Bukefalos 28 år!

Finns liten hund som inte skäller?

Silver Girl

Trådstartare
Har tittat på hundraser inför framtiden ett tag nu och slås av att alla hundraser jag fastnar för också har lätt till skall.
Jag vet att det är en träningssak, men finns det mindre hundraser (runt 30-40 cm) som är lättare att få "tysta", eller där man har det gratis? Blir min första hund så bara för att det går att träna bort är det ju inte säkert att jag lyckas, och jag bor i lägenhet... Eller blir till att gå upp en storlek?

Söker i övrigt aktiv sällskapshund, kommer prova på lydnad och agility och kanske annat, men planerar inte tävla. Vill inte ha daglig pälsvård, inte behöva klippa ner för att undvika det (vill att hunden ska se ut som den ska) och är inte jätteförtjust i trimning, men kan tänka mig det om det är rätt i övrigt.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

De dansk-svenska gårdshundar jag har/har haft har aldrig skällt.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Min cavalier säger inte ett pip. Hon morrar lite på sina leksaker när hon leker själv och ibland när vi leker med henne. Ett lekmorr.

Har hänt typ 3 ggr att hon gett ifrån sig ett litet skall och hon är 6 månader.
Det är skönt med en "tyst" hund.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Svarar båda:

DSG går tyvärr bort då det står på deras ras-sida att alla inte går träna till att ha lösa. Om det till och med står så uttalat där kan har jag antagit att det är ett ganska utbrett problem. Känns som att det inte är det bästa som nybörjare...:crazy: Annars verkade rasen passa mig.

Cavalieren går bort pga hälsan. Även om det finns friska hundar så känns det svårt att som nybörjare hitta rätt uppfödare, och förutom att jag vill ha en frisk hund själv så vill jag inte bidra till avel som ger sjuka hundar.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Basenji borde ju va det ultimata angående skall ;)

Men jag tolkar dom som mycket egna och inte speciellt träningsbara
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

DSG går tyvärr bort då det står på deras ras-sida att alla inte går träna till att ha lösa.

Ojdå. Tur ingen talat om det för mina hundar. Det är inte ofta vi använder koppel. Extra tur att den jag tävlade lydnad med aldrig såg det. Hur hade det gått?

Vilken sida hittade du det på? Jag kanske kan lära mig något nytt, jag har ju bara haft dsg i 17 år.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Måste fråga dig, en gårdshund har ju som uppgift att ströva runt och hålla rätt på gården. Jaga möss och råttor, larma för inkräktare osv. Hur gör en hund det om den inte kan vara lös?
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Ojdå. Tur ingen talat om det för mina hundar. Det är inte ofta vi använder koppel. Extra tur att den jag tävlade lydnad med aldrig såg det. Hur hade det gått?

Vilken sida hittade du det på? Jag kanske kan lära mig något nytt, jag har ju bara haft dsg i 17 år.

http://www.gardshund.com/omrasen.html

"Om du funderar på att skaffa en dansk-svensk gårdshund, tänk på att:
• En del individer går inte att ha lösa utan mycket träning, eftersom de gärna ger sig ut på äventyr
"

Tänker mig att det här med mycket träning kan bli för svårt för mig som nybörjare, men har gärna fel, då rasen i övrigt verkar passa mig bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Har inte funderat alls på basenji innan och tog nu en snabbtitt på skk. Har nog missat den då den är snäppet större än jag tänkt mig, men det gör ju inget. Låter dock som en hund avlad för jakt, och kanske inte helt lätt att kunna ha lös? Men helt klart intressant, får titta lite närmare på den :)
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Jag har väldigt begränsad koll på basenjin, vi träffade regelbundet en jättefin tik som hette Helena :D Hon gick lös då, men hon va inte så gammal och det va väl sådär med inkallningen. Jag tror det är en fantastisk ras, men inte direkt nåt träningsmatrial.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Basenjis går inte att dressera. De gör som de vill, när de vill. Och även om de inte skäller så har de en himla massa andra ljud för sig. Det är också mycket vanligt att det är svårt att lämna dem ensamma hemma. En rolig ras för stadsmänniskan som alltid är hemma men jag skulle aldrig våga ha en sådan lös på ridtur.

Jag tycker att jaktlusten varierar inom DSG? Jag känner till flera som sticker, bl a en som roar sig med att driva rådjur i timmar om han får chansen... Eller roade sig, nu är han 13 år och har blåsljud på hjärtat så han nöjer sig med mindre vilt som sork.

Spaniels är överlag ganska tysta hundar. Spetsar och vallhundraser är överlag ganska skälliga. För att vara generell.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Måste fråga dig, en gårdshund har ju som uppgift att ströva runt och hålla rätt på gården. Jaga möss och råttor, larma för inkräktare osv. Hur gör en hund det om den inte kan vara lös?

..ja men dom är ju överlag ganska skälliga eftersom dom ska larma....fast min skäller heller inte mycket, ibland om det ringer på dörren etc men blir tyst när jag säger till honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Ja, då går ju basenjin bort. De jag fastnat för är så klart spetsar och vallhundar (mittelspitz, heeler, västgötaspets). Har inget emot "vaktskall" när det ringer på dörren eller liknande, men inte helt lyckat om de skäller då grannarna ovanpå städar eller brevbäraren kommer och jag inte är hemma...

Får väl försöka komma över trimningen och mustaschen och skaffa en dvärgschnauzer - eller skäller de också?
 
Senast ändrad:
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

TS ....Jag blir också lite chockad över vad du säger, för min går ALLTID lös, t om i tätbebyggda områden, sen går det ju att lära som att inte okynnesskälla såklart..

Det är som sagt taget från rasklubbens hemsida (länk ovan), och därför har jag litat på det. Jag har själv inte lyckats träffa en dsg i verkliga livet ännu, men är ju ca två år från att kunna skaffa hund så det ska nog hinnas med.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Dvärgschauzern ska ha en hel del vakt i sig vilket gör att de absolut kan larmskälla t.ex. när det kommer någon. Skälla för att grannen dammsuger har jag dock aldrig hört talas om att någon hund gör.. då ska nog hunden vara riktigt kass mentalt.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Italiensk vinthund är en ras som är liten, tyst, kräver noll pälsvård och är väldigt snäll.

Men, de fryser väldigt lätt och även om de verkar vara otroligt lätta att ha lösa för att vara vinthundar (flera jag känner som har/har haft italienare har dem lösa i princip hela tiden) så ska man ju vara medveten om att de i grund och botten är jakthundar.

Finns flera italienare som tävlar i agility och rallylydnad. Vissa håller på med viltspår och lite annat smått och gott.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Spetsar fäller & skäller. Naturligtvis varierar det mellan individer och raser, och visst kan de allra flesta läras att vara ganska tysta... Men de har lätt till skall, generellt sett.
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Hur är det med shipperke? Det är ju en liten spetsliknande vallhund. Om det är viktigt för dig att kunna ha hunden lös, men inte vill lägga ner en massa träning så skulle jag välja någon vallhund. Mina bearded collies har inte direkt krävt mycket träning för att kunna vara lösa, men de har ju både päls (dock inte värre än att en borstning i veckan räcker) och lätt till skall ;) förre hunden skällde MYCKET! Den jag har nu ganska sällan och bara under lek.

Har fått för mig att västgöten inte skäller så mycket? Annars kanske corgi kunde passa?
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Vet inte hur dom mindre spanielraserna är, svärfars fru har en gammal Cavalier utan tänder å typ cancer men hon har då inte skällt då jag har varit där! Har träffat endel otrevliga Cocker spaniel så uttalar mig inte om hur dom är...

Kan du tänka dig att gå upp i storlek så har ingen av våra 2 varit skälliga och dessutom älskat att vara med och lära sig saker! Nu har dom även jagat men har tidigare tränat tricks, hobby-agility och lite lydnad med våra och dom vill jobba! Tog lång tid innan vi fick höra mammas nuvarande skälla, däremot kan hon stundsvis prata på andra sätt, typ kvittrande!

Min lillhund som iofs är enbart 4 månader är nog en ovanligt bra kombo 50% Papillon 25% Chinese Crested och 25% Toy Pudel, vet inte hur dom raserna egentligen är i skällighet men han är tyst och då han låter typ gnäller, leker höna och liknande ljud så är det oftast "fy fan vad du är dum matte för jag inte får komma upp i sängen"
 
Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Italiensk vinthund. Pratar mycket, men skäller ytterst sällan.

Många tror att det är svårt att ha en vinthund lös men det är mycket enkelt bara man lär den att ha koll på var man är när den är lös. Sedan måste man självfallet kalla in om man ser vilt, fast det måste man ju göra med alla hundar. I princip alla hundar drar på vilt om man inte förekommer dem. Och inkallning måste man lära alla hundar. Det finns inga hundar som har det gratis.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 304
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 158
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 300
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp