Bukefalos 28 år!

Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Jag ställer mig till vis del tveksam om vår förening verkligen kan ägna sig åt både och. Speciellt med tanke på att de satt upp nivåer för prestationsmedaljer i fälttävlan som ingen ens kunde erhålla. Nu är det dock ändrat.

Fel kan alla göra, men detta var ganska grovt.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Att visa utom tävlan är väl ett ypperligt sätt att visa att man är intresserad och att det då kan vara värt att tänka över om man ska ta steget att gå med? Det är väl helt givet att man inte tar ett så stort steg för att sen komma på at hoppsan, det var visst ingen som är intresserad? När det varje år är 20-30 fjordingar som finns med på treårstester eller när de faktiskt inte får plats (jag vet att vi är bortskämda här nere), då är det väl mer relevant att verkligen gräva djupare i saken, än när folk säger att det kanske finns folk som vill vara med?

Så nej, jag förstår inte alls problemet. Jag har i år hästar som ska gå treårstest, fyraårskvalitéten (om han är redo, annars får det bli femårs istället), häst som kommer att tävla utom tävlan/avd b i hoppning och dressyr och häst som kommer att gå inom tävlan i dressyr. Dessutom kanske en som kommer att gå bruks. Jag tror jag har täckt in det mesta o anser att en bra start att visa intresse är att vara med, inte säga att jag hade varit med - om. För om jag då inte är med om detta -om- införs, då hoppas jag att folk hade blivit skapligt förbannade. En häst utom tävlan visar upp sig betydligt bättre än hemma i hagen oavsett, och jag anser att det är viktigt att hästarna visar upp sig i allmänhet, och fjordingarna i synnerhet.

Jag kommer dessutom troligtvis att lämna min treåring till en av sveriges absolut främsta unghästutbildare, just för bland annat matchning till treårs. Det må vara over-kill eftersom det är utom tävlan, men för mig är det viktigt, för mig, för min häst och för min hästs mamma. Jag ser inte skillnaden om han hade varit inom tävlan? Han hade troligtvis inte kvalificerat sig till någon riksfinal ändå, men han får visa vad han går för, och det är därför jag visar.
Ja, det handlar om pengar om man ska vara med i SPAF, men det förvånar mig inte, för finns det nånting som inte handlar om pengar idag?

Mina hästar och deras prestationer blir varken bättre eller sämre om de går inom eller utom tävlan. Tävling handlar om att ha ett mål att sträva mot och uppnå. Vad målet är - det är individuellt.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Jag tävlar helst inom tävlan, för att jag presterar bättre när det är allvar. Lösa skott, det får andra ägna sig åt. Jag hoppas att vi får vara med inom tävlan om två. Officiella meriter är bättre in inofficiella tycker jag. Men jag som sagt är tävlingsmänniska ut i tåspetsarna. Ska det vara, ska det vara på riktigt. Annars kvittar det. jag kan sätta upp mål ändå, men det är roligare att ha lite press.

Inom tävlan kan nog dessutom få upp lite status på våra gula, att de platsar att vara med liksom. Inte vara de som inte får vara med.

Eli - jämför blandraser och bruks här. Vad är värt mest? Att vara med utom tävlan på klubbnivå (om ens det erbjuds) eller tävla officiellt mot andra med riktiga domare under riktiga förhållanden?

Nä, för mig är det på riktigt, eller inte alls. Eller ja, vi får väl se om två år. Fast det vore roligare om det var på riktigt.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Jag kan vara överens om att vi inte är överens i detta. För mig gäller tävlan och på riktigt, du är nöjd med mindre.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Att visa utom tävlan är väl ett ypperligt sätt att visa att man är intresserad och att det då kan vara värt att tänka över om man ska ta steget att gå med? Det är väl helt givet att man inte tar ett så stort steg för att sen komma på at hoppsan, det var visst ingen som är intresserad? När det varje år är 20-30 fjordingar som finns med på treårstester eller när de faktiskt inte får plats (jag vet att vi är bortskämda här nere), då är det väl mer relevant att verkligen gräva djupare i saken, än när folk säger att det kanske finns folk som vill vara med?
.

Jag tror att det kan bli med som agilityn inom hundsporten. Ingen inom SBK trodde det skulle slå, och nu är det en av de grenar som drar mest tävlande. Ge det en chans, funkar det inte så lägg ner, men ge det en chans i alla fall.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Självklart är officiella meriter bättre än inofficiella det är nog alla överens om, men inofficiella meriter är väl bättre än inga meriter alls?

Dessutom tycker jag det känns konstigt att man förväntar sig att folk ska se till att man ska få vara med inom tävlan, men man ställer inte upp fast man blir erbjuden utom tävlan? Hur ska man kunna veta att folk är intresserade (på riktigt, inte bara sitter och säger att det är sååå dålig stil) om folk inte ställer upp?

Jämför med att alla tycker det är så viktigt att man visar upp fjordingarna. Men får man inte visa upp dem "på riktigt" så kan man bli hemma då alltså? Hur mycket PR är det för fjordhästen?

Jag presterar också bättre när det är "på riktigt" men ingenting blir bättre av att jag sitter hemma o surar om jag inte får vara med. Jag får ge mig ut och visa att jag vill vara med istället..

Måste det vara "på riktigt" finns det massor av tävlingar man kan vara med på, inom tävlan, utan att det kostar ett dugg extra, men man får ändå visa att man vill. Gör man det så kanske tonläget blir ett annat så småningom.

Jag hoppas att föreningen värnar om de väldigt få medlemmar de har. Annars lär knappast rasen bli större. Men jag bryr mig faktiskt inte egentligen, jag skulle lika gärna ha en annan ras, om folk försökte samarbeta lite mer.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Nu intresserar hundsport mig inte så jag vet inte vad du pratar om men visst, du har en poäng. Men då är vi där igen. Pengar. Hur många medlemmar kommer föreningen att tappa då, och har föreningen råd med det tappet? Vad händer när bara de "tävlingsintresserade" finns kvar - finns det nån förening då?
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Men om man väljer fjordhäst bara för att det är billigt, då biter man sig själv i baken. Väljer man att vara med i en förening bara för att det är billigt, vad har man då för utbyte av den? Jag är med för att jag vill vara med, inte för att det är billigt. Jag väljer fjordhäst för att jag gillar den, inte för att den är billig.

Jag skulle nog vara med i SFF även om det var dyrare, får man bara lite för det så får det gärna kosta tycker jag.

Just det, vad vill vi ha, medlemmar eller aktiva medlemmar?

Och nog finns ett visst avelsintresse i kvalitet och 3,4 och 5års? Det visar sig ju där vad de går för.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhästavel 2009

Nu intresserar hundsport mig inte så jag vet inte vad du pratar om men visst, du har en poäng. Men då är vi där igen. Pengar. Hur många medlemmar kommer föreningen att tappa då, och har föreningen råd med det tappet? Vad händer när bara de "tävlingsintresserade" finns kvar - finns det nån förening då?

För att åter gå till hundvärlden igen då. Jag tror inte att SBK hade råd att förlora agilityn egentligen, nu när den blev så stor. Men, de trodde inte på den och nu är det som det är. En av välrldens största hundsporter gled dem ur händerna för att de inte vågade, hade råd eller trodde på konceptet. Varför inte dra lärdom avandras misstag?
 
Sv: Fjordhästavel 2009

DET håller jag verkligen med om. Många väljer nog bort detta bara för att det är utom tävlan. Nu har jag även blivit medlem i spaf, men fortfarande gäller ju detta "utom tävlan". Och fortfarande riskerar jag att bli bortlottad pga detta.
Jag har ingen lust att träna träna träna, planera ALLT efter ett exempelvis 3årstest (innebär schemalägga diverse saker, boka transport och bil i god tid, hitta barnvakt och en massa annat) och sen blir man bortlottad och står där som ett jäkla fån. Nä, träna gör jag ju ändå men det är inte alls lika drivande att inte vara med "på riktigt"...

(Skulle citera ditt tidigare inlägg ljossa men det försvann)
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Såhär tror jag att problematiken ser ut:
det ska vara billigt. De som vill ha en billig häst att lulla med eller avla på skaffar en fjordhäst. För det är ju billigt. Sedan finns det undantag, de som vill göra annat än att bara lulla. De inser kapaciteten i rasen men kommer ingenvart officiellt för föreningen sätter stopp för sig själv.

Jag menar, att betala 250kr i årsavgift är ju faktiskt ingenting, sedan är servicen man får tillbaka inte alltid den bästa ändå (ja jag gnäller, men betalat fullt medlemsavgift ett bra tag och ändå missas det saker som att man får lillblakken eller annan info, TROTS att man betalar för det och påpekat det).
Detta är så typiskt föreningen, man påstås vara ovillig att betala och inte vara tacksam för det man får, men så är det ju inte alls! Man måste värna om de få medlemmarna som finns och jobba lite för att få fler, så enkelt är det.
Att höja avgiften något gör ju ingenting bara man höjer standarden! Hellre vara medlem i en förening där man får allt än att vara i 3 olika och plocka lite och ändå inte bli nöjd...
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Och återigen så behöver vi inte satsa på enbart tävlinsgintresserade, men när det kommer så bra förslag som bara avslås pga ekonomin, då förstår jag inte hur man ska bli modern, vidareutveckla sig och bli en överlevande ras. Då kan man ju räkna med att dö ut så småningom när kraven utifrån blir större, när man inte kan möta efterfrågan och när man inte kan se att även ett litet intresse ÄR ett intresse och det behöver inte bara kosta! Man kanske kan se vissa kostnader som en framtidsinvestering som ger mera avkastning då och genererar i en bättre ekonomi på lång sikt.

Detta är ingen kärnfysik, det är enkel organisationsteori, enkel planeringsarbete och enklare än enkel ledarskap som behövs...
 
Sv: Fjordhästavel 2009

*delvis kl*

För mig är inte just själva tävlandet så viktigt, men om man nu väljer att visa/tävla sin häst så vill man ju att det ska vara officiella resultat.
Om allt handlar om pengar så kan vi ju lägga ner direkt. Vi sysslar med fjordhäst för att vi tycker det är roligt, men vi behöver ha lite ny-tänk. Varför väljer man att avslå motionen om 3års test/kvalitetstävlan p.ga intresset är för litet och att det blir alldeles för dyrt? Har man frågat medlemmarna? Har man gjort en utförlig undersökning? Vi lägger ju en hel del pengar på utställningar, premieringar osv, kan det inte vara lämpligt att försöka få upp folks ögon för brukbarheten också?
 
Sv: Fjordhästavel 2009

*kl*

Risken att bli bortlottad är inte unik för SPAFs aktiviteter, det gäller alla tävlingar. Skulle jag vara rädd o inte kunna planera för att risken finns för bortlottning skulle jag aldrig kunna tävla, varken inom eller utom tävlan, någonsin. Och jag vet ganska många som tävlar ändå.

Det finns ett stort avelsintresse i treårstest o kvalitetsbedömningar, dessa är avelsvärderingsgrundande även utom tävlan, en bra anledning att delta ändå. Oavsett vad man själv har för "principer" så kanske avkommans föräldrar gynnas av att man ställer upp.
Om det nu är så många som blir hemma för att det är utom tävlan, kan inte någon försöka samla alla dessa och be dem ställa upp ändå, mot bättre vetande o allas principer om att man inte kna tävla om det inte är på riktigt, och visa att intresset är så fantastiskt stort att det är meningsfullt att bli medlem i spaf? Där kan man ju inte bara tänka egoistiskt.

O fortfarande - varför borde SFF vara med i SPAF - men inte i SvRF - vi snackar ju tävling med båda delar.

Känner dock inte att jag har så mycket mer att tillföra diskussionen mer än att jag i just det här fallet håller med dem som bestämmer.
Men där har väl alla möjlighet att påverka genom att gå på möten och rösta som sen föreningens representanter tar med sig? Det är väl föreningen som bestämmer?
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Men motionerna har väl avslagits från styrelsen eller har jag fattat fel? Inget med rösta själv som medlem väl...
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Jag tror inte att man skulle behöva vara medlem i spaf eller whatever, det finns säkert andra alternativ men slår man av alla motioner så blir det ju aldrig aktuellt att ta reda på mer bakgrundsfakta och andra alternativ heller...
 
Sv: Fjordhästavel 2009

Men motionerna har väl avslagits från styrelsen eller har jag fattat fel? Inget med rösta själv som medlem väl...

Det man kan göra är kanske att verka för en del nytt blod i styrelsen...? För jo, det är styrelsen som har gjort avslag på motionerna, eller som i vissa lägen, lämnat vidare.

Jag tror att tre av oss, Eli, jag och Indiv har ganska lika tankar. Frågan är bara hur vi ska gå vidare? Bearbeta valberedningen tills kommande år? Jag vet inte riktigt. Hoppa med i någon kommitté? Ska vi göra en egen intressekoll?

Sen är inte att tävla det viktigaste för mig heller, men om jag ska göra det vill jag göra det fullt ut. Visst kan jag ta risken att bli bortlottad, den ingår i hundtävlandet också. Men att träna, anmäla sig till de få 3-årstest som finns, där man inte kan delta fullt ut och sen bli bortlottad, nja.... Det finns ju ingen uppsjö av dem direkt. Hundtävlingar finns massor, dressyrtävlingar likaså...

Jag lär lägga ner jobb på Ala, med eller utan riktmärke på test. Hon är ju in häst och det är för min skull jag gör jobbet. Det är dock roligt med ett mål att sikta på, men jag föredrar att ha ett riktigt mål.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

*kl*

O fortfarande - varför borde SFF vara med i SPAF - men inte i SvRF - vi snackar ju tävling med båda delar.
Kan man vara ansluten till båda, så varför inte? Det ena måste inte utesluta det andra om det är möjligt att ha det så.

Kanske är det just båda vi måste åt för att vi ska kunna sträva framåt som både avels- och tävlingshästar med våra gula.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

*kl*

Har inte lokalföreningarna representanter med på möten o stämmor osv, där representanterna ska ta med sig medlemmarnas tankar o åsikter?

Det jag tycker är intressant är att ni som säger att det borde vara si o så inte tävlar själva. Jag säger inte att man inte får ha åsikter för det för det får man självklart, men som vanligt, som i andra diskussioner, så försöker man inte se till andra.
Jag tävlar o deltar i tester osv o ser det inte som ett problem. Ni säger själva att ni inte deltar, men ni har problem med ett system i en "tävling" som ni inte deltar i?
Jag vidhåller fortfarande att ett effektivt sätt att visa intresse borde vara att delta. Jag tror att det skulle bli större intresse för Spaf om sådär 50% av alla treåringar visades på treårstest. Varför provar man inte istället för att sitta hemma och säga att om det hade varit så här så hade jag varit med? Är inte det ett "riktigt mål" - eller är riktiga mål bara de som gynnar en själv?

För mig som enskild individ hade kostnaden varit ungefär densamma oavsett vilket, men föreningen består av mer än mig, och frågan är då om andra vill finansiera mitt tävlande? Då måste man väl visa andra hur bra det är att vara med?

Fast jag drar mig ur diskussionen. Vi kan återuppta den när det kommer nya motioner.
 
Sv: Fjordhästavel 2009

ursäkta men jag tävlar, har gjort iaf och kommer göra igen, men just nu har jag en unghäst så därför är det uppehåll.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har äntligen fått en ny telefon och har gjort överföringen mellan nya och gamla. Jag har inte satt i nya SIM kortet eller...
Svar
11
· Visningar
473
Senast: sweep
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
343
Senast: Sharpless
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: MJLee
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 085
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp