Bukefalos 28 år!

Finns den här rasen?

Fanzia

Trådstartare
* En vänlig hund som INTE är reserverad
* EJ skällig
* Lättlärd
* Ej avancerad pälsvård (schnauzer och pudel är exempel på för mycket pälsvård)
* Storlek max 15 kg. Det går bra med mindre.
* Ej vara känd för att rasen har rädslor


Kom med massa skojjiga tips nu. Ligger nämligen sjuk och vill läsa om hundraser. :) (Nej jag ska inte ha någon annan hund nu, men man vet aldrig om framtiden)
 
Sv: Finns den här rasen?

Någon form av terrier (ex borderterrier, jack russel)
Dansk-svensk gårdshund

Angående pälsvården, blir den inte vad man gör den till? vill man hålla på att ställa ut krävs det mer än om man bara vill ha en vardagssnaggad hund.
 
Sv: Finns den här rasen?

Någon form av terrier (ex borderterrier, jack russel)
Dansk-svensk gårdshund

Angående pälsvården, blir den inte vad man gör den till? vill man hålla på att ställa ut krävs det mer än om man bara vill ha en vardagssnaggad hund.


Borderterrier kan jag inte mycket om alls. Hur är deras aktiveringsbehov? Vill kunna ha hunden lös utan att den drar som en avlöning.

Jack russel känns inte riktigt som den vänliga rasen ;) Jag har tyvärr bara träffat russlar som är agressiva mot andra hundar. Kanske inte något som är rastypiskt men...

D/S gårdshund verkar trevliga. Någon som vill berätta mer?

Vill kunna ställa ut så utställningspälsvården får inte vara för avancerad. Hellre klipp än ryckraser om man kan säga så.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns den här rasen?

Whippet passar bra på dina kriterier.

Det har jag hört förut att de ska passa mig. :) Känner mig liiite osäker själv dock. Berätta gärna mer om hur de är att leva med i vardagen. Gosiga? Aktivering? Går att ha lösa? Funkar med andra hundar? Motionsbehov? Pälsvården är väl i alla fall enkel ;)
 
Sv: Finns den här rasen?

Min DSG stämmer in på alla dina övre önskemål, vaktar och skäller om det kommer någon men skäller aldrig "bara för att". Hon väger drygt 8 kg och är snäll och älskar alla. Kommer det besök är det roligare att ligga i deras knä än i mattes, henne träffar man ju varje dag ändå ;) Riktig knähund som vill gosa, ligga under täcket mm. Blir nästan arg om jag sitter i soffan utan att ha en filt som VI kan ligga under :love:

Skapligt lydig (beror såklart på inidivid och ägare). Kan utan problem ha henne lös i de flesta situationer, även om det kräver att jag är "med" hela tiden. orkar HUR mycket som helst, gärna cykla till stallet + vara med på ridtur + cykla hem. Däremot klagar hon inte om vi tar en eller ett par slappdagar heller, bara hon får vara med.

Har nog hittils aldrig sett henne riktigt trött, förutom i huvudet om vi varit bland mycket folk, hundar etc.

Hörde innan jag skaffade DSG att de inte gillar att vara själva, men min har inga problem med det, även om jag såklart föredrar att inte lämna henne. jag har just flyttat in till stan och börjat plugga men hon har anpassat sig väldigt bra till det här livet, trots lite mer ensamtid än innan + lägenhet istället för villa på landet.

Snäll med andra hundar, älskar barn... Vad vill du mer veta? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Finns den här rasen?

Borderterrier kan jag inte mycket om alls. Hur är deras aktiveringsbehov? Vill kunna ha hunden lös utan att den drar som en avlöning.

Jack russel känns inte riktigt som den vänliga rasen ;) Jag har tyvärr bara träffat russlar som är agressiva mot andra hundar. Kanske inte något som är rastypiskt men...

Tja, border är ju en jakthund så viltradarn är på hela tiden. Jag kan ha min lös på vissa ställen men absolut inte överallt. Jag vet de som har sina lösa men en del av dem har inte stenkoll, hunden sticker då och då och är borta några minuter, och andra har jobbat extremt mycket med detta.

Och visst har de ett stort men inte extremt aktiveringsbehov.

JR uppfattar jag också som lite skarpare än border.

Min border är mycket vänlig, social och positiv mot människor. Det är ett stort plus för mig.
 
Sv: Finns den här rasen?

petit brabancon! :) oreserverad, mkt lättlärd, kort päls -> minimalt med pälsvård, 2,5-6kg, inga större rädslor, skällande blir vad man gör det till. mina skäller väldigt lite, om någon kommer eller något låter som att någon kommer. en bekant har två som skäller konstant.

finns ju självklart fler raser, men jag har iaf funnit alla dina behov i mina vovvar (utom pälsvården, jag har strävhåriga och trimmar alltsom oftast :D)
 
Sv: Finns den här rasen?

Cavalier king charles spaniel.

Älskvärda, vänliga, lättlärda. Ingen pälsvård alls utom nån genomkamning ibland. Inte skällig och finns mellan bara några få kilon upp till "bjässar" som min som låg på 11kg.

 
Sv: Finns den här rasen?

Låter som D/S kan vara något för mig. Får kolla upp mer. :)

Är det någon annan som har en annan bild av dem?
 
Sv: Finns den här rasen?

Tja, border är ju en jakthund så viltradarn är på hela tiden. Jag kan ha min lös på vissa ställen men absolut inte överallt. Jag vet de som har sina lösa men en del av dem har inte stenkoll, hunden sticker då och då och är borta några minuter, och andra har jobbat extremt mycket med detta.

Och visst har de ett stort men inte extremt aktiveringsbehov.

JR uppfattar jag också som lite skarpare än border.

Min border är mycket vänlig, social och positiv mot människor. Det är ett stort plus för mig.

Tycker du att en border behöver få jaga?
 
Sv: Finns den här rasen?

petit brabancon! :) oreserverad, mkt lättlärd, kort päls -> minimalt med pälsvård, 2,5-6kg, inga större rädslor, skällande blir vad man gör det till. mina skäller väldigt lite, om någon kommer eller något låter som att någon kommer. en bekant har två som skäller konstant.

finns ju självklart fler raser, men jag har iaf funnit alla dina behov i mina vovvar (utom pälsvården, jag har strävhåriga och trimmar alltsom oftast :D)

Hur kan pälsvården vara både minimal och att du ändå trimmar allt som oftast? ;)

Berätta gärna mer. Det är en ras som jag knappt aldrig ser. :)
 
Sv: Finns den här rasen?

Cavalier king charles spaniel.

Älskvärda, vänliga, lättlärda. Ingen pälsvård alls utom nån genomkamning ibland. Inte skällig och finns mellan bara några få kilon upp till "bjässar" som min som låg på 11kg.


Är lite rädd för det här med hälsan... och tyvärr har jag på senare år träffat många som är väldigt rädda/osäkra. :( Är det ett rasproblem eller har jag bara haft otur? Tidigare tyckte jag att man ofta träffade pigga, glada cavalierer, men inte så ofta längre...
 
Sv: Finns den här rasen?

Vill kunna ställa ut så utställningspälsvården får inte vara för avancerad. Hellre klipp än ryckraser om man kan säga så.

Jag har en löwchen och tycker de stämmer bra in på dina kriterier. Det är en lättlärd och tillgänglig hund, ej rädd av sig och vaktar bra utan att vara stridig och jobbig. Frisk och sund ras som ofta lever länge. Utställningsfrisyren är lejonklippning som du enkelt klipper själv med klippmaskin. Min är nedklippt och har då maximalt lättskött päls som inte fäller.

Lätt att ha med sig överallt och väldigt allround i fråga om aktiviteter och träning. Vill vara med. Min hane är 32 cm i manke och väger 6-7 kg. Han är 12 år och fortfarande med på allt även om han inte hör så bra längre.
 
Sv: Finns den här rasen?

* En vänlig hund som INTE är reserverad
* EJ skällig
* Lättlärd
* Ej avancerad pälsvård (schnauzer och pudel är exempel på för mycket pälsvård)
* Storlek max 15 kg. Det går bra med mindre.
* Ej vara känd för att rasen har rädslor

En kooiker väger ca 9-13kg, är i allmänhet inte skälliga, väldigt intellegenta och lättlärda och pälsen är den mest lättskötta. Smuts faller bara av och man behöver sällan borsta. När det behövs är det en enkel match. Rädslor... Inga speciella vad jag vet. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 379
Senast: Milosari
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 419
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 480
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 872
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp