Bukefalos 28 år!

Flicka hänvisad till handikappgrupp

(Kristianstadsbladet) Föräldrar till en funktionshindrad flicka har anmält en ridklubb i nordöstra Skåne till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Klubben hänvisade dottern till en speciell handikappgrupp. Dottern som är runt tio år...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Så när de som troligen sitter på kunskapen bedömer att det inte är lämpligt att byta grupp har de fel?

Och hästen går inte att styra för den är "psykiskt instabil"?

:crazy:
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

om hon inte kan styra hästen efter 3 terminer på ridskola så är det väl bara att acceptera att hon inte är som andra barn?

låt ridSKOLAN avgöra var eleven ska vara!!!

känns som att föräldrarna bara vill bråka pga något helt annat än att ungen går i "fel" grupp.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Men herregud, ridlärarna vet väl om ungen klarar en vanlig grupp inte föräldrarna.
Dessutom kan hon ju tydligen inte ens styra hästen hon rider. Skylla på att hästen är psykiskt instabil är ju löjligt. Då har jag två instabila här hemma de går åt vilket håll de känner för om ingen styr dem. Det är så typiskt att skrika diskriminering när det gäller handikappade. Är de inte rädda om sitt barn? Hästar är inga maskiner och det kan bli farliga situationer om man inte kan hantera sin häst. Varför inte försöka få en annan häst istället och prova om det går bättre att styra den.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Föräldrarna anmäler alltså ridklubben för att flickan inte får rida i vilken grupp de själva vill att hon ska rida i, och inte för att ridklubben skulle sakna handikappgrupper att rida i. Wow.
Det är ju jättebra att det finns en handikappgrupp på ridklubben över huvud taget. Hur många andra idrottsföreningar tillhandahåller det?
Tragiskt när ett barn hamnar i kläm på det här sättet.

/V
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Ja, jag reagerade också på det där uttalandet om att hästen var psykiskt instabil och inte gick att styra. Bara benämningen hintar ju om att antingen är föräldrarna eller reportern som skrev artikeln väldigt okunniga gällande hästar.

Jag tror man ska lita på ridlärarnas omdöme i den här frågan.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag är mor till en nioåring dotter med Downs syndrom som även hon rider på ridskola. Jag skulle bli skogstokig och uppfatta det som ren och skär diskriminering om hon hänvisades till en handikappgrupp. Hon klarar sig fint i vanliga grupper på låg nivå, precis som andra barn som inte kan så mycket.

Det finns faktiskt barn utan funktionshinder som är usla på att rida, blir rädda, kan inte styra mm mm - skulle alla in i handikappgrupper tycker ni? Aldrig att det skulle hända. Det känns att tjejen har hänvisats dit bara pga sin diagnos och då gör föräldrarna rätt att anmäla.

Messy: jag kan lova dig att om man har ett barn med handikapp så har man för länge sedan accepterat att dom inte är som andra barn. Du vet faktiskt inte vad du pratar om.

Glimm: är det "typiskt att man skriker diskriminering när det gäller handikappade"? Vad har du för belägg för det påståendet?

Jag blir starkt upprörd av attityderna i den här tråden.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

*kl*

Stor risk att man har en "psykiskt instabil" häst på en ridskola över huvud taget, och framförallt i en handikapp-grupp.. :crazy: Vad är det för jäkla uttalande.. I övrigt lägger jag mig inte i för jag har för lite kunskap, men att skylla på hästen, kom igen..
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Ponnyföräldrar och läktarryttare alltså... För det första, varför skulle man ha en psykiskt instabil häst på en ridskola. "Styra, gasa, bromsa" är ju det första som man lär sig, det fattar vem som helst.
Observera att jag inte har något emot flickan. Hon ska givetvis få den hjälp hon behöver - i en grupp där det finns resurser och där de andra är på samma nivå. Det är bara synd att hennes föräldrar inte fattar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Ponnyföräldrar och läktarryttare alltså... För det första, varför skulle man ha en psykiskt instabil häst på en ridskola. "Styra, gasa, bromsa" är ju det första som man lär sig, det fattar vem som helst. Har man inte lärt sig det kanske föräldrarna ska köpa privatlektioner istället.
Om hon får byta grupp så tycker jag synd om de som är i den gruppen nu. De kommer inte få den tid de behöver och betalar för om ridläraren måste ägna uppmärksamheten på flickan.
Observera att jag inte har något emot flickan. Hon ska givetvis få den hjälp hon behöver - i en grupp där det finns resurser och där de andra är på samma nivå. Det är bara synd att hennes föräldrar inte fattar det.

Det var det bedrövligaste jag läst på 4 år på Buke och det från en moderator också! Det skulle vara synd om barnen i den andra gruppen för att en flicka med Downs fanns bland dom??
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

*kl*

Stor risk att man har en "psykiskt instabil" häst på en ridskola över huvud taget, och framförallt i en handikapp-grupp.. :crazy: Vad är det för jäkla uttalande.. I övrigt lägger jag mig inte i för jag har för lite kunskap, men att skylla på hästen, kom igen..

Dom har inte skyllt på hästen, dom har skyllt på ridklubben. Du vet inte i vilket sammanhang dom har tagit upp det här med hästen.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag håller med dig, jag som både har en bror med Downs och som har arbetat som fadder på handikappridning i många år.

I artikeln reagerade jag även på Ordförandes uttalande : "De andra barnen kan ju bli otrygga och de måste ju också kunna känna sig bekväma".
Vem säger så?:(
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Ja det är ju inne att anmäla folk hit och dit nu. Patetiskt är vad det är.

Om det inte passar får de väl helt enkelt byta ridskola, precis som alla andra får göra om ridskolan inte passar dem.

Om ridskolan har diskuterat och kommit fram till Detta så har de ju antagligen en anledning.
Att ryttaren inte kan styra hästen själv ser ju iaf jag som en god anledning till att vara kvar i en specialgrupp.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Ja det är ju inne att anmäla folk hit och dit nu. Patetiskt är vad det är.

Om det inte passar får de väl helt enkelt byta ridskola, precis som alla andra får göra om ridskolan inte passar dem.

Om ridskolan har diskuterat och kommit fram till Detta så har de ju antagligen en anledning.
Att ryttaren inte kan styra hästen själv ser ju iaf jag som en god anledning till att vara kvar i en specialgrupp.

Om det fanns ett barn utan diagnostiserat handikapp som inte kunde styra sin häst, skulle du då tycka att det barnet skulle in i en handikappgrupp?

Och tror du på fullt allvar att föräldrarna anmäler diskriminering för att det är "inne"?

Vita_N jag har alltid sett dig som en av de vettigare på Buke men fy fasiken vad jag blir besviken på dig med det här inlägget.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag håller med dig, jag som både har en bror med Downs och som har arbetat som fadder på handikappridning i många år.

I artikeln reagerade jag även på Ordförandes uttalande : "De andra barnen kan ju bli otrygga och de måste ju också kunna känna sig bekväma".
Vem säger så?:(

Det reagerade jag också på.

De handikappade skola icke finnas bland oss, ty då känner vi oss "obekväma".

Rena rama 1930-tal.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag är mor till en nioåring dotter med Downs syndrom som även hon rider på ridskola. Jag skulle bli skogstokig och uppfatta det som ren och skär diskriminering om hon hänvisades till en handikappgrupp. Hon klarar sig fint i vanliga grupper på låg nivå, precis som andra barn som inte kan så mycket.



Men det är väldig spännvidd på graden av funktionshinder inom gruppen downs syndrom. Din flicka klarar en vanlig grupp bra, då ska hon naturligtvis inte rida i en handikappgrupp. Precis som man bedömmer andra elever om de ska flytta till olika grupper måste denna flickans förmåga och utveckling bedömmas. Hon har ridit för en ridlärare i tre år, samma ridlärare som har hand om gruppen föräldrarna vill flytta flickan till, nog borde denna ridlärare vara den som bäst kan bedömma vilken grupp flickan passar i.

Ingen ska hållas tillbaka, handikapp eller ej, men att flytta upp någon till en grupp där de inte platsar är inte heller bra.



Sen måste jag inflika att "psykiskt instabila" hästar har man knappast på en ridskola, och definitivt inte i handikappridningen.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Dom har inte skyllt på hästen, dom har skyllt på ridklubben. Du vet inte i vilket sammanhang dom har tagit upp det här med hästen.

Jag struntar faktiskt fullkomligt i vilket sammanhang det är, jag reagerade på att det var ett urbota korkat uttalande, oavsett sammanhang. Om nu ridklubben är omdömeslös och använder "psykiskt instabila" hästar i en handikappgrupp, då hade jag inte haft mitt barn på ridskolan ö h t, då är det väl bara att hitta en annan.
Så uttalandet är korkat, oavsett anledning. Jag har inte lagt mig i vilken grupp flickan ska gå i, för det kan knappast jag veta.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Men det är väldig spännvidd på graden av funktionshinder inom gruppen downs syndrom. Din flicka klarar en vanlig grupp bra, då ska hon naturligtvis inte rida i en handikappgrupp. Precis som man bedömmer andra elever om de ska flytta till olika grupper måste denna flickans förmåga och utveckling bedömmas. Hon har ridit för en ridlärare i tre år, samma ridlärare som har hand om gruppen föräldrarna vill flytta flickan till, nog borde denna ridlärare vara den som bäst kan bedömma vilken grupp flickan passar i.

Ingen ska hållas tillbaka, handikapp eller ej, men att flytta upp någon till en grupp där de inte platsar är inte heller bra.



Sen måste jag inflika att "psykiskt instabila" hästar har man knappast på en ridskola, och definitivt inte i handikappridningen.

Självklart finns det ett spännvid. Men jag hajade till vid detta:

"Hon imiterar gärna andra barn och behöver det för att lära nya saker snabbare."

Precis som min flicka. Har tjejen förmåga att efterapa dom andra kommer hon att utvecklas i sin ridning.

Det är trots allt föräldrarna som känner henne bäst.

Och jag tycker vi ska sluta hänga upp oss på orden psykiskt instabil, någon har förmodligen uttryckt sig fel. "Bångstyrig" är kanske rätt ord. Bångstyriga ponnysar finns det gott om.

Ni borde snarare bli upprörda över de argument som ridskolan har använt sig av, de är kränkande.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

KL
Ridskolan har tydligen gjort bedömmningen att flickan passar bäst i en viss grupp. Där de har resurser att täcka speciella behov.

Hur mår flickan om hon får byta till annan grupp, kraven blir genast ett par snäpp svårare, tjejen får för höga krav osv?


Man får också inse att det faktiskt är viss skillnad på varför man rider...
I handikappgrupper kan finnas personer som inte rider så himla mycket för ridandets skull utan för motorisk träning osv.

Dessa barn rider oftast genom skola eller liknande på dagtid och är en form av sjukgymnastik. De ska då inte förväxlas med de som rider för endast höga nöjets skull på sin fritid. Byta grupp i sådant läge är alltså inte aktuellt utan då får man i så fall anmäla sig till ridgrupp på kvällstid och rida extra.


Lite svammligt, men summan av det hela är att man skiljer på sjukgymnastik och fritid helt enkelt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Takire
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 184
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 694
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag kliver upp någon gång runt halv tolv. Psykologen trodde idag att jag vänt på dygnet. Men jag går ju ofta och lägger mig runt tio. Så...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp