Födda 2013 del 4

@Habina Jag ser bilden på ridbanan iaf. :)

Vi har äntligen fått på snösulor så nu kan vi göra något efter fröken har fått vila under december.
Idag blev det lite longering på ridbanan och både jag och fröken tyckte det var jobbigt i början då snön gick över framknäna på henne då snön har vräkt ner och ingen har använt ridbanan sen den kom. Trodde det skulle bli bus och bock men hon skötte sig toppen och verkligen lyssnade när jag bad henne sakta av eller trava på.
Vi longerade bara en kort stund då jag inte vill att hon ska bli överansträngd pga snön men idag fick hon en guldstjärna i uppförande. :love:
 
Red ut idag och jag imponeras över hur trevlig hon är ändå. Efter att ha stått så länge :heart
Travade en bit och hon jag red med sa "säg till om jag travar för fort" för hennes häst tar ganska stora kliv. Informerade då att Blanca är travare:angel:
 
Ricky har var lite risig i magen, inte så han bajsar löst, men det kommer lite bajsvatten separat. Eftersom han i år äter hö och får mycket mer mängd än tidigare (9,5 kg) så misstänker jag att det är väderomslaget som ställt till det. Provade igår att lägga på honom täcke (då det snöade blötsnö), men det var en dum idé enligt herrn.

27072355_770502126483796_5749803008249640287_n.jpg


Efter att ha skällt på honom några gånger, lämnade jag honom åt sitt öde till kvällsfodringen. Då möttes jag av en nöjd kille utan täcke... :meh: Täcket var totalt strimlat, så han hade nog haft riktigt roligt. Förmodligen i sällskap med den lilla huliganen Storm. :cautious:

Försäljningen har fö blivit avblåst. Jag har funderat massor och insett att jag älskar den här grabben på tok för mycket. :love: Även om det vore smartast att sälja, så vägrar hjärtat gå med på det.

Så nu är planen att grundutbilda i år, inklusive inhoppning. Som jag längtar! :bump:
 
Fick fakturan nu från senaste återbesöket..

Benet läker ju. Nu har vi varit på kliniken 4 gånger sen operation men de känns som de aldrig bara kan säga att de ser bra ut utan att så ett frö av tvivel?
Kanske överanalyserar pga väldigt dåligt med pengar men jag frågade om de kan bli värre och då sa hon bara att de ville hålla koll eftersom hon haft en infektion. Men å andra sidan, om hon inte haltar, är öm eller svullnar borde vi väl kunna avvakta lite längre?
Veterinären sa 4-6 veckor först men då ville jag vänta för jag har ärligt inte råd.
Då sa hon själv att 2 månader eller 3 kan funka om hon ej har ont etc.

Om jag bara inte åker dit nån mer gång då? Om vi inte får problem?
Kan de bli så illa?
 
Om jag bara inte åker dit nån mer gång då? Om vi inte får problem?
Kan de bli så illa?

Finns ju ingen som kan råda dig men det veterinären tänker, antar jag, är att det blir billigare att upptäcka en ny infektion i tid o bota den än att det ska dra iväg o förstöra operationen. Men du har ju 2 ögon, ;), håll koll på benet själv, känn på det varje dag så du vet hur det ska kännas, hur varmt, hur svampigt eller hur svalt och ickesvampigt, det brukar vara. Är det konstant oförändrad ja, då behöver du kanske inte åka o kolla det igen.
 
Huga, nervös. Ska till klinik nästa fredag för en check då han har svårt att fatta vänster galopp. Det började i november, men kändes fin för övrigt och skulle gå på vintervila i dec så jag tog ut equiterapeften men hon kände inget alarmerande. Sattes igång i Jan kändes jättefin tills nu, nu :( han fattar höger 9 ggr av 10.( även under longering)
 
Årets första uteritt avklarad. :laugh: Fuskade i lördags med att prova att rida i hoppsadeln på ridbanan. Har ju tidigare alltid ridit i bomlösa. Jösses vilket stöd det blev för mig! :love: Kunde totalt ignorera hans glada, runda rygg och bara driva på honom framåt. Det ihop med ett par dm snö gjorde honom ganska lugn och fin efter några varv. :angel:

Så igår fick vi sällskap ut (mest en säkerhetsgrej för mig) och Ricky var på ett strålande humör. Gick först med spetsade öron hela turen. :heart När vi skulle över det minimala diket tyckte han att snön gjorde kanterna lite otydliga, så han hoppade. :p Tur för mig att jag red i hoppsadeln igen, det var bara att följa med.

Sen strax innan vi skulle börja trava fick han syn på ett oerhört läskig upp- och nedvänt vattenkar. :nailbiting: Jag gjorde som jag fått lära mig, dvs ignorera att han kikar och bara fortsätter på det spår (en bra bit ifrån) jag tänkt mig. Nämen du! :rage: tyckte Ricky, varför tar du inte detta dödshot på allvar? :arghh: Så busponnyn gjorde en capriole (tur jag hade sällskap som vittne) för att markera att matte var dum, dum, dum. :rofl:

Sen var han lugn och fin hela ridturen, bortsett från en sträcka där vi skulle trava, som han tyckte var roligare att galoppera. Men han galopperade så pass lugnt att jag lät honom hållas. :p

Helt vansinnigt roligt att rida honom, jag längtar redan till nästa gång. :bump: Låt er inte luras av den söta uppsynen nedan. :cool:

27336784_773049199562422_5111798843211398242_n.jpg
 
Vi har inte fått många cm snö vid stallet, bara tillräckligt för att göra alla vägar glashala :p. Men Florence fick springa av sig lite på ett gräsfält i kvällssolen igår.

27657998_10155329163069290_6218479154356935039_n.jpg

27709951_10155329166599290_2096260833235843577_o.jpg

27797469_10155329165444290_7749706276428012855_o.jpg

27624701_10155329166209290_6663802819811686733_o.jpg

27503450_10155329165274290_6240460866735465763_o.jpg

27709885_10155329166424290_5781392717956124459_o.jpg


Annars har hon fått en envis hosta som vägrar ge med sig :( . Verkar som det är något som gått runt i stallet, men de andra hästarna har blivit bra på 1-2 veckor, vi är inne på över en månad nu. Så får nog bli veterinärbesök... Funderar på att göra en check på benen också om man ändå ska iväg, med tanke på att hon blev behandlad i bakkotan i våras/somras och aldrig kollades efter full igångsättning.
 
Huga, nervös. Ska till klinik nästa fredag för en check då han har svårt att fatta vänster galopp. Det började i november, men kändes fin för övrigt och skulle gå på vintervila i dec så jag tog ut equiterapeften men hon kände inget alarmerande. Sattes igång i Jan kändes jättefin tills nu, nu :( han fattar höger 9 ggr av 10.( även under longering)

Ja låter ju onekligen underligt? Du får uppdatera här men en inflammation är min gissning.
 
@Gabby_Ossi hahaha ja herregud vad olika det kan vara i vårt avlånga land? Här är det broddar på, vinterstövlar och långkallingar som gäller. Men jag klagar inte, har inga snösulor på nån av hästarna men ändå går det att rida jättebra!

Låter inte kul med hosta, gick ett sånt virus här omkring i höstas, vet flera st som hade det i månatal men eftersom det var virus gick det ju inte att behandla. Förstår att du är orolig dock för just hosta är ju ett elände som lätt blir kroniskt.
 
@Novali01 Vilken vacker bild på Eskil! är det du som rider?
Fina vinterbilder på allihopa.

Frasse flyttade i fredags kväll. Ihopsläppet med 5 grabbar gick över förväntan, nån liten tuss hår är borta men han är väldigt klok i flocksammanhang. Och jättenöjd med sina kompisar, han behövde det här!

Jag har inte hoppat upp än men är bra sugen iaf :)
 
@Novali01 Vilken vacker bild på Eskil! är det du som rider?
Fina vinterbilder på allihopa.

Frasse flyttade i fredags kväll. Ihopsläppet med 5 grabbar gick över förväntan, nån liten tuss hår är borta men han är väldigt klok i flocksammanhang. Och jättenöjd med sina kompisar, han behövde det här!

Jag har inte hoppat upp än men är bra sugen iaf :)
Nope, är tösen jag tränar. Jag sitter på den andra hästen som ligger före i galopp men inte är med i bild!:D
27540189_10156294116593313_4982046187233545298_n.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp