Bukefalos 28 år!

FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Är det någon i den här tråden som har varghund ?

Vad ger ni era vinthundar för foder som valpar o vuxna ?

Har hört att man inte ska ge foder med hög proteinhalt för att inte riskera att dom växer för fort men det känns ju som att "puppy" och dom fodrena finns av en anledning ?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

jag har precis köpt ett täcke från Hurrta till Loppan och det sitter superbra! Lite mycket pengar att lägga ut på ett täcke so hon snart har vuxit ur kanske men som tur är så passar det precis lagom på min gamla terrier-tant också så när Loppan har vuxit ut det får terrier-tanten ärva det:D

tcke1.jpg

tcke2.jpg

tcke3.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Snyggt! Jag är jättesugen på ett rött hurtta jag med, men snålheten har stoppat mig så far. . .
Måste kolla lite hundshoppar igen ;)

kl
Rut fick en ny leksak idag. Verkar vara riktigt uppskattad! Det är en sån där boll som man kan stoppa godis i, idag blev det lunchen som hamnade där :)
6168598319_ea32bf6d44.jpg
6169132302_6072fcd73e.jpg


Annars ser det mest ut såhär på jobbet ;)
6169132230_b809050c0f.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh, såna där bollar är ju underbara! :D Mina damer blir helt vilda av sådana..

Ska kika igenom tråden mer sedan och se om det finns mer att svara på. Misstänker att det gör det :p

Idag tränade jag lite agility med unga lilla dåren och filmade! Här kan ni se hur det såg ut: http://www.youtube.com/watch?v=do4XhgX2jko

På lördag bär det av på lydnadstävling igen. Även det kommer bli filmat ;)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Vad ger ni era vinthundar för foder som valpar o vuxna ? [/QUOTE skrev:
Jag har en whippet som normalt sett äter Standardt och funkar bra på det. Nu har jag börjat fasa över henne på Hill's Sience Plan Sensitive Stomach för att jag kan få det billigare. Ska ge det en chans men än så länge så föredrar jag Standardt.

Jag fick min hund när hon var 10 månader så jag vet inte vad hon åt som valp. När hon kom till mig åt hon Eukanuba Working&Endurance som funkade så där, hon åt dåligt och sket mycket. Hon åt Doggy Professional Extra Aktiv en sväng där emellan också, det gillade hon bättre än Eukanuba men sket nog ungefär lika mycket.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Vad ger ni era vinthundar för foder som valpar o vuxna ?
QUOTE]

Har bara ägt min i 4 veckor och han är vuxen men han åt Purina Pro Plan Lamm & ris innan jag fick honom och det bajset han lämnade efter sig där på Arlanda Cargo var mörkt och i en stor mängd. Det var sista avföringen som såg ut så. Hemma fick han direkt äta Vom och Hundemat färskfoder. Och numera skiter han ljusa, torra, hårda kottar. 1-2 ggr om dagen och väldigt lite. Han skiter betydligt mindre än vår andra hund som får bravo färskfoder som innehåller mer utfyllnad men tyvärr tål inte den hunden kyckling tror vi. De väger lika mycket men vinthunden äter dubbla portionen mat men bajsar ändå hälften så mycket. Vi ska snart provocera med kyckling igen på den andra hunden för vi hoppas det inte är kyckling han är allergisk mot. ( han får lätt öron och tassproblem i form av svamp och vi vill utesluta allergi )
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tack för era svar!

Jag har nu bestämt att testa på Standardt, la undan en säck som jag ska hämta senare idag...så får vi börja lite sakta med det.

Förutom torrfodret så får Cashmir också KLASS färskfoder, det var egentligen Vom og hundemat det skulle vara enligt uppfödaren, men det kunde jag inte få tag på här och de i djuraffären sa att KLASS ska vara lika bra... stämmer det?

Sen har jag en fråga till...ni som bara ger färskfoder, hur mycket dyrare blir det för er än torrfoder? En sån "korv" som jag köper delar jag på 3, och så får han 1/3 av det blandat med torrfodret 3ggr/dag...så han äter alltså 1/3 korv om dagen...men skulle jag bara ge färskfodret så ska han ha en hel sån korv per dag...så det hade ju blivit jäättedyrt i längden.. :/
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Nu fodrar inte jag med färskfoder, har inget förvaringsutrymme för det tyvärr.

Men inte blir det väl mycket dyrare?
En korv VoH kostar väl ca 18-20:- och väger 500g. Det är 15,5 kg/månad om han äter 1 korv/dag, alltså en säck torrfoder.
Kostnad: 620:-/månad. Många torrfoder ligger ju därikring. Jag betalar 570:-/säck.
Nu vet jag ju inte hur mycket torrfoder han äter men 1 säck/månad borde ju vara ungefär där han ligger?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

hihi :D
En del inviter blev det här oxå, men de kom inte med på filmen.
Efter en stund började hon kolla bakom spegeln, men där syntes inte polaren?! ;)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Nu fodrar inte jag med färskfoder, har inget förvaringsutrymme för det tyvärr.

Men inte blir det väl mycket dyrare?
En korv VoH kostar väl ca 18-20:- och väger 500g. Det är 15,5 kg/månad om han äter 1 korv/dag, alltså en säck torrfoder.
Kostnad: 620:-/månad. Många torrfoder ligger ju därikring. Jag betalar 570:-/säck.
Nu vet jag ju inte hur mycket torrfoder han äter men 1 säck/månad borde ju vara ungefär där han ligger?


Det är faktiskt mycket dyrare än vad torrfodret skulle ligga på. Han har typ ätit en säck (2kg) på en månad, nu ska jag köpa 2x2kg(129kr/st) så då blir det bara 258kr för 2 säckar som alltså lär räcka i ca 2 månader har jag tänkt. Så enligt mina beräkningar skulle det bli mycket dyrare för mig med bara färskfoder.

Och menar du att han skulle äta 15,5kg torrfoder/månad? Äter din valp så mycket? Jag följer anvisningarna av uppfödaren och säcken jag fick på 2 kg har som sagt räckt i snart en månad...
 
Senast ändrad:
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Bara en st 2kilos säck på en månad? Det lät väldigt lite, min valp äter en 15-kgs på 1½ månad.
Men om han äter så lite så kanske det är värt att köpa en säck av något lite bättre foder :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Men oj, äter hon så mycket?! Hehe inte ens vår amstaff äter så mycket per månad :p
Japp, 1-1,5dl 4x/dag, och så har jag ändå alltid blandat i färskfodret 3ggr per dag. Det kanske låter lite.. men det är inte ens alltid han äter upp allt! Men han växer så det knakar iaf ;)

Jo men..bättre foder? Det är ju det bättre fodret som är Standardt som jag ska byta till som kostar 129kr/2kg säck :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Men om han äter 4-6dl/dag (om jag förstod dig rätt?) så måste det väl gå bra mycket mer än 2kg på en månad? Min tik äter ca 3dl/dag och 15kg räcker ungefär 3 månader tror jag.

Kan vara ute och cykla nu men har för mig att man kan behöva ge lite tillskott om man ger Standardt till en valp? Kan kanske vara bra att kontakta dom och kolla :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ja jag har inget bra svar på den frågan tyvärr :angel: Jag har ju haft honom i 3 veckor, jag fick en 2kg:s säck, jag ger ca 1-1,5dl 4ggr/dag, och det är ca 1 vecka kvar av maten skulle jag tro. Så därför räkna jag med ca 2kg/månad.
Men får se hur det blir i längden...kanske blir mer, på något sätt... :p

Ja du..det där har jag ingen aning om. Läste någonstans att det passar hund på 4-24månader..men kan vara bra att kolla upp, tack för tipset :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Om Standardt Original Extra står det: "Hundmat anpassat för aktiva vuxna hundar men passar även utmärkt till valpar och digivande tikar". Så då antar jag att man inte ska behöva ge något kosttillskott? :)


Insåg precis att jag la undan fel "sort"... det är Normal som kostar 129kr, Extra kostar 149kr.... hoppas dom har kvar det.. måste åka nu o kolla..
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 188
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
718
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 494
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp