FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Förekommer dig här och säger GRATTIS till ett godkänt andra licenslopp :banana:

Khaki sprang två godkända och dessutom jättefina lopp så vid nästa träning så tar vi sista :D

Cc valde däremot att vara halt så han fick bara titta på.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Khaki i spandexen.
IMG_0061.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tack!

Åh, irriterande upptäckt i morse. Cc har ett pyttelitet skavsår mellan två trampdynor vilket gör att jag kunde ha tejpat skiten och han kunde fått springa sina två licenslopp ändå. Grrr! Men men, nästa träning om inte alltför lång tid hoppas jag :D
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh nu skäms jag verkligen, men måste ju rätta till detta.. :angel: Du hade rätt om att fodret inte kunde ha räckt så länge!! Glömska jag fick ju ca en halv säck samma foder av en bekant precis när jag hämtade hem honom, och jag hade allt foder i en hink så jag hällde i den andra säcken också...och sen tänkte jag inte mer på det.. Så dum jag känner mig nu :o Men en sak är då säker iaf, att han åtminstone fått rätt mängd foder under de här 3 veckorna! Jag blev faktiskt lite rädd där att han fått för lite! Men skönt att det var utrett nu, kunde inte sluta tänka på det :p
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*KL*

En liten bild från lördagens Whippetraceträning. Bilden är från hennes andra av sammanlagt tre träningslopp. Min lillskrutta är hunden med den färgglada munkorgen. Lördagens träning var första gången där hon sprang med fler än en hund.

Hon flyger mer eller mindre in startboxen av sig själv och hon är grymt snabb ur (förmodligen för att hon är så liten). Att jaga trasa är det roligaste som finns i hela världen och att hon är mindre än övriga hundar kompenserar hon med att en vilja av stål och energi för ett helt kompani. Min älskade lilla pluttskrutt!

315836_2272876115179_1646946226_2328623_1086873384_n.jpg

©Christian Magnusson
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Nä nu börjar jag tycka det här är jobbigt! Behöver tips! Varje gång vi ska ut så stressar William upp sig! När jag ska ta på halsbandet halvstryp eller vinthundshalsband vevar han med huvudet så man inte kan knäppa/ få in huvudet i halvstrypet. Jag har testat att vänta ut honom. Men har ju inte all tid i världen! Ska börja om med att klicka in honom nu när vi känner varann bättre och sedan få honom att själv stoppa in huvudet i halvstrypet tänkte jag. Men det andra återstår ju ändå! Han flåsar och steppar och väntar jag så lägger han sig lugnt efter en stund men sedan är det samma sak vid hissen!
Han är lite bättre när man går själv med honom men det lustiga är att Melvin är superlugn så det är inte han som stressar upp honom så. Men det är ju ohållbart också att jag ska gå med dem en och en hela tiden.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag undrar om du inte får fler tips om du postar frågan i en egen tråd. :) Det är ju inte någon vinthundsspecifik företeelse direkt. Jag tror att det finns fler huvudvevande icke-vinthundar än vad det finns huvudvevande vinthundar.

Men verkar han tycka att det är obehagligt att få på sig halsbandet? Står han still om du provar att använda sele? Han kanske har väldigt känslig nacke.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh vilken härlig bild!! :laugh:
Måste fråga, har hundarna lätt för att acceptera dom där munkorgarna?


Här hos oss går det mesta bra. Cashmir är nu så gott som rumsren, eller han har väl typ varit det från början, bara 2 första dagarna kissade han på tidning vid dörren, men det är först nu som jag inser att han faktiskt är det.. så det är jätteskönt att vi inte behövde kämpa så mycket med det :laugh:

Men ett problem har vi, och det är ensamhetsträningen. Igår var han själv här hemma med mig (andra hunden var hos svärföräldrarna), och då försökte jag lämna honom några minuter ensam bara medan jag gick ut i trappen..och det gick verkligen inte bra... Redan första sekunderna pep han, ylade, skällde, hoppade in i dörren, skreek och ja..lät som en stucken gris som försöker fly :o Och eftersom vi har en sån jobbig hyresvärd som egentligen inte vill att man ska ha hund här, men accepterade det så länge inte hundarna stör på något sätt, så kunde jag inte vänta ut tills han tystnade för då skulle väl grannarna börja klaga, så jag fick gå in igen. Jag gjorde ändå samma sak några gånger till under dagen med det var precis likadant, och sen när jag var inne igen fortsatte han pipa efter mig i ca en timme till och var efter mig överallt hemma sen resten av kvällen.. :/ Det är väl en sån sak som är negativ med att hämta hem valpen så sent, han hade ju inte fått ensamhetsträning där utan hade 12 hundar runt sig hela tiden.
Det gick dock bättre när jag lämnade både hundarna hemma idag i 5minuter åt gången än så länge, då säger han inte ett knyst.. så det är väl lite positivt det.. men jag hoppas att han lär sig vara själv också så småningom..


För övrigt så börjar han verkligen visa sitt rätta jag nu och han är verkligen inte den snälla, charmiga lilla valpen jag trodde han var från början...utan han är en riktig liten terrorist :grin: Det kan ju vara att tänderna kliar men han har ändå redan tuggat sönder min mobilladdare, slitit trasor och pappersrullar i stycken, tuggar på möbelkanter, dörrmattan ska rivas i tills trådar kommer ut, mat stjäls från diskbänken, han bet sönder sambons glasögon så ena glaset trilla ut, nya lakanet har tuggats sönder, småsyskonens leksaker hemma hos min mamma har bitits sönder, där har han även tuggat sönder mammas fina ljushållare samt tuggat på hennes böcker i bokhyllan :devil:
Ja det är ju bara för härligt att ha valp!! :cool::D


Köpte ett fint halsband till honom här om dagen, inte för han förtjänar presenter just nu..men tyckte han behövde ett lite bredare halsband runt halsen :p
20119271241968516258_sbig.jpg


Och sen bjuder vi på en liten bus-video från imorse, och ja, som ni kan se så är visst hundarna uppe i sängen...sambon gav med sig till slut och jag får värme från alla mina tre killar om nätterna nu! :D
http://www.youtube.com/watch?v=64U55AFqt7k
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Många whippar, däribland min egen, har lite problem med separationsångest. Jag försöker att inte stressa med det utan tar det väldigt långsamt. Det lossnade något i somras och nu kan jag vara borta "hur länge som helst" ... bara jag går till tvättstugan. Det accepteras av någon anledning. Det som fungerar bäst för mig är att jobba fram rutiner och vanor. Dafne gillar att ta en ordentlig tupplur på förmiddagen. Därför går ut varje morgon på en rätt lång runda, sedan får hon frukost. När hon har varvat ner och vill gå och lägga sig så passar jag på att ensamhetsträna genom att gå ut en liten stund.

De flesta hundar har inga som helst problem med munkorgen. De är så inställda på att få springa att de i princip skulle acceptera vad som helst. Vi har en hund på träningen som efter målgång brukar fara runt med näsan i gräset för att få av sig munkorgen, men det är den enda som alls bryr sig om den.
 
Senast ändrad:
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Imorse drog jag med mig två lösa hundar och två lösa kaniner ut i skogen och lät dem springa fria och ha det så sådär bra medan jag själv kunde sitta ifred med spelet wordfeud på mobilen:D:angel:

Idéfix har som jag sett innan, någon form av vallningsgen i sig. Den är inte stark eller direkt jätteimponerande. Men den finns där. Springer en jösse bort är han snabbt där och motar tillbaka den till gruppen. Sen pussar han på dem så fort dem stannar tillräckligt länge vid hans ben:D

DSC_0065.jpg
[/IMG]

DSC_0066.jpg
[/IMG]

DSC_0069.jpg
[/IMG]

DSC_0070.jpg
[/IMG]
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Inget djur vill ju sitta i bur hela livet så jag försöker komma ihåg dem:p Men dem är rätt svåra fånga!

Idefix skulle säkert gärna sätta efter nån annans kanin men hans egna är han mycket mån om;)

Ikväll blir det Agility! Vi laddar för fullt!:banana:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

För övrigt så börjar han verkligen visa sitt rätta jag nu och han är verkligen inte den snälla, charmiga lilla valpen jag trodde han var från början...utan han är en riktig liten terrorist :grin: Det kan ju vara att tänderna kliar men han har ändå redan tuggat sönder min mobilladdare, slitit trasor och pappersrullar i stycken, tuggar på möbelkanter, dörrmattan ska rivas i tills trådar kommer ut, mat stjäls från diskbänken, han bet sönder sambons glasögon så ena glaset trilla ut, nya lakanet har tuggats sönder, småsyskonens leksaker hemma hos min mamma har bitits sönder, där har han även tuggat sönder mammas fina ljushållare samt tuggat på hennes böcker i bokhyllan :devil:
Ja det är ju bara för härligt att ha valp!! :cool::D

Haha, välkommen till livet som vinthundsägare! ;) Skämt åsido, Glimma var hemsk på att stjäla och tugga sönder saker tills hon blev sisådär 2 år, då lugnade hon sig lite. Hon stjäl fortfarande mat så fort hon får chansen men tuggar inte sönder lika mycket prylar längre. Var rätt roligt en gång när en vän till mig skulle passa henne - han klagade på att hon behövde mer tillsyn och passning för att hon inte skulle hitta på bus än hans då 1,5-åriga son behövde. :angel:

Glim har också varit lite svårt för att vara hemma själv, hon var inte alls trygg och brukade passa på att möblera om hemma hos mig när jag var borta. Ett tag hade hon dille på att flytta en flaska portvin som jag hade stående i golvnivå. Kunde hitta den i sängen, i hennes bur eller ståendes mitt på golvet. Knasiga hund.
Men det började ge sig i våras och gav sig helt i somras när Frank flyttade in. Nu är hon helt lugn när dom är ensamma och har för första gången fått tillgång till hela lägenheten när vi är bort (förut fick hon sitta i hallen) - och hon har inte tuggat sönder en endaste pinal! :bump: Så det blir bättre!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Haha, välkommen till livet som vinthundsägare! ;)

:D Haha. Jag glömde att skriva något om det när jag svarade Misiaczek. Dafne är mycket kreativ. Hon har hamnat i något slags andra valpstadium just nu och gillar att tugga på mattor och annat.

I förra veckan åt hon upp sista kapitlet i husses deckare. Så nu får husse inte veta hur boken slutade :rofl:. Ett typiskt whippetprank.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Det stämmer alltså att vinthundar generellt är tjuvar?

Idefix stjäl från matbord, iaf bredda smörgåsar försvinner snabbt om man bara ska hämta en grej i kylskåpet... Har aldrig lyckats komma på honom heller:devil:

I övrigt har han ju tuggat upp mitt bilbaksäte, ett äpple av glas (dyrt), ett par märkessolglasögon (mkt dyra), en antik stol i rött läder m.m.

Allt dock glömt och jag längtar efter nästa valp...

Philosophia- Haha! Lite kul med sista kapitlet enbart :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 626
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
701
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 906
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
615
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp