Bukefalos 28 år!

Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

KL

Jag har en stor bit tjock fleece här hemma gråblå och grå. Tänkte sy ett täcke snart när jag får hem symaskinen igen. Men funderar över en sak. Tänkte följa Jeckas modell men flytta fram midjebandet för annars kissar William in i täcket. Jag undrar om sådana täcken har en sydd mittlinje på ryggen eller inte? Ngn som har fleecetäcken till era?
Gör en mittlinje täcket stadigare?

Jag beställde ju ett i minsta grey str till W från greyhoundshop då rygglängden stämde. Men det glider runt lite väl tycker jag för att bröstet ej kan dras åt exakt så hårt jag skulle vilja och för att som sagt han är ju en pojk, jag kan inte lägga midjebandet så långt bak.
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Jag har några måttsydda fleecetäcken i vinthundsmodell (dock inte från Jecka) och dom har sydd mittlinje på ryggen. Tycker det gör att täckena blir lite mer figursydda och med det säkert mer stadiga också. :)
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Idag fick William testa Melvins väska för att se om den passar och vänja honom. Han tyckte inte det var något konstigt alls så nu ska jag beställa en likadan svart! Den var tom såklart. Just den här älskar jag då den är så mjukt vaderad och baserad på en sele. Jag har dock lagt till ett extra band från en axelremsväska runt midjan. DÅ sitter den som gjuten.

vska.jpg


vskaovan.jpg


vskafram.jpg
 
Sv: Femte vinthundstråden!

KL.
Vi kommer inte att kunna ställa i Vallentuna på söndag :( Vilja har misstänkt skabb.
Skrap-prov har tagits så nu väntar vi på svar.
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Fick veta för strax över en vecka sen att min tjej troligen har levershunt.. Ska tillbaka på tisdag för att ta prover och se om medicinen hjälpt njurarna som är förstorade pga levern :( Har ni nån erfarenhet av levershunt ?

_Urtan_tog_kort_pa_Lovis_idag_Finns_fler_pa_fejjan.jpg
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Fick veta för strax över en vecka sen att min tjej troligen har levershunt.. Ska tillbaka på tisdag för att ta prover och se om medicinen hjälpt njurarna som är förstorade pga levern :( Har ni nån erfarenhet av levershunt ?

Nejj vad tråkigt att höra, vilken dyster diagnos :(

Min chihuahua som fick somna in i juni trodde vår lokala veterinär att han hade porta-cava-shunt under ett par månader, det fastställde dom genom blodprov och gallsyreprov/belastning..men också för att han tappade i vikt trots att han åt som han ska, och sen även för han fick epilepsianfall. Så vi blev remitterade till Strömsholm där dom skulle röntga och ultraljuda för att se om det var en sån shunt som går utanför levern som går att operera eller om det inte fanns nån chans till operation. Väl där fick vi reda på att det inte alls var en levershunt utan vattenskalle så dessvärre fick han ändå somna in. Men under tiden vi trodde det var levershunt så läste jag verkligen allt jag kunde hitta på nätet om det. Tydligen är det en vanlig förekommande sjukdom just hos irländsk varghund.
Det är väldigt olika från fall till fall måste jag säga.. Vissa har opererat sina hundar för det som nu lever normala liv. Vissa kunde inte operera men fick några "normala" år till med sin hund. Vissa dog under operationen då det är en allvarlig och riskfylld operation. Vissa avlivar så fort dom fick reda på att hunden har det då dom anser att hunden inte får ett fullvärdigt liv när den för resten av livet måste äta dietfoder som är snäll mot levern, medan andra säger att hunden tydligen "alltid" levt med shunten bara att den aldrig upptäcktes innan så dom fortsatte bara leva som vanligt med hunden och sen dog den tydligen av andra orsaker som äldre. Så som sagt, det är väldigt olika från fall till fall.
Det jag främst tycker man bör få reda på är vilken typ av shunt det handlar om, alltså om det går att operera eller inte..och sen utgå därifrån hur man ska gå tillväga och höra vad veterinären själv anser är det bästa för hunden.


Jag önskar er verkligen all lycka till och håller tummarna för att det främst inte är den sjukdomen eller att det åtminstone går att göra något åt :(


Jag bifogade med lite länkar här som kan vara läsvärda

http://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=54633

http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/porta-cava-shunt/3018

http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/porta-cava-shunt/10323

http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=12&t=41419
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Tack för svaret ! Tråkigt med din lilla vovve :(

I mitt brev jag fick hem från vet på strömsholm så står det att hon troligen har portosistemic-shunt och den vet jag hade sa att han pratat med någon som var väldigt insatt och den hade sagt att det i vissa fall kan räcka med att ge medicin resten av livet för att stabilicera upp organen osv. Som sagt så har jag inte riktigt fått svart på vitt ännu om det går att göra nånting men vi har tagit blodprover och gjort gallsyrebelastning osv och då fick jag veta att hon har infektion i njurarna och att blodvärdena inte var nå vidare bra. Jag tycker hon har blivit som en helt annan hund sen jag började ge henne antibiotika, pigg, busig och äter, så det känns som att det inte borde vara helt kört men ska inte hoppas för mycket.

Tack för länkarna, ska kolla dem på en gång !
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Ja det är skittrist :( Nu finns det ingen utställning som vi kan ställa på på ett tag heller. Inte förräns nästa år skulle jag tro. Om vi inte hittar någon inoffare att åka på.

Halv knappis.
Det blev lite tröstshopping :p

045594_02.jpg


Hoppas att det passar! Hon har ett annat täcke från Hööks som används nu som är liite kort och det här är i en halv storlek större.

Hon har det här sedan tidigare så hon kommer synas och vara välmatchad!

043394_02.jpg
 
Sv: Femte vinthundstråden!

KL

det var längesen jag vad inne här nu.. Fina alla era hundar är!
Tindra är snart 6 månader, tiden går otroligt fort :eek: En valp-bomb kommer lastat!

Tänk att den första bilden var samma dag vi hämtade henne!

tindra-och-robban-litenn_169240377.jpg


4 månader
jag-och-tindra-sover_169950024.jpg

jag-och-tindra-9-augusti_169239915.jpg


Senaste veckorna
img_8574_167874417.jpg

img_0616_167618086.jpg

img_0550_166972956.jpg

img_3470_166659251.jpg
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Åh, hon är ju så bedårande. :love: Italienare är bland det mysigaste som finns faktiskt.

På söndag skulle min lilla italienare ha fyllt 17 år.
 
Sv: Femte vinthundstråden!

*KL*

Idag har vi stängt WR-banan för vintern och röjt en massa sly så att huggormarna som tyvärr trivs runt banan ska börja vantrivas och flytta. När vi kom dit så upptäckte vi till vår förskräckelse att en tredjedel av banan hade bökats upp av vildsvin :(. Så det blev en del merarbete med att försöka fixa till marken och den kommer nog behöva lagas ännu mer.

Och så har det shoppats lite. En tygbur att ha på utställning och dylikt. Den var rätt dyr, men verkar väldigt stabil, så jag är nöjd.

bur.jpg
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Idag var vi på SvVK:s utställning i Vallentuna.

Det blev excellent i juniorklassen och 4:a i juniorkonkurrensklassen. Hon gick mot två av sina kullsystrar (som placerades 1:a och 2:a och fick ck) och ytterligare en tik. Jag är verkligen supernöjd. :) Lite mer välutvecklad och lite mindre spänd Dafne (hon stod som en ostbåge på bordet) så får vi nog ett ck vad det lider.

"Pretty brindle. Lovely head. Nice long neck. Decent front. Nice topline. Good proportions. Nice quarters. Moves well behind, a little untidy in front".
 
Sv: Femte vinthundstråden!

amen åhhhh:love: jag älskar italienare och var ett tag inne på att skaffa en innan jag bestämde mig för en whip. Men i framtiden kan jag absolut tänka mig en liten IG:d


Loppan och jag har haft en fullspäckad helg. Vi har mest hängt i stallet och Loppan har verkligen blivit polare med hela "hundflocken" där, en pudelpointer, två springer spaniel och en blandras staff/labbe/powder puff):D. Vi har även hunnit med att vara ute i skogen och plockat hur mycket svamp som helst. Buskul tycker Loppan! bjuder på lite bilder. Tänk att hon redan är 14 veckor!

4-13.jpg

Loppan tillsammans med min gamla border terrier


2-23.jpg



12-7.jpg



11-8.jpg


http://i156.photobucket.com/albums/t15/Baddy96/9-16.jpg[/IMG


åh jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser min lilla hund:love: Hoppas bara att öronen bestämmer sig för att lägga sig rätt för jag antar att man åker ut ur ringen ögona böj om man försöker ställa en hund med öron som ligger såhär?:angel:
 
Sv: Femte vinthundstråden!

men oj, ser att det blev alldeles tokigt med bilderna. ibland slinter man på tangenterna :D
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Igår var vi oxå på SVVKs utställning i Vallentuna.
Rut skötte sig helt suveränt, hade fokus på Sofie(uppfödare/ägare/handler ;)) och köttbullarna i ringen och när de tränade, hon gick glatt omkring och tittade på de andra hundarna utan stoj (lite bara ;) ) och därimellan sov hon i sin bur/i mitt knä.
Och hon hade så kul, det var verkligen det bästa! Man såg på henne, både i och utanför ringen att "Det här var ju skitskoj!"

Resultatet blev BIR-valp och BIS-3 baby :D
Fina, fina tjejen!!
Domarkritiken löd:
Snygg valp med mycket attiyd i sitt beteende
Feminint huvud Snygg hals Mycket välkonstruerad
Rör sig med fin resning
Härligt temperament


snyggis_170873279.jpg

9_170873774.jpg

bis-3-baby_170874185.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 510
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 616
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 920
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp