Bukefalos 28 år!

Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hade inte jag haft min egen häst och en massa andras att ta hand om så hade jag gjort vad som helst för att få en sån möjlighet, det är ju rena drömläget!

Jag är en riktig hästnörd, jag formligen älskar allt som har med skötsel och pyssel att göra, att borsta, mocka och annat är faktiskt roligare än att rida många gånger. Jag är inte uppvuxen på ridskola men det finns hästar att rida och ta hand om så det räcker och blir över bara i mitt lilla stall, har man ett gott "rykte" som hästtjej så står man aldrig utan möjligheter.

Hur det ser ut på ridskolorna vet jag inte, men i mitt stall är jag nog lite av en one of a kind, de flesta som har häst kommer dit, rider och gör allt som behöver göras och sen åker de hem. Jag bor i princip i stallet, åtminstone när vädret tillåter.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Var nämnde jag att det var slavarbete och utnyttjande, visst kan det vara det, poängen med inlägget du svarade på är dock att det är ett gnäll på folk som inte hittar skötare/medhjälpare. Får man inte den hjälp man behöver får man leta bättre, eller ordna bättre vilkor och inte beklaga sig över att det inte finns nog med billig arbetskraft.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag antar att du är en av de som tycker man skall få betalt som medryttare.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nejdå, det är upp till marknaden precis som jag skriver. Nappar ingen så har man antingen inte nått ut till rätt person eller så är priset fel oavsett om man tar betalt eller betalar. Läs igen ;).
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nejdå, det är upp till marknaden precis som jag skriver. Nappar ingen så har man antingen inte nått ut till rätt person eller så är priset fel oavsett om man tar betalt eller betalar. Läs igen ;).

Men då kommer vi ju egentligen tillbaka till rubriken. Det finns alltså ingen som går med på dessa villkor idag och då undrar man ju om folk som rider överhuvudtaget är intresserade av hästar eller om dom bara har ridningen som vilken aktivitet som helst.

Jisses förr i tiden så hade det funnits 200 pers på den väntelistan

Villkoren på min är: kostar 200 kr/år pga årsavgift till ridklubben dvs inget jag kan påverka. Ingen mockning, fodring eller nåt sånt om man inte vill. Hästen står 5 min från buss och tåg, 20 min från storstan. Vi har superfina ridvägar, bra stämning i stallet och det enda jag vill är att hitta någon som vill borsta, mysa, gosa och rida i skogen.. Detta är snudd på omöjligt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

kl

Jag har 4 töser, varav 3 med egen häst och jag anser att mocka, rykta, sopa,spåna och riva hö ingår i det att ha/hålla på med häst... Att värna om djuret man säger sig älska är viktigare än allt annat... fixar man inte underhållet bör man byta hobby...

Det är inte alltid kul med stallsysslor men det är moralstärkande och behövligt för att inte inlindas i nån rosa overklighet.... djuret ska alltid går i första rummet, sen kommer nöjet.... :D

Jag tycker inte alls att det är konstigt å dra sitt strå till stacken på klubben i form av mannakraft och jag skulle inte tolerera att mina töser förväntar sig att komma ut till en färdig häst...

Skulle nån av dom bli medryttare anser jag att det ingår i deras uppgifter att mocka, sopa, dona de dagar som är inplanerade som "deras"

Vore vi knutna till en ridskola där dom var elever skulle jag bli förvånad och bestört om dom inte kunde göra ett godtjänt arbete....

Att ha djur som intresse innebär slit... take it, or leave it.....
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Vill tillagga att jag bor ca 4 km fran "stadens" centrum och det finns cykelbana hela vagen hit. Visst det ar vinter och kallt, men har for mig att jag sjalv cyklade i vilket vader som helst.. DOCK, idag cyklar inte barn, de forvantar sig att foraldrar skall kora dem overallt. Hade en tjej pa gang men hon fick inte cykla hit for sina foraldrar..
Jag fortsatter att leta, och under tiden gor jag saker sjalv. Jag kan gora det sjalv, det var mer fragan om att lata ngn komma och "lara sig" samtidigt som de kunde lara sig, och skulle mer an garna ge lektioner till personen "gratis" istallet for att behova betala 200 per pa ridskolan, som ligger nastan en mil utanfor stan.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Men nu när jag ser tillbaka så var jag en obetald arbetskraft som utnyttjades för att jag inte förstod bättre.


Visst utnyttjades vi på ett sätt kanske. Men å andra sidan gjorde vi ju ingenting som vi inte ville så egentligen var det ju ett ömsesidigt utbyte. Dessutom en fantastiskt lärorik skola som många av dagens ridskoleelever inte kommer att få. Jag skulle inte vilja vara uatan den. Det klagas ofta på brist på hästvett och de grundläggande hästkunskaperna i trådar. Kanske detta är en av förklaringarna?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Men då kommer vi ju egentligen tillbaka till rubriken. Det finns alltså ingen som går med på dessa villkor idag och då undrar man ju om folk som rider överhuvudtaget är intresserade av hästar eller om dom bara har ridningen som vilken aktivitet som helst.

Jisses förr i tiden så hade det funnits 200 pers på den väntelistan

Är du säker på det?

Bland annat detta står i annonserna

"Vi står i kollektivstall varför viss mockning, vattning och fodring ibland kan ingå i uppgifterna."

"Vi söker främst någon som brinner för skötsel och arbete från marken, kanske med erfarenhet av körning/inkörning? Någon som tycker om eget ansvar men alltid frågar om den är osäker. Ridning någon gång ibland, främst skritt i skogen och just nu barbacka då sadeln inte riktigt passar fröken. "

"Jag vill att du lär känna fröken från marken innan du eventuellt rider. "

-----

Lavina söker alltså en hästskötare som ibland kan få skritta barbacka i skogen. Företrädesvis över 18 år så h*n kan ta pass i stallet (de flesta kollektivstall kräver att myndiga personer tar stallpassen. Och som gärna har kunskaper nog att köra in.

Hade jag varit kunnig och sökt häst så hade jag förmodligen heller ägnat mig åt turridning/ridskola än att nappa på detta. Det finns ju massor av hästar som man får ha som sin egen någon/några dagar i veckan för en billig penning. Nog skulle en och annan hästälskande flicka vara intresserad, i synnerhet om några av kompisarna är välkomna, men det är tveksamt om 2-4 10-14 åringar är välkomna. I varje fall inbjuder inte annonsen till det.

Det är just detta jag syftar på med att anpassa sig efter marknaden, vill man ha en hästskötare och inte kan acceptera barn och yngre tonåringar som hänger i flock i stallet så måste man ha något att erbjuda också. Det finns så mycket fler hästar idag än för 10-20-30 år sedan att kön på hugade spekulanter äts upp snabbt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag vet iaf en tjej som är en äkta hästtjej! Hon började vara här som 10åring och har tillbringat väääldigt många timmar med att pyssla, fläta, rykta, sopa, gå med hästarna mm. Hon är idag 19 år gammal och hästintresset har lyckats växa sig ännu större.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag är väl en av dem med som räknas som hästnördar ;) Jag har två egna hästar (pappa äger en, men jag sköter den), tyvärr rids dem inte :( Sen så går jag i gymnasiet, läser nv som många vet är det mycket plugg men jag ligger på mvg i princip alla ämnen. Plus det så jobbar jag på ett arabstuteri som jag cyklar till (är ungefär 2 km enkel resa). Och jag vet egentligen inte hur jag orkar men det är verkligen mitt liv, jag kan stå en hel dag i stallet och bara borsta, eller vad det nu är. Vissa dagar mockar jag enbart men jag gnäller inte för det och vissa dagar gör jag allt i stallet, men det är lika kul för det :)
Sen plus det vill jag börja rida mer någonstans, men här i mina trakter är det i princip omöjligt med det för vi har en ridskola men det har dels väldigt låg standard och så gillar de inte vuxna (eller äldre) ryttare som går på ridskola... Så jag har försökt med hitta någon i kommunen (med omnejd) som vill ta an mig ;) men ingen nappar och ingen vet någon som är intresserad, jag har i princip pratat med alla som har hästar och befinner sig i hästkretsar, men ingen vet någon. Någon intresserad? ;)

Jag tror att det som gör att det inte är så många är att i vissa områden är det väldigt många hästar men ingen som vill göra något, sen finns det områden som hos mig inte jätte många hästar vilket medför att det inte kommer många nya hästmänniskor.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

KL

Svarar både TS och alla andra lite allmänt sådär...

Jag ser mig själv som en äkta hästtjej. Började vara i stallet från morgon till kväll när jag var 8 år tror jag, fick egen vid 10 års ålder och sålde den och flyttade vid 16 års ålder till Tyskland ett år och jobbade som hästskötare.

Jag blev en äkta hästtjej tack vare mina föräldrar. Utan mockning och sopning ingen ridning har det alltid hetat. Jag skötte min egen ponny själv vissa dagar när jag var 10 år gammal, och det var inga problem för då var jag redan van att hantera ridskolans alla hästar med allt som hörde till. Vid 12 år flyttade vi till en gård och hade andras hästar inackorderade. Jag skötte alla eftermiddagar med intag, täckesbyten och foder. Och det var inte för att någon bad mig utan för att det var självklart, att tar man inte hand om hästen har man inte rätt att rida den.
Jobbade 60-80 h i veckan i Tyskland för slavlön, och ångrar mig inte en sekund. När jag åkte var jag bara 16, men det var ok för mina föräldrar. Enda kravet var att skulle jag vänta med gymnasiet ett år så ska jag också jobba det året och inte ge upp och gå hemma. Så när 1a jobbet inte funkade skaffade jag nytt i staden brevid.
Intresset för hästar är mitt eget, men min arbetsmoral runt hästarna (som smittat av sig på allt annat i livet också) har jag fått tack vare mina föräldrar. Jag har varit bortskämd med egen ponny, stall och massa träningar, men aldrig blivit curlad. Och det är därför jag personligen tror att hästtjejer är utdöende. Dagens ungdom är alldeles för curlad av sina föräldrar, och det där jävlar annammat fattas.
Jag går nu Teknik på gymnasiet (mvg i allt typ), jobbar halvtid, har medryttarhäst, har min lillasyster boendes hos mig och tar hand om henne med mat, städ körning mm. Samt att jag går på gym ngn dag i veckan. Tid att sitta vid TVn finns de inte mkt av :P Jag har nu, vid 18 års ålder själv tjänat ihop och sparat till att köpa en bil för 50 000 kr.
Jag skriver inte detta för att skryta, och jag ser inte mig själv som ovanlig på något sätt, jag gör inget omöjligt. Men jag känner ingen med ett liv som liknar mitt, så uppenbarligen är jag ovanlig och det måste ju finnas en anledning...

Oj va långt det blev...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!
Jag säjer inte att allt var bättre förr, men det jag tror TS menar är : var 17 har dom tjejer som gillade att vara i stallet, älskade att nosa häst, kunde sitta hela eftermiddagar och smörja och var överlyckliga om de fick gå ut och gå med hästen tagit vägen? Det är dom som verkar ha försvunnit.
Klart att man kan vara en hästmänniska även om man inte bor i stallet och lever för hästen, men i mitt område kvarstår faktumet: inte ens nybörjarna är längre intresserade av att gå från botten och lära sej skötseln, nu vill dom bara rida, hoppa och tävla..

..

Hej :)

Jag har träffat såna hästtjejer här där jag bor och på ridskolan jag ridit på :)
så de finns, men jo jag kan hålla med om att de är ovanliga.. :(
haha jag var sån när jag var liten, ville veta allt, tyckte det var jättekul att mocka, och många av mina vänner tyckte likadant :) nu är man äldre och fortfarande likadan ^^ alla kompisarna är dock inte så "nördiga" fortfarande, men några av dem :)
men även när jag var mindre fanns ju tyvärr dem som bara ville rida, och när du säger det så.. de som bara vill rida har nog tyvärr blivit fler och de "riktiga hästtjejerna" färre, i alla åldersgrupper..

det kanske blir så, när möljigheten alltid finns där att mocka på ridskolan, då kanske det inte blir samma sak, när man kan åka ut till ridskolan och borsta, då blir det kanske inte samma grej för barnen, när hästarna alltid finns tillgängliga... det är väldigt synd i så fall..

hmm, alla vi hästnördar får helt enkelt försöka se till att vända det rätt igen :)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

När jag var yngre var jag själaglad över att bara få vistas i ett stall. I ett ridhus smög man som en mus för att inte störa och möjligtivs bli tilsagd och utkörd. Min största lycka var när jag fick lov att mocka en privathästs box eller borsta rent ett täcke. Om jag inte fick den ynnesten var jag bara så glad om jag respektfullt fick vistas i stallet och bara iakta ägarna och skötarna med sina hästar. Sakteliga jobbade jag mig upp till skötare och senare utbildade jag mig inom häst och jobbade mina första arbetsföra år på ridskola.

Jag kan nog säga att jag inte träffat på någon i ung ålder som haft den passion och vilja att lära, RESPEKT och arbetsvillighet i samma ålder som jag hade då. Tyvärr.

Numera har jag egen verksamhet och ingen stalltjej eller liknande som "hänger" här. Jag har blivit kontaktad massor av gånger av tjejer som vill komma hit och "lära sig" men de FÅTAL gånger jag har gått med på det har det slutat med sura tjejer som trott att det skulle handla om gratislektioner och inget "tråkigarbete" -det jobbiga med att ta hand om en häst ska man inte behöva befatta sig med. Så tack och hej till dom och inga mer praktikanter, stalltjejer eller liknande här!

Det jag har reagerat på som en stor skillnad sedan jag var "hästtjej" är respekten. Då smög man som en mus på läktaren i ett ridhus för att inte bli utkörd bara för att man var där men nu springer det folk på läktaren och är högljudda och har sig och det är helt okej. Och det är knappast någon som skulle bli själaglad för att få lov att borsta av ett lerigt täcke eller mocka ut en box (vilket var hög status att få göra på min tid!)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Håller till fullo med dig angående att jusst respekten verkar i vissa fall ju vara som bort blåst. Bara som alla dessa mobiltelefoner på läktren och i stallet. Och att man kan få för sig att ropa tvärs igenom hela stallet till kompisen i andra änden :crazy: Redan där är massor av hästvettet som bortblåst (eller har aldrig infunnit sig) när man inte förstår att sådana saker kan störa både häst och ryttare samt även skrämma en och annan häst= fara.

Avskydde att rida lektion med flamsiga brudar på läktaren som satt och fipplade på telefoner och skulle visa varandra massa skit på dem.

Den gamla klychan att "vi människor är gäster hemma hos hästen" är det inte många ridskoleungdommar som lever efter.

Dock finns givetvis flera undantag. Men för var procenten omfördelad.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

delvis KL

Det jag menar är inte att det är 'att slava' när man gör de sysslor som faktiskt ingår i hästarna och stallets dagliga skötsel. Det jag menar med att slava är när man ska vara oerhört tacksam för att man får mocka, sopa, smörja och fodra utan någon som helst kompensation. Jag menar inte nödvändigtvis ridning eller pengar. Jag tycker inte sånt är okej. Det kan inte jämställas med att säga att barn borde få betalt för att spela tvspel.

Jag har också hängt mycket i stallet, och man hjälpte till med barnridning, smörjde, skojade, pyntade åt hästarna, mockade osv. Det var helt klart några otroliga år och jag hoppas många ungdomar får uppleva en sån rolig tid och stark gemenskap som det oftast blir i stallet. Men vi fick också hänga med på loven och skritta hästarna i skogen, instruktörerna investerade tid och kunskap i oss och vi kände oss uppmärksammade och som om vi verkligen gjorde något viktigt. Det var tydligt att vi behövdes. Så tycker jag det ska vara.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och appropå definitionen av äkta hästtjej som den som stannar kvar och sopar, smörjer och pillar på hästen hela kvällen.

Jag tycker att mocka och sopa är ungefär lika kul som att diska och dammsuga.
Smörja kan liknas vid att tvätta. Innan jag flyttar till gård med eget stall tänker jag definitivt stå i
inackorderingsstall och betala någon annan att göra det jag tycker är skittråkigt.

Jag älskar att rykta och pussa på hästar, men jag har verkligen inte tid att göra det hela kvällarna. Även om hästen hamnar före i de allra flesta situationer tror jag inte det blir en hälsosam relation till familj/vänner i längden av att man är ständigt frånvarande. Man måste dra en gräns.

Är jag mindre hästtjej för det? Att ha häst ska vara kul.
Jag tänker definitivt plocka russinen ur kakan.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!







Nej, den gamla sortens hästtjejer är nog borta, dagens unga är både latare och mer prestationsinriktade, vilket jag tycker är synd..

/Lavinia

Nej, dagens unga tjejer är inte latare alls. Många är lite mer allsidiga och gör annat också, förutom att rida. Sen så är det toppen att de värdesätter sig själva och sin egen tid bättre än vi gjorde. Att det sen gör att de inte erbjuder gratis arbetskraft är bara bra tycker jag.

Och jo, det är att slava åt andra att putsa andras saker, sopa andras stallgångar, och jobba gratis för att kanske få rida.

Alltså tjejerna saknar inte er(a gratisjobb), ni saknar dom, vad säger det om sakernas tillstånd?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

kl

Jag har 4 töser, varav 3 med egen häst och jag anser att mocka, rykta, sopa,spåna och riva hö ingår i det att ha/hålla på med häst... Att värna om djuret man säger sig älska är viktigare än allt annat... fixar man inte underhållet bör man byta hobby...

Det är inte alltid kul med stallsysslor men det är moralstärkande och behövligt för att inte inlindas i nån rosa overklighet.... djuret ska alltid går i första rummet, sen kommer nöjet.... :D

Jag tycker inte alls att det är konstigt å dra sitt strå till stacken på klubben i form av mannakraft och jag skulle inte tolerera att mina töser förväntar sig att komma ut till en färdig häst...

Skulle nån av dom bli medryttare anser jag att det ingår i deras uppgifter att mocka, sopa, dona de dagar som är inplanerade som "deras"

Vore vi knutna till en ridskola där dom var elever skulle jag bli förvånad och bestört om dom inte kunde göra ett godtjänt arbete....

Att ha djur som intresse innebär slit... take it, or leave it.....

Fast det du pratar om är något annat än jag uppfattar att tråden handlar om. Här så saknar man den gamla sortens flickor som med böjt huvud och mössan i hand hoppades på att kanske eventuellt få rida genom att först sopa, mocka, putsa och dona i det oändliga. Dina tjejer har egna hästar, de "sliter och släpar" men det är ju åt sig själva och naturligtvis är det rätt!

Det som efterfrågas här är ju tjejer som då skulle komma och hjälpa dina döttrar att mocka, putsa , släpa vatten , borsta och sånt, gärna varje dag och sen så skulle de som belöning ,oregelbundet kanske få rida en liten sväng på dina döttrars hästar. Rätt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag har träffat mängder med fotbollskillar som står och säljer lotter utanför snabbköpen.

Jag säger att det är inte bara inom ridsporten man får göra saker tillbaka utan det gäller ju alla idrotter.

Och jag har inte träffat så många fotbollsungar som säljer lotter däremot deras föräldrar. Och dom där bullarna är sällan bakade av barnen, det är jag rätt säker på.
Dessutom har ju dom grabbarna och tjejerna som eventuellt sitter utanför affären och säljer mammas bakade bullar redan fått spela fotboll regelbundet, inte som en eventuell bonus när de först sålt bullar i ett halvår....

Skulle vilja se den grabb som först hjälper till att sköta fotbollsplanen, bär bollar, hjälper dom mindre barnen att knyta skorna o sånt kväll efter kväll för att sen kanske en gång per termin få vara med och träna! Det klagas i tråden på att det finns såna tjejer i stallen men såna killar har aldrig funnits i någon sport , någonsin. Tjejerna har väl äntligen lärt sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 670
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 408
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp