Bukefalos 28 år!

Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Födda 2013 del III

Meh, kan väl inte skämma bort småbarna förstår du väl med pyssel och gos dagarna i ända! ;)

Lagren: Vilken stilig kille! Ser jättefin ut. :)
 
Sv: Födda 2013 del III

Tack! Ja han blir nog fin när han växt på sig. Väldigt smal just nu så han får bara äta o äta =)
 
Sv: Födda 2013 del III

Men din Furirhjärta är ju :love: Fern är fin med! Ser rund och go ut. ;)
Är någon av dem syskon med din vackra Fjärilsviol? :love:

Tack så hemskt mkt! :love: Hihi ja dom är så ;)
Fern är Fjärilsviols lillebror! :D


Hunter: Fern står till vänster med bläsen i form av ett frågetecken :) och Furirhjärta till höger utan tecken i huvudet
 
Sv: Födda 2013 del III

Han ser inte smal ut på Bilden iaf :) vad var det för stam?
Frans har hanterats en del, letts ut och in till ahge dagligen, åkt på fölvisning och jag borstar och binder upp honom.
Inte varje vecka dock utan i höstas var det mycket vildhästliv.

Nu är han mer välkammad tack vare lerfria hagar och en torr box.
Kammade inte honom idag, tänk om han blir smutsig nu? :wtf:
Tror det är en liten förkylning på g, lite loj idag och har hostat lite.
Porslinshästen tålde nog inte senaste veckornas kallt/varmt/kallt med regn och snö. Stoppade mulen mot matte och blåste mjuka puffar. Så ingen borstning utan bara gos. Gullefransen :love:
 
Sv: Födda 2013 del III

Vad kul att fransen trivs hemma igen! :)

Roligt med lite nykomlingar i tråden med.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, sitter mest nu och undrar vad det skulle vara bra att skaffa en häst för, livet var ju så simpelt innan. Fem år utan häst fick mig tydligen att glömma allt vad oro var.

Vi åkte till Täbykliniken innan vi landade i det nya stallet i torsdags. Jag tänkte mig att jag säkert skulle behöva en timme att lasta... Min mor som skulle stänga luckan hann inte ens med, Chloetta gick före mig in i transporten och undrade mest varför jag blev förvånad? Underbara lilla häst.

På kliniken fick vi kanske ett litet tråkigare besked, anledningen till att hon har tendens till bockhov är för att hon genom smärta från grus som trängt upp mellan hovväggen och bärranden har spänt sig så att senan blivit för kort. När de sedan röntgade hoven trodde veterinären att hon hade en hovbensfraktur, men när de även röntgat hovbensgrenarna kunde de avfärda det. Nu har de fått skurit bort en stor del av hovväggen så att hon står direkt på sulan (vilket då inte är bra för hovbenet) så hon måste ha stötdämpande toffel-bandage och stå i sjukruta. :cry::cry: Som tur har jag en väldigt förstående liten häst så hon traskade med lugn senare på kvällen in i sin nya box, morgonen därpå ställde hon sig ensam i sin lilla ruta i väntan på tillfrisknande. Men jag känner mig hemsk mot henne, inte lite utan att man kan bli deppig för mindre. :meh:

wp_20140221_00520140223221004_530a65182a6b224c5d71c3a9.jpg

Nya boxen, Chloetta tycker att nya stallet är toppen, att man äntligen kan få sova lääänge utan att bli störd samt få ha maten i fred, hon chockar mig genom att äta hela 12 kg hösilage per dag :)
 
Sv: Födda 2013 del III

Förstår att et ärjobbigt men hoven borde växa ganska fort ändå? Skönt att hon är så cool och att det löste sig med boxplats.
 
Sv: Födda 2013 del III

Ja, hon verkar trivas i stallet. Så ska jag bara inse att de andra människorna som leder henne in och ut faktiskt klarar av det :D Men när jag flyttade dit var det en och samma som tog in och ut, men så skedde en reform i helgen så nu är det plötsligt kollektivt... Men jag har ju ett snällt föl... Dock är jag skeptisk.
 
Sv: Födda 2013 del III

Det är väl tur det ;) Nae men revbenen syns väldigt tydligt trots massor bebis päls. Så öser med mat nu. På stuteriet var han utstött i flocken o fick inte riktigt äta som han ska. Men hoppas han börjar gå upp snart.
 
Sv: Födda 2013 del III

Men fy vad tråkigt, ska det aldrig vara nog för er liksom? :( Vad sa de om prognosen? Hur länge skulle hon stå i sjukruta? Återbesök?
Skönt det inte var en fraktur i alla fall!

kl.
Iska får MVG i uppförande idag! :love:
Hon fick stå på gången, bli borstad och lyfta på fossingarna (krånglat en del med den punkten just på gången tidigare), och sen ut och gå utan något annat sällskap än matte! Och hon var så duktig! :D
Ville stanna och stirra lite på de stora, främmande hästarna i hagarna vi gick förbi, blåste upp sig lite när det kom en stor Frieser travandes, men lyssnade fint hela tiden och försökte aldrig dra ifrån matte. Mötte en bil, vi stod still vid sidan av vägen och enda reaktionen var att hon lutade sig lite bakåt just när bilen passerade, sen gick vi förbi grannarna som stod med någon slags cirkelsåg på snökedjor till traktorn så det lät som tusan och sprutade gnistor, knappt någon reaktion alls, ökade på steget bara när de var bakom oss.
Travade snällt och gärna bredvid mig en bit också.

Åhh, min fina snälla underbara lilla tuffs. :love:
 
Sv: Födda 2013 del III

Är era hästar mycket hanterade?

Får nog säga att min är hanterad mycket. Hon fick en reva på hornhinnan när hon var bara några dagar gammal och fick stå på djursjukhus några dar sen uppföljade besök av veterinär samt att jag skulle droppa ögonen flera ggr per dag.

i juni/juli åkte vi till seminstation med mammahäst några vändor och de stod även uppstallade där några dar.

Sen vart vi iväg på fölvisning i augusti :)

I januari fick hon en hovböld som krävde insats av Jordbruksverksgodkänd hovslagare så då fick vi åka till en sån.

Så min har åkt en del trailer och är cool med det.

Min hästar går på lösdrift så det blir inte att jag leder runt på dem eller ryktar (:angel:) varje dag. Min fölunge är något av ett premiärlejon och gillar att folk tittar och klappar. Hon vet t ex när skolbussen kommer med kidsen då gäller det att hänga vid rätt staket för då är det garanterat att man blir klappad av barnen :p
 
Sv: Födda 2013 del III

Så ledsamt när det är något fel på dem :( Tyckte det var superjobbigt när Dorri hade sin hovböld i januari och hon skulle stå på box med bandage. Märkte hur otålig hon blev av att bara stå i sin box och glo. Nu var de andra hästarna också inne och höll henne sällskap men hon ville gå uuuuuuuuuuuuuuut!

Skönt att hon verkar ta det med ro din Chloetta.
 
Sv: Födda 2013 del III

Caisa: Jag hoppas att det här är det sista, verkligen. Fick frågan i början av januari om jag ville ta ett föl till på Chloé eftersom att jag tycker så mycket om Chloetta tackade jag ja, sen ångrade sig ägaren. Just nu känns det som att det kanske var lika bra, jag kanske inte behöver en till häst att oroa mig över. :(

Jag fick ingen prognos, allt berodde på hur väl det gick att ha henne stilla och att hoven växte som den skulle. Hon kommer få stå i sjukruta tills dess att hovväggen har vuxit ut så att hon kan stödja på den när hon går, så gissningsvis kanske 2 månader :wtf: Jag lider så mycket av det här, hon ser ju inte så lycklig ut där hon står, jag önskar ingen att behöva ha ett föl avskilt från flocken, känns så onaturligt det bara kan bli. Vi ska på återbesök den 13/3 så då får vi se om det går åt rätt håll.

Hunter: Jag hade nästan hellre tagit en otålig Chloetta än en apatisk, man märker att hon är ledsen och inte bryr sig... Så har hon varit sedan hon kom till lösdriften där hon aldrig trivdes, så jag hoppas att det går över snart och att hon blir glad. Hon ska ju få en kompis som bara är ett år äldre än henne. En travare, C är redan lika stor :D Hoppet är det sista som överger en. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Födda 2013 del III

Härliga bilder! :love: Ser riktigt fin ut! :)
Är hon svart eller blivande skimmel? Stam?


*kl*
Fern (Floricello - Tip Top) och Furirhjärta (Dalwhinnie - Topaasch - Don Primero - Tip Top) myser ihopa när de inte leker för fullt i backarna :love:
1780889_10151861432185951_1669683327_n.jpg

haha syns verkligen att det är två grabbar :D små ligister !

Är båda sålda?
 
Sv: Födda 2013 del III

Caisa: Jag hoppas att det här är det sista, verkligen. Fick frågan i början av januari om jag ville ta ett föl till på Chloé eftersom att jag tycker så mycket om Chloetta tackade jag ja, sen ångrade sig ägaren. Just nu känns det som att det kanske var lika bra, jag kanske inte behöver en till häst att oroa mig över. :(

Jag fick ingen prognos, allt berodde på hur väl det gick att ha henne stilla och att hoven växte som den skulle. Hon kommer få stå i sjukruta tills dess att hovväggen har vuxit ut så att hon kan stödja på den när hon går, så gissningsvis kanske 2 månader :wtf: Jag lider så mycket av det här, hon ser ju inte så lycklig ut där hon står, jag önskar ingen att behöva ha ett föl avskilt från flocken, känns så onaturligt det bara kan bli. Vi ska på återbesök den 13/3 så då får vi se om det går åt rätt håll.

Hunter: Jag hade nästan hellre tagit en otålig Chloetta än en apatisk, man märker att hon är ledsen och inte bryr sig... Så har hon varit sedan hon kom till lösdriften där hon aldrig trivdes, så jag hoppas att det går över snart och att hon blir glad. Hon ska ju få en kompis som bara är ett år äldre än henne. En travare, C är redan lika stor :D Hoppet är det sista som överger en. :)
Blev hon inte gipsad?
I mina öron låter det mkt konstigt att den åtminstone inte ska skrittmotioneras nästan direkt då hon har avlastat iom att hon fick bockhovstendensen= kort senapparatur.

Hur blir den framtida hållbarheten annars:(
Eller är hon mkt halt?
Nuförtiden finns det superstarka lim för att fästa en sjuksko.
Jättefin o duktig flickhäst:)
Håller Tummen att det här ordnar sig.
 
Sv: Födda 2013 del III

axel: Inget gips utan vi ska byta dessa "liggunderlags-bandage" varje dag.

Hon går i en egen hage som är ca 20x30m men ensam för att hon inte ska röra sig mer än vad hon mäktar med. Problemet är att hon inte vill röra sig för att hon är väldigt ömfotad.

Jag tror att de väntar med att limma en sko tills de kan göra det på hovväggen för att inte belasta sulan ännu mer, just nu hoppas jag bara att hoven växer snabbt. Jag får väl helt enkelt lita på dem, jag blir lite sur på mig själv att jag litade på den förra kvacksalvaren bara, det ante mig när jag använde honom första gången. :sneaky:

Tack, jag är själv imponerad över hennes tålamod :love: Jag har haft två hästar tidigare som varit skadade, en femåring och en sexåring.. Båda var rabiata.

Nougat: Tack så mycket, är Cajsa helt bra nu?
 
Sv: Födda 2013 del III

Hehe smart unge :)

Min har inte velat gå ut ur boxen igår o idag. Vet inte om han minns den läskiga gubben på stallgången i förrgår. Annars spökar de utanför boxen för min förra häst hade ont och df inte ville gå ut. Men nåt spöke får vi väl inte hoppas det är.

Annars e han jättesnäll o rar mot mig. Står uppbunden, borstar, lyfter hovar, kan va ensam i stall o på promenad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
416
· Visningar
53 223
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 824
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: annersia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp