Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Födda 2013 del III

ponniplutt Jag tycker din raggsocka är jättefin! :)
Vad är för ras? Visst är han ponny?

CaisaLundblad Jättefina bilder på Iska!

Melinda har antagligen fått en hovböld! :(
Eller trampat upp något skräp.
Vet. har skurit upp lite i hoven, men vi hittade inget direkt mer än lite lite svart gegga som kom ut. Så nu avaktar vi och hoppas "skiten" letar sig ut!

Stackars duktiga Melinda fick lite lugnande när hon blev behandlad så det hela gick väldigt lugnt och bra till.

003_zps2bc23bee.jpg


Melinda ska på utställningar i sommar, så hon kommer tränas för det. Sen blir det bara ledigt tills nästa vår då blir det löshoppning och ev. lite tömkörning. Hon kommer inte ridas in förrän hösten hon fyller 3år.
 
Sv: Födda 2013 del III

Fy då inte kul när dom har ont..hoppas hon blir bra fort..har ni snö kvar eller blir hon inne på box?

Jo min unge är efter en halvblodhingst men hans mamma va en c-ponny.
Så jag hoppas han får vara ponny.Just nu är han ca 125 hög så chansen finns.

Nougat
Förstår så väl att man som studerande inte har pengar i massor och ha häst kostar..
På klinik tar dom hand om allt..även en ledsen ägare..
Om du väljer att sälja eller låna ut..va försiktig
tänk på att hon är gammal inte alla bryr sig om det utan ser bara en billig ridhäst.
Säljer du har du inget med hästen att göra mera.
 
Sv: Födda 2013 del III

Vi har ytterst lite snö kvar, bor också i uppland. Hon har gips med silvertejp runt om, så hon går ute om dagarna. Vet. tyckte att hon skulle röra sig så mycket hon ville.

Jag är lite stam nörd, så vilken halvblods hingst är din efter? Vad är mamman för ras? Han blir säkert ponny, min Melinda är ca 137cm nu och förväntas bli ca 147cm.
 
Sv: Födda 2013 del III

Hans pappa är en icke godkänd hingst(nu valack) som är efter Camaro M..
hans mamma va okänd men troligen welsh/arab.
Hon tävlade hoppning upp till msv b med många rosetter..
så förhoppningen är att filuren ska bli en hoppehäst;) å helst en ponny..
 
Sv: Födda 2013 del III

Härliga bilder! :love: Ser riktigt fin ut! :)
Är hon svart eller blivande skimmel? Stam?


*kl*
Fern (Floricello - Tip Top) och Furirhjärta (Dalwhinnie - Topaasch - Don Primero - Tip Top) myser ihopa när de inte leker för fullt i backarna :love:
1780889_10151861432185951_1669683327_n.jpg

1922454_10151861434475951_990576601_n.jpg

1604830_10151861450610951_1226651611_n.jpg

1907563_10151861450645951_2113079673_n.jpg

1604672_10151861450700951_573709730_n.jpg

1003077_10151861450750951_1404087257_n.jpg


Sociala... Rakt mot matte direkt!
1622635_10151861454620951_556140623_n.jpg
 
Sv: Födda 2013 del III

Jag pluggade på universitet i 5,5 år, hade ett tag en gård tom :) (förutom hästar och bil blablabla). Du måste se utanför gränserna för vad du får av CSN, jag jobbade extra några dagar/månad för att få lite extra. Satt vak på intensiven, lättförtjänta stålar faktiskt :) Det absolut viktigaste är att DU gör vad DU tycker är bäst för dina hästar. Det är ingen annan som måste leva med ditt beslut än du. Glöm inte det!
 
Sv: Födda 2013 del III

Tack för all input, jobbar lite extra ibland under vissa helger i ett stall så drar in lite extra. Får klura lite på hur jag ska göra med mamma häst. Har ju iaf.råd att ha Cajsa kvar, så får väl försöka få till mer timmar så mamma häst kan gå kvar som glad pensionär ;)

Vad bra om Melinda stannar på ponny-mått, då har jag en chans att Cajsa gör det också, hon var 134 cm i mkh.när vi mätte henne i början på jan. ;)
 
Sv: Födda 2013 del III

Gör det som du känner är rätt!

Avlivar man på klinik tar dom hand om kroppen. Kostar lite mer än hemma. Mitt gick på 6000kr men när ja ringde o fråga sa dom ca 7500kr.
Gör man det hemma kanske 4-5000
Det är destruktion som är dyrast.
 
Sv: Födda 2013 del III

Delvis KL

Hur stora är era bebisar nu?
Min är ca 138 fram, högre bak. Säkert iaf 145.
Beräknas bli minst 160.
9 månader gammal
Lite sen i växten. Hos förra ägaren var han utstött o flocken o fick inte riktigt äta som han skulle.
 
Sv: Födda 2013 del III

I morgon kommer hovis så vi har tränat på att lyfta hovarna i boxen uppbunden. Det har gått bra och i dag så gjorde jag det i gången och han viftade en del men står helt still om man inte släpper.

Funderar lite på hur jag ska göra fram iom skadan och bandaget. Det friska benet funkar nog iom att han inte är halt och belastar det skadade som han ska, men man vill ju inte att bandaget så åka snett eller bråka med det skadade, meningen är ju att jag ska klara bandagebyte själv så småningom och då vill jag att han bara har positiva erfarenheter med det benet.

Jag lindar 1-2 ggr/dag skyddsbandage mot väta och lera och då står han still.

:)
 
Sv: Födda 2013 del III

Oj vilket lågt staket du har
det där hade jag inte vågat ha mina bakom.Dom hade nog skuttat över
Men fin är hon..fortfarande

Haha, jag har aldrig ägt en häst som skulle hoppa över tråden i hagen, däremot har jag haft ett par st som kryper under om de får chansen. Ponnyn som Iska står med är en sån. Men jo, efter att det kom ett par dm snö blev det lite lågt även i min smak, men som sagt, Iska går rakt igenom tråden om hon absolut skulle vilja komma ut (hänt en gång när mammahäst kom tillbaka från en promenad), och då spelar det som ingen roll om det är högre, ponnyn kan nog inte hoppa det även om hon skulle vilja... :p

Tycker din lilla är fin jag, han fäller väl lite bara? : D

Vad fin hon är din Iska
Och snäll - Dorri hade forcerat de staketen på nolltid

Tror Iska lärde sig av mammahäst att man inte hoppar över eltråd, hon vill inte ens kliva över en tråd som ligger på marken om hon kan undvika det. :D

Fina bilder! Så läckert med den vitblåa bakgrunden mot hennes mörka päls. Fin hon är i hull och päls ocskå.

Tack! Ja, hon har riktigt underbar sammetspäls nu, och krafft Muskel verkar göra henne gott. :)

Härliga bilder! :love: Ser riktigt fin ut! :)
Är hon svart eller blivande skimmel? Stam?

Tack! :D
Alltså... jag vet inte. :p Reggad mörkbrun, svart tror jag inte, möjligen svartbrun isåfall. Eller skimmel. Only time will tell.
Hon är e. Balougraph - Athlet Z - Lord

Men din Furirhjärta är ju :love: Fern är fin med! Ser rund och go ut. ;)
Är någon av dem syskon med din vackra Fjärilsviol? :love:


Tack alla ni andra också! :)
 
Sv: Födda 2013 del III

Melinda har blivit lite bättre, fortfarande halt men piggare!
God aptit har hon alltid!
010_zps4c86b239.jpg
 
Sv: Födda 2013 del III

Fick lite ångest här när jag såg Caisas välputsade (?) Iska men vågar lägga ut några bilder ändå :p

Skyller på att det blir konstiga färger :angel: när man tar bilder med mobilkamera när det är helt mulet ute

IMAG0403_11_zps042b2b9e.jpg

Hehe nä dom är mögiga ;) har tvättat svansen på mammahäst idag i alla fall - är fortfarande liiiiite för kallt för att tvätta hela hästen.

IMAG0418_11_zps218df91d.jpg
 
Sv: Födda 2013 del III

Det låter lite för tajt med budgeten att hålla två hästar. Även om man kanske får runt det precis så är det otroligt påfrestande psykiskt (tycker jag) att alltid vara på gränsen ekonomiskt.

Jag hade tagit bort den gamla hästen om jag var i din situation.

Nu är jag inte helt säker men det finns vissa försäkringar som täcker avlivning. Tips kolla upp vad som ingår i din hästförsäkring.
 
Sv: Födda 2013 del III

Agria täcker avlivning. Dinas gör inte.
Dock e ja osäker på om dom tar avlivning om hästen inte är utdömd? Nån som vet de?
 
Sv: Födda 2013 del III

I mina villkor står det något om att om det är medicinskt motiverat så täcker försäkringen kostnader upp till 6000:-.
 
Sv: Födda 2013 del III

FYI - Iska har inte sett en borste på iaf 1 vecka. :o ;)
Tycker väl inte Dorri ser så mycket skitigare ut än Iska heller. ^^
Och misströsta inte - hon ser ju iaf snäll ut din lilla illbatting, även om hon gillar att forcera stängsel. :angel: :D :d
 
Sv: Födda 2013 del III

KL:

Idag fick min hälsa på en gubbe i stallet. PANIK! Kasta sig rakt bakåt. Han e endast hanterad 1,5 vecka o med mig går det bra iaf.
Bjuder på en liten bild när bebis fick träna på o vara ensam i stallet när den 1år äldre herren fick en promenad.
1743477_1422325454681094_820702438_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 785
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: Valle
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar och gastar är den tredje delen i Peppe Öhmans bokserie om Maja och älsklingshästen Frank. Här spelar Majas nya intresse för...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp