FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Nu fodrar inte jag med färskfoder, har inget förvaringsutrymme för det tyvärr.

Men inte blir det väl mycket dyrare?
En korv VoH kostar väl ca 18-20:- och väger 500g. Det är 15,5 kg/månad om han äter 1 korv/dag, alltså en säck torrfoder.
Kostnad: 620:-/månad. Många torrfoder ligger ju därikring. Jag betalar 570:-/säck.
Nu vet jag ju inte hur mycket torrfoder han äter men 1 säck/månad borde ju vara ungefär där han ligger?

Man kan inte räkna med samma vikt på färskfoder som torrfoder. Färskfoder innehåller ju en massa vatten o.s.v. Man ger alltså, i vikt, mer färskfoder än torrfoder. VoH har någon uträkning på ungefär hur mycket dom ska äta, i relation till hundens vikt. Men man ska alltid ta allt sådant med en nypa salt. Mina hundar är högaktiva och äter betydligt mer än vad dom "borde", speciellt hanen. Så stirra er inte blinda på vad som står på torrfodersäckar osv. :)

Jag ger för övrigt VoH, plus Standardt Normal för att dom skall kunna äta torrisar också.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*KL*

Om någon av er vill ha, eller känner någon som vill ha, en vuxen/äldre salukitik, så hör av er! Jag vet en som behöver nytt hem och har lovat ägaren att hålla lite utkik efter nytt lämpligt hem till den hunden ;)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Hugger den och passar på att fråga samma sak fast gällande en whippet :p

Så, någon som känner någon som är intresserad av en 3-årig whippet-tik? Det är Glimmas kullsyster som behöver ett nytt hem. Skitrolig hund med mycket go och motor, skulle gärna träna lite med skallen och skulle nog gå bra på LC. Och jättesöt såklart :love:
Så hör av er om ni känner någon som kan tänkas vara intresserad!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Man kan inte räkna med samma vikt på färskfoder som torrfoder. Färskfoder innehåller ju en massa vatten o.s.v. Man ger alltså, i vikt, mer färskfoder än torrfoder. VoH har någon uträkning på ungefär hur mycket dom ska äta, i relation till hundens vikt. Men man ska alltid ta allt sådant med en nypa salt. Mina hundar är högaktiva och äter betydligt mer än vad dom "borde", speciellt hanen. Så stirra er inte blinda på vad som står på torrfodersäckar osv. :)

Jag ger för övrigt VoH, plus Standardt Normal för att dom skall kunna äta torrisar också.

Nej det vet jag :)
Men hon sa att valpen åt 500g/dag och det blir 15,5 kg/månad.
Och jag räknar med (till en vuxen, medelstor hund iof) en 15 kg-säck per månad. Sen vet jag att vår vuxna hund skulle behöva minst 1½korv/dag, och då blir det ju såklart dyrare.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Men oj, äter hon så mycket?! Hehe inte ens vår amstaff äter så mycket per månad :p
Japp, 1-1,5dl 4x/dag, och så har jag ändå alltid blandat i färskfodret 3ggr per dag. Det kanske låter lite.. men det är inte ens alltid han äter upp allt! Men han växer så det knakar iaf ;)

Jo men..bättre foder? Det är ju det bättre fodret som är Standardt som jag ska byta till som kostar 129kr/2kg säck :)

Aha, jag visste inte vad standardt kostar på småsäck :)

Ja, hon äter 6-7 dl/dag, och ändå funderar jag på om jag ska öka på lite till då jag tycker att hon är liiiiite smal.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

När ni ändå snackar foder...

Min pudelmix tål inte kyckling mest troligt så därför fick jag överge VoH för Bravo vilt eller lamm till honom medans William fick VoH. M äter hälften så mycket som W men skiter dubbelt och oftast kletigt. Gillas inte!! Jag har bra erfarenheter av Standardt hjort och spec att ris gör hans avföring fast så nu har jag bestämt mig. Kommer köpa ca 10 paket bravo vilt för då får jag rabatt + en säck standardt hjort och ge hundarna hälften torrt hälften färskt. Så ska jag utvärdera detta efter 1-2 månader och se eller om jag tar VoH tillbaka till W. Man kan ju ha roligare saker för sig än plocka onödigt stora högar med skit efter hundarna ;)
Det som jag mest måste se är om W klarar sig på såpass mager mat. Gör han inte det utan att tunna ur så får han äta VoH helt enkelt. Eller om 10 pakets rabatten gäller även om man blandar sorter så kan han ju få bravo plus eller så.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Någonting är fel någonstans i era foderberäkningar :confused:
Jag har tre afghanflickor hemma nu, de är vuxna och har alltså gått ner lite i fodergiva från valptiden men inte mycket! Mina äter Standart Normal och har gjort det sedan de flyttade hit. En äter 4 dl per dag, en 5 dl per dag och den tredje 6 dl per dag. Hos mig räcker en 13 kg säck nästan en månad till alla tre. Då jag hade bara en hund som åt 5 dl om dagen räckte en säck ung tre månader ( fast då vägde säcken 15 kg ).
En annan sak att tänka på är att vinthundar oftast ska äta lite i underkant mot rekommenderad mängd för att de annars riskerar att bli lite för tjocka vilket inte heller är önskvärt. Mitt senaste tillskott till flocken :laugh: kom hit i juni, hon var då tunn, minst sagt, och väldigt kantig. Man såg fem ryggkotor på henne hela tiden och det är alldeles för mycket! Nu äter hon alltså Standart, 6 dl om dagen och hon är definitivt mycket snyggare i kroppen, högst tre kotor syns, fast oftast bara två, och hon mår utmärkt. Förutom fodret får hon en köttbulle, tre leversnittar och ett "märgkex" om dagen så det är inte så att hon göds på godis heller :d
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jo men då äter ju min ungefär så mycket som dina! Fast du kanske menar att han borde äta mindre då han är valp och av mindre ras?
Han äter ca 4-5dl per dag, men inte alltid han äter upp allt, så jag skulle väl säga i snitt 4dl/dag. Det är väl rätt lagom?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Fast det är ju lite farligt att generalisera på det viset. Jag vet massor med vinthundar som, tvärtom, behöver äta betydligt mer än sådana angivningar då de dels är "svårfödda" och kanske dels får mycket motion. (Jag känner inte till allas motionsvanor såklart. :) ) Så att säga att vinthundar ofta ska äta i underkant känns lite svårt, det är ju sånt som skapar benrangel med försvar som "vinthundar ska vara magra". Givetvis ska dom inte vara feta, det är dom ju absolut inte byggda för. Men jag känner nog lika många lättfödda som klarar sig på ganska liten mängd som jag känner svårfödda som behöver äta mycket, nästan mer än hundarna själva vill.

Min hane väger 35 kg nu, han äter ca 1 kg VoH om dagen. Plus några deciliter torrfoder. Tikarna väger ca 25 kg och äter ca 500 g VoH var, plus några deciliter torrfoder. Ibland får dom nöja sig med 500 g (hanen) och 250 g (tikarna) VoH, då äter dom säker 5 dl torrfoder var också. Om inte mer.

Om jag inte har VoH hemma så äter dom 8-10 dl torrfoder vardera om dagen, av Standardt.

Utöver detta tjockar mina hundar i sig färska (fast frysta) märgben, minst 1 i veckan och ibland fler. Dessutom tränar jag ju mycket så 1 kg köttbullar och annat träningsgodis går lätt åt varje vecka.

Mina hundar tränas totalt några timmar i veckan, springer nån halvtimme-timme om dagen i rastgård och promenerar 5-10 km om dagen. Så allt är väldigt relativt helt enkelt, och så klart baserat även på ras, arv, ålder, kön osv. Bäst är väl att fodra så hundarna ser bra ut i hull, muskulatur, päls och avföring. Och är pigga och glada, såklart. :)
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Neeej! Jag menade inte att din bör äta mindre för att han är valp, valpar behöver, generellt, mer mat än en vuxen hund. Däremot stämmer inte uträkningen om hur långt en 2 kg säck räcker om hunden äter 1-1,5 dl * 4 på en dag så äter han alltså 4-6 dl om dagen. En dl motsvarar ca 45 g. 45*4=180g. 2000/ 180=11,111 alltså en 2 kg påse kan inte räcka längre än ca 11 dagar om hunden äter 4 dl om dagen. Så, för min del var det matten, inte maten, som kändes fel :D
Galatea, jag blir lika förvånad varje gång matmängder kommer på tal. Vet aldrig hur det kommer sig men det fungerar så väldigt olika i alla hem :confused:Mina tjejer väger mellan ca 24kg och ca 30kg. Ingen av dem är för tunn nu men Star har ju perioder då hon bara äter en gång om dagen så ibland är hon definitivt lite tunn och det är före under och efter löp. Vi promenerar ca 2 timmar per dag och någon dag i veckan mer. Dessutom brukar de få springa i hagen minst 3 gånger i veckan, mellan 30 min och 1,5 tim, då gärna med andra vinthundar så det blir lite fart. Om jag startar upp och tränar rundbana med Ellen så kommer hon att få Extra istället för normal men just nu fungerar det här bra tycker jag och hon har bevisligen lagt på sig ca 1,5 till 2 kg på tre månader :angel:
Nu måste jag rusa, men jag tittar in senare för att läsa vad ni skrivit.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Neeej! Jag menade inte att din bör äta mindre för att han är valp, valpar behöver, generellt, mer mat än en vuxen hund. Däremot stämmer inte uträkningen om hur långt en 2 kg säck räcker om hunden äter 1-1,5 dl * 4 på en dag så äter han alltså 4-6 dl om dagen. En dl motsvarar ca 45 g. 45*4=180g. 2000/ 180=11,111 alltså en 2 kg påse kan inte räcka längre än ca 11 dagar om hunden äter 4 dl om dagen. Så, för min del var det matten, inte maten, som kändes fel :D

Jaha okej. Ja du...jag kan inte säga annat än att det bevisligen är så då jag fick en 2kg:s påse av uppfödaren när jag hämtade honom för exakt 3 veckor sen, och nu är det lite mindre än 1 veckas mat kvar. Så matten kanske är fel, men han äter iaf 4dl om dagen, och en 2kg påse har räckt i ca månad..på ett eller annat sätt :p Färskfodret fick han utöver 1dl torrfoder/gång.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Kolla ditt dl mått någon dag och väg hur mycket "kulorna" som ryms i ett mått väger. Det är nog enda vägen fram i detta. Att en dl väger ca 45g är Standarts uppgift ( står angivet på påsen i alla fall 13 kg säcken ) så om man räknar efter bör ditt mått vara 1/2 dl och då måste du ju öka mängden mat till din hund.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ojoj, glömde :angel: Det är ju definitivt så att det allra viktigaste är att hundarna mår bra och att de är pigga och glada! Det enda problemet är att det är ganska jobbigt att få ner en hund i vikt och särskilt om den är van att få lite för mycket mat för då framgår det med all önskvärd tydlighet att han/ hon får för lite mat. Matte hur ska jag överleva :eek:
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag har dessvärre ingen matvåg så kan inte väga kulorna. Men använder ett helt vanligt 1/2-dl-mått som man använder till mat, och så tar jag helt enkelt 2-3 gånger det. Så har svårt att tro att han får för lite. Han äter ju inte ens alltid upp all mat, så därför blandade jag med färskfodret, då åt han lite bättre.
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

KL*

när det ändå pratas om foder, nån som har tips på att få valp att äta? Ända sedan hon kom hem har hon varit väääldigt ointresserad av mat. Varken färskfoder (Bravo) eller torrfoder är särskilt spännande och hon får inte i sig särskilt mycket. Är dock i fint hull så uppenbarligen så verkar det som att den mängd hon faktiskt pillar i sig räcker. Kanske ska jag sluta oroa mig?
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Hugger den och passar på att fråga samma sak fast gällande en whippet :p

Så, någon som känner någon som är intresserad av en 3-årig whippet-tik? Det är Glimmas kullsyster som behöver ett nytt hem. Skitrolig hund med mycket go och motor, skulle gärna träna lite med skallen och skulle nog gå bra på LC. Och jättesöt såklart :love:
Så hör av er om ni känner någon som kan tänkas vara intresserad!

Får nog ta tillbaka mitt eget uttalande, jag hade inte riktigt koll på all information. :o Tiken behöver ett nytt hem men uppfödaren vill helst att hon hamnar inom bekantskapskretsen så hon kommer själv försöka hitta ett hem till henne. My bad!
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Vad ger ni era vinthundar för foder som valpar o vuxna ?

Åh nu var det väldigt längesen jag var här och vad passar väl bättre en lördagskväll än vintistråden som nöje :D

Svarar på foderfrågan med att mina får Standardt extra i kvantiteten ca 4-6 dl om dagen beroende på aptit och motion. Cc får så mycket han vill ha och orkar äta. Trugar med skirat skirat smör, en skvätt grädde eller kött, medan Khaki får max 5 dl om dagen för att han inte ska bli tjock. Hade gärna gett färskfoder, men delar en halvfrys med min kombo så det är helt uteslutet p g a platsbrist. När jag hade större frys fick de Fodax normal och standardt extra, ungefär 50 / 50.

När jag fick Khaki gick han på RC valpfoder och fick fortsätta på det till säcken var tom, och sen fasade jag in honom på standardt extra (som ju ocskå är till valpar som någon nämnde). Han fick någon säck RC valp på någon utställning som gick åt också, men annars har han gått på Standardt Extra hela tiden och funkar fint i hull och hår, klor, tänder, andedräkt, bajs och tja, vi är nöjda helt enkelt :)

Apropå dåliga valpaptit så åt Khaki bättre med fiskleverolja på torrisarna. VoH kunde också fungera samt handmatning :angel: Han fick aptit när han var tre, fyra månader och den har inte försvunnit sen dess. Labrador i vinthundskläder.


För övrigt är det LC-träning i morgon :banana:. Cc ska springa sitt första och kanske andra licenslopp och Khaki ska testa springa med en annan hund och kanske springa sitt första licenslopp också. Hoppas vädergudarna är med oss och att jag åker hem med några licenslopp godkända!


R_C: Morsan kunde tänka sig att ha en till saluki när hon blir pensionär om ett par år, men just nu har hon inte tid till fler hundar. Hoppas hon hittar ett bra hem. Glimmas syster också!

Och så en bild från i morse som jag blev nöjd med.

IMG_0058.jpg
 
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag & Puma ska på samma LC träning som Melli + Cc & Khaki, så Puma ska springa sitt 2 dra licenlopp och hoppas hon gör det godkänt :) Hade jag haft tid och vara kvar längre i dag på träningen hade jag hoppats hon kunde sprungit sitt 3 dje lopp oxå men nu räcker inte tiden till, till allt i dag :grin:

Så jag hoppas iaf att hon springer ett godkänt 2dra licenlopp på e vi lite närmre licensen!!! :bow:

Ha en bra söndag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 627
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
701
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 906
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
615
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp