Bukefalos 28 år!

Felstavningar

Rosett

Trådstartare
Det kliar i mina fingrar varje gång jag ser en felstavning och jag vill gärna påpeka för den som skrivit fel hur ordet ska stavas. :angel:
Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med felstavningar och så kan de som vill veta hur ett ord ska stavas kika i tråden. :p

Här kommer de första:

injisera - nej det skrivs injicera
tjansen - chansen heter det

Så, nu har jag fått det sagt. :D
 
Sv: Felstavningar

Jag kommer återkomma när jag kommer på fler felstavningar som jag älskar att hata men några är:

dalmatin(hundrasen dalmatiner alltså)
fotölj
interjuv
 
Sv: Felstavningar

Ryser lite varje gång jag ser någon skriva:

druckigt (druckit), depretion/deprition (depression)
 
Sv: Felstavningar

DEM istället för dom eller de :eek:

Sen avskyr jag särskrivning. Låter det som ett ord är det ett ord.
 
Sv: Felstavningar

Diskution och sockar.
Sockar började dyka upp för några år sedan och härjar som en löpeld här på buke och ett annat forum jag hänger på. Det heter en socka, flera sockor!
 
Sv: Felstavningar

Sadlen istället för sadeln. Och Kapasitet istället för kapacitet. Sen DEM istället för de, vilket alltfler verkar ta fel på.
 
Sv: Felstavningar

KL

Fryst kyckling lever är den bästa särskrivning jag sett :D! Jag stör mig inte så jättemycket på felstavade ord, tror snarare att jag själv har någon liten antydan till dyslexi i mig. Fortfarande borde enligt mig stavas fortfarnare, och ödmjuk ödemjuk :angel:.
 
Sv: Felstavningar

Kom på en till!! Sett på en pizzeria, som även sålde smörgåsar med "pållägg".

Pålägg kan man ha på smörgåsar men inte pållägg (eller kan man:confused:)
 
Sv: Felstavningar

Såg en hästannons på blocket.

Kopierade lite ifrån den

"söt fin och trevlig häst fins till salu i värmland han är let lastad trafik säker och snäll i allhantering han tycker myket om att bli borstad och älskar små barn traktor är inget problem kan ridas i rid hus utan att bli ståjig"

Den var underhållande =)
 
Sv: Felstavningar

Tack linda! Ordpolis som jag är känner jag verkligen att jag saknat en tråd som denna!

Det heter pessimist, inte pessemist
Var bor du, inte vart bor du
Fälgar, inte fäljar, feljar felgar eller nåt annat dumt
Som någon redan sa, de och dem/hon och henne är inte samma sak
 
Sv: Felstavningar

Det heter dator inte datan. Jag blir tokig när folk säjer och skriver fel.

Töm stavas med ett m. Väldigt vanligt att folk har två m eftersom tömmar stavas så.

Instämmer annars med alla tidigare inlägg. Många av mina käpphästar är nämda.
 
Sv: Felstavningar

En av min sambos lärare på universitetet, alltså en högt utbildad människa, skrev "kål" istället för "kol". Ord som "konstitutionella" och dylikt var inga problem, men just kol gick inte...
 
Sv: Felstavningar

Det heter dator inte datan. Jag blir tokig när folk säjer och skriver fel.

Töm stavas med ett m. Väldigt vanligt att folk har två m eftersom tömmar stavas så.

Instämmer annars med alla tidigare inlägg. Många av mina käpphästar är nämda.

Säger, heter det väl...;)

Blir också irriterad på folk som talar om "datan".

Sen finns det väl en tråd på buke som handlar om skimmlar. Skimlar, är det väl.
 
Sv: Felstavningar

Det heter dator inte datan. Jag blir tokig när folk säjer och skriver fel.

Töm stavas med ett m. Väldigt vanligt att folk har två m eftersom tömmar stavas så.

Instämmer annars med alla tidigare inlägg. Många av mina käpphästar är nämda.

Nämnda... ;) (Sorry...)

Felstavningar som irriterar mig:
Förskyld - Förkyld
Igentligen - Egentligen
Skiljsmässa - Skilsmässa

Och många, många fler...
 
Sv: Felstavningar

Regäl blir jag tokig av. Och massor av annat också men jag hinner inte skriva alla nu :D
 
Sv: Felstavningar

Jag irriterar mig otroligt mycket på de som inte vet skillnaden på motivering och motivation... Har en hel hög med lärare på min utbildning som inte vet skillnaden!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 184
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 525
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 164
Senast: Madalitso
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 341
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp