Bukefalos 28 år!

Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Vi har en (1). En halvstor ridklubb med vad du beskriver som sådana som bara vill rida, på sin höjd borsta. Men sen har vi den som är framtidshoppet. En liten tjej på 10 år som tillbringar all sin tid i stallet. Hon står utanför dörren med sin rygga full med matsäck och ombyte redan när stallpersonalen kommer på helgmorgonen och åker inte hem förrens sent på eftermiddagen. Hon pysslar, putsar, mockar, leder nybörjare och pussar på hästarna, allt med samma entusiasm. En riktig hästtjej m.a.o. Fast resten av stalltjejerna är som bortblåsta så fort sysslan inte är rolig nog.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag var verkligen en äkta hästtjej när jag var yngre, gud vad kul vi hade! ALLT kretsade verkligen kring stallet.

Nu har jag vuxit upp lite, och jag tycker det är skönt att inte vara sådär hästgalen längre. Jag har min häst som jag kan åka ut till bara för att pyssla, smörja och promenera. Men nu för tiden har jag annat i huvudet också, och det är inte bara stallet som upptar hela min tid.

Precis som med vilken hobby som helst så kan det bli för mycket också, och jag vet en del vuxna människor som fortfarande är "äkta hästtjejer" och verkligen är i stallet hela dygnen vare sig de har något att göra eller inte. Och att sätta hästar och stallet före familj och allt sådant tycker jag inte är att vara hästtjej, det är att vara besatt...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag är helt inne på din linje. Jag var själv en tvättäkta "hästtjej" på 70-talet och älskade det. Men nu när jag ser tillbaka så var jag en obetald arbetskraft som utnyttjades för att jag inte förstod bättre.
Tyvärr lever den bilden kvar hos många att hästar och ridning är "hästtjejnördar". Se bara så oerhört svårt ridsporten har att göra sig gällande som en seriös idrott där utövarna på elitnivå faktiskt har det som yrke och måste bedriva sin verksamhet som ett vinstdrivande företag.

Nu menar inte jag att man ska ha betalt för att sopa stallgången och många sk ryttare idag saknar väldigt grundläggande kunskaper i hästhållning. Men att man ska vara totalt fanatisk för att få kvalificera sig som äkta hästmänniska tycker jag är fel.

Samtidigt måste jag hålla med ts - det var en fantastik tid i mitt liv och jag tycker synd om de som inte får uppleva det. Men som sagt, jag tror vi måste jobba för att tvätta bort bilden av en "äkta hästtjej" för vår egen sports skull.

Det beror väl på hur man ser det, jag har oxå slavat runt som "obetald arbetskraft" men jag skulle aldrig se det så.. det jag lärde mig på den tiden är obetalbart.. Det lärs inte ut längre överhuvudtaget och därför så finns det en stor marknad för NH och annat som du får betala multum för att delta i.

Ridsporten är väl inte heller den enda sport där ungdomarna får slava isåfall, jag tänker på fotbolls och hockeyklubbar där det skall säljas lotter och baka och allt vad det nu är. skillnaden är väl att man inte lär sig så mkt om hockey eller fotboll under tiden :grin:

Stallet är helt unikt vad det gäller uppfostran, man får mkt med sig därifrån även i det vanliga livet. Det är väl inte för intet som hästar och stallet används i terapisyfte.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och jag kan hålla med om "obetald arbetskraft". När jag var yngre slavade jag gärna så mycket jag bara fick. Det var ju KUL! Jag red iordning hästar som ägaren sedan sålde dyrt. Jag mockade så mycket jag bara orkade gratis. Jag gick gladeligen upp på mornarna för att fodra bara för att få mysa lite med hästarna.

Det var upplevelser jag gärna inte skulle varit utan, jag skulle nog inte veta hälften om jag inte gjort allt jag gjorde då.

Däremot är det först nu på senare tid, när man är vuxen och mer beroende av pengar, som jag har blivit utnyttjad till max. Då vill folk gärna ha överfulla arbetsdagar och utbildning av hästar nästintill gratis. När skall det bli uppskattat att ha kunskap och vilja att hjälpa till? Det har jag hittils inte hittat hos någon som velat ha mig på en "seriös arbetsplats" iallafall, och det är ju inte direkt så att stall/ridjobb är det enklaste arbete man kan hitta heller.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det beror väl på hur man ser det, jag har oxå slavat runt som "obetald arbetskraft" men jag skulle aldrig se det så.. det jag lärde mig på den tiden är obetalbart.. Det lärs inte ut längre överhuvudtaget och därför så finns det en stor marknad för NH och annat som du får betala multum för att delta i.

Ridsporten är väl inte heller den enda sport där ungdomarna får slava isåfall, jag tänker på fotbolls och hockeyklubbar där det skall säljas lotter och baka och allt vad det nu är. skillnaden är väl att man inte lär sig så mkt om hockey eller fotboll under tiden :grin:

Stallet är helt unikt vad det gäller uppfostran, man får mkt med sig därifrån även i det vanliga livet. Det är väl inte för intet som hästar och stallet används i terapisyfte.

klart man lär sig himla mycket på att hänga i stallet, ingen tvekan om saken. plus att man håller sig borta från att hitta på massa annat skit ;) man lär sig dessutom att hålla ordning, ta ansvar och en himla massa andra bra-att-ha-saker. det finns en anledning till att många kvinnor i höga positioner har varit, eller är, hästtjejer! men just i hästvärlden finns ju tyvärr risken att folk utnyttjar det, och att det följer med till jobb-situationer!

fast de där lotterna som säljs och så vidare går ju faktiskt till resor för lagen och till klubbkassan, så det går väl inte riktigt att jämföra? :grin:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag håller med på allt du skriver. Det jag vänder mig emot är attityden som är skapad av detta kring "hästtjejer". Det förväntas att hästtjejer ska var sååååå lyckliga om de får sopa gången eller på nåder borsta en privathäst. Jag tror inte att man förväntar sig att en fotbollskille ha hålla på att dö av lycka för att de får rensa rabatterna utanför omklädningsrummet.

Man får heller inte glorifiera "förr i tiden" alltför mycket. Vi får inte glömma att det fanns hierarkier, maktkamp och mobbing även i stallen.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

klart man lär sig himla mycket på att hänga i stallet, ingen tvekan om saken. plus att man håller sig borta från att hitta på massa annat skit ;) man lär sig dessutom att hålla ordning, ta ansvar och en himla massa andra bra-att-ha-saker. det finns en anledning till att många kvinnor i höga positioner har varit, eller är, hästtjejer! men just i hästvärlden finns ju tyvärr risken att folk utnyttjar det, och att det följer med till jobb-situationer!

fast de där lotterna som säljs och så vidare går ju faktiskt till resor för lagen och till klubbkassan, så det går väl inte riktigt att jämföra? :grin:

Nej de går inte bara till resor det går bla till att finansiera seniorlagen i respektive klubb..

Sedan investerar du ju i din egen kunskap, jag har hellre den här kunskapen än att åka på en bussresa till norrland...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

tror att du och popkorn är inne på något faktiskt.

jag har också tillbringat otaliga timmar i stallet, sovit, myst, borstat i evigheter... klart det var en underbar tid och alla borde få uppleva den! så länge det inte blir ett måste.

för samtidigt lägger den mentaliteten grunden för dåligt avlönade jobb med dåliga villkor, för "det är så det är". det är mer eller mindre naturligt att tjejerna (för det är ju oftast tjejer) ska skatta sig lyckliga som får hänga i stallet och mocka skit så när det handlar om arbete blir det på samma förutsättningar. slutar en person är det inte så svårt att hitta en ny ung tjej som "borde uppskatta" att få tillbringa sina dagar med hästar. men om det nu är så att den generationens hästtjejer håller på att försvinna kanske också hästyrket som sådant kommer förändras?

Håller med dig fullkomligt. Hade en son som red när han var barn och han fick hjälpa till i stallet med att rida ut och motionera hästarna. Aldrig att han bara skulle sopat gången eller varit lycklig över att "få klappa". Som lite äldre blev han erbjuden, men tackade nej, till ett "slavkontrakt" i Tyskland. Istället skaffade han välbetalt jobb och köpte egna hästar..

Jag skulle inte varit lycklig över om min dotter skulle hänga i stallet och jobba gratis med förhoppning om att det ska ramla ner lite småsmulor, i form av nån enstaka ridning, till henne. Vad är nyttan med det mer än umgänget med djuren om de nu inte bara sopar gångarna medan hästarna är ute?

Bra att tjejerna idag sätter lite mer värde på sig själva men sen så är det inte rätt om de bara kravlöst rider och lämnar allt skit efter sig, hör till vanligt hyfs att inte göra så.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

klart man lär sig himla mycket på att hänga i stallet, ingen tvekan om saken. plus att man håller sig borta från att hitta på massa annat skit ;) man lär sig dessutom att hålla ordning, ta ansvar och en himla massa andra bra-att-ha-saker. det finns en anledning till att många kvinnor i höga positioner har varit, eller är, hästtjejer! men just i hästvärlden finns ju tyvärr risken att folk utnyttjar det, och att det följer med till jobb-situationer!

QUOTE]

Äh, det där med kvinnor i höga positioner som varit hästtjejer tror jag inte ett dugg på. De hästtjejer med jättehöga positioner jag känner till har haft rika föräldrar och egna hästar (och stall) och inte tusan har de slavat gratis i andras stall.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ridsporten är väl inte heller den enda sport där ungdomarna får slava isåfall, jag tänker på fotbolls och hockeyklubbar där det skall säljas lotter och baka och allt vad det nu är. skillnaden är väl att man inte lär sig så mkt om hockey eller fotboll under tiden :grin:
.

Visa mig en fotbollskille som bakar och säljer lotter? Fotbollskillens MAMMA gör det. Jag har haft en fotbollstjej och kan tillägga att även där förväntades föräldrarna baka.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Undrar precis samma sak!!!?? Har letat och letar fortfarande efter en tjej eller kille som vill ha en eller flera hästar och pyssla med.. Har haft annons ute och det har varit stendött på alla fronter! Har tom haft en lapp uppe på skolan här i byn i hopp om napp men icke..
Och då har jag ändå ett ridbart sto utbildad msv dressyr, ett årsföl och ett dräktigt sto som ska ha nästa år så beroende på vad man tycker är roligast så finns det möjligheter åt nästan precis alla håll!

Waaaa, jag hade nappat DIREKT! :D Jag har också haft lappar på lokala ridskolan och på ridsportbutikerna i stan, men inget napp där.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

tror att du och popkorn är inne på något faktiskt.

jag har också tillbringat otaliga timmar i stallet, sovit, myst, borstat i evigheter... klart det var en underbar tid och alla borde få uppleva den! så länge det inte blir ett måste.

för samtidigt lägger den mentaliteten grunden för dåligt avlönade jobb med dåliga villkor, för "det är så det är". det är mer eller mindre naturligt att tjejerna (för det är ju oftast tjejer) ska skatta sig lyckliga som får hänga i stallet och mocka skit så när det handlar om arbete blir det på samma förutsättningar. slutar en person är det inte så svårt att hitta en ny ung tjej som "borde uppskatta" att få tillbringa sina dagar med hästar. men om det nu är så att den generationens hästtjejer håller på att försvinna kanske också hästyrket som sådant kommer förändras?

Vad som lägger grunden för dåligt avlönade jobb är ju oxå de otaliga hästgymnasium som poppar upp överallt vilket gör att det finns hur många tjejer som helst ute på den arbetsmarknaden.. och ärligt talat, jag har varit i närmre kontakt under flera år med iallafall 2 st hästgymnasium och herregud säger jag bara vilken dålig kvalite på utbildningen :cool:

De arbete jag har gjort inom hästbranschen är ju bara för mig själv.. jag har aldrig velat ha detta som arbete utan alltid haft vanliga jobb.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Visa mig en fotbollskille som bakar och säljer lotter? Fotbollskillens MAMMA gör det. Jag har haft en fotbollstjej och kan tillägga att även där förväntades föräldrarna baka.....

Jag har träffat mängder med fotbollskillar som står och säljer lotter utanför snabbköpen.

Jag säger att det är inte bara inom ridsporten man får göra saker tillbaka utan det gäller ju alla idrotter.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

KL

suck jag hade skrivit ett långt inlägg som bara försvann...

Men jaja jag börjar väl om.
Jag tycker att man inte kan jämföra "äkta hästtjejer" förr i tiden med "äkta hästtjejer" idag. Samhället har ändrats, både för barn och föräldrar och normer etc.
Vissa kanske vill vara kvar i stallet men inte kan för föräldrarna måste hämta dem en viss tid (och att låta barnen gå hem själv kan ju kännas lite obehagligt..)
Så samhället har ändrats och människorna tillsammans med det, gamla begrepp kan inte längre användas på samma sätt.

Jag vill därför också sätta mig emot det att en "äkta hästtjej" ska vara i stallet flera timmar/dag 7 dagar i veckan - vissa har kanske inte den möjligheten, men kan väl älska hästar för det.

Jag tycker att definitionen av en äkta hästtjej eller hästälskare istället ska handla om vad man gör när man väl är i stallet. Okej, om man aldrig "orkar" (=aldrig vill) mocka, sopa stallgång etc. då kanske man inte är en hästtjej, men många små som jag träffat tycker det är roligt också :)

efter en skötarkurs som vi hade på ridskolan så frågade barnen om de fick tvätta krubborna till hästarna (eftersom vi visat hur man gjorde det). Superglada sprang de sedan runt och tvättade massa krubbor.
Jag har också mött många barn som blivit helt lyriska över att få hjälpa till att ta in hästarna :) (sen finns ju dem som inte "orkar" ta in hästarna...)

vad jag vill säga är att jag tror att hästtjejerna finns kvar, kanske inte i lika stor omfattning dock.. men att samhället har ändrats så att defintionen av en hästtjej inte kan vara det samma som det en gång var.
Jag är 18 år, och jag tror att min definition av en äkta hästtjej inte är samma som många "vuxnas".

Jag och mina stallkompisar i mitt förra stall, är äkta hästtjejer enligt mig, vi kunde stå och borsta i timmar, gå promenader med hästarna, rida ut på långritter tillsammans, ha ryktkväll, små hopptävlingar på stallet, luciashow, vi hade en "mini-klubb" i stallet och fixade ett klubbrum i en box, tolkade på vintern, klättrade uppe på höskullen etc. :)
helt enkelt hade vi jätteroligt i stallet :D 13, 14, 15 och 17 år :)
och vi älskade våra hästar! :love: och det gör vi fortfarande, fast vi står inte längre i samma stall :(

Men ibland så hann man ju inte vara så länge i stallet, pga läxor, familjeaktiviteter etc.
Det är ju så det är, i alla fall för oss ungdomar idag, kanske inte var så för några år sedan, jag var inte född då, så jag vet inte :)

hoppas i orkade läsa mitt långa inlägg ^^
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!

En liknande tråd var uppe för ca 1 år sen, där hittade jag min förra skötare- en sån som betraktar som en äkta hästtjej. Tyvärr fick hon jobb i London och flyttade dit. Att hitta en ersättare har visat sej vara halvt omöjligt...

Idag vill majoriteten av alla unga (iaf i mitt område och på de ridskolor jag varit) bara rida, helst i ridhus och så vill dom tävla. Det ska inte kosta någonting och dom ska helst få hästen serverad. Flera eleverna på ridskolan jag jobbade sa uttryckligen att dom inte behövde lära sej mocka "för det kan kan betala nån polack för att göra". Dom skötte hästar, men det innebar oftast att dom satt och snackade skit i samlingsrummet eller letade efter hackkycklingar att mobba!

Jag säjer inte att allt var bättre förr, men det jag tror TS menar är : var 17 har dom tjejer som gillade att vara i stallet, älskade att nosa häst, kunde sitta hela eftermiddagar och smörja och var överlyckliga om de fick gå ut och gå med hästen tagit vägen? Det är dom som verkar ha försvunnit.

Klart att man kan vara en hästmänniska även om man inte bor i stallet och lever för hästen, men i mitt område kvarstår faktumet: inte ens nybörjarna är längre intresserade av att gå från botten och lära sej skötseln, nu vill dom bara rida, hoppa och tävla..

/Lavinia, som letar efter en riktigt hästtjej som vill ta hand om lilla araben när jag inte hinner.. De jag hittat har varit ca 20 år gamla och har tyvärr flyttat..
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

KL

Fast i vilken annan hobby beklagar man sig över att man inte hittar gratis arbetskraft? Flera här vill ha hästskötare men hittar ingen lämplig. Det verkar främst som man är ute efter efter avlastning och är villig att betala med ridning (en med pengar men det räknar jag inte hit). Jag menar inte alls att det är fel att byta tjänster (eller ta betalt) men hittar man ingen som gillar villkoren beror det väl mest på villkoren. Viktiga faktorer är sällskap av andra i samma ålder, avstånd och allmänna kommunikationer samt hästar som barnen/ungdomarna kan hantera själv och mängden jobb i förhållande till ridturen. Barnens föräldrar ska också gilla villkoren.

Det är få lite yngre som i dagens läge får cykla ensamma till ett privatstall en halvmil eller mer hemmifrån. Är de såpass intresserade har de förmodligen redan hittat en sköthäst på närmre håll.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Problemet idag är väl att föräldrarna tycker det är förkastligt att deras ungar ska "slava" som ni så fint kallar det. (Läs bara här..)
OCH att många ungar är ganska lata.

Att hålla på och pyssla i ett stall ÄR inte att slava. Har man intresset och är "äkta hästtjej" så tycker man faktiskt att det är roligt.
Slava är när man måste jobba flera timmar varje dag. Det är ju sällan man blir tvingad till att mocka liksom.
(Att ha stalltjänst, hjälpa till vid fodringar eller liknande när man är ex skötare är ju en annan sak, det är ju frivilligt).


Och att jämföra stallarbete med att vara fotbollsspelare och rensa rabatter är ju helt fel. :p
Häst innebär att man måste kunna sköta dem också, fotbollsspelare måste inte kunna sköta rabatter.
Om man bara rider lektion och inte hanterar hästarna eller är med i stallet, så lär man sig ju ingenting.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag tycker att debatten om utnyttjande och slavarbete är lite konstig. Jag har häst och mockar, fodrar, putsar, sopar och rider för att det är roligt! Inte för att tjäna pengar, det kostar mig massor! Och dom barn som gör detta gör väl också det för att det är kul. Eller? Ska barn ha betalt för allt som dom gör nu för tiden? Ska dom ha betalt för att titta på TV, spela TV-spel o s v. För det är väl inte roligare än att "jobba" i stallet. Eller?

När jag var i 12-årsåldern jobbade jag på mina föräldrars gård hela dagarna. När jag hade fått ihop 80:- cyklade jag 1,5 mil enkel väg till ett turistridningsställe, och red en 4 km-slinga. Sedan 1,5 mil cykelväg hem igen. Det var absolut dagens höjdpunkt! Varför duger inte det åt dagens barn och ungdomar?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

KL

Fast i vilken annan hobby beklagar man sig över att man inte hittar gratis arbetskraft? Flera här vill ha hästskötare men hittar ingen lämplig. Det verkar främst som man är ute efter efter avlastning och är villig att betala med ridning (en med pengar men det räknar jag inte hit). Jag menar inte alls att det är fel att byta tjänster (eller ta betalt) men hittar man ingen som gillar villkoren beror det väl mest på villkoren. Viktiga faktorer är sällskap av andra i samma ålder, avstånd och allmänna kommunikationer samt hästar som barnen/ungdomarna kan hantera själv och mängden jobb i förhållande till ridturen. Barnens föräldrar ska också gilla villkoren.

:bow:
det verkar på vissa som att det är så självklart att barn ska ställa sig i kö för att, utan annan ersättning än eventuellt ridning och "kunskap" (vilket kanske inte alls är fallet om personen ofta är själv med hästen), mocka, sopa, släppa in och ut hästar osv.. det finns massvis med hundintresserade också men inte tycker jag att det är konstigt att ingen frivilligt går ut med min hund när jag inte hinner?

kl
sidensvans, Vita_N_6520 m.fl.
jag säger inte att det är slavarbete att pyssla i stall, det jag skrivit tidigare är att den mentaliteten, att unga tjejer ska tacka och bocka för att de får lov att sopa en stallgång, enligt min mening är en av anledningarna till att hästyrket som sådant är fullt av svartarbete, dåliga löner och villkor. det är inte utnyttjande att hänga i stallet och fläta hästman och pyssla med vad som behövs pysslas med, det tror jag alla ändå är överens om.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!

Villkoren på min är: kostar 200 kr/år pga årsavgift till ridklubben dvs inget jag kan påverka. Ingen mockning, fodring eller nåt sånt om man inte vill. Hästen står 5 min från buss och tåg, 20 min från storstan. Vi har superfina ridvägar, bra stämning i stallet och det enda jag vill är att hitta någon som vill borsta, mysa, gosa och rida i skogen.. Detta är snudd på omöjligt.

Och egentligen skulle jag vilja ha betalt om nån ska rida min häst, med tanke på slitage på både häst, skor och utrustning. Men vill man ha betalt då krävs det både träningar och tävlingar- gärna som jag ska betala...

Håller sen med Vita_N när jag var liten var det inte slava att pyssla med hästar, då var det en hobby, man träffade kompisar, föräldrarna slapp ha en hemma och man var inte ute och drev på stan lika mycket.. Idag är inställningen till hästar anorlunda, vilket jag tycker är tråkigt. Hur ska barnen kunna bli säkra med hästar om de enbart rider lektion på ridskola, där de knappt ens får göra iordning hästarna. Sen köper dom häst och undrar varför inget funkar..

Nej, den gamla sortens hästtjejer är nog borta, dagens unga är både latare och mer prestationsinriktade, vilket jag tycker är synd..

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
825
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 679
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 410
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp