Feminism för nybörjare

Det håller inte att skylla (en del av) lönegapet på att kvinnor är mer sjukskrivna pga mens.

Ja, många har det för jävligt ett par dagar i månaden eller mer, men det är (för) många som inte har särskilt stora bekymmer av mensen, inte har mens (t ex vid användning av hormonspiral) eller har slutat ha mens. För många för att skylla lönegapet på.
Det tror inte jag heller. Men om det skulle vara så så är det ju fullkomligt katastrofalt!
 
Det håller inte att skylla (en del av) lönegapet på att kvinnor är mer sjukskrivna pga mens.

Ja, många har det för jävligt ett par dagar i månaden eller mer, men det är (för) många som inte har särskilt stora bekymmer av mensen, inte har mens (t ex vid användning av hormonspiral) eller har slutat ha mens. För många för att skylla lönegapet på.

Nej det är ingen som skyller lönegapet på det. Från börjar tog jag bara upp det som ett exempel på hur komplex lönebildningen är och därmed hur svårt det är att uttyda vikten av faktorn kön i olika undersökningar. Undersökningar justerar som sagt oftast för de mest uppenbara faktorerna (utbildning, ålder m.m). Men i verkligheten har män och kvinnor en massa olika preferenser och mönster, samt gör olika livsval som kan påverka.

Det kan vara något så banalt som att män spelar mer datorspel vilket kan leda till bättre spatial förmåga, eller att kvinnor läser mer böcker vilket kan leda till bättre läsförståelse. Det kan eventuellt ge små små skillnader i utfall. Alla dessa små skillnader går inte att justera för och därför så kallas det som blir kvar för den oförklarade löneskillnaden och inte den direkta lönediskrimineringen. Det var min poäng.
 
Jag tycker att feminismrörelsen har gått från att kämpa för kvinnors rätt, till en mer djupare kunskap om könens likheter till att diskutera både mäns och kvinnors skadliga roller i ett samhällsperspektiv. Lite kortfattat. Med andra ord tycker jag verkligen att feminismen har utvecklats till att inbegripa båda könen. Jag förstår verkligen inte varför ngn alltid måste skrika "men männen/utländska/muslimska kvinnor/xxxxxx" då?!? Det pågår forskning, samhällsdebatter etc etc jämt om samtliga grupper, drivna av duktiga feminister!

Allra svårast har jag för män som vrålar om den skadliga mansrollen. Varför vi feminister inte pratar om den. Det gör vi ju. Herregud! Jämt!! Och varför kan inte män organisera sig ännu mer om mansrollen?
Varför skulle dom? De har ju redan all makt och alla privilegier. Onödig energi för dem bara när de kan njuta av sina fantastiska förmåner eftersom de råkade födas med en snopp.
I min nästa liv vill jag återfödas som vit, man,medelklass, och rik. Fan va bra. Och hetero givetvis! Så man inte blir en så där transperson som man inte vet vad som är bak och fram på. Hu så otäckt.
 
Nej det är ingen som skyller lönegapet på det. Från börjar tog jag bara upp det som ett exempel på hur komplex lönebildningen är och därmed hur svårt det är att uttyda vikten av faktorn kön i olika undersökningar. Undersökningar justerar som sagt oftast för de mest uppenbara faktorerna (utbildning, ålder m.m). Men i verkligheten har män och kvinnor en massa olika preferenser och mönster, samt gör olika livsval som kan påverka.

Det kan vara något så banalt som att män spelar mer datorspel vilket kan leda till bättre spatial förmåga, eller att kvinnor läser mer böcker vilket kan leda till bättre läsförståelse. Det kan eventuellt ge små små skillnader i utfall. Alla dessa små skillnader går inte att justera för och därför så kallas det som blir kvar för den oförklarade löneskillnaden och inte den direkta lönediskrimineringen. Det var min poäng.
Lönediskriminering är knappast komplext. När det blir för många kvinnor inom ett yrke, det kallas för att yrket feminiserats, då blir det plötsligt värt nästan ingenting. Jämför bara de (män) som har två-årig ingenjörsutbildning och de (kvinnor) som har tre-årig sjuksköterskeutbildning. Vilket yrke har lägst betalt och stressigast? I mitt nästa liv ska jag bli ingenjör.
 
så kan man lite krasst se deras insisterande på att ta obegränsad plats i en rörelse de knappt vill erkänna och än mindre bidra till som ännu ett sätt att lämpa över obetalt arbete på kvinnor.
Ja de där männen som får spel så fort man tar upp feminism och det inte handlar till 100 procent om mäns problem:

"Skriver du en debattartikel om att bli diskriminerad på grund av ditt kön, men varför skriver du inte om MIG och hur JAG blir förtryckt?!?!"

"Jaha du tycker det är kvinnofientligt att han sjunger om våld mot kvinnor, men har du HÖRT Lill Lindfors En man i byrån?!?! Där kan vi snacka objektifiering och hat mot MÄN, varför tar du inte upp DET?!?!!"

"Vadå kontroversiellt att amma offentligt, JAG får minsann inte bajsa offentligt vad tänker du göra åt det?!"

"Ska du ut och demonstrera för kvinnors rättigheter? Jaha, men JAG då, ska du inte demonstrera för MINA rättigheter? Här, ta med den här banderollen 'Inte ALLA män!', och det här plakatet här 'MÄN MÄNNEN då!''"

:wtf: Kan inte stanna inom en 10 meters radie från såna män tillräckligt länge för att ens kunna servera någon "feminism för nybörjare". Allergisk. Och inte ett dugg pedagogisk.
 
Senast ändrad:
Jamen exakt!! När jAg läst "en riktig väldtäktsman" gick det upp både ett ljus och ett stort frågetecken för mig. Varför vill män som grupp leva med den där föreställningen? Allvarligt? "Vi" kvinnor kräks ju på när kvinnor framställs som våp. Varför får inte män panik när det talas om tex våldtäkt? Varför sägs det inte ifrån vid fikaborden när det talas om kvinnors, lr framförallt flickors utsatthet av vanliga mäns presumtiva övergrepp?

Är det så sjukt att män känner det sociala trycket att upprätthålla fasaden av att inte kunna låta kvinnor vara utan måste tjata sig till ett ligg eller tvinga, bara lite?
Det är väl jättebekvämt för män om kvinnor är rädda för dem? Då kan män fortsätta som förut. Med alla privilegier. Med makt.
 
Lönediskriminering är knappast komplext. När det blir för många kvinnor inom ett yrke, det kallas för att yrket feminiserats, då blir det plötsligt värt nästan ingenting. Jämför bara de (män) som har två-årig ingenjörsutbildning och de (kvinnor) som har tre-årig sjuksköterskeutbildning. Vilket yrke har lägst betalt och stressigast? I mitt nästa liv ska jag bli ingenjör.

Man måste skilja lite på orsak och verkan. En relativt bra förklaring ges på Wikipedia:

"Kvinnodominerade yrken inom kommuner och landsting tenderar att ha sämre löneutveckling för både kvinnor och män än konkurrensutsatta mansdominerade yrken inom privat sektor.[38] Detta beror på att den Svenska modellen bygger på att den konkurrensutsatta industrin är löneledande[39]. Vidare finns det ingen forskning som visar att yrken som varit mansdominerade men blivit kvinnodominerade automatiskt skulle få lägre status och därmed sämre löneutveckling. Exempelvis har läraryrket fått sämre löneutveckling i samband med en ökning i andelen kvinnor samtidigt som revisorsyrket inte fått det. Även när det gäller läkaryrket, som har fått se sin status, lön och makt deteriorera under de senaste decennierna, har man kunnat visa att det inte har med med ökad andel kvinnor att göra utan orsakats av exogena strukturella förändringar[40]. I de fall ökad andel kvinnor i ett yrke sammanfaller med sämre lön går det inte att säga vad som är orsak och verkan. Ex. är en rimlig förklaring att när ett yrke får sämre löneutveckling söker sig fler män än kvinnor bort ifrån det vilket indirekt ökar kvinnornas andel[41]."

Vidare om löneskillnader:

"Från medialt och politiskt håll talas det ofta om att det skulle finnas ett slags ”Glastak”, ett osynligt hinder som gör att kvinnor inte kan avancerar i samma utsträckning som män[2]. Detta brukar i regel motsägas av nationalekonomiska studier som, precis som i fallet med löneskillnader, tar hänsyn till individuell faktorer som ålder, utbildning, antal arbetade timmar, erfarenhet, hel- eller halvtidstjänst m.m. När dessa variabler tas i beaktande avancerar kvinnor lika snabbt eller snabbare än män med motsvarande kvalifikationer[2][42][43][44]."
 
Man måste skilja lite på orsak och verkan. En relativt bra förklaring ges på Wikipedia:

"Kvinnodominerade yrken inom kommuner och landsting tenderar att ha sämre löneutveckling för både kvinnor och män än konkurrensutsatta mansdominerade yrken inom privat sektor.[38] Detta beror på att den Svenska modellen bygger på att den konkurrensutsatta industrin är löneledande[39]. Vidare finns det ingen forskning som visar att yrken som varit mansdominerade men blivit kvinnodominerade automatiskt skulle få lägre status och därmed sämre löneutveckling. Exempelvis har läraryrket fått sämre löneutveckling i samband med en ökning i andelen kvinnor samtidigt som revisorsyrket inte fått det. Även när det gäller läkaryrket, som har fått se sin status, lön och makt deteriorera under de senaste decennierna, har man kunnat visa att det inte har med med ökad andel kvinnor att göra utan orsakats av exogena strukturella förändringar[40]. I de fall ökad andel kvinnor i ett yrke sammanfaller med sämre lön går det inte att säga vad som är orsak och verkan. Ex. är en rimlig förklaring att när ett yrke får sämre löneutveckling söker sig fler män än kvinnor bort ifrån det vilket indirekt ökar kvinnornas andel[41]."

Vidare om löneskillnader:

"Från medialt och politiskt håll talas det ofta om att det skulle finnas ett slags ”Glastak”, ett osynligt hinder som gör att kvinnor inte kan avancerar i samma utsträckning som män[2]. Detta brukar i regel motsägas av nationalekonomiska studier som, precis som i fallet med löneskillnader, tar hänsyn till individuell faktorer som ålder, utbildning, antal arbetade timmar, erfarenhet, hel- eller halvtidstjänst m.m. När dessa variabler tas i beaktande avancerar kvinnor lika snabbt eller snabbare än män med motsvarande kvalifikationer[2][42][43][44]."
Ja du, om man ska citera en källa kanske man ska ta en som är en smula mer trovärdig än Wikipedia.
 
Kanske lite OT (igen, jag är bra på det) :D
Men det visas en superintressant och hemsk dokumentär på Kunskapskanalen nu om kvinnor i Indien. (Den lägsta kasten: kvinnan) som är en påminnelse om varför vi behöver feminism och varför det är skit när ett kön är mer värt än ett annat.
 
Ja du, om man ska citera en källa kanske man ska ta en som är en smula mer trovärdig än Wikipedia.

Nu var det ju inte tänkt som en källa (även om det finns en hel del källor i fotnoterna) utan jag tyckte det var en relativt bra förklaring som stämmer överens med vad jag läst på ämnet. Istället för att skriva det i egna ord så citerade jag helt enkelt.

Men om du läser t.ex http://www.lakartidningen.se/OldPdfFiles/2001/22516.pdf så ser du ju att sambandet kan vara något mer komplext än att yrkeslönen förändras på grund av könssammansättningen. Om du har någon fallstudie eller liknande som visar ett kausalt samband mellan lön och andel kvinnor inom ett yrke så får du gärna länka den.
 
Kanske lite OT (igen, jag är bra på det) :D
Men det visas en superintressant och hemsk dokumentär på Kunskapskanalen nu om kvinnor i Indien. (Den lägsta kasten: kvinnan) som är en påminnelse om varför vi behöver feminism och varför det är skit när ett kön är mer värt än ett annat.

Jag ska försöka se den själv men tror inte att jag behöver visa den för personen. Vi är helt överens om att det är skit när någon blir öppet förtryckt. :)
 
Ja, tjejjerna "poserar" mera ;-) Däremot ar det inte i första hand Ellos katalog jag tänkte på, Googlar man lite på t.ex. H&M modeller och scrollar ner genom imgaesidorna får man en lite annan bild. Kläder/modeller som vänder sig till yngre kvinnor inte minst, kanske inte medelålders/äldre.
Jag kikade in på HM:s hemsida och det intryck jag tycker modellbilderna (avd. skjortor) ger är att männen är stela, tråkiga, nästan lite deprimerade medans kvinnorna ger mera blandat intryck men generellt mer avspända, gladare och har kul. Männen är också fotograferade något uppifrån och förminskade.

Ellos modellbilder var f.ö. betydligt bättre tycker jag.
 
Jag önskar introducera en icke övertygad person men märker att jag har svårt att veta var jag ska börja och vilken nivå som är lagom. Hur gör man? Vilka källor är bäst? Finns det pedagogiska Youtube-klipp ni kan tipsa om?
Har personen en dotter?

Fråga om det är okej att dottern får lägre lön än männen på hennes arbetsplats.
 
Självklart ska en kvinna ha samma lön och samma arbetsvillkor som en man på samma jobb.
Om en kvinna målar en väggyta på 100 kvadratmeter eller det är en man som gör det ska och får inte påverka pris o kvalitet på jobbet.
Sedan är det ju mer komplicerat att samhället värderar olika arbeten med olika lön.
Ett vårdbiträde får mindre lön än en kille som byter däck på en gummiverkstad, eller en sjuksköterska får mindre lön en en processoperatör på ett pappersbruk.
Att sedan, på tjänstemanna/kvinno sidan finns klara löneskillnader på samma jobb är ju ett faktum, liksom att samma jobb där renderar olika beroende på vilken utbildning du har eller vilken förmåga att förhandla du har.

Men så länge den manliga sjuksköterskan inte får mer i lön än den kvinnliga eller den kvinnliga processoperatören inte får mer än den manliga utan att de får samma lön för samma jobb så visar det ju att har kommit en bra bit på väg.
 
Jag ska försöka se den själv men tror inte att jag behöver visa den för personen. Vi är helt överens om att det är skit när någon blir öppet förtryckt. :)
Det var mer allmänt och inte riktat just till din person :) men oavsett så var den riktigt intressant och visade på mer än öppet förtryck - som ex viss problematik kring aborter baserat på kön. Den är inte så djuplodande så, men intressant som sagt och en bra dokumentär :)
 
Har personen en dotter?

Fråga om det är okej att dottern får lägre lön än männen på hennes arbetsplats.

Jag får lite ont i magen av att det ska vara så men du har nog rätt i att vissa personer behöver en koppling till sig själva för att det ska kännas relevant. :(

(Just när det gäller den här personen så är jag dock ganska övertygad om att det räcker att visa att orättvisorna alls existerar.)
 
Jag önskar introducera en icke övertygad person men märker att jag har svårt att veta var jag ska börja och vilken nivå som är lagom. Hur gör man? Vilka källor är bäst? Finns det pedagogiska Youtube-klipp ni kan tipsa om?

feminist_tinder på instagram är underhållande, bra, tänkvärt och informativt. Ingen faktabank direkt, men som introduktion till en stor skevhet kan det funka :)
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: MCP
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 332
Senast: _Elly_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 066
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 784
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp