Foder häst- får ingen kontakt med ägaren.

På vilket vis är detta en polissak menar ni som säger åt ts att kontakta polisen, vilket brott är begånget :confused:
Kan det inte röra sej om ett avtalsbrott om inte annat beroende på vad som står i kontraktet? Eller är jag ute och cyklar? :)

För övrigt så är det ju en riktigt tråkig situation du har hamnat i TS :( Hoppas det löser sej och att du får tag i ägaren!
 
:confused::) <- vill inte försvinna.. (skriver från mobilen)
Avtalsbrott är inte ett brott i kriminell mening, det är en civilrättslig tvist och inget polisen blandas in i :) Om det var det du undrade över.

Ja det var nog precis det jag tänkte på, ibland är huvudet inte riktigt med.. Tack! :idea::up:
 
I ett ärende av den karaktären som ts har som polisanmäls så skickar polisen anmälaren vidare till länsstyrelsen. Länsstyrelsen har tillgång till personregister, och de kan kolla upp personen lika bra som polisen när det gäller var personen är folkbokförd, samt även kolla upp om personen bor på adressen på plats. Vill ts sedan driva en civilrättslig process gällande kontraktsbrott så kan hon anmäla det till polisen, men somsagt själva djuret kommer de inte ta sig an, och det är hästen hon vill bli av med. Skulle det bli ett omhändertagande pga av övergivet djur fattar länsstyrelsen beslut om det, sedan verkställer polisen själva omhändertagandet, men själva anmälan ska gå till länsstyrelsen.
 
Har ni ett kontrakt, TS? Vad står det där? Har du uppsägningstid? Även om kontraktet är tidsbestämt ska kontraktet sägas upp med en el två månaders uppsägningstid. Muntligt eller helst skriftligt. Kan det tänkas att ägaren tror att allt är lugn och att du vill behålla hästen eftersom den inte sagts upp. Jag vet att du har försökt få tag på ägaren en längre tid, men hon kan gömma sig bakom att du inte sagt nåt ( hon har hållt sig borta)
Men rent krasst låter det som hon har dumpat en häst hos dej...
 
Jag är lite halvt som halvt hemma i Falun,men känner desto fler där,om du vill kan du PM:a mig så ska jag höra mig för om någon känner ägaren personligen och i sånt fall be henne höra av sig till dig?
 
Ja vi har kontrakt och där står det att om ingen av oss säger upp det tre månader innan det går ut så förlängs kontraktet med 1 år. Jag har skrivit det på sms till henne och även att hon ska kontakta mig.. det är väldigt svårt att säga upp det muntligt då hon inte svarar, jag har haft lite kontakt med hennes barn och har även bett dom att hälsa till henne att hon ska kontakta mig och även hälsa att jag inte kan ha kvar hästen längre. Men ska ren skriva brevet imorn och sen skicka det och hoppas på svar.
 
Ja vi har kontrakt och där står det att om ingen av oss säger upp det tre månader innan det går ut så förlängs kontraktet med 1 år. Jag har skrivit det på sms till henne och även att hon ska kontakta mig.. det är väldigt svårt att säga upp det muntligt då hon inte svarar, jag har haft lite kontakt med hennes barn och har även bett dom att hälsa till henne att hon ska kontakta mig och även hälsa att jag inte kan ha kvar hästen längre. Men ska ren skriva brevet imorn och sen skicka det och hoppas på svar.
Du har alltså inte SKRIFTLIGT sagt upp kontraktet?
Då lär du nog få ansvara för hästen ett år till...
 
Jag har svårt att tro att ett SMS står sig i de här fallen. Även OM det skulle finnas en leveransrapport att det är läst, kan man ju inte vara säker på att det mottagits av rätt person.

Mail kan som sagt gälla som skriftligt besked under vissa omständigheter, men jag är rädd att SMS inte räcker.
 
Vad, inom polisens arbete, gör att detta skulle vara polisärende?

Polisen kan ju inte springa till andras för att t ex ett kontraktsbrott ser ut att kunna vara under uppseglande. De har ju givetvis sina ramar för arbetets utförande.
 
Jag har råkat ut för liknande själv. I mitt fall visade det sig att ägaren varit på behandlingshem och hade av den anledningen både lämnat ut hästen på foder och inte varit kontaktbar.

Det man ska göra är inte att ringa polisen för det ingen polissak. Utan man ska se till att föra typ en dagbok, där man noterar när man haft kontakt, när man försökt utan att få kontakt o s v. Denna ska sedan ligga till grund för när man anmäler till Länsstyrelsens djurskydd att man har en "dumpad" häst d v s en häst där man inte får kontakt med ägaren.

Fram tills Länsstyrelsen kan fatta beslut och göra någon om de nu ska göra det, så är man som fodervärd skyldig att se till hästen. Åker man iväg och lämnar hästen hos ägaren bara så där så bryter man själv mot djurskyddslagen och det är troligen ett värre brott än att ha gått under jorden som ägare.
Man är alltså ansvarig för hästen enligt de regler som finns i djurskyddslagen så länge den inte är hämtad. I vissa fall kan man sedan kräva ägaren på ersättning för sina utlägg men det kommer att bero mycket på hur själva fodervärdsavtalet är utformat.
 
Hämtade en häst för 1 år sen som jag skulle ha på foder. Hästen är helt underbar, men nu har det hänt lite saker i mitt liv som gör att jag inte kan ha kvar hästen, jag har försökt få kontakt med hästens ägare men hon svarar varken när jag ringer eller skickar sms, kontraktet gick ut den 14 aug men står fortfarande här med hästen.
Har varken en adress till människan (då hon flyttade efter att jag hämtade hästen)
Kan även tillägga att hästen inte har något pass..
Några tips på vad jag kan göra?


Du har väl ett skrivet kontrakt med människan så du har personnumret på henne?!
Då kan du söka vida de och få fram hennes nuvarande adress.
bara de att hon flyttat och du inte fått nya adressen är ju ett varningstecken.. inget du har reagerat över?
Ring polisen och kolla vad du kan göra vad du får och inte får göra.
Från och med att kontraktet gått ut har du rätt att kräva ersättning för alla kostnader som hästen kostar dig.
Så spar alla kvitton stallhyra foder osv.
Detta är en anledning till varför man aldrig någonsin ska skriva på ett avtal om det inte står vad man ska göra om ägare inte går att få tag på efter att avtalet gått ut.
Det ska stå tex att fodervärden äger rätt att sälja hästen och dra av alla kostnader och sedan skall fodervärden sätta in resterande på ägarens kontonummer blablabla.

Och de ska också stå vad ägaren får göra om fodervärden inte går att få tag på och vägrar lämna ifrån sig hästen.
 
@Nielaa fast en fodervärd kommer ALDRIG ha laglig rätt att sälja hästen i det läge som illustreras här. Så enkelt är det LÅNGT därifrån, inget som håller alls, även om ngn människa skulle få för sig att skriva in det i sitt kontrakt, utan att rättslig gång har haft sin gång, om ens då.
 
@Nielaa fast en fodervärd kommer ALDRIG ha laglig rätt att sälja hästen i det läge som illustreras här. Så enkelt är det LÅNGT därifrån, inget som håller alls, även om ngn människa skulle få för sig att skriva in det i sitt kontrakt, utan att rättslig gång har haft sin gång, om ens då.

Vad jag vet råder det avtalsfrihet mellan 2 personer så länge man inte bryter mot lagen. Jag har svårt att tänka mig att lagen emotsätter sig att man skänker bort en häst på vissa vilkor. Det verkar dock inte vara aktuellt här då måste man uttryckligen skriva det i så fall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 388
Senast: kubikmeter
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp