Feminism för nybörjare

Personligen? Jag gillar djur och valde djurvård därför. Jag gillar även datorer och spenderar hela dagarna åt att spela "typiska killspel". Men jag valde djur eftersom det är betydligt mindre skolmiljö där än IT programmet har. Sen följer många efter sina vänner, men i år har vi ovanligt många killar som valt djurvård och hund. Hund har mer killar än tjejer.

Vem blir förtryckt för att de går emot normerna? Ni som tycker att ni alltid kan göra bättre och tycker att alla som följer normerna är emot feminism osv och vill ha ett mansdominerat samhälle? För ärligt talat känns det så ofta, jag som är en typisk vit tonårstjej, heterosexuell och gillar djur och färgen rosa får väldigt ofta stå upp för vad jag tycker eftersom "alla" är bisexuella i grunden och att gilla samma sak som normerna säger att tjejer ska gilla är fel och sexistiskt? Typ bidrar till att kvinnor blir behandlade sämre?
 
Vem blir förtryckt för att de går emot normerna?

Sök upp första bästa hästblogg som drivs en kille. Eller se Frihet bakom galler, Vägen till Ann-Christine eller Hårda bögar på svtplay. Du kan nog fråga vilken transperson som helst också. Eller bara en tjej som blivit ofredad på krogen, förminskad i sin relation eller kallad hora på nätet.

Det är inte en tävling mellan två olika lag där det ena följer normerna och det andra inte. Det handlar om att förstå varför de finns, hur de kommit till, varför samhället ser ut som det gör och reflektera utifrån det.
 
För ärligt talat känns det så ofta, jag som är en typisk vit tonårstjej, heterosexuell och gillar djur och färgen rosa får väldigt ofta stå upp för vad jag tycker eftersom "alla" är bisexuella i grunden och att gilla samma sak som normerna säger att tjejer ska gilla är fel och sexistiskt?
Jag tror inte att du får stå upp för att du gillar rosa på samma sätt som en transperson får stå upp för sig själv, eller nån annan som får kämpa i motvind.

Att heterosexuella skulle vara mer utsätta än några andra -sexuella är så osannolikt att jag inte ens orkar förklara varför.
 
Genusfotografen skildrar på ett bra och pedagogiskt sätt hur män och kvinnor framställs i media. Det kan vara ett enkelt sätt att visa att vi har mycket kvar att jobba med vad gäller jämställdhet.
Galet trådkap, men: Det driver mig till vansinne snart - att kvinnor, i reklam, modefotografering och inte minst på film, nästan alltid har lite halvöppen mun. Kolla en modekatalog! Eller en modetidning. Eller en actionfilm. Kvinnorna har halvöppen mun. Medan männen har oftast ganska hårt slutna läppar. Ju mer man uppmärksammar detta, desto mer irriterande blir det. VAD symboliserar denna halvöppna kvinnomun?? Att männens slutna läppar symboliserar kraft, styrka, beslutsamhet, javisst, men.....
 
Personligen? Jag gillar djur och valde djurvård därför. Jag gillar även datorer och spenderar hela dagarna åt att spela "typiska killspel". Men jag valde djur eftersom det är betydligt mindre skolmiljö där än IT programmet har. Sen följer många efter sina vänner, men i år har vi ovanligt många killar som valt djurvård och hund. Hund har mer killar än tjejer.

Vem blir förtryckt för att de går emot normerna? Ni som tycker att ni alltid kan göra bättre och tycker att alla som följer normerna är emot feminism osv och vill ha ett mansdominerat samhälle? För ärligt talat känns det så ofta, jag som är en typisk vit tonårstjej, heterosexuell och gillar djur och färgen rosa får väldigt ofta stå upp för vad jag tycker eftersom "alla" är bisexuella i grunden och att gilla samma sak som normerna säger att tjejer ska gilla är fel och sexistiskt? Typ bidrar till att kvinnor blir behandlade sämre?

Om du är en av de som råkar passa in i normen för vad en kvinna är/gör så är det klart att du inte förstår hur det är att vara normbrytande?
Att du måste stå upp för att du är normativ låter lite långsökt, men eftersom du upprörs över behovet att försvara den du är,så kan du säkert förstå hur svårt det är att försvara sig när även samhällsnormen säger att du är "fel"?

Feminism handlar inte om att stöpa alla kvinnor i en ny, bisexuell och "manligare" form. Utan att alla oavsett kön ska få vara den hen är och leva sitt liv utan att värderas lägre.

När jag var liten var jag vild- tyckte lärarna.
Det var kränkande när de sa åt mig att rita med de andra flickorna och sluta springa runt med grabbarna. Jag avskydde rosa och gillade aktiva lekar, jag skrattade och pratade högt. Inte högre än någon pojke,så jag kunde inte förstå varför jag var fel och inte de?
Könsstrukturer i skola och samhälle ska motarbetas så att barns egenskaper inte undertrycks, inte för att likriktas.

Som tonåring var jag mycket som ogillades, min stil var för hård och mina åsikter för starka och kränkningarna blev otaliga. För sexuell, för rak, för manlig och för provokativ. Alltid var det något hos mig som gav andra rätten att trycka ner och håna, jag som tjej skulle falla in i ledet och ta den passiva, fnissande rollen.

Idag är jag sjuksköterska, betraktar mig som heterosexuell, är lugnare. (gillar till och med rosa). Jag är ihop med en man och har skaffat ett barn.

Och livet är mycket lättare nu än när jag stack ut från normen. Det är inte ok.
 
Jag skulle alltså även behöva lite bra material om biologiska skillnader/sociala konstruktioner samt bevis på att diskriminering förekommer.

Att efterfråga material som stödjer ens tes är inget bra sätt att inhämta kunskap. Men generellt så är det mycket svårt att bevisa diskriminering på arbetsmarknaden (det i sig indikerar inte att det inte förekommer). På gruppnivå så har könen olika preferenser och gör olika livsval. Att justera för alla dessa och på så sätt få reda på hur mycket faktorn "kön" påverkar är inte möjligt. Istället så justerar man för de mest uppenbara faktorerna såsom t.ex utbildning, arbetslivserfarenhet och ålder. Oftast återstår då ungefär 1-3 procentenheter av lönegapet mellan män och kvinnor. Det är inom detta s.k oförklarade lönegapet som eventuell lönediskriminering förekommer. Men det kan också bero på faktorer som man inte justerat för. En faktor som är biologisk och som jag inte sett svenska undersökningar ta hänsyn till är den ökade sjukfrånvaron som följer menstruationscykeln. En amerikansk studie indikerar att den faktorn står för 14% av lönegapet mellan män och kvinnor.
 
Det är ju i så fall ett tydligt exempel på jämställdhetsproblem. Att kvinnor ska behöva lida av sin menstruation så att de inte kan arbeta!

Javisst, det vore jättebra om det gick att åtgärda på något sätt. Men det bör inte förväxlas med lönediskriminering. Att män enligt samma undersökning straffas hårdare lönemässigt för sin sjukfrånvaro kan eventuellt bero på det dock.
 
Tack för länkarna! Bekräftartekniker hade jag inte ens hört talat om tidigare, det ska bli intressant att kolla upp.
Tack, Fokusera mer på bekräftartekniker.

Härskartekniker, speciellt 4 och 5 är svåra och ganska eller väldigt abstrakta.

Fokusera på bekräftartekniker.

1. Synliggöra, se folk.
2. Respektera
3. Informera alla
4. Dubbel belöning, det vill säga att utgå från att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
5. Intellektualisera, dvs fråga dig frågan , "är detta verkligen rimligt".

4an tycker jag bäst om, den är trevlig liksom för vad har vi annars för samhälle om en inte tror att alla gör så gott de kan. om vi tar våra romska parkeringsvakten som svämmar över. De är inte knarkare, de stjäl inte, de stör ingen om en utövar härskarteknik 1 , osynliggörande. De gör så gott de kan, de försöker att leva och inte störa.

5an är ju en inre fråga, är det rimligt att jag både hämtar barnen , har fullt arbete betalar räkningar, gör mat och sedan får skit för att jag försovit mig till jobbet? Typ... Intellektualisera, fråga dig själv är det rimligt?

Sedan är det odiskutabelt så att många karlar lider extremt av härskartekniker. Många duktiga karlar borde verkligen lära sig detta och lära sig för vad de blir och blivit utsatta för. Det är den som tar ansvar och gör jobbet som ska belönas.
 
Sök upp första bästa hästblogg som drivs en kille. Eller se Frihet bakom galler, Vägen till Ann-Christine eller Hårda bögar på svtplay. Du kan nog fråga vilken transperson som helst också. Eller bara en tjej som blivit ofredad på krogen, förminskad i sin relation eller kallad hora på nätet.

Det är inte en tävling mellan två olika lag där det ena följer normerna och det andra inte. Det handlar om att förstå varför de finns, hur de kommit till, varför samhället ser ut som det gör och reflektera utifrån det.

Eller den som råkar gilla det mesta här på buke, men råkar ha "snöre mellan bena".
 
Javisst, det vore jättebra om det gick att åtgärda på något sätt. Men det bör inte förväxlas med lönediskriminering. Att män enligt samma undersökning straffas hårdare lönemässigt för sin sjukfrånvaro kan eventuellt bero på det dock.

Jodå det börjar ju lösa sig. Endometrios börjar bli så känt nu att folk faktiskt får diagnosen och hjälp istället för bara kommentarer om att det hör till att kvida av smärta vid mens. Anledningen till att lidande vid kvinnliga problem är normalt och ok enligt sjukvården och många barnmorskor o gynekologer är ju just könsdiskriminering.
 
Vem blir förtryckt för att de går emot normerna? Ni som tycker att ni alltid kan göra bättre och tycker att alla som följer normerna är emot feminism osv och vill ha ett mansdominerat samhälle? För ärligt talat känns det så ofta, jag som är en typisk vit tonårstjej, heterosexuell och gillar djur och färgen rosa får väldigt ofta stå upp för vad jag tycker eftersom "alla" är bisexuella i grunden och att gilla samma sak som normerna säger att tjejer ska gilla är fel och sexistiskt? Typ bidrar till att kvinnor blir behandlade sämre?

Du menar helt enkelt att det är mer synd om dig än om en femårig pojke som gillar rosa och ljusgrönt? (eller vara kille och vilja använda kilt, har bara sett en enda i min stad, eller tvingas gräla med mamma om att inte få ha byxor på släktfesten för att man är tjej.) Trots att han bara har strumpor och gummistövlar och hjälm i rosa (han älskar rosa men det är väldigt svårt att få tag i kläder som inte är volangklänning i rosa) så har han flera gånger kommit hem och fått "stå upp för" sina val. Dvs blivit kallad "tjej" eller "du får faktiskt inte ha rosa stövlar det får bara tjejer".

Det är ju väldigt svårt att diskutera med honom utan att trampa i någon fälla. Med försök i stil med -"åh jag tycker tjejer är jättecoola så det är ju bra att bli kallad tjej! Killar är ju också jättecoola förstås! Båda är lika coola. Men du ser ju jättemycket ut som en kille så jag kan inte förstå att han tyckte det". "Varför tyckte X det?" -"för att jag gillar rosa". -"Jaha X kanske inte vet att alla får gilla alla färger". Eh. Så tjej används än idag som nedsättande? (A var ledsen så jag antar nedsättande) ska det vara ok? Att tjejer som är fem år ska betraktas som värdelösa av pojkar fem år på dagis?

(Egentligen är det inte så synd om honom, om det någonsin blir ett problem -han har inte varit ledsen mer än en gång. Så kan jag plättlätt sluta låta honom välja tex stövlar i affären. Så det är onekligen mitt och min mans fel att det har hänt. Hade vi alltid bara ryckt det blå alternativet skulle han inte vetat att han fick ha rosa.)

(Och vårt dagis verkar inbilla sig att de jobbar med genus.)

Men ok det är ju omväxling i alla fall att folk trakasserar dig för att du har rosa, tjejkläder och har en pojkvän. Jag tycker inte man ska trakassera någon alls för deras val och hittills har jag kommit undan utan trakasserier trots att jag har kjol, högklackat, ett barn och är gift med en man. (men jag är lite böjd åt att hålla med dina bekanta om att det verkar som många nog kan böja sig för normerna i ett samhälle, tex verkar sex mellan män eller sex mellan kvinnor öka dramatiskt om samhällsnormen är att det sker, i jämförelse med om normen är att det inte bör ske.)
 
Galet trådkap, men: Det driver mig till vansinne snart - att kvinnor, i reklam, modefotografering och inte minst på film, nästan alltid har lite halvöppen mun. Kolla en modekatalog! Eller en modetidning. Eller en actionfilm. Kvinnorna har halvöppen mun. Medan männen har oftast ganska hårt slutna läppar. Ju mer man uppmärksammar detta, desto mer irriterande blir det. VAD symboliserar denna halvöppna kvinnomun?? Att männens slutna läppar symboliserar kraft, styrka, beslutsamhet, javisst, men.....
Kan det vara att kvinnorna ska vara tillgängliga? Jag har ofta tänkt på att män får tex se sura ut men en kvinna ska inte göra det?
 
Allvarliga kvinnor får höra att de ser sura ut. Och så kan vi ju inte ha det!:banghead:

Angående vad som är typiskt manligt eller kvinnligt, för inte så länge sen var hästar något som män höll på med. Oavsett om man körde eller red. Det är fortfarande så på många hål, men i Sverige (och en del andra länder) är hästsport Typiskt Tjejigt.
 
Tillgängliga, ja det är möjligt! Och, tror jag, lite tafatta och lite sårbara. Inte beslutsamma och sammanbitna som männen. Och (ursäkta mig) lite porriga..... :angel:

Jag gick in på Ellos hemsida för att kolla din teori och det jag ser är att de kvinnliga modellerna generellt är betydligt skickligare på att posera, mera avslappnade, självsäkrare och de kan ta ut svängarna och uttrycka mer med ansikte och kropp. Männen osäkrare, har en standardpose de inte kan eller vågar variera.
 
Vem säger det? Inget jag brukar höra i varje fall förutom då i genusdiskussioner.

Det är ju bara att besöka valfritt klassrum där det vistas en ung hästintresserad kille för att se vilka reaktionerna där blir om hans hobby är/blir känd.

Min fd klasskompis gick igenom ett helvete hela vägen upp till gymnasiet pga att han hade egen häst - han var definitivt homosexuell/äcklig/fjollig/transa för alla vet ju att RIKTIGA MÄN inte pysslar med hästar om en ska tro på allt han fått höra genom åren.
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
286
Senast: MCP
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: _Elly_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 911
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp