Bukefalos 28 år!

Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Grattis!
Jag såg på håll när faraovalparna var inne i ringen och funderade över vem som var Rut. Det var rätt nära inpå jag skulle in i whippetringen, så jag kunde inte gå och se efter. När jag senare passerade två faraovalpar så funderade jag på att fråga "Ursäkta, är någon av dem Rut?" :D Men jag tänkte sedan att det kanske skulle låta lite konstigt.

Nu såg jag bild på dig och Rut i utställningstråden och visst var du en med valparna som jag gick förbi. Det var ju snopet att jag inte frågade om det var Rut ...
 
Senast ändrad:
Sv: Femte vinthundstråden!

ÅH, de två sista bilderna (av de man kunde se) var ju helt galet vackra. Jösses vilken hund du har :love:
 
Sv: Femte vinthundstråden!

I fredags kom äntligen vintertäcket jag beställde från G&WS.

Det passar helt perfekt tycker jag, eller ja..liite stort kanske men han växer ju så det knakar så det är bara bra! Han kissar åtminstone inte ner det när han hukar sig, trots att midjebandet sitter så långt bak :p
För övrigt så är han 49cm hög nu och väger på pricken 12kg. Han var alltså 46cm och 9,6kg tung när jag fick hem honom för ca 1,5 månad sen..så jag tycker han har växt jättemycket :eek:

Visst matchar täcket hans koppel perfekt, min fin fina kille :D

20111017121138179516258_sbig.jpg



Sen kan vi bjuda på lite bilder från förra veckan när han fick springa av sig på ett stort fält, självklart älskade han det och lekte sprattelgubbe :laugh:

20111017121114779516258_sbig.jpg

20111017121122173516258_sbig.jpg

2011101712112954516258_sbig.jpg

20111017121053267516258_sbig.jpg
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Vilken otur, jag spanade lite på whippetringen, men ni var ju gaaanska många, så jag visste inte alls vem jag skulle kika efter ;)
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Grattis! Vad roligt! :D
Jag hade så gärna velat vara där!

Halv knappis
Vilja ser mycket bättre ut. Oklart om det var skabb men huvudsaken är att hon blir bättre. Rodnaden har försvunnit så nu väntar vi bara på att pälsen ska växa ut igen :p
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Måste fråga er med erfarenhet av whippet om ni hört talas om detta...

Jag var på hundträff med Cashmir och där säger en tjej: vilken fin svans, han har ingen kal fläck! :crazy:
Självklart frågar jag vad hon mena med det eller varför han skulle ha en kal fläck, och då säger hon att hon känner en som äger två whippar. Den ena har en kal fläck på svansen och den ägaren säger att det är väldigt vanligt hos whippet och att många har det. Därför blev den här tjejen tydligen förvånad över att Cash inte hade någon kal fläck...

Först tänkte jag att detta bara var nåt struntprat :o Men så kollade jag lite på nätet nu, och hittade det här inlägget på ett forum:

"Att hårlöshet över violkörteln skulle bero på hög testosteronproduktion tycker jag verkar konstigt... Det måste finnas andra anledningar också.

Inom bla min ras (whippet) är det väldigt vanligt med kala violkörtlar hos båda könen och jag har aldrig hört talas om att någon haft besvär med detta. Hundarna har helt enkelt en kal fläck med lite skrovlig och ful hud på svansen. Vanprydande, men stör inte hunden på minsta vis.

Whippet är ju knappast en ras som avlas på maskulinitet, så jag förmodar att det finns andra orsaker till denna hårlöshet än överskott på manligt könshormon.
"



Jag blev lite chockad nu då jag ändå trodde att jag läst allting om rasen whippet, åtminstone på sjukdomsfronten...
Så nu undrar jag, vad vet ni om detta? Är det ärftligt? Är det något som kan komma upp i senare ålder eller föds dom med det?
Går det att göra något åt?

För läste nämligen vidare i den tråden och någon skrev att en veterinär sa att det som gäller då är att antingen kastrera, operera bort körteln eller amputera hela svansen :crazy::crazy:
 
Sv: Femte vinthundstråden!

men oj vad smickrad jag (eller rättare sagt Loppan) blev nu. Jag tycker ju såklart också att hon är otroligt vacker men jag är ju lite partisk, hihi
 
Sv: Femte vinthundstråden!

vilket superfint täcke! Måste också köpa nytt täcke för Loppan växer så det knakar.
Måste fråga vart du köpt det fina halsbandet, tycker det är superläckert:d
 
Sv: Femte vinthundstråden!

vilket superfint täcke! Måste också köpa nytt täcke för Loppan växer så det knakar.
Måste fråga vart du köpt det fina halsbandet, tycker det är superläckert:d

Tack tack! :laugh:
Jaa, jag tänkte ju egentligen beställa ett "supertäcke" från en kvinna som syr i Gotland, hon hade jättefina täcken på sin hemsida, men tydligen är det 2 månaders "kö-tid" hos henne då dom är så eftertraktade, och sen sa hon också att hon har som regel att inte sy täcken med bröstskydd åt valpar då dom växer så fort, och hennes täcken är rätt dyra så hon tyckte bara det skulle vara onödigt att sy ett åt Cashmir.. Så fick beställa detta så länge från annan hemsida, och tror jag beställer från henne när han växt klart :D

Och det fina halsbandet hittade vi på..Arken Zoo (tror jag dom heter nu, dom byter namn titt som tätt:mad:), iaf fd Fyra tassar i Tornby :)
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Det är vääääldigt vanligt med en kal fläck på svansen hos whippets.
Min kille fick det när han var kring året, eller jag UPPTÄCKTE det då. Det smög fram :D

Vad man ska göra? Tjaa, ingenting! Kommer det så kommer det, tror inte det går att förhindra direkt.
Hundarna lider absolut inte av det! :laugh:

Kolla runt bland whipparna nästa gång du är på utställning, du kommer förmodlingen få se en hel del "råttsvansar".. ;)
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Jag blev lite chockad nu då jag ändå trodde att jag läst allting om rasen whippet, åtminstone på sjukdomsfronten...
Så nu undrar jag, vad vet ni om detta? Är det ärftligt? Är det något som kan komma upp i senare ålder eller föds dom med det?
Går det att göra något åt?

För läste nämligen vidare i den tråden och någon skrev att en veterinär sa att det som gäller då är att antingen kastrera, operera bort körteln eller amputera hela svansen :crazy::crazy:

Att de har kal fläck vid violkörteln har ju knappast något med sjukdomar att göra, därför nämns det väl inte så ofta även om det inte är ovanligt att de har det. Eftersom en whippet jag kände förut hade kal fläck där så såg jag till att läsa på lite om det, minns inte exakt vad det stod, mer än att man inte visste exakt varför vissa hundar får det.

Vissa får det som unga, andra när de blir äldre, andra får det aldrig. Finns dock ingen anledning att göra något åt det eftersom det inte påverkar hunden. Att kastrera verkar fullständigt onödigt eftersom det inte lär påverka alls och att amputera en frisk svans är väl inget annat än total idioti.

Kort sagt, får han det så får han det, får han det inte så får han det inte. Oavsett vilket så är det knappast något som är värt att hetsa upp sig över :)
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Dafne har kal violkörtel, men det syns inte eftersom hon är brindle. Den blev kal i samband med att hon löpte i våras. Men nu har det faktiskt börjat växa päls på den igen. :)

Misiaczek: Den enda gången man behöver vara orolig när det gäller violkörteln är om hunden är öm eller om det är svullet. Det blidas tumörer i anslutning till körteln. Men att det blir en liten kal fläck är bara något som stör ögat, inte något farligt. :)
Fin han blev i täcket! Jag har ett likadant till Dafne, fast det är svart med röda kantband. Tyvärr köpte jag lite för stor storlek. Jag har funderat på att köpa det gula så det var kul att få se hur det ser ut i verkligheten. Är det reflekterande också eller är det bara gult? Vilken storlek köpte du?
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Jag sa ju att det inte syns! ;) Inte ens min kära sambo hade sett det förrän jag för ett par veckor sedan nämnde det för honom.

*KL*

Nu ska ni förresten få se vilka snyggingar Dafne har i sin stamtavla! Vad sägs om ...
med_478393fe3908c.jpg


och ...
med_47b328cb0372d.jpeg


:rofl::rofl:
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Det är nog det som kallas för ett "slapped ass". :D

Fast typen var onekligen populär i början av 1900-talet. Den ovan (översta) var Cruftstvåa ett år och den berömda whippen Manorley Moireen (med hela arton cert) såg i princip likadan ut.

I vissa fall är det tur att raser förändras ...
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Haha! Men, sedan får man tänka på att de faktiskt inte är uppställda likadant heller. Jag tror nog att även Dafne skulle se rätt lustig ut om du petade in bakbenen så att de stod rakt under henne osv, även om hon inte skulle se exakt likadan ut som de där två :)

(Nu måste jag sätta mig och kolla efter bilder på hundar som finns långt bak i mina damers stamtavlor :D)
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Ja jag såg några riktiga skräckexemplar i senaste Whippetbladet :eek:

Haha ja det kan man lugnt säga. Men jag blir lite nyfiken på hur den där exteriören egentligen påverkade hundarna? Om den ens gjorde det?
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Här har vi en född 1916 som finns någonstans långt bak i Wahidahs stamtavla :)
V51146T92P_1.JPG


Och den här finns också där långt bak någonstans:
H0ML1N44LN_1.JPG

Om den står det såhär på pawvillage:
"Born in 1950. Sabbah, bred in the Saudi Arabian Desert, was presented by the King - His Majesty Abdul Aziz ibn Saud, to his ambassador in London, Shaikh Hafiz Wahba. Only the best and most typical Saluki available was allowed to go as a gift to Britian. When embassy life did not suit Sabbah, he was presented to me. Sabbah broke his leg jumping a wire fence shortly after he arrived so was only shown once as a "Gesture." (Miss Vera Watkins)"
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 233
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 492
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 774
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
308
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp