Feminism för nybörjare

Min feminism är respekt.

Grundstenen är berith Åhs forskning redan på 70talet om härskartekniker vilken senare byggts på med bekräftartekniker. Används numera i alla ledarutbildningar.

http://www.umearegionen.se/uterum/a.../harskartekniker.4.c562a9a13b3c135dd0573.html

Liza Marklund och Lotta Doppares bok , lättläst , billig.

http://www.adlibris.com/se/bok/det-...innor-som-inte-hjalper-varandra-9789185625628

Det enda som behövs för att vara feminist är att erkänna att kvinnor har en sämre ställning i världen och att en vill göra något åt det.

Eftersom det är kvinnor som utbildar sig och arbetar så behöver männen genusvetenskapen för att annars är det de som får en sämre plats i framtiden.

Lycka till.

Tack för länkarna! Bekräftartekniker hade jag inte ens hört talat om tidigare, det ska bli intressant att kolla upp.
 
Bloggaren hej blekk har flera bra inlägg om feminism och jämställdhet. TV-programmet Full patte kan kanske fungera beroende på vilken humor personen har.

Ja, bloggaren hej blekk har ju bl a en superlång post med massor av länkar som till och med heter "Behöver du ett argument snabbt? Titta hit!". Otroligt bra, tack så hemskt mycket.
 
Spontant känns det som ett lönlöst projekt att försöka "omvända" en person som anser att det finns biologiskt lämpliga jobb......:(
 
Spontant känns det som ett lönlöst projekt att försöka "omvända" en person som anser att det finns biologiskt lämpliga jobb......:(
Äsch det finns hopp. Jag blev alldeles förskräckt när jag hörde om härskartekniker första gången, googlade lite och läste om feminism. Fattade ingenting och tyckte det var helkonstigt. Ett gäng manshatare som verkade leva i en annan värld. Nån feminist var jag verkligen inte!!! Hu. Många frön som ihärdiga människor, som jag respekterade, sådde i mig har nu grott och jag är numera en härdig feministplanta som står pall för väder och vind. Och då kämpade jag emot länge! Och folk reagerade starkt när jag inte ville se. Jag är väldigt tacksam för att de drog upp rullgardinen :heart

Det finns hopp
 
Feminism är ett laddat ämne tack vare extrem feministerna som gör att folk tar avstånd även fast de ser människors lika värde oavsett kön etc.

Nej. Feminism har blivit ett laddat ämne på grund av de lögner och förtal antifeministerna håller på med. De sprider "sanningar" om nån sorts påhittad pseudofeminism för att ta bort fokus från de riktiga sakfrågorna kring hur samhället både direkt och indirekt motarbetar kvinnor. Skulle säga att det inte finns någon "extremfeminism" på något vis. En ideologi som går ut på jämställdhet kan inte bli extrem, det faller på sin egen orimlighet.
 
@Gry Jag har gjort samma resa som du (mycket tack vare @Comatose). Eftersom jag kunde se ljuset(:D) har jag gott hopp att andra så småningom också får upp ögonen för de egentligen helt uppenbara orättvisorna som finns mellan könen.
 
Jag är skeptisk till "introduktion", vad säger att personen vill veta? Vad säger att TS sanning är rätt sanning som motparten vill veta av?
 
@Ramona och @tanten Jag tror främst att det handlar om att personen inte ser orättvisorna. Frågan kom upp genom att jag suckade över att det åkte förbi en företagseventbil med uppskattningsvis åtta män i kostym och en kvinna i dräkt som passagerare och jag suckade över det. Personen i fråga såg det som en isolerad händelse och såg ingen anledning att uppröras över att det "inte är 50/50 exakt överallt". För mig är det så uppenbart att det inte är det som är frågan att jag nästan vill gråta av frustration, och det i sig känns inte som ett bra utgångsläge för någon diskussion. Samtidigt kan jag uppenbarligen inte själv formulera frågan. Min egen "konvertering" har skett långsamt, gradvis och omedvetet medan jag har läst diskussioner här på forumet i flera år och jag minns inte hur det var att inte se mönstren.
Kalla mig dum, men överdriver du inte lite när du övertolkar en skara människor åka förbi och tänker genast på hur ojämställt samhället är? Visst kan det tolkas som att män passar bättre in i företag med tjusiga kostymer eftersom kvinnor inte är bra nog, eller så var det bara en skara människor som jobbade på ett företag de var intresserad av, och att det inte hade ett dugg att göra med jämnställdhet.
Jag menar, är min klass en katastrof ur jämnställdshet perspektiv för att vi är 5-6 killar och ca 22-24 tjejer? Eller i en annan klass jag var i förra året, 32 tjejer och en enda kille? Och vi är alla där för att vi valt denna utbildning, sen råkar det bara vara såhär det blev mellan kön.

Som sagt, jag tycker du övertolkar det. Allt du egentligen såg var en grupp människor som åkte förbi i en bil, eller hur?
 
Rosa den farliga färgen kanske är lättsmält? (tror inte jag läst själv iofs men alla böcker jag kommer på är från 80-talet (Under det rosa täcket, Backlash) eller på engelska (Pink and blue: telling the boys from the Girls in america om färg och http://www.amazon.com/Pink-Brain-Blue-Differences-Troublesome/dp/0547394594 om hur folk felaktigt tror att det är stora skillnader på mäns och kvinnors hjärnor.) Det blir lite tydligare på barnuppfostran statistiskt sett nuförtiden i Sverige.

(Fast böckerna på 70-talet som jag läste ur mammas bokhylla när jag var tonåring är mycket mycket värre. Om hur Spanska mammor smällde flickor som inte kunde äta med sked själva trots att de var för små för att kunna göra det rent motoriskt och hur de ammade pojkar länge per tillfälle och till högre ålder men smällde flickbebisar på näsan för de var giriga.)
 
Feminism är ett laddat ämne tack vare extrem feministerna som gör att folk tar avstånd även fast de ser människors lika värde oavsett kön etc.
Nej, feminism är ett laddat ämne eftersom det utmanar män, deras roll och deras makt. För att kvinnor som ifrågasätter, blir arga, tar ställning (mot män) anses vara oattraktiva och okvinnliga, något som ses av både män och många kvinnor som en kvinnas värsta brott.

Om det vore på grund av galopperande manshat förväntar jag mig helt enorma reaktioner, från dessa välmenande och rara män som bara råkar bry sig om människovärde väldigt mycket, nästa gång nån snubbe hatar kvinnor på nätet, misshandlar sin tjej, skriver en kvinnofientlig sångtext etc etc. Var är alla dessa män som brinner för människors lika värde då? För det är inte samma män som brölar över feminismen som tar ställning mot mäns våld och hat mot kvinnor, det kan jag lova dig.
 
Och vi är alla där för att vi valt denna utbildning, sen råkar det bara vara såhär det blev mellan kön.
Det brukar oftast inte råka bli nånting alls faktiskt. Vad vi väljer för arbete och för utbildning är ju väldigt starkt bundet till kön och könsroller, så att istället för att säga att TS "överdriver" skulle jag säga att hon har en förmåga att tolka och förstå sin omgivning. Att tro att det råkar bli si eller så i arbetslivet känns däremot omåttligt naivt i min värld.
 
Kalla mig dum, men överdriver du inte lite när du övertolkar en skara människor åka förbi och tänker genast på hur ojämställt samhället är? Visst kan det tolkas som att män passar bättre in i företag med tjusiga kostymer eftersom kvinnor inte är bra nog, eller så var det bara en skara människor som jobbade på ett företag de var intresserad av, och att det inte hade ett dugg att göra med jämnställdhet.
Jag menar, är min klass en katastrof ur jämnställdshet perspektiv för att vi är 5-6 killar och ca 22-24 tjejer? Eller i en annan klass jag var i förra året, 32 tjejer och en enda kille? Och vi är alla där för att vi valt denna utbildning, sen råkar det bara vara såhär det blev mellan kön.

Som sagt, jag tycker du övertolkar det. Allt du egentligen såg var en grupp människor som åkte förbi i en bil, eller hur?

Eller också var det bara ännu en företagsledning till högen som visar på ett strukturellt problem. Igen.
Att det är ojämn uppdelning mellan könen i gymnasieklasser är väl ett lysande exempel på samma sak? En klass på ett ridgymnasium har väldigt få, om någon, kille. Medan fordon har övervägande killar i sina klasser. Tyder inte det på ett problem med normer och samhällsstrukturer? Att vi beroende på kön uppmuntras till olika saker.
 
Eller också var det bara ännu en företagsledning till högen som visar på ett strukturellt problem. Igen.
Att det är ojämn uppdelning mellan könen i gymnasieklasser är väl ett lysande exempel på samma sak? En klass på ett ridgymnasium har väldigt få, om någon, kille. Medan fordon har övervägande killar i sina klasser. Tyder inte det på ett problem med normer och samhällsstrukturer? Att vi beroende på kön uppmuntras till olika saker.
...Eller så gillar jag personligen en viss sak och andra gillar andra saker? Visst är det synd om folk går en viss sak pga könsfördelningen, men det är deras eget ansvar. Vi kan inte göra annat än ansvara för våra egna handlingar.
 
@Aionee Varför tror du att du gillar en viss sak mer än det andra könet då? Är det kanske pga den sociala miljön du vuxit upp i? Och ens eget ansvar att man inte blir förtryckt pga att man går emot normerna, eller hur menar du?

Vi kan göra väldigt mycket mer, tex stå upp mot våld och förtryck som andra utövar.
 
...Eller så gillar jag personligen en viss sak och andra gillar andra saker? Visst är det synd om folk går en viss sak pga könsfördelningen, men det är deras eget ansvar. Vi kan inte göra annat än ansvara för våra egna handlingar.
Fast vi är ju alla påverkade av vårt samhälle och vår omgivning? Tror du att du vore exakt samma person oavsett var du fötts, vem som fostrat dig, vad du hade för kön eller om du var vit eller svart? Vi formas ju och får tusen intryck hela tiden.

Att tro att jag niphredil gillar det jag gillar för att det "bara blivit så" känns, återigen, lite naivt. Som om vi lever i en normlös värld utan input från andra.
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
286
Senast: MCP
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 317
Senast: _Elly_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 659
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp