Bukefalos 28 år!

Felstavningar

Sv: Felstavningar

*kl*

Jag måste bara berätta... på Södra Vägen i Göteborg finns det en liten smörgåsbutik som skyltar med att de säljer beagles :D
 
Sv: Felstavningar

Jag har ganska stort överseende med hur folk stavar. Då kan jag själv tillåta mig att stava fel också. Detta gäller dock bara på forum och liknande. I jobbsammanhang retar det mig mer. Vi har engelska som koncernspråk på jobbet och där är iaf. vi svenskar inte sämst på stavning. Fransoserna är det.:laugh: (av kanske förklarliga skäl)


Dock hatar jag verkligen när folk uttalar orded egentligen > ijenckligen.. hatar det med eftertryck!
 
Sv: Felstavningar

I jobbsammanhang retar det mig mer. Vi har engelska som koncernspråk på jobbet och där är iaf. vi svenskar inte sämst på stavning. Fransoserna är det.:laugh: (av kanske förklarliga skäl)
Hos oss är japanerna sämst på engelska, men det kan bero på att det inte är ett krav för dem.
 
Sv: Felstavningar

Japanerna är dessutom sjukt artiga.. Dear Thelma-san...

Mina franska kollegor litar blint på google translate. De skriver först texten på franska underst i mailet, sen google translates engelska översättning.

Det blir väldigt lustiga meningar ibland. :)
 
Sv: Felstavningar

*KL*

Inte en felstavning men Aftonbladet skriver "trejda bort" i en av sina rubriker. The botten is nådd.
 
Sv: Felstavningar

*kl*

Ingen felstavning men...

Något som sticker rejält i mina ögon/öron är när folk skriver/säger ett sele, selet, mitt sele osv (om häst/hundselar alltså). Det heter väl ändå en sele, selen och min sele? :crazy:
Ser det väldigt ofta här inne på Buke, är det dialektalt?
 
Sv: Felstavningar

Nyligen såg jag någon som skrivit "lotterin" som pluralform för lotteri. Googlar man på "lotterin" frågar Google om man inte menade "littorin". :D
 
Sv: Felstavningar

Det kliar i mina fingrar varje gång jag ser en felstavning och jag vill gärna påpeka för den som skrivit fel hur ordet ska stavas. :angel:
Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med felstavningar och så kan de som vill veta hur ett ord ska stavas kika i tråden. :p

Här kommer de första:

injisera - nej det skrivs injicera
tjansen - chansen heter det

Så, nu har jag fått det sagt. :D

golit stafvar fel av födhsel och ohehjad vana.

golit menar..

Skrifven såsom i talen


(och funderar om någon ens tar de referenserna)
 
Sv: Felstavningar

:-)

Haricot verts: Gröna bönor, eller i exakt ordningsföljd; bönor gröna.

Haricots verts, till och med. Av någon anledning dubbelpluraliserat.

Jag måste väcka denna tråd igen för att rapportera ett syftningsfel jag själv gjorde idag:

"det visar sig att hon har köpt sitt föräldrahem då de har flyttat till Portugal - som ligger typ en kilometer hemifrån mina föräldrar"
 
Sv: Felstavningar

*kl*

Jag puttar upp tråden till ytan med denna felstavade rubrik i en annons från dagens lokaltidning:

"Soffbord tik"

:D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 891
Senast: Madalitso
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp