Bukefalos 28 år!

Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Men vad spelar det för roll om vi tävlar eller inte?! Vi är precis lika stor del av föreningen ändå? Vi kanske har i åtanke att börja tävla?!
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Jag har försökt att vara delaktig tidigare med PR mm men även där kommer en massa krångel från styrelsen i vägen och man blir förbigången trots att man har en massa ideer samt lite kött på benen vad gäller organisering och planering, men vi får väl dra igång nåt eget i värsta fall :P
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Självklart, men jag fattar fortfarande varför man inte deltar o visar att intresse finns, istället för att sitta och säga att det är så, när man egentligen inte vet?

Hur kan ni vara så säkra på att intresset är så stort som ni säger, när nästan ingen är med? Jag säger inte att det är fel, men jag säger att det vore extremt mycket lättare att räkna o väldigt mer konkret om folk var med.

Jag tycker själv det vore bra, men jag inser att jag inte är i majoritet o därmed blev också motionen avslagen.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Du har nog rätt i det, men jag tror att många som äger en fjordhäst vet inte ens om att de FÅR vara med, just för att vi inte gör nog med reklam eller informerar om de faktiska möjligheterna...
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Det har du säkert rätt i men då är dte väl som sagt bättre att man är med o visar att det går att vara med, än att sitta o sura för att man inte får nån Spaf-rosett för att man deltar?

Då kanske intresset blir så stort att en anslutning kna vara aktuellt, även om jag själv tvivlar så finns ju möjligheten.

*kl*

De som försöker halshugga mig för mina åsikter kan ha i åtanke att jag är FÖR en anslutning till SPAF MEN förstår helt klart varför motionen inte antogs, och inser att dte behövs folk som visar intresse för att vara med för att det ska kunna bli aktuellt en annan gång. Och jag förstår som sagt inte problemet eftersom min häst får mäta sina kvaliteter mot andra samtidigt som föräldrarna kan tillgodoräkna sigresultatet om dte blir bra, dessutom är det PR för fjordhästen och nej, jag ser inte det som negativt.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Undra om det finns någon ras där så stor andel som 50% av alla treåringar visas? Om det var så, så skulle det ju knappast finnas plats för oss utom tävlan. Varför ska vi kräva/önska så stor andel utan att ens få vara med på samma villkor. Jag tror att vi är barn i början. Kanske är detta med treårstest någon som måste få arbetas in under en period? Kanske skulle det kunna ske utom tävlan, men det vore roligare om det var på riktigt.

Edit! Jag halshugger inte utan för en diskussion där vi har olika syn. Om du upplevt det så ber jag om ursäkt.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Jag är inte insatt i diskussionen helt ut, för det är mycket trist läsning. Negativ läsning..
Nu kan jag inte hålla på någon sida, för min bristande information samt att jag inte ens äger fjord, men jag vill kommentera en sak.. (Rider dock gärna fjord..)
Att säga; "Men ingen vill detta!", utan att ha först testat det i verkligheten ett tag, inte ett enstaka tillfälle, utan några stycken, så kan man ju inte avgöra en sådan sak.
Jag menar, om några startar en sak kanske fler följer efter, så är det alltid. Ingen sak i världen började med massdeltagning, utan någon enstaka från första början. Eller säger jag något tokigt nu?
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Jag ser det inte alls som en nagativ diskussion, utan en där vi byter erfarenheter och alla har sitt sätt att se på saken. Man måste få tycka olika och ge uttryck för det, hur ska rasen och föreningen annars kunna utvecklas? Om alla tycker lika blir det inte heller bra. Nä, fram för alla åsikter, även om de inte är av samma typ.

Jag tycker dock att vi hållit den på en relativt konstruktiv nivå och det känns skönt att man kan och får uttrycka det man vill utan att bli påhoppad. Jag tycker det är synd att mumin känner sig halshuggen, och som du kan läsa ovan, har jag bett om ursäkt om hon upplever att hon blivit det av mig. Överlag tycker jag att det funkar ganska bra i fjordforumen här inne, tonen kan vara het men sällan otrevlig.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Jag ville inte heller halshugga någon, även jag ber isf om ursäkt, men jag går igång på sådana diskussioner och har så mkt ideer som ofta sopas under mattan...

Orkar dock inte diskutera detta just nu, även om jag har mycket att säga tror jag, för nu måste jag göra det svåraste jag gjort på länge och åka veterinären för en sista stund med min älskade hund Astor...
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Hoppas att det blev en fin stund med Astor !

Vi i skbff har redan anslutit oss som lokalförening till Sjöhagen och om jag inte är helt ute och cyklar så har bohuslän gjort det samma, vi går mot strömmen så få era lokalföreningar att göra likadant.
Sen är det vissa grejer som vi jobbar hårt på att ändra men det är svårt då en del av den äldre generationen inte riktigt vet vad det handlar om, men ska fjordingen stiga i status måste vi ha med representanter överallt så det är bara att fortsätta skriva motioner och tjata vidare, trägen vinner !:angel:
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Tänkte försöka räta ut några frågetecken i en ganska het debatt som jag tycker spårat ut litegrann.

Ang motioner så är det förslag som enskild medlem skickat till styrelsen inför årsmötet. Förslaget gås sedan igenom av styrelsen som sedan yrkar bifall eller avslag. Givetsvis är det styrelsepersonernas tankar som styr om det blir det ena eller det andra, men tro inte att förslaget diskuteras, oftast går en hel dag av våra styrelsemöten åt för att vi skall enas om ett yrkande.

Motionerna skickas till lokalföreningarna, en lokalförening som arbetar på rätt sätt tar upp motionerna på ett styrelsemöte i sin tur och diskuterar vad de tycker är rätt eller fel. De personer som är valda att representera föreningen på årsstämman, dvs de som har rösträtt, dessa för föreningens talan och har även rösträtt, de kan alltså rösta för eller emot styrelsens yrkande alltefter tycke och smak.

Motionerna har även gått ut till samtliga betalande medlemmar via Lillblakken oför information till övriga medlemmar. Därför kan vem som helst prata ihop sig och åka till årsmötet och ha en åsikt - oavsett om man har rösträtt eller ej, rätt att plädera för sin åsikt har alla, och kan man prata bra för sin vara så går den säkert att sälja in till årsmötet som absolut kan gå emot styrelsens yrkande (jag kan här vidtala att ombuden oftast inte är samma som styrelsemedlemmarna, jag är tex inte ombud för SSFF, eftersom jag är styrelsemedlem och har därför inte rösträtt om det blir votering.)

Att den elaka farbror styrelsen (eller tant, för vi är övervägande sådana) skulle ha nån absolut bestämmanderätt och älska att köra över alla stackars medlemmar ute i Sverige är alltså ett fantasifoster!!

Däremot har vi faktiskt ganska god kännedom om vad som tycks och tänks ute i landet eftersom vi är dubbelarbetande samtliga - vi jobbar även i våra lokalföreningar!! Vi är även väl representerade både vad gäller uppfödareSverige och de tävlingsintresserade, och i en del fall har vi fötterna i vardera lägret, det kan ni kolla av om ni tar en koll på vilka som sitter i styrelsen....
 
Sv: Fjordhästavel 2009

(Ber om ursäkt för knapplån Pettersbog - de här svaren är inte ställda till dig personligen!)

Angående SPAF så har SFF varit medlem där, att vi skulle gå ur var ett beslut som togs helt i demokratisk anda på ett årsmöte. Emmellanåt får vi förslaget att vi skall återinträda men den kostnadsökning som det blir för varje enskild medlem är inte försvarbar och så har heller inget årsmöte tyckt - återigen ett demokratiskt beslut.

Det är helt och hållet upp till var och en om man vill delta inofficiellt i en kvalitet/treårstest eller väljer att låta bli. Själv ser jag precis som Mumin det som ett långsiktigt mål i min träning med unghästarna (visat 4 hästar på treårs, ridit en på kvalitet samt tränat åtskilliga) och glädjs över att kunna visa på fina resultat som jag erhållit i konkurrens med ponnyerna på lika villkor!

Att anordna en kvalitet i egen regi i SFF är kanske ett alternativ, men själv känner jag att lockelsen finns i att vara tillsammans med bruna, vita och gråa hästar och visa att vi kan och duger!

Bortlottning är precis som Mumin säger något som man som tävlande får leva med, i fjor lottades vi bort från 2 stycken viktiga tävlingar som vi skulle använt som kval till SM med våra fjordingar, det är bara att spotta i nävarna och hitta nya utvägar, att lägga sej ner och dö och tro att nån annan gör jobbet åt en är en utopi, det fungerar inte så....

Angående motionen om PR, så blev de som visat intresse för denna biten inviterade att delta i Gotlandsmötet i somras. Ett par stycken anammade detta och därigenom har det också vuxit fram en ny PR grupp, som redan börjat jobba aktivt. Var de framöver kommer att ta sitt PR material etc från det vat vi inte men det kommer säkert att visa sig framöver, det kan faktiskt vara orsaken till att svaret på den motionen ser ut som det gör!

Så svar på diskussionen om årets profil och årets avelshäst - återigen här är det förslag från enskilda medlemmar som på uppmaning i LillBlakken och på hemsdian skickat in. Förslagen är förvisso bearbetade av styrelsen - men OTVIVELAKTIGT måste väl årets profil och dito prestation vara att bli uttagen och få representera Sverige på ett VM??? Ekipagets insatser på internationella tävlingsbanor tillsammans med kuskar med hästar av andra raser är iallafall i mina ögon fantastiska!!

Hauk Thun - läs presentationen som SG gjort - ställ den i relation till vad annan avelshingst gjort förra året (kastrerad eller inte), även här tycker jag att det tagits ut en värdig "vinnare".

Alla som tycker, tänker och debatterar, ni har ju intresset uppenbarligen, engagera er i lokalföreningen, engagemang gör ofta större nytta än tomma ord på ett papper eller en dataskärm. Det finns också en valberedning att vända sig till om man är intresserad av att delat i styrelsearbetet.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Och därmed utträder jag ur diskussionerna, om någon har en relevant fråga så står jag eller annan styrelsemedlem till tjänst, telenummer och mailadresser finns på hemsidor och i medlemstidningen.

Ha det gott i fjordhästsverige, vi syns på årsmötet ;);)
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Eller också kanske man kan lösa det med att vi med vårt stubbade unga hästar får vara med SPAF mot en lite högre avgift under en period när man provar hur intresset ligger? Fast inom tävlan i stället för utom...

Jag hade hoppats att det skulle gå igenom, för jag tror vi behöver ut och visa vad våra gula går för. Att de visst är konkurrenskraftiga som ponnyer och hästar. Att de kan röra sig och att de kan hoppa. Många lever kvar i den gamla modellen, tung och stor och stark. Så är det inte riktigt längre, inte fullt ut i alla fall. Fast de som vill får välfortsätta utom tävlan i mån av plats som förut, och sen får vi väl motionera senare på samma vis.

Nu är det ett tag sedan du skrev detta, och diskussionen har hunnit utvecklas, men: bra förslag ovan, skicka in det som en motion till nästa gång så får styrelsen och medlemmarna möjlighet att ta ställning till förslaget :idea:
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Tack Lycka, då var jag alltså inte helt ute o reste då när jag försökte bli klok på hur det fungerar när man beslutar saker.

I övrigt känner jag som jag redan sagt att även jag avstår från vidare diskussion i ämnet.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Tack Lycka. bland har man inte koll på hur beslutandevägarna går i olika föreningar. jag har själv arbetat aktivt inom styrelsearbete länge, både bostadsrätt och brukshundklubben. Nu känner jag dock att tiden inte räcker och kommer lägga sådant på hyllan ett tag. Småbarn, eget arbete och en egen företagare till man gör att tiden måste prioriteras annorlunda. Jan kan inte heller säga att jag arbetat aktivt inom SFF, vare sig nu eller tidigare. Annat har haft prio före.

Jag trodede nog, och det får jag be om ursäkt för, att styrelsen kanske inte hade sån koll som du beskriver. Därmed inte sagt att jag hellre vill ha offociella resultat på treårstest ändå. Jag tror vår diskussion kommer dö ut nu. Om man tycker samma så blir det liksom inte någon diskussion. Var det tar vägen, hur vi agerar, om det kommr stanna här eller inte, det får vi väl se.

Tack ändå alla för en bra diskussion, tycker jag. Hoppas ingen känner sig trampad på, i såfall ber jag om ursäkt.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Satt precis och läste igenom allt och så kommer Lycka och förklarar så himla bra;)
Det är ju till sist årsmötet som avgör många frågor, mötet kan ju gå emot styrelsens förslag!
Tycker att man måste tänka på kostnadsökningarna om vi går med i SPAF och/el Svrf. Ivår lilla lokalförening, så skulle vi garanterat tappa 75-80% av medlemmarna om det blev en höjning till t.ex 800kr (läste den siffran längre upp) Vi har några uppfödare och någon tävlings intresserad, men de flesta har sin häst just för små klubbtävlingar,brukskörning (hemma) skogsridning och dessa medlemmar måste vi också tänka på.
Tror inte att det stora flertalet av medlemmarna är berädda att betala för något som ett fåtal vill utnyttja!
Hur många 3åringar fanns det i fjor?
Hur många av dessa visades på 3års test? och hur många blev bort lottade?
Och alla som inte visades på test, eller tränades för det, Varför? Troligtvis för att det inte fanns möjlighet för det ( av olika anledningar)
Hur många visades på treårspremiering.
Tror att procent talet som premierades var avsevärt högre och alltså ett större intresse.
Tycker det är väldigt bra med dessa disskussitioner1 VI ÄR SFF så kom till årsmötet och TYCK TILL DÄR! Vill man förändra något så måste man synas och engagera sej, allt för många tycker till MEN har sen valt att prioritera bort sitt engagemang och det går ju stick i stäv med vartannat,eller?
Jag har själv prioriterat bort tävlandet för jag har inte den tid och det engagemang som det kräver av mej, men hoppas och tror att jag ändå bidrar med något till både vår lokalföreningen och Svenska
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Hallå där ute i fjordhästsverige! Har det fötts något fjordföl ännu? Tycker det känns så knepigt att skriva under "Fjordhästavel 2009" fastän det redan är mitten på mars 2010. Då jag är relativt ny i fjordforumet känner jag att jag inte vill ta mig friheten att skapa en ny fjordhästtråd så där hux-flux. Jag sitter bara och bara väntar på att mina fölisar ska poppa ut. I morse såg jag att juvret hade börjat växa lite. Det var kul att se att man kommer in i ny fas av dräktigheten i alla fall. C a en månad kvar till första fölningen och enl beräkningen ska detta ske kring 15 april då det är inlånade Venus Grönkulla som ska få sin efterlängtade bebis. Detta var lite tankar från en mycket förväntansfull fjordhästägare. :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har äntligen fått en ny telefon och har gjort överföringen mellan nya och gamla. Jag har inte satt i nya SIM kortet eller...
Svar
11
· Visningar
473
Senast: sweep
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
343
Senast: Sharpless
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: MJLee
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 085
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp