Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Födda 2013 del III

Jag tänker kastrera i höst, som 1,5 åring.
Vill inte göra det nu när det är geggigt och risken i vår är att det blir varmt.
känns tryggare i höst när man går mot kallare tider.


Har tänkt tömköra in Frans om ett år, sen ska han ridas in som 2,5 åring och gå 3års är planen. För vissa är det tidigt, jämfört med hans mamma (fbl) är det sent :)
 
Sv: Födda 2013 del III

Jag har inga planer på kastrering så länge han sköter sig. Absolut tidigast till hösten. Men helst efter han fyllt 3. Har ju min andra hingst så sällskap finns året runt
 
Sv: Födda 2013 del III

Jag kommer att kastrera så fort det går. Sällskap av brorsan har jag åt min kille till april, sen åker han hem till sin matte. Då är det bara lilleman och mamma kvar, så jag vill kastrera tidigt. Även om det blir en stallplats uthyrd så blir det ändå inte fler än tre hästar och jag vill gärna kunna ha dem tillsammans. :)
 
Sv: Födda 2013 del III

*kl*
i82508909._szw1280h1280_.jpg


Här är min prinsessa :love:
 
Sv: Födda 2013 del III

Ni har alla gift er rikt vid 20, därför några av er har råd med flera hästar och bor på gård. :D

Hohoho jo precis så är det ;)
7 år på universitetet, en halv doktorsexamen och sen hårt slit i arbetslivet har banat väg för hästgård och hålla flera hästar.
Kan trösta dig med att du har många år på dig att komma ikapp mig ;)
 
Sv: Födda 2013 del III

*kl*

Behöver lite Buke-input ang.hur jag ska göra med Mamma häst. Hon är 22 år gammal, pigg och fräsch, lite stel pga åldern ibland. Har ej varit igång ordentligt på 2 år. Jätte snäll att hantera men lite svår-riden (kräver van ryttare), gör inget dumt, men har mkt egen motor och lite humör och blir ibland stark, trevlig och välutbildad att rida när man har blivit kompis med henne och vet vilka knappar man ska trycka på.

Nu är det som så att jag har börjat plugga på universitetet och den utbildningen är i 3 år, har fått sålt Cajsas bror och han flyttar på torsdag. Men skulle behöva minska ner så jag bara har Cajsa kvar.

Ska jag låna ut mamma häst som sällskapshäst eller ta bort henne?.

Marknaden verkar död och samtidigt känner jag mig hemsk som ens tänker på avlivning av henne - en frisk men gammal häst som på äldre dar är lite mer svårfödd också.

Allr bra med Cajsa nu också - benet är helt normalt igen :)

Vad ska jag göra med mamma häst? .
 
Senast ändrad:
Sv: Födda 2013 del III

Jag hade letat efter hem i min bekantskapskrets, fanns det inte där hade hon fått somna. Hade aldrig lånat uttill okänd.

Marieka, så söt! Samma snorkråka som Hunters!
 
Sv: Födda 2013 del III

1480515_10202809898236671_843404594_n.jpg


Här är en bild till där man kan se vilket fint huvud vilka snälla ögon hon har :love: (inte alls partisk)
 
Sv: Födda 2013 del III

Angående din mamma häst.
Känsligt läge här.
Jag hade hellre tagit det tunga beslutet än att låna ut en häst som måste ha extra pyssel med sin hälsa för att den ska må bra.
Tänk att alltid behöva fundera på hurvida fodervärden tar rätt hand om ens häst.

Och vill hästen bara gå och vara sällskap..

Nä jag må vara egoist men jag hade tagit bort min gamla vän..
då vet jag att den hade det bra sin sista tid i livet och inte stod hungrig och kall i en lerig hage utan att någon brydde sig..
Sen finns det ju super bra nya ställen åxå..visst men jag hade inte vågat chansa..
Jobbigt för dig att ta beslut men du kommer göra det som är bäst för dig och din häst..
 
Sv: Födda 2013 del III

Jag hade också valt att ta bort henne om jag inte hade hittat någon i bekantskapskretsen som hade velat låna för sällskap där man vet att hon får det bra och extra pyssel.

Jag tog själv det beslutet på min gamla tävlingshäst, hon var dock bara 17 år när jag tog bort henne, fullt frisk, men hade problem att behålla sina foster.
Hon blev dräktig nästan hela tiden men behöll det inte längre än 20 dygn..

Det vara bara att inse att plånboken inte tillät att ha en häst bara för att, hon hade säkert kunnat gå här i 10 år till, men, hon trivdes aldrig sådär super på lösdriften när hon inte hade föl, och att hon skulle gå där och drälla utan "någon uppgift i livet" kändes inte heller rätt. Så därför tog jag det tinga beslutet att tabort henne :(

Kl

Nu har jag tagit in Amazings mamma på box, han går kvar ute med flocken. Han är inte särskillt nöjd och inte hon heller för den delen. Men det lägger väl sig på några dagar hoppas jag...

Angående kastrering så hade jag gärna gjort det nu på våren, MEN , lilleman har inte släppt ner kulorna så det lär ju bli svårt... :banghead:
Jag hade så gärna velat att ha kvar honom ute i flocken men det lär jag ju inte kunna utan får väl snällt leta upp ett hingstbete till honom..

Någon som vet var det finns fler ponnyhingstar som ska gå på bete?
Jag vill väldigt gärna hitta någonstans där hon kan gå med jämnstora pojkar att leka med. Känns lite tufft att släppa honom med 1 åringar som är dubbelt så stora som han själv..
 
Sv: Födda 2013 del III

kl.

När jag gick ut igår kväll och skulle ta in hästarna kom ponnyn travande, Iska däremot smög omkring lös. :cautious: Gick igenom hagen imorse, det hade kommit en hel del ny snö under dagen så tänkte att jag lätt skulle se vart hon tog sig ut. Men nej. Någon har lyft henne upp i luften och transporterat henne 5 meter och sen ställt ner henne igen. Alla trådar hela, inga spår som tyder på att hon skulle ha hoppat ut (om hon inte hoppade sjukt långt alá mammahäst som hoppar så långt att hon tar 1 galoppsprång i kombinationer där det ska vara 2... ibland...) eller rullat ut, eller som ens antyder vart i hela friden hon tog sig ut. :mad:
Funderar på att döpa om henne till Houdini. :cautious:

Imorse fick jag lite busbilder i alla fall:

1_zps0a757299.jpg

2_zps99d52d2b.jpg

3_zps35806ce5.jpg

4_zps85b71e77.jpg

Iskatrav2_zps9e623ede.jpg

:love:

Nougat: Jag vet hur det känns, jag är i lite samma situation, men min är ett par år yngre och kräver inget extra på det sättet och jag har möjlighet att ta henne med mig när jag studerar men skulle föredra om hon fick fortsätta i aveln... Skulle jag få tag på en seriös uppfödare där det känns bra att lämna henne till hade de fått låna henne till avel, men det är inte alltid en sån söker nya ston heller... :p
 
Sv: Födda 2013 del III

Tack för input!. Känns bara lite som " nu har du gett oss ett stoföl så tack och hej" :crazy: skönt att höra att jag inte tänker helt fel även om dem i stallet säger "inte ska du väl avliva henne när hon är frisk och pigg".

Hur gör man isåfall rent praktiskt med avlivning?. Bult/spruta?. Ska Cajsa "se på"?. De sover ensama på natten och går ihop på dagen.

Caisa: Fina bilder! :)
 
Sv: Födda 2013 del III

Oj vilket lågt staket du har :nailbiting:
det där hade jag inte vågat ha mina bakom.Dom hade nog skuttat över :meh:
Men fin är hon..fortfarande :d

Mitt staket skulle gärna få vara 30cm högre..


Min unge har förvandlats till en raggsocka i älg förpackning:mad:
Fy så han ser ut..



Nougat..Du behöver inte låta fölet vara med.för henne är det bara som om mamma flyttat och bytt stall.
Sen spruta eller bulta..en jobbig fråga till.

Det går fortare med bultning..fast äckligt när dom blodar av..men då behöver man inte vara med..
dom som kommer är proffs och mycke lugna och fina..och dom tar med sig hästen direkt.

Spruta tar en stund men jag föredrar den.Inget avblodande
Vi tog bort våran mammaponny med spruta och hon bara la sig ner och somna..
inga ryck inget stress..så för oss som blev kvar är det ett fint minne.
Minus för att du ändå måste få ut en som hämtar kroppen.

Är inte avundsjuk på dig som måste fatta ett sådant beslut men tyvärr så är det våran skyldighet/rätt som ägare att se till våra vänners bästa..

Å du kommer göra det som är rätt för er..
 
Sv: Födda 2013 del III

*kl*

Ska jag låna ut mamma häst som sällskapshäst eller ta bort henne?.

Är det tideller pengar eller båda som gör att du vill/behöver minska hästantalet?

Är det "bara" tidsaspekten så finns det ju lösningar med helpension där du inte behöver göra något alls. Men förstår att det kanske inte känns vettigt om du ska ha henne på ett sådant stall tills du är klar med utbildningen om 3 år och då är hästen 25 år gammal..
 
Sv: Födda 2013 del III

Vad fin hon är din Iska :)
Och snäll - Dorri hade forcerat de staketen på nolltid :rage:
 
Sv: Födda 2013 del III

Fina bilder! Så läckert med den vitblåa bakgrunden mot hennes mörka päls. Fin hon är i hull och päls ocskå.
 
Sv: Födda 2013 del III

Tror inte Cajsa behöver vara med. Hon kommer att förstå. Tog bort min kille för 1,5vecka sedan. Min 12a blev hysterisk tills ja kom hem med rätt häst till honom. Min -13 :)

Jag valde spruta på klinik. Jag tycke det var min skyldighet att vara med. Dock ville jag inte se hästen transporteras iväg. Bra proffshjälp och slapp ha en häst liggandes hemma. Jag är nöjd över avslutet.
 
Sv: Födda 2013 del III

Svarar lite till alla: egentligen är det både tiden och pengar som gör att vi bara kan ha Cajsa kvar. Jag får ut ca.9000 kr av CSN och det ska räcka till hyra av hus 2 600 och stallhyran för mamma häst och Cajsa är 1 600 x 2 = 3200 kr, och sedan mat till mig, vacc.och verkning av hästar. Liiite för tajt. Jag har egentligen tid för 2 hästar, men underlättar ju att bara ha en häst när man pluggar.

Vilket jobbigt dilemma... :(

Smartast att avliva på klinik isåfall?. Tar dem hand om kroppen isåfall?.

Mer input tack. :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 786
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: Valle
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar och gastar är den tredje delen i Peppe Öhmans bokserie om Maja och älsklingshästen Frank. Här spelar Majas nya intresse för...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp