Bukefalos 28 år!

Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Men jag tycker det var synd att de avslog motionen om 3års test och kvalitets tävlan. "det finns inte det intresset för att få en sådan aktivitet att gå runt".

Och HUR vet dem det?
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Och HUR vet dem det?

De har kanske frågat folk? Det krävs ju en del insatser. Dessutom är det en ekonomisk fråga som det stod.

Sen fattar jag inte det där med klubbinloggningen, det kostar ju inget, men vi får väl se vad PR-kommittéen kommer fram till.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Men vadå "frågat folk"? Isåfall ska de ju göra en grundlig undersökning på detta, inte basera sina resultat på några enstaka individer. Det kanske finns dem som är villiga att betala för detta?!
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Herregud, intresset vet de inget om om det inte görs en undersökning först, om allt handlar om pengar kan vi likaväl lägga ner, vad är det för inställning....
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Eller också kanske man kan lösa det med att vi med vårt stubbade unga hästar får vara med SPAF mot en lite högre avgift under en period när man provar hur intresset ligger? Fast inom tävlan i stället för utom...

Jag hade hoppats att det skulle gå igenom, för jag tror vi behöver ut och visa vad våra gula går för. Att de visst är konkurrenskraftiga som ponnyer och hästar. Att de kan röra sig och att de kan hoppa. Många lever kvar i den gamla modellen, tung och stor och stark. Så är det inte riktigt längre, inte fullt ut i alla fall. Fast de som vill får välfortsätta utom tävlan i mån av plats som förut, och sen får vi väl motionera senare på samma vis.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Ja, det är ju också en idé...

Ja, jag höll också tummarna för det... Det känns spontant att det är vi själva som sätter käppar i hjulen för vår egen ras..
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Det var bara en som gick igenom av motionerna och det var den gällande prestationsmedlaljer. De efterlyste lite rättvisare mellan de olika grenarna, och så blir det.

Avslag på följande;
Koordination vid försäljning av hästar.
Utländska domare som sitter med vid hingstpremieringen.
Att vi ska kalla oss rasförening.
Avslag gällande förslag på 3-årstest.
Avslag för PR-produkter via Sjöhagen Wear.

Som Eligble skriver, det känns lite bakåtsträvande när allt hela tiden avslås... jag tycker samtliga förslag var bra och framåttänkande. Vi måste framåt, egentligen på fler ställen än bara inom de områden som det fanns motioner om....

Hoppas PR-kommittén hoppas på Sjöhagen i alla fall.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

*kl*

Ärligt talat så förstår jag inte problemet med treårstesten. Fjordingarna får ju vara med? Resultatet är ju det samma, oavsett om det är utom eller inom tävlan..
De som är med i fjordhästföreningen och inte är intresserade, ska de behöva betala dubbel avgift för att några få vill visa på treårs, det är ju trots allt ingen jättestor del.
För var ska vi då dra gränsen? Varför är inte SFF med i Svenska Ridsportförbundet? Det är ju superbra för de som tävlar.. Jag hade tyckt det vore kanon med både SFF, SPAF o SvRF i ett. Men vill de som inte göra det betala en medlemsavgift på 7-800 kr?

Det intressanta är att de som vill göra något sånt ofta är en liten klick, men de förutsätter att hela föreningen är med på det? Hade hela fjordhästföreningen velat det hade det kommit massor av motioner, o då hade läget kanske varit ett annat.
Fjordhästen är inte utestängd från dessa aktiviteter.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Precis. Som ägare till ung häst är det också viktigt att kunna sätta upp mål. Jag vet inte om det skulle kunna gå att lösa på det viset, men allt är bättre än inget. Utom tävlan är ju bättre än inte alls, men inom tävlan anordnat av SPAF vore ett lyft.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Vifår vara med i mån av plats ja... Utom tävlan i mån av plats, med domare som kanske inte alls är utbildade på fjordhästar.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Vifår vara med i mån av plats ja... Utom tävlan i mån av plats, med domare som kanske inte alls är utbildade på fjordhästar.

Hur många dressyrtävlingar skulle du åka på om du fick vara med utom tävlan? för mig känns det viktigt att det är på riktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhästavel 2009

Tja, eftersom jag precis betalt massa pengar för att få tävla min häst just utom tävlam så får jag väl svara på att ja, jag planerar att åka på ett antal under de närmaste 2-3 åren så fort hästen är redo för det. Så för mig är det inga problem alls. Jag har ett mål med mitt tävlande - det är väl ändå det viktigaste?
Om mitt mål endast var att vinna så har jag valt helt fel sport, jag gör mig inte bäst som ryttare, oavsett hästras, däremot så tycker jag det är kul.

Det folk försöker tvinga fram är en separation i tävlings- och inte tävlingshästar och det ser jag inget positivt i alls. Jag är själv tävlingsryttare men har inga som helst problem med att man med en liten ras och en väldigt liten förening försöker värna om de som finns. Att tävlingsfixera det hela skulle sålla bort en hel del.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Ja, varför ska man behöva vara "utanför" på sådana tillställningar? Otroligt dumt! Att dessutom alltid vara i riskzonen för att bli bortlottad kan ju inte heller vara så kul...

Jag citerar dig Ljossa: "Som Eligble skriver, det känns lite bakåtsträvande när allt hela tiden avslås... jag tycker samtliga förslag var bra och framåttänkande. Vi måste framåt, egentligen på fler ställen än bara inom de områden som det fanns motioner om...."

Jag kan bara instämma. Det verkar saknas ny-tänk!
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Hur stor del av de fjordhästar som respektive år är 3, 4 och 5 år är det som visas på treårstest resp kvalitetstävlan? Det tycker jag vore väldigt intressant att veta som ett led i diskussionerna med SPAF eller ej.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Jag är själv tävlingsryttare men har inga som helst problem med att man med en liten ras och en väldigt liten förening försöker värna om de som finns. Att tävlingsfixera det hela skulle sålla bort en hel del.

Hur menar du med att värna om det som finns?
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Här är vi olika. Jag har så svårt att göra mitt bästa och lägga ner mig om det inte är på riktigt. Jag tycker till och med att de som lägger ner massor bara på en träningstävling är tokiga. Ska man tävla ska man göra det påriktigt, förmin del kvittar det annars. Träningstävling och utom tävlan kan jag ha som en check på att jag är på rätt spår, men allvar är det inte! Jag behöver "på riktigt" för att ta det på allvar.

Jag var speaker på en träningstävling för inte så länge sen och tycker att det är lite larvigt att lägga ner så mycket som många gjorde. För mig funkar hel och ren i de lägena, kavajane lämnar jag hemma då, de vita brallorna med. Mitt tyck, det står jag för!

Tävlingsfixera är något man själv gör, det kan ingen annan få mig att göra eller inte göra. Det handlar om vilken nivå jag lägger mig på. Jag gillar att tävla, inte att delta utom tävlan.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhästavel 2009

Jag ställer hellre frågan, hur många skulle visas om de fick vara med på samma villkor som resten?
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Tävlingsfixera är något man själv gör, det kan ingen annan få mig att göra eller inte göra. Det handlar om vilken nivå jag lägger mig på. Jag gillar att tävla, inte att delta utom tävlan.

Precis, och inte sjutton måste man vara tävlingsfixerad bara för att man deltar inom tävlan i ett 3års test eller en kvalitetstävlan! Kan inte föreningen syssla både med tävling och avel funderar jag på...? Måste man dela in det i "fack"?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har äntligen fått en ny telefon och har gjort överföringen mellan nya och gamla. Jag har inte satt i nya SIM kortet eller...
Svar
11
· Visningar
474
Senast: sweep
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
343
Senast: Sharpless
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
24
· Visningar
654
Senast: MJLee
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 091
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp