.
 
Sv: Felstavningar

Jag är ledsen om du känner dig påhoppad. Tänkte nog inte så långt, men här kommer ett förtydligande:

Jag retar mig absolut inte på dyslektiker som stavar fel - det brukar synas på hela texten om någon har problem med att skriva. Inte heller tycker jag det är irriterande att folk med icke-svensk bakgrund stavar fel. Däremot tycker jag det är bedrövligt att så många svenskar, som inte har uttalade läs-och skrivsvårigheter, stavar så mycket fel i sitt eget språk. Och vad värre är: de verkar inte bry sig heller. Min gamla pappa med sexårig folkskola stavade aldrig ett ord fel; visste han inte hur något stavades tog han reda på det.

Du behöver absolut inte ta åt dig..

Jag vet att jag ibland stavar fel,och vissa gånger vet jag det,andra gånger är det mitt språk som ställer till det...

Jag är en person som som svarar på inlägg här på bukefalos. Jag läser sällan igenom mina inlägg inan jag postar och ser i efterhand att vissa ord skrivits fel. Eftersom mina inlägg ändå går att läsa och förstå, bryr jag mig sällan om att rätta dem. Det står fel,men folk kan ändå förstå om man vill. Det är upp till läsaren att se det jag skriver fel,men jag tror att jag får fram det jag menar ändå.,trot en felstavning på ett eller två ord.....
 
Sv: Felstavningar

Kl

Kan inte hjälpa att jag blir lite ledsen av tråden...

Jag är halvdansk (kalla mig utlänning om ni vill). Jag tycker det är skitsvårt att alltid stava rätt,och svenskan är inte det lättaste språket att lära sig. Jag har dessutom en del utländska kompisar (från många olika länder),och jag vet att språket för mig och dem,inte blir helt korrekt stavat/uttalat/skrivet alltid.

Är det så "jobbigt" att bortse från felstavningar på ord som ändå kan förstås i en mening?

Är det verkligen ett "problem" för er att se att ett ord används fel,än att försöka förstå att inte alla har lika lätt för språk som ni?

Är det verkligen svårt att förstå att det finns dyslektiker,folk som har språkproblem,folk som har svårt med stavning eller liknande?

Är vi inte välkomna att skriva/delge våra åsikter utan att ni ska reta er på vad vi skriver ?

Tyvärr,jag blir ledsen av tråden och ser det som att "ni" som "språkpoliser" ser ner på oss andra som inte alltid stavar rätt,eller uttrycker sig som ni önskar...

Vad synd att du känner så inför denna tråden. Det tror jag absolut inte var tanken med den.

Jag kallar mig själv för språkpolis, med glimten i ögat. Jag tror att det är jag själv som lider mest av den åkomman... Jag brukar aldrig kommentera om någon skriver fel, det var första gången i denna tråden. (Om man bortser från ett annat forum där jag är aktiv, där vi har ett helt annat klimat. Alla gnäller på alla!)

Jag har full förståelse för dyslexi, just därför brukar jag inte kommentera felstavade ord. Såg dock denna tråden som ett ställe där jag kunde gnälla lite över vissa felstavade ord som förekommer ofta. Jag tror (OBS: TROR) inte att det har med dyslexi att göra hos de som skriver utan om okunskap eller slarvfel. Och det stör mitt "språköga". Brukar, som sagt var, inte kommentera det utan lider och suckar lite för mig själv. Jag ser absolut inte ner på någon som stavar fel. Stavning har inget med personen i sig att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Felstavningar

Jag hoppar aldrig på någon i min tråd och påpekar felstavningar, just eftersom det finns människor som du som av olika anledningar kan ha problem med stavningen. För egen del händer det titt som tätt att jag slinter på tangenterna, dessutom har jag ett överaktivt lillfinger som gärna skickar iväg inlägg innan jag skrivit klart. Däremot finns det ju en lätt lösning för både dig och mig; att använda rättstavningskontroll när vi skriver.
 
Senast ändrad:
Sv: Felstavningar

Jag hoppar aldrig på någon i min tråd och påpekar felstavningar, just eftersom det finns människor som du som av olika anledningar kan ha problem med stavningen. För egen del händer det titt som tätt att jag slinter på tangenterna, dessutom har jag ett överaktivt lillfinger som gärna skickar iväg inlägg innan jag skrivit klart. Däremot finns det ju en lätt lösning för både dig och mig; att använda rättstavningskontroll när vi skriver.

Skriver "svaret" till dig,utan att rikta det direkt till dig...

Det jag vill få fram är att folk har olika lätt att stava och skriva..

Trots att jag nu inte är 100% med svenskan,så anser jag mig själv kunna skriva och tala utan problem. Att vissa ord blir felstavade,kan bero på både stress,felstavning,samt fel ordkunskap. Jag kan förvisso använda mig av diverse ordbehandlingsprogram på datorn,men väljer att skriva själv och stå för mina misstag med orden. Jag tror jag är så pass bra på svenska att folk förstår mina ord, även om jag ibland stavar fel.

Ibland skriver jag ett svar snabbt( och stressat), och tagenterna slinter i handen. Inget medvetet ,men eftersom det kanske fattas en bokstav eller är felstavat,så bryr jag mig inte nämnvärt. Jag tror (och hoppas folk förstår ändå vad jag menar och vill ha fram i just det inlägget jag svarar på....
 
Sv: Felstavningar

Citat:
----
Ursprungligen postat av Karfitsa
Jag är ledsen om du känner dig påhoppad. Tänkte nog inte så långt, men här kommer ett förtydligande:

Jag retar mig absolut inte på dyslektiker som stavar fel - det brukar synas på hela texten om någon har problem med att skriva. Inte heller tycker jag det är irriterande att folk med icke-svensk bakgrund stavar fel. Däremot tycker jag det är bedrövligt att så många svenskar, som inte har uttalade läs-och skrivsvårigheter, stavar så mycket fel i sitt eget språk. Och vad värre är: de verkar inte bry sig heller. Min gamla pappa med sexårig folkskola stavade aldrig ett ord fel; visste han inte hur något stavades tog han reda på det.
----
Du behöver absolut inte ta åt dig..

Jag vet att jag ibland stavar fel,och vissa gånger vet jag det,andra gånger är det mitt språk som ställer till det...

Jag är en person som som svarar på inlägg här på bukefalos. Jag läser sällan igenom mina inlägg inan jag postar och ser i efterhand att vissa ord skrivits fel. Eftersom mina inlägg ändå går att läsa och förstå, bryr jag mig sällan om att rätta dem. Det står fel,men folk kan ändå förstå om man vill. Det är upp till läsaren att se det jag skriver fel,men jag tror att jag får fram det jag menar ändå.,trot en felstavning på ett eller två ord.....

@Karfitsa - pa ett forum tex som har, hur vet du att personen som skriver fel ar svensk eller ej?
Jag vill inte mena att hacka pa dig, detta ar bara ett ex pa hur personer som bland annat makarontanten kan kanna sig "traffade" av en san har trad.

I likhet med makarontanten kan jag sjalv kanna att nar jag skriver har laser jag inte alltid igenom vad jag skrivit och pa ett forum som detta finns inte heller rattstavningsprogram. Ar man mitt i en haftig disskussion sa kanske man skriver snabbt och postar utan att kontrollasa.
pga pahopp av folk har skriver jag ibland mina inlagg i ett worddokument och sen kopierar och klistrar in i mitt inlagg. :o

Jag ar sjalv svensk men boende utomlands sedan 13 ar tillbaks, da jag enbart skriver pa svenska de ganger jag skriver har eller kanske skickar ett mail till nagon i familjen, sa blir det latt att jag sarkriver av dalig vana i och med att ALLT sarskrivs i engelskan. Har ocksa en vana av att tanka snabbare an jag skriver, och fingrarna hinner typ inte med pa tangentbordet och da kan det bli lite fel.
Lite komiskt med tanske pa att jag sjalv stor mig nagot fruktansvart pa felstavningar :angel:


(Hoppas jag inte skrev fel i detta inlagget nu :o )
 
Senast ändrad:
Sv: Felstavningar

Eftersom jag i mitt yrke jobbar med svenska språket brukar det vara ganska tydligt om textförfattaren är svensk, utländsk eller dyslektiker. Det syns liksom på textens helhet! Det jag tycker är störande är, som sagt, dessa felstavningar som dyker upp i en f ö ganska rättstavad text och som beror på okunskap - eller lättja: man har helt enkelt inte orkat ta reda på hur det stavas.

Själv stavar jag inte fel, däremot skriver jag illa på tangentbordet ibland; har helt enkelt för bråttom och det kan t ex komma med en extra bokstav i ett ord. Det tror jag är ganska vanligt och inget att haka upp sig på; om det inte sker i ett viktigare sammanhang än här på buke :D. Jag tror att de flesta ser om någon har haft bråttom.
 
Sv: Felstavningar

KL

Jag sållar mig till skaran obstinata språkfascister.. ;)
Samtidigt flyger jag inte i taket när människor jag känner inte kan skilja på de/dem, eller skriver "lungt" istället för "lugnt" osv. Alla var inte så bra i skolan på svenska, helt enkelt. Jag själv är en komplett idiot när det kommer till matte, så de som stavar fel får väl skratta åt mig när jag räknar på fingrarna då :P

Reklam, PM, och annan form av mer eller mindre offentlig kommunikation tycker jag däremot ska vara ren och korrekt. På min förra arbetsplats var jag t om så hemsk att jag gick in och rättade dokument i smyg :o:

En till sjukdom som jag verkligen vill ska få ett stopp är detta felanvändande av presens particip s-formen, alltså att folk i skrift använder sig av "gåendes", "springandes" osv. Det finns nästan inget tillfälle då detta vardagliga talspråk är korrekt eller ens ser bra ut i skrift. Och jag känner folk som är högutbildade i humaniora som fortfarande envisas med detta otyg. GAH!
 
Sv: Felstavningar

***Knapplån***

Jag är road av ordbruk och bokstavsskötsel och reagerar när ord används fel, eller när de förvrängs.
Jag har en bekant som är duktig på att vränga till det, men jag påpekar aldrig eftersom hon blir så in i helsike arg :crazy: Jag låter henne hållas, och hoppas att inte alla andra tror att jag instämmer.
Några exempel:
Sjåsa upp (i bemärkelsen göra en höna av en fjäder)
Dra alla över en kant
Blixt stilla
 
Sv: Felstavningar

Min kompis sitter inte på terassen. Han sitter på teranssen. Han har inte ett usb-minne, utan ett ubs (uttalas dessutom ups...)

Dräktig, inte dräcktig

kl

Jag stör mig inte alls på folk som inte har svenska som sitt modersmål, eller på folk som har dyslexi.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 959
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 242
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 641
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 533
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp