Bukefalos 28 år!

Felstavningar

Sv: Felstavningar

@Karfitsa - pa ett forum tex som har, hur vet du att personen som skriver fel ar svensk eller ej?
Jag vill inte mena att hacka pa dig, detta ar bara ett ex pa hur personer som bland annat makarontanten kan kanna sig "traffade" av en san har trad.

I likhet med makarontanten kan jag sjalv kanna att nar jag skriver har laser jag inte alltid igenom vad jag skrivit och pa ett forum som detta finns inte heller rattstavningsprogram. Ar man mitt i en haftig disskussion sa kanske man skriver snabbt och postar utan att kontrollasa.
pga pahopp av folk har skriver jag ibland mina inlagg i ett worddokument och sen kopierar och klistrar in i mitt inlagg. :o

Jag ar sjalv svensk men boende utomlands sedan 13 ar tillbaks, da jag enbart skriver pa svenska de ganger jag skriver har eller kanske skickar ett mail till nagon i familjen, sa blir det latt att jag sarkriver av dalig vana i och med att ALLT sarskrivs i engelskan. Har ocksa en vana av att tanka snabbare an jag skriver, och fingrarna hinner typ inte med pa tangentbordet och da kan det bli lite fel.
Lite komiskt med tanske pa att jag sjalv stor mig nagot fruktansvart pa felstavningar :angel:


(Hoppas jag inte skrev fel i detta inlagget nu :o )

Bara en liten OT-fråga - vet du om du enkelt kan ändra ditt tangentbord så att du kan skriva med svenska bokstäver? Jag har ett engelskt tangentbord men med alt+shift ändrar jag snabbt till det svenska. Samma sak om jag vill ändra tillbaka. Enkelt och snabbt att installera och på så sätt undviker man en del missförstånd...
 
Sv: Felstavningar

Bara en liten OT-fråga - vet du om du enkelt kan ändra ditt tangentbord så att du kan skriva med svenska bokstäver? Jag har ett engelskt tangentbord men med alt+shift ändrar jag snabbt till det svenska. Samma sak om jag vill ändra tillbaka. Enkelt och snabbt att installera och på så sätt undviker man en del missförstånd...

Jag vet, har gjort detta pa min laptop hemma men har inte gjort det pa min PC pa jobb.... Bukemygel pa arbbetstid just nu :angel: ;)
 
Sv: Felstavningar

Jag vet, har gjort detta pa min laptop hemma men har inte gjort det pa min PC pa jobb.... Bukemygel pa arbbetstid just nu :angel: ;)

Ahh, jag har gjort det på jobbet också. Ibland måste jag i jobbet skriva till personer i Sverige och det känns lite fel att be dem hora av sig... :crazy:
 
Sv: Felstavningar

För mig beror det på sammanhanget om jag retar mig på felstavningar, särskrivningar etc. I sms, privata mejl och som på ett sådant här forum anstränger jag mig inte alls gällande skrivandet - och förväntar mig inte heller att någon annan ska göra det. Här är det fritt fram för alla varianter av språket, tycker jag.

MEN eftersom du nu frågar så... Jag retar mig på när folk inte vet skillnaden på de och dem, hennes/hans och sin och slutligen när man ska använda före respektive innan.
 
Sv: Felstavningar

Om du menar fågeln så antar jag att du syftar på undulat?

Jag är så hemsk... :angel:
 
Sv: Felstavningar

*KL*

Slarvfel och sånt stör mig inte så mycket, inte heller felstavningar, däremot dör jag när folk skriver typ såhär:

"så kan du ju tycka.... men det gör inte jag..... kan du inte, acceptera, att jag, inte håller med dig??????"

eller såhär:

"Så kan du ju tycka,men det gör inte jag.Kan du inte acceptera att jag inte håller med dig?Man kan inte alltid hålla med folk,förstår du väl?"

eller än mer obegripliga:

"jahaja,,,, så var man hemma igen,,,,, och allt är sig likt,,,,,,,"

När folk skriver sådär vill jag hiva ut laptopen genom fönstret. Det slår liksom alla diskutioner och interjuver och urs:er som finns på den här sidan med hästlängder...
 
Sv: Felstavningar

Ja, det jag menade var att folk skrev underlat/undelat (undulat). Som schettisar/chettisar (shettisar)
 
Sv: Felstavningar

Mitt bidrag:

orginal - nej, det stavas original

Hm. Undrar varifrån du fick det? :p Erkänner mig skyldig till att stava fel på det ordet. Vet hur det ska stavas, men skriver lätt fel på det...

Cool lugn är också störande.

Ja, kolugn ska det vara, alltså lugn som en ko.


KL

Jag bryr mig inte mycket om stavning och så på forum/sms/Fb osv. Men i informationsbroschyrer, informationshäften, böcker, noveller, protokoll och liknande stör jag mig mer på det.

Själv har jag stavkontroll när jag skriver i Word, men inte på internet. Det gör ju att jag stavar fel på en del ord som stavningskontrollen normalt sett ändrar automatiskt.
Sedan händer det ju att jag skriver så fort att fingrarna slitner på tangenterna och då hoppar det in väldigt konstiga bokstäver i orden.
 
Sv: Felstavningar

På tal om det. Vad är rätt egentligen

Ponnyer/ponnier är väl ok båda?

Stör mig på ponnysar/ponnisar, men tror att det är mer talspråk och att det är därför det kan bli fel när man skriver? Eller?
 
Sv: Felstavningar

*KL*

Slarvfel och sånt stör mig inte så mycket, inte heller felstavningar, däremot dör jag när folk skriver typ såhär:

"så kan du ju tycka.... men det gör inte jag..... kan du inte, acceptera, att jag, inte håller med dig??????"

eller såhär:

"Så kan du ju tycka,men det gör inte jag.Kan du inte acceptera att jag inte håller med dig?Man kan inte alltid hålla med folk,förstår du väl?"

eller än mer obegripliga:

"jahaja,,,, så var man hemma igen,,,,, och allt är sig likt,,,,,,,"

När folk skriver sådär vill jag hiva ut laptopen genom fönstret. Det slår liksom alla diskutioner och interjuver och urs:er som finns på den här sidan med hästlängder...


Ja fy! Begriper inte detta märkliga skiljeteckensanvändande. Tror man att man gör sig mer tydlig då?

Speciellt män modell 50+ verkar ha en tendens att överdriva kommateringar. Har de så låga tankar om sin omgivning att de är ängsliga över att man ska läsa för fort och inte förstå budskapet eller? :p
Exempel:
"Det jag ville mena, var, att om man ska sitta upp på en häst, utan pall, så bör man, för både hästs och ryttares skull, se till, att sadelgjorden är ordentligt spänd".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 957
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 242
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 641
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 532
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp